[IM] wat als je 2 paarden hebt en 1 komt te overlijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kjoetie

wat als je 2 paarden hebt en 1 komt te overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 06:56

Ja, daar moet ik toch eens aan denken, heb hier 2 paarden aan huis, een 5jarige en een 20jarige, en hoewel die laatste het nog prima doet gaat er een moment komen dat ze weg gaat vallen. Nu vroeg ik me af hoe andere mensen die in de situatie hebben gezeten dat hebben opgelost, want als er eentje overlijdt is dat al heel erg, maar een paard alleen hebben staan is ook geen optie. Denk niet dat veel mensen meteen dezelfde dag nog een ander paard erbij hebben? En hoe reageerde jouw paard toen zijn beste maatje wegviel als ze met zijn 2en stonden?

Ik zou zelf kijken of ik van iemand in de buurt tijdelijk een pony zou kunnen lenen, in geval van nood zsm ergens een shet vandaan toveren. Maar ik zou als mijn oudste ooit wegvalt graag een pensionklant erbij nemen ipv een tweede paard, maar ik weet niet... zie mijn jongste niet een (paar) dag(en) of zelfs langer alleen staan eigenlijk..

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 07:00

ik had eerst een verzorgpaardje die stond wel altijd alleen, beetje was zo eenzaam.
na ongeveer een jaar ofzo hebben ze toch maar een shetlander erbij gezet.
beestje knapt al op. is niet zo eenzaam meer.

kjoetie

Re: wat als je 2 paarden hebt en 1 komt te overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 07:04

ik denk dat het verliezen van haar beste maatje al een flinke klap zal zijn, daarom wil ik haar het alleenzijn niet aandoen en zsm weer een vriendje erbij hebben. Daarom is alleenstaan dus ook geen optie (imo is dat nooit een optie met paardenhouden, maargoed).

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 07:09

Weet niet of je de (financiele) ruimte hebt voor een 3de? Dan kunnen ze nu al aan elkaar wennen, hoef jij op DE dag, geen beslissingen te nemen mbt een nieuw paard... Die dag is dan al moeilijk genoeg voor je

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 07:15

nou ik hoop ten eerste nog echt wat jaartjes plezier te hebben van mijn krasse dame, en voor 3 paarden heb ik echt geen tijd en ik wil niet afhankelijk zijn van een verzorger om alle dieren genoeg aandacht te geven, 2 is al handenvol werk en de geldboom is ook niet oneindig idd.. op zich qua ruimte zou het wel kunnen, maar eigenlijk te net-aan om alles prettig te kunnen doen qua voeropslag en mest en dergelijke. Vriendlief wil ook nog graag een klein hoekje van de schuur om te kunnen knutselen aan een auto :P

ik denk idd dat die dag al moeilijk genoeg is, dus wil ik graag een scenario klaar hebben eigenlijk.. vandaar dit topic :D

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 07:23

Goedkopere oplossing:
Misschien dan....
Heeft een vriendin van je een paard? Wat zoetjes aan vrienden kan worden met je paard?

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 08:17

Wat misschien een optie zou kunnen zijn is om af te spreken met een stal in de buurt dat jij jouw paard daarheen mag brengen (tijdelijk) als één paard wegvalt. Zodat je even order op zaken kan stellen en daarna met pony of pensionklant weer terug kan gaan. Dan is het achtergebleven paard iig niet alleen. Ik vind kimmie88 op zich ook een goede oplossing hebben, als dat een optie kan zijn...

Sharon_CD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 09:49

ik had zelf een kleine shetlandpony, hij stond altijd in zijn eentje en ook al verzorg je hem goed, dan heb je nog het gevoel dat hij zich eenzaam voelt. Maar misschien heeft jouw pony daar geen last van? ik zou niet gelijk op de dag dat je andere pony dood gaat een nieuwe kopen, maar als je merkt dat die ander het echt niet trekt dan wel.

