[IM] je mocht maar vier dagen oud worden...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jokenicky

je mocht maar vier dagen oud worden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 13:15

hallo bokkers,

ik maak hier even een verslag over Koosje. hij is 2 uur geleden ingeslapen. (30-4-2011 tot 3-5-2011)

dag 1. zaterdag

ik ging zoals gewoonlijk eventjes naar de paarden om 8 uur s'ochtends. ik kwam aansjokken, en zag jouw staan. eerst geloofde ik het niet, een gevoel van extreme blijdschap overmeesterde mijn lichaam. een veulen op koningendag, dat is leuk! we hadden je ook niet verwacht, aan de tepels van je moeder te zien. praatte kon ik nauwlijks, alleen een hoog gilletje slaakte ik. ik rende zo hard als ik kon ons huis binnen, en gilde iedereen wakker. toen rende ik weer naar buiten, om te kijken of de geboorte goed was verlopen. de nageboorte lag er, het veulenbrood, en je moeder (coby) had dikke uiers vol met melk. alles leek dik in orde. ondertussen was het half een s'middags geworden, en we wisten niet zeker of je wel had gedronken, aangezien coby je alsmaar wegschopte als je in de buurt van haar uiers kwam. we haalden er een kenner bij, die zei dat je wel gedronken moést hebben, zo fit als je er nog bij stond. en dat coby je gewoon wegtrapte omdat wij keken. hij zei dat als je niet gedronken had, je binnen 12 uur een hoopje ellende zou zijn. voor de zekerheid hadden we coby nog gemolken. veel kwam er niet uit, slechts een laagje in een babyflesje, na een uur in gevecht te zijn geweest. maar goed, je moést toch gedronken hebben van die biest, aangezien je er kwiek bij stond. ook had ik je een plasje zien doen.

dag 2. zondag

de nacht was je goed doorgekomen. je zag er gezond uit, en reageerde goed. ik smolt van je hoofdje, zo lief en nieuwschierig als je kon kijken. je was een hengstje, we noemde je Koosje. er was veel kraamvisite voor je, ik was er niet zo gerust op, het was nogal veel voor je dacht ik. maar goed, moeders vond het banketstaaf om de visite niet te laten kijken. aan het einde van de middag vond ik je maar zwakjes, we dachten dat je gewoon moe was van alle kraamvisite. rond half negen s'avonds ging ik nog eventjes bij je kijken, je lag rustig te slapen. met een gerust hart ging weer naar binnen. want je had toch zeker weten gedronken, anders was je nu al dood geweest.
om half twee s'nachts maakte me vader me wakker, hij zei dat het niet goed met je ging, me moeder had die kenner wakker gebeld, voor een flesje en lammetjesmelk, want alle winkels waren die dag en gisteren vanwege koningendag dicht geweest, dus hadden we geen veulenmelk kunnen kopen voor je. we gingen een lange koude nacht te gemoet. je lag op de schoot van mijn moeder, ik zat naast haar, opgekruld in een oude paardendeken. steeds een klein beetje verdikte lammetjesmelk gaven we je. je had de kracht niet meer om te zuigen. ik dacht dat we je deze nacht nog zouden verliezen. ik zag je lijfje schokken, je had krampjes, dus ik masseerde je buikje. blijkbaar had je dus helemaal niks binnen gekregen vanaf je geboorte, en had je dus 48 uur kunnen overleven zonder melk gedronken te hebben. coby had je helemaal niet laten drinken. zo zaten we de hele nacht. tot 6 uur s'ochtends, toen begon je op te staan. we waren iest geruster.

dag 3. maandag.

