[IM] Klaar met afscheid nemen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zimbabwe

Klaar met afscheid nemen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 20:30

In de afgelopen jaren heb ik veelste vaak afscheid moeten nemen van paarden en andere huisdieren: Sommigen zijn overleden, sommigen zijn verkocht of herplaatst: In de afgelopen 5 jaren ben ik het volgende allemaal kwijtgeraakt:

4 paarden overleden (ouderdom, ernstig beengebrek, ouderdom en ongeval)
7 paarden verkocht (3 veulens waren ingecalculeerd, 2 fokmerrietjes wegens verhuizing, 1 eigen gefokte jaarling (had ik NOOOOIT moeten doen) en 1 fjord wegens geen werk voor haar..)
2 poezen dood (ouderdom, ongeval)
1 poes verdwenen
2 varkentjes overleden (leverkwaal en epeleptie)
1 kip af moeten maken (aankomen lopen slachthaan die door zijn voeten ging)
1 hond noodgedwongen moeten herplaatsen wegens bijten naar de baby.

Als je het zo leest is het een hele nare lijst en ik heb nu echt het gevoel dat ik er helemaal klaar mee ben. Ben gek op dieren en over het algemeen blijven mijn dieren bij me tot het einde. Dat mijn hond weg MOEST heeft voor mij de deur dichtgedaan. Al die slapeloze nachten die ik bij ieder ziek dier heb gehad, de keren dat ik afscheid heb moeten nemen, de keren dat trailers het erf af reden met een voor mij zo'n belangrijk dier achterin..de hond was voor mij de klap op de vuurpijl. Dat deed me zo'n zeer! Ik kan en wil niet meer, ben er echt even helemaal klaar mee. We hebben nog 1 poes en die mag natuurlijk gewoon blijven, maar ik weet niet of ik ooit nog weer een ander nieuw dier zal durven te nemen...

Ik lees hier telkens hartverscheurende verhalen..Hoe gaan jullie daarmee om? Wegen voor jullie de zwarte kanten nog op tegen de goede?

Ik vraag me echt af of voor mij de nadelen van het houden van dieren, de lol ervan nog wel waard zijn. Je weet bij elk dier dat je aangaat dat er een einde aan zal komen vroeg of laat...

catzkillz

Re: Klaar met afscheid nemen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:32

Mja, het is nooit leuk een dier af te geven, maar ik probeer gewoon in mijn achterhoofd te houden dat ik het dier wel een leuk leven heb kunnen geven, er altijd goed voor gezorgd heb, en dat houdt me gaande :) Ik wou vroeger altijd dierenarts worden, maar heb dat plan opgegeven omdat ik ook schrik had dat het me mentaal te veel zou worden als ik veel sterfgevallen op korte tijd zou hebben.
Maar da's nu eenmaal het leven hé, er moet ooit een einde aan komen, en dan redeneer ik maar, laten we er dan het beste van maken, zowel voor mens als dier!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 08:36

tja, hoe ga je dr mee om, goede vraag.
bij het ene dier gaat het makkelijker dan het andere, als het om ouderdom gaat, vind ik het zelf best makkelijk te accepteren, dan leef je er als het ware naar toe.
als een dier onverwachts overlijd, is dat heel zuur maar zorgen onze andere dieren ervoor dat we nog iets hebben om voor te leven, ze houden je bezig en tja, hoe zeg je dat, daardoor ga je wel gewoon door.
In november is er hier een hond onverwachts op 3 jarige leeftijd overleden, dat hakt er wel echt behoorlijk in, maar inmiddels kunnen we met een lach terug denken aan haar.
het lukt me vaak om van de kleine dingen in het leven te genieten en vooral NU te leven, me niet te druk te maken over wat er nog kan gaan komen.

afscheid nemen van dieren die verkocht zijn, vind ik niet zo erg, dat is een bewuste keuze en je maakt iemand anders blij met het dier.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:39

Hey Marijke, vanaf hier een knuffel van Storm en mij.

Wat vervelend dat je zoveel dieren verloren bent ook door ouderdom en ziekte. Wij hebben ook een kat van 5 maanden gehad die dood gereden is, 1 die zomaar ineens verdwenen is.. Dan heb je echt even je buik er vol van. Je hecht je aan de dieren ze zijn vaak 24 uur per dag om je heen en dan is afscheid nemen zwaar.

Helaas worden dieren niet zo oud als wij zelf en gebeurd dat altijd maar het is wel fijn als je lang van ze kan genieten. Het kost wat tijd alles een plekje te geven maar wie weet komt er weer eens iets op je pad.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:42

Als je dieren neemt weet je dat je ze overleefd. En als je gaat fokken weet je dat je niet alles kan houden. Hoe vervelend ook, dan moet je geen dieren meer nemen.