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 10:00

Misschien dat je nu al een pensionklant erbij kunt nemen? :)
Kan je paard wennen, is gezellig voor jou én het zou je nog wat geld kunnen opleveren waardoor je andere 2 paarden wat minder gaan kosten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 10:16

ik heb dus ook twee paarden maar ik heb er een shet bij....zodra er eentje wegvalt gaat de shet gewoon s'nachts op stal naast de ander.
Ze kunnen beiden goed met de shet opschieten,en mijn fries loopt toch al alleen op het land,en waarschijnlijk valt hij het laatst weg....maar je wet het niet..
Als de shet alleen overblijft komt er een ander paard bij,en als ik erg bejaard ben dan,een andere shet.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:03

Jouw verhaal lijkt op op mijn verhaal, alleen is mijn 20jarige dus ingeslapen, waardoor mijn 5jarige ineens alleen stond. Dit is opgevangen door een leenpony, echter accedeerden deze twee niet samen en heb ik ze uit elkaar moeten halen. Toen is er een tijdelijke oude bekende op stal gekomen bij mij en die staat nog een paar weekjes hier.
Nu ben ik druk aan het zoeken naar een nieuwe maat voor mijn jonkie en ik dénk dat ik hem gevonden heb.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:50

Ik heb ook voor dat dilemma gestaan.. Kocht er een mini bij. Daarna een Lusitano. En mijn old timer is er nog steeds! Ik heb nu dus 4 paarden, probleem opgelost. ;)

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 22:05

hm meer als 2 is hier echt geen optie helaas.. tenzij iemand een stekje van een geld- en tijdboom over heeft? :D

Er staan wel al wat goede tips, zal idd eens in de buurt informeren om een noodplan klaar te hebben :j

Janique22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:57

Ik heb mijn paarden allebei laten gaan.Tegelijkertijd bedoel ik..
Het was zwaar, maar nu zijn ze wel samen boven..

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 16:47

euh, dat is hier niet echt een optie met een 5jarige :=.. wel veel sterkte gewenst..

Marietje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 17:36

Ik heb de ervaring dat als een van twee doodgaat de ander dat accepteerd. Het beste is dat je hem thuis (als het zover is) laat inslapen.
Het lichaam dan tijdelijk in de wei erbij laat liggen. Dan kan het andere paard eraan snuffelen en weten ze het. Meestal kijken ze er even naar en dan is het voorbij.

En dan zou je kunnen denken aan vervanging...
Paarden kunnen trouwens 30 worden :Y)

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 20:44

ik wil dat ze minstens 40 wordt :D ik heb haar gekocht als maatje voor mijn jonkie toen die aan huis kwam te staan en het is zo'n braaf, lief en wijs paard, ik heb haar nu 10 maanden en kan haar echt niet meer missen! Ze doet t ook nog prima:

Afbeelding

dus ik hoop dat t scenario nog heel lang niet aan de orde gaat zijn!

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:30

Wij hadden vier paarden staan. Een ervan in september 2009 moeten laten inslapen, had een schedelbasisfractuur opgelopen door een trap.
Toen kwam de winter en hebben twee paarden een virus opgelopen, en die hebben we in januari 2010 moeten laten inslapen. 3 januari de eerste. De andere twee reageerden er niet echt intens op. Toen 8 januari de tweede moeten laten gaan. Toen was Navaro ineens nog maar alleen, had zijn hele leven nog niet een keer alleen gestaan. Hij is 's nachts uit de wei gebroken en 's morgens vonden we hem dus aan het hek, waar het lichaam van het dode paard lag. Hij was ertegen aan het stampen en aan de deken die erover lag te trekken.
Hij heeft intens getreurd.. Hij is heel dwars geworden en kon maar niet genoeg aandacht krijgen.
Heel erg zielig om te zien, hartverscheurend.. Gelukkig heeft hij er nu weer twee nieuwe vriendjes erbij.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:34

Ik heb vorig jaar mijn pony moeten laten inslapen zij was samen met mijn paard mijn trots..