na dat je opgestaan was, waren we naar bed gegaan, ik was ijskoud geworden. om 8 uur s'ochtends was me moeder je weer een flesje wezen geven. je had hem gulzig opgedronken. het zag er naar uit dat je een papveulen zou worden. de dierenarts had pas tijd om half 10. toen hij kwam zei hij dat je geluk had gehad dat me moeder om half 2 s'nachts nog in de stal was wezen kijken, anders was je er niet meer geweest. hij zei dat we je om de drie uur een flesje moesten geven. veulemelk had hij niet, dus die zou het bestellen, morgen zou het binnekomen. dus, dat deden we, elke drie uur waren we in de stal te vinden. toen ik je rond zeven uur s'avonds je flesje ging geven, lag je te rillen op de grond. ik dacht dat je het koud had, en samen met mijn moeder en zus begonnen we alle kieren in de stal dicht te timmeren met tapijt. ook deden we je eem bodywarmer aan, die prima paste. en een zacht dekentje legden we over je lijfje heen. ik besloot om samen met mijn zus deze nacht weer bij je te blijven. via een kennis hadden we een warmtelamp kunnen regelen, op advies van de dierenarts. we wisselden het elk uur af, wie wakker zou blijven om je in de gaten te houden en om je warm te wrijven. we hadden ook een kruikje naast je neergelegd, die een hoop warmte uitstraalde. toen ik om 2 uur s'nachts weer wakker werd gemaakt, besloot ik om naast je te gaan liggen met een paardendeken, zodat ik je lijfje kon verwarmen. ik drukte je stevig tegen me aan, in de hoop dat de warmte door mijn dikke vest heen straalde. ook gaf ik je een flesje. je zoog hem helemaal leeg. zo viel ik eventjes naast je in slaap. coby kwam naast je liggen. zo lief doet ze, maar je voeden, ho maar. ook begon ze je te likken. je rilde nog steeds. je stond even op, ik zag dat je niet op je rechter achterbeen wou staan. ik dacht dat je been sliep, omdat je sinds zeven uur s'avonds niet meer had gestaan. ik was echt kapot, was de vorige nacht ook al wakker gebleven. rond 4 uur gaf ik het op, en vroeg me moeder me om me eventjes te vervangen.

dag 4. dinsdag.

toen ik wakker werd kleedde ik me snel om, en rende naar de stal. je stond, maar nog steeds niet op je rechter achterbeen. dit was niet goed, dacht ik. de dierenarts werd gebeld, en kwam rond half 11 aan. hij voelde aan je been, hij was gloeiend heet zei die. hij ging even een spuitje pakken. hij stak hem in je hiel, en haalde het trekkertje omhoog. wat in de spuit kwam was geel. de arts zei dat het allemaal pus was, en dat dat nog lang niet alles was. ik begon te huilen, te klapper tanden, te shaken. ik had het niet meer, de hele nacht wakker geweest, de vorige nacht ook, was aan je gehecht geraakt, en hij kwam vertellen dat je gewricht ontstoken was, en dat het zal overspringen op al je andere gewrichten. ik vertelde dat je het ook erg koud had gehad vannacht, en de DA zei dat je had gerild van de pijn. ;( als we je hadden laten behandelen (uitspuiten) waren we duizenden euro's verder geweets, en jij een hoop pijn. we kozen voor de enige optie, je een spuitje geven. ik legde je op de grond, met je hoofdje op mijn schoot. je bewoog je hoofdje naar mijn duim, en sabbelde de eraan. tranen vielen op mijn broek, toen het spuitje werd gegeven. je bewoog nog even, en daarna was je dood. je was dood, jij, de overlever, het sterke taaie beestje. ik kan je niet zien opgroeien, je veulenvacht van je af borstelen, je voor de kar beleren, je groter zien worden dan de 61 cm die je was, het kan allemaal niet meer.
ik sloot je ogen, en aaide je hoofd, gaf er een kusje op. m'n tanden klapperden, en ik huilde. Maar egoïstich mocht ik niet zijn, het was beter zo. ookal besef ik dat nu nog niet zo. nu zit ik hier achter de computer, met een plukje van je zijdenzachte manen naast me.
we hebben coby een half uurtje de tijd gegeven om afscheid van je te nemen. daarna ben je begraven door mijn vader en moeder, in het weiland, midden in de natuur. zo vrij als een vogel.

dag lieve Koos, rust zacht.