Ik heb gisteren 1 van onze katten weggebracht, vervelend maar that's life.

Judith09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:56

ik heb maandag mn kat moeten laten inslapen
en dinsdag is mn pony overleden, maar de reden dat er nog steeds dieren bij ons zijn is dat
je weet dat je ze een goed tehuis kunt bieden!.
Mijn verdriet wordt dan weer wat minder, als ik alle paardjes gezond en wel door de wei van't zomer zie
rennen met de veulens, als je dan ziet hoeveel die pony's daarvan houden dan denk je hier doe ik het voor!

Ooit met je er afscheid van nemen, maar vergeet dan niet hoeveel liefde je er in al die tijd voor terug
heb gekregen en vergeet nooit de herinneringen, want dat blijft altijd een lach op je gezicht brengen

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:58

Van mijn pony heb ik nog steeds heel veel verdriet, maar ik weet dat ik verdriet heb omdat ik zoveel mooie momenten met hem heb meegemaakt.. en ik zou die voor geen goud willen missen..

En klinkt misschien stom maar ik heb ook echt geen spijt dat ik gelijk een week later voor een ander paard ben gaan kijken, als je overal bij stil gaat staan en nadenken maak je jezelf helemaal gek

Sterkte, ik kan begrijpen dat je er even doorheen zit :(:) Helaas kun je niet meer doen dan accepteren dat het allemaal bij het leven hoort

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 14:55

Ik heb ook al erg donkere dagen gehad met mijn dieren, in enkele maanden mijn kat, hond en paard moeten laten gaan. Met mijn paard nu heb ik ook al erg veel mee gemaakt, maar gelukkig is het tot nu toe altijd terug goed gekomen.
Soms ben ik er ook klaar mee, maar als ik dan men paardje der hinnik hoor, men hond die helemaal gek wordt als ik thuis kom,.. Dan weet ik, dat zij mijn leven compleet maken.
Hoe diep de dallen ook zijn, de pieken zijn altijd veel hoger.
Het geldt ook voor mensen, ga je nooit meer iemand in je leven toe laten omdat je weet dat ie uiteindelijk vertrekt?

Voor mij liever veel pijn (bij een afscheid), maar een mooi en liefdevol leven, dan een leven zonder liefde en vriendschap.

No_NoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:14

ik heb je andere topic gevolgd, over je hond.
Ik denk dat je er even helemaal door heen bent.
Je maatje weg doen is natuurlijk helemaal niet leuk! Het zal een plekje moeten krijgen.. Volgens mij is dit een heel logisch gevoel wat je hebt. Ik zou me er niet te druk over maken.
Baal van alles! Heb verdriet! Vind jezelf even zielig! Raap jezelf weer bij elkaar.

Veel sterkte :(:)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:18

Ik heb ook eerder dieren verloren. En 3 weken geleden mijn vader...Dan valt het toch wel even allemaal in perspectief. Dieren zijn vervelend en natuurlijk hartstikke erg, maar daar komt je overheen...
( al dacht ik daar toen echt wel anders over)

heel hard gezegd als ik nu mijn paard zou kunnen in wisselen voor mijn vader zou ik het doen.

Dus ik zeg: Je voelt je rot en dat snap ik. Maar er zijn nog veel ergere dingen op de wereld.
Geef jezelf een schop onder je kont, en geniet van de dingen die je nog wel hebt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:55

randie schreef:
Ik heb ook eerder dieren verloren. En 3 weken geleden mijn vader...Dan valt het toch wel even allemaal in perspectief. Dieren zijn vervelend en natuurlijk hartstikke erg, maar daar komt je overheen...
( al dacht ik daar toen echt wel anders over)

Mwah, ik ben 11 jaar geleden door een ongeluk mijn merrie verloren op een heel vervelende manier, en ik ben er nog steeds niet overheen. Mede door traumaverwerking kan ik het nu redelijk goed een plekje geven, maar het gaat nooit meer weg.

Je leert er mee leven, maar de pijn blijft altijd.

Nog gecondoleerd met je vader :(:)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 09-03-11 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:02

:\ ....het is nu eenmaal iets wat er bij hoort.
Mijn merrie is nog niet zo lang geleden ingeslapen, ze was mijn allesje.......
Ik zal haar nog heel lang blijven missen, haar uit haar lijf zien vliegen, tegen haar praten ect.
Maar al die leuke momenten zijn er ook geweest.....en daar ga ik me aan vast houden zodra het verdriet een plekje heeft gekregen.

In mijn familie ben ik ook al veel mensen verloren, ik mis ze nog steeds, zal ik ook altijd blijven doen.
Het hoort er nu eenmaal bij, het is een onderdeel van het leven.
Met dieren kan je kiezen maar.......
Als ik alle momenten met mijn merrie nog eens over zou mogen doen..........ik zou geen seconde twijfelen