Op woensdag hebben we haar moeten laten gaan en op zaterdag heb ik een pony gekocht ,op de gok of het zou klikken met mijn paard en ook deze twee zijn dikke maatjes mijn paard accepteerde hem meteen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 21:34

Toen mijn merrie bij het ongeluk overleed, overleefde mijn ruin het op het nippertje.
Ik ben met hem naar de straat gelopen (moesten daar toch langs) en wilde hem de mogelijkheid geven om afscheid te nemen.
Of het door het zeil kwam of door iets anders; hij wilde daar zo snel mogelijk vandaan.
Daarna heeft hij ook nooit meer in hetzelfde weiland gestaan waar ze voor het ongeluk in stonden.

Ik denk dat het heel erg ligt aan de manier waarop je paard komt te overlijden.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:45

Toen een van mijn paarden afgekeurd was,ben ik naarstig op zoek gegaan naar een nieuwe vriend voor het paard wat zou overblijven.De keuze viel op een enter merrietje, een Welshje. Toen mijn afgekeurde paard opgehaald werd door de slager was mijn andere paard compleet van slag. Ze heeft echt een half jaar verdriet gehad,en had nergens meer zin in. Zelfs haar nieuwe vriendin kon haar niet troosten.Het gaat nu weer beter maar het is ook al weer een aantal jaren geleden. Ik vond het een vreselijke tijd en ik hoop dat het me voorlopig bespaard zal blijven,al is mijn ene paard ook al 16 jaar.Ooit zal ik het toch weer moeten meemaken,en ik word nu al niet goed bij de gedachte.

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 17:54

Ik heb er eentje van 31 jaar en een van 10 jaar.Ik ga ervan uit dat die van 31 jaar als eerste gaat.
En dan ga ik wel zo snel mogelijk opzoek naar een nieuw maatje.
Er zijn best wel veel advertentie's van mensen die hun paard/pony aanbieden als grasmaaier.
Die kosten niet zoveel.
Ik denk dat mijn 10 jarige best wel een weekje alleen kan staan.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 20:54

annabell8 schreef:
Toen een van mijn paarden afgekeurd was,ben ik naarstig op zoek gegaan naar een nieuwe vriend voor het paard wat zou overblijven.De keuze viel op een enter merrietje, een Welshje. Toen mijn afgekeurde paard opgehaald werd door de slager was mijn andere paard compleet van slag. Ze heeft echt een half jaar verdriet gehad,en had nergens meer zin in. Zelfs haar nieuwe vriendin kon haar niet troosten.Het gaat nu weer beter maar het is ook al weer een aantal jaren geleden. Ik vond het een vreselijke tijd en ik hoop dat het me voorlopig bespaard zal blijven,al is mijn ene paard ook al 16 jaar.Ooit zal ik het toch weer moeten meemaken,en ik word nu al niet goed bij de gedachte.

Zoals ik mijn jonge paard ken verwacht ik ook van haar wel een behoorlijke reactie. Lijkt me idd vreselijk om naast je eigen verdriet ook je dier zo triest te zien. Daarom probeer ik me er zo goed mogelijk op voor te bereiden....

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:33

Had de tip; je paard tijdelijk op een pensionstal zetten, ook al gelezen. Dit vind ik een goede oplossing. Dan weet je zeker dat je paard niet alleen staat en heeft hij genoeg vriendjes om zich heen. Wanneer je paard ook even ergens anders staat heb je rustig de tijd om wat op te ruimen en dan na te denken over evt een nieuw paard nemen, of een pensionklant erbij.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-11 14:44

ja ik wil eigenlijk eens bij mijn overbuurtjes informeren, er zijn meerdere mensen met meerdere paarden, of er een buurtje is waar ik in geval van nood mijn merrie enige dagen zou kunnen parkeren, dan is zij eruit, andere omgeving, en vriendjes, en ik heb de tijd om dingen op een rijtje te zetten :j