Afbeelding
Afbeelding

Ogen dicht.

De sprankelende ogen,
de ogen die de waarheid vertelden,
de ogen die mij zeiden hoe je je voelde

de ogen worden gedoofd,
langzaam beginnen ze in te zakken,
beginnen ze droever te kijken als normaal,
door pijn en ellende,
word het hele zicht verwoest,
word alles vernietigd wat goed scheen te gaan,

het één worden met elkaar,
het gezonde leven,
het vrolijke geraas,
er word alles aan gedaan,
alles om die ogen weer te laten gloeien,
die ogen weer vrolijk te laten staan,

maar die ogen hebben het al voor zichzelf gezien.
Waar de ogen tegenover zo bang voor waren.

Dat jou ogen
nooit meer zouden glinsteren van plezier.
Dat je je laatste zucht hebt geslagen.

alles gedaan wat we konden, genoeg was het niet.
alles gedaan wat we konden, het hielp niet. ;(
Laatst bijgewerkt door jokenicky op 03-05-11 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tess

Re: je mocht maar drie dagen oud worden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:16

Sterkte!

Nachtlampje

Re: je mocht maar vier dagen oud worden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:23

Heel veel sterkte, en heel mooi geschreven.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:24

Mooi geschreven. Heel veel sterkte :(:)

Misschien dat de merrie al wist dat er iets mis was met het veulen en dat ze hem daardoor niet liet drinken? :\

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:29

Heel veel sterkte en idd heel mooi geschreven!

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:34

Jeetje wat erg! Doe je er alles aan om je kind te redden en dan moet je haar als nog laten gaan! Sterkte!!

En idd, zoals Apple al zegt, waarschijnlijk voelde moeders dit al...Sterkte!

Athena1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:35

Jeetje, wat naar voor je! Maar helaas de beste beslissing...
En wat heb je het toch nog, ondanks je verdriet, heel mooi kunnen schrijven.
Heel veel sterkte verder.
(Jullie hadden een leuke naam voor hem bedacht, ik vind het een echte Koos)

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:37

Jeetje, echt mooi geschreven!
En heel veel sterkte! (K)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:39

jeetje wat een verlies, sterkte ermee.

ik ben het alleen niet met apple eens. Die ontsteking is er 9/10 gekomen omdat het veulen geen biest gehad heeft en bijgevolg geen antistoffen had. Best knap van de kleine uk dat die het zo lang heeft volgehouden

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:40

Dit had je volledig kunnen voorkomen door de merrie meteen na de geboorte te melken, en om de 15 à 30 minuten je veulen papfles te geven tot hij zelf kon drinken. Desnoods de merrie een praam opzetten tot ze het toelaat. De eerste biestmelk, is levensnoodzakelijk voor het veulen.

Op het eerste moment, toen je zag dat de uier vol melk zat had je al moeten ingrijpen. Wanneer een veulen drinkt, zit de uier niet vol, dan wordt hij telkens leeg gezogen.

Melk voor lammetjes is totaal zinloos en ongeschikt, het enige goede is biest van mama of ingevroren biest van een andere merrie die pas geveulend heeft.

Dit schrijf ik niet om jou iets te verwijten, maar in de hoop dat anderen die dit lezen er een les uit trekken. Dit veulen is voor niets gestorven doordat er niet tijdig is ingegrepen, hopelijk kan jouw verhaal anderen helpen.
Dus mensen, de eerste uurtjes zijn de allerbelangrijkste, grijp in vóór het te laat is, zorg dat je veulen zoveel mogelijk biest krijgt.
Als dit echt niet kan, moet je andere merriemelk voorzien, en na 24 uur de antistoffen van het veulen laten nakijken en indien nodig infuus met antistoffen laten geven.

freyatjee

jeetje sterkte!!

Jeanneee_

Aw wat sneu! Sterkte joh :(:)

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:41

Iphi schreef:
Dit had je volledig kunnen voorkomen door de merrie meteen na de geboorte te melken, en om de 15 à 30 minuten je veulen papfles te geven tot hij zelf kon drinken. Desnoods de merrie een praam opzetten tot ze het toelaat. De eerste biestmelk, is levensnoodzakelijk voor het veulen.

Op het eerste moment, toen je zag dat de uier vol melk zat had je al moeten ingrijpen. Wanneer een veulen drinkt, zit de uier niet vol, dan wordt hij telkens leeg gezogen.

Melk voor lammetjes is totaal zinloos en ongeschikt, het enige goede is biest van mama of ingevroren biest van een andere merrie die pas geveulend heeft.

Dit schrijf ik niet om jou iets te verwijten, maar in de hoop dat anderen die dit lezen er een les uit trekken. Dit veulen is voor niets gestorven doordat er niet tijdig is ingegrepen, hopelijk kan jouw verhaal anderen helpen.
Dus mensen, de eerste uurtjes zijn de allerbelangrijkste, grijp in vóór het te laat is, zorg dat je veulen zoveel mogelijk biest krijgt.
Als dit echt niet kan, moet je andere merriemelk voorzien, en na 24 uur de antistoffen van het veulen laten nakijken en indien nodig infuus met antistoffen laten geven.

Als je even goed leest, hij is ingeslapen aangezien hij iets aan zijn achterbeentje had!

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:42

Infecties in de gewrichten ontstaan door een tekort aan biest, die de levensnoodzakelijke antistoffen bevat om deze infecties tegen te gaan.

Geloof het of niet, maar ik heb gelijk met mijn reactie

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:44

goed lezen jeannee! dat komt door gebrek aan biest.

merrie desnoods met praam op als ze vervelend deot tegen het veulen, maar hij MOET drinken!

ik vind je dierenarts ook zaken te verwijten in deze!

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:46

@fokfanaat : Een dierenarts met een beetje verstand van veulens had inderdaad moeten ingrijpen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:51

Heel mooi opgeschreven. Zonder onaardig te willen overkomen, hoop ik wel dat jullie hier iets van hebben geleerd, mochten jullie nog een keertje een veulentje fokken. Want eerlijk gezegd vraag ik me af hoe je zo lang kunt denken dat een veulen drinkt, terwijl dat niet zo is. En ook of jullie de navelstreng hebben ontsmet en hebben getemperatuurd voor de DA kwam, want dat zere been zou een complicatie van een navelstreng-ontsteking kunnen zijn. Zeker in combinatie met het gebrek aan de o-zo nodige biest, die via de dierenarts ook op koninginnedag in poedervorm verkrijgbaar had moeten zijn.
Neemt niet weg dat het verschrikkelijk voor jullie en de merrie is, en zonde van zo'n mooi kleintje.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:57

Het is keihard, maar ik dacht ook nalatigheid.
Het is leuk als het goed gaat, maar veel mensen weten niet wat te doen als dat niet zo is en reageren daardoor veel te laks..
Het blijft verdrietig dat een leven daardoor zo vroeg verloren gaat. Veel sterkte! :(:)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:16

Iphi schreef:
Infecties in de gewrichten ontstaan door een tekort aan biest, die de levensnoodzakelijke antistoffen bevat om deze infecties tegen te gaan.

Dat wist ik niet :\ Dan slaat mijn reactie inderdaad nergens op :-)

Zoals ik het trouwens lees is de DA er pas de derde dag echt bijgekomen. De familie heeft er een 'kenner' bijgehaald in eerdere uren.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:20

Apple schreef:
Iphi schreef:

Dat wist ik niet :\ Dan slaat mijn reactie inderdaad nergens op :-)

Zoals ik het trouwens lees is de DA er pas de derde dag echt bijgekomen. De familie heeft er een 'kenner' bijgehaald in eerdere uren.

Zie hier meer info: http://www.dapmarum.nl/P-arthritis.asp

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:30

@ TS, veel sterkte met dit grote verlies.

Ik ben het verder eens met Iphi en Fokfanaat en Sientje.

Ondanks dat het uier goed vol zat van de merrie, kan de merrie zucht op het uier gehad hebben en het veulen daarom niet hebben laten drinken, dat doet gewoon zeer.
Eigen merrie heeft dit gehad, nadat de merrie een injectie heeft gehad om nog meer melk te laten schieten, zodat het er uit spoot, letterlijk en het veulen wel mocht drinken, dan is de druk er af en doet het geen zeer meer.

Ik wil ook geen verwijt naar TS maken en hoop dat andere uit deze zware les, hun les halen en zich in gaan lezen / info verstrekken / of de bevalling aan mensen overlaten met de nodige ervaring, eer ze aan een veulentje beginnen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:31

Ten eerste vind ik het heel sneu voor de eigenaren !! Het is nooit leuk een veulen te verliezen...
Wél ga ik met de rest mee dat een "kenner" in deze totaal géén verstand hiervan heeft gehad en er had meteen een DA bij moeten komen. Maar het is ook begrijpelijk dat men wanneer er niet zoveel verstand van veulens is en "een kenner" pretendeert het zeker te weten dat men hiernaar luistert. Ik weet zeker dat de eigenaren alleen het beswte voor hadden.
Neemt niet weg dat dit niet handig is geweest.
Een DA had zeker ingegrepen en de merrie was zeker gemolken geweest.
Feit blijft dat men niet zeker weet dat de infectie door gebrek aan biest is ontstaan of dat het veulen al niet ok was en daarom de merrie het niet wilde.

Laat dit iss een les zijn en voortaan bij enige twijfel: gewoon de DA bellen, en niet van "kenners" uitgaan.
TS: heel veel sterkte met het verlies, en het is zeker goed bedoeld, ook al komen sommige reacties een beetje cru over.

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-11 19:04

hallo mensen,
de dierenarts is de eerste dag al ingelicht, en had gezegd dat het veulen wel gedronken móest hebben, aangezien het er gezond bijstond.
@Iphi, dat hebben we gedaan! alleen aangezien er zo weinig uit de uiers kwam, hebben we het opgegeven, omdat we dachten dat het veulen het al ophad! ook omdat de dierenarts dus zei dat het veulen wel gedronken moest hebben. wel had de DA voor de zekerheid ook antibiotica ingespoten. die kenner was trouwens een man die al 15 jaar shetlanders fokt. dus ik snap niet hoe hij dat had kunnen zeggen. :n

Iphi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 20:43

IK geloof ook wel dat jullie je best gedaan hebben.
Eén van mijn jonge merries heeft donderdag ook geveulend. Ook bij haar kreeg ik er erg weinig melk uit, maar door om de 10 minuutjes opnieuw te proberen kwam de melkproductie steeds beter op gang . Alle vele kleine beetjes samen heb ik 1 liter en 250 ml uit haar en in het veulen gekregen in de eerste 4 uur na de geboorte. Dit vind ik zelf weinig, meestal kan ik veel meer geven. Ik heb dan ok de dag nadien de antistoffen gecontroleerd om zeker te zijn dat de kleine genoeg biest binnen had gekregen.
Jullie hebben natuurlijk de pech gehad dat de merrie niet braaf was, en misschien hebben jullie zelf de techniek van het melken te weinig onder de knie gehad, als de uier zo dik stond kan het bijna niet dat hij leeg was. Een praam erop en desnoods verdoving geven had al kunnen helpen.
Het advies van jullie kennis was helaas verkeerd. Ik weet niet hoe hij het gewoonlijk doet, maar vele fokkers van shetlanders laten ze gewoon een beetje zelf hun plan trekken in de wei. Zolang alles goed gaat is daar ook niets mis mee, maar ik dit geval...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:33

TS, jullie zijn inderdaad niet goed geadviseerd. Mag ik je om die reden vragen dit topic ook aan je ouders te laten lezen? Want de hier gegeven adviezen zijn onmisbaar voor een eventuele volgende keer.