Mijn oude wijze dame, we gaan je missen!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barron

Berichten: 373
Geregistreerd: 22-07-07

Mijn oude wijze dame, we gaan je missen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 21:35

Hoe beschrijf je wat je voelt als je pony die al 30 jaar je vriendin is geweest, er in een keer niet meer is? Ik weet het niet.
Maar omdat ik niet weet wat nu te doen, probeer ik maar wat op te schrijven.

Mijn kleine dappere pony die gelukkig de mooie leeftijd van 33 heeft bereikt, heb ik vanmorgen gevonden. Ze kwam niet met eten, maar ze was wel vaker wat achterop. Turend in het schemer zag ik haar, helaas overleden. Mijn verstand zegt het is goed zo, ze was moe en op, maar je kunt rationaliseren wat je wilt, je gevoel is het daar gewoon weg niet mee eens.

Vanaf haar derde jaar heb ik haar samen met mijn broer gekregen en dertig jaar heb ik van haar mogen genieten. In haar vroege jaren en ook later een hele pittige tante, drie keer in het uur in het zand tijdens de les. Maar altijd eerlijk en we konden alles met haar. Er is wat op haar gepoetst, gevlochten, geknipt en geknuffeld en niemand kende al mijn geheimen behalve zij. Alles vond ze goed en altijd de oortjes naar voren. Er zat geen kwaad in het dier. Jaren bij huis gestaan totdat wij op kamers gingen om te sturderen. Om haar niet kwijt te raken hebben we een goed oppasadres voor haar gevonden. Ze heeft veel kleinkinderen van de boer gelukkig gemaakt. Tot 10 jaar geleden ze erg veel last kreeg van sarcoides. Op naar Utrecht waar ze een heftige maar succesvolle behandeling heeft ondergaan. Mijn arme beessie tussen de grote sportpaarden in een box, je zag haar amper staan. Gelukkig mocht ze weer mee naar huis en heb toen gezegd dat ik haar weer naar huis wilde halen. Ik weet nog dat mijn vader zei dan mag wel hard gaan studeren om die droom waar te maken. Het is gelukt, een huis met ruimte samen met mijn vriend. Vier jaar gelden heb ik haar opgehaald. Mijn nieuw paard was een dag eerder al gekomen. Echt heel bijzonder om je oude pony weer thuis te hebben. Ze bloeide op van het buiten staan met haar stoere bescherm tinker er bij. Lekker in de wei, nog een paar keer met een nichtje rondgehobbeld en verder met pensioen.

Het laatste jaar werd ze toch steeds wel wat minder, er kwam een nog een nieuw paardje erbij en daar vond ze eigenlijk weinig aan in het begin. Minder snel, minder fit (maar bleef haar streekjes gelukkig behouden) vaak de dierenarts erbij gehad van "gaat het nog wel"? De sarcoides waren inmiddels terug en breiden zich steeds verder uit. Anderhalve week geleden alsnog de dierenats erbij en we hadden besloten haar toch nog te laten lopen, ze straalde nog te veel levenslust uit.

Tot vanmorgen...ergens hoopte ik dat het zo zou gaan. Ik hoefde de beslissing zelf niet te nemen en haar vrienden waren erbij. Om half twaalf was ik nog bij ze en heeft ze nog lekker staan eten.

Vanmorgen was ik er om zeven uur al weer en daar lag mijn oude dame in het zand. Ze was vertrokken.

Ik heb er vrede mee, maar er ook heel veel verdriet van. De dierenarts is nog geweest om te kijken en volgens hem was het een hartstilstand en lag ze er al even. Waarschijnlijk is het vrij snel gegaan en dat hoop ik van harte.

Mijn broer en ouders zijn langs geweest om afscheid te nemen. Het was tenslotte ook hun pony en een groot deel van onze jeugd. Nu ligt ze voor huis om morgen opgehaald te worden, dat is wel een heel naar idee. Vanavond na het voeren van de andere twee, neem ik voor de laatste keer afscheid van haar en dat is het dan.

Rust zacht lief meisje!

Afbeelding

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Mijn oude wijze dame, we gaan je missen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:38

Heel veel sterkte met dit verlies! :(

MamboBeach

Berichten: 12626
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Weiland en stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:39

Wat een leeftijd zeg! En wat heb je haar lang gehad!
Veel sterkte!!!

onne

Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-11-06
Woonplaats: Vianen/utr:

Re: Mijn oude wijze dame, we gaan je missen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:47

Heb dit met tranen in me ogen gelezen, wat een prachtige leeftijd , maar wat een moeilijke tijd gaat er nu aan breken, heel veel sterkte voor jullie

suuszoey
Berichten: 379
Geregistreerd: 14-02-08
Woonplaats: Castenray

Re: Mijn oude wijze dame, we gaan je missen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:49

Wat een prachtige leeftijd. Je hebt haar het beste gegeven wat je maar kon.

Heel veel sterkte de aankomende tijd.

pien_2010

Berichten: 43346
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:52

Wouw wat geweldig dat je haar 30 jaar hebt mogen hebben en wat fijn dat de natuur zijn gang heeft kunnen gaan.
Mooi opgeschreven en ja het zou raar zijn als je niet verdrietig zou zijn. Ik ben er van overtuigd dat je al vrij spoedig met dankbaarheid terug kunt kijken naar deze belangrijke pony in het leven van jou en je familie.

Maris__

Berichten: 1226
Geregistreerd: 24-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:25

Wat een mooie leeftijd, en een prachtig leven gehad!

Heel veel sterkte met dit verlies!..

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:27

Wat geweldig dat ze 30 jaar lang bij je is geweest, maar wat zul je haar missen.
Ontzettend veel sterkte toegewenst.

tjara2012

Berichten: 79
Geregistreerd: 16-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:32

Dit wens ik alle paarden toe, 30 jaar lang een liefhebbende baas en rustig op zijn eigen tijd in eigen omgeving kunnen gaan.
Heel veel sterkte toegewenst.

mondriaan
Berichten: 386
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:12

Pff 30 jaar!
Wat een mooie tijd om je paard te mogen hebben.
Heel erg veel sterkte met het verlies.

DesireeK

Berichten: 5255
Geregistreerd: 17-04-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Mijn oude wijze dame, we gaan je missen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:19

Wat een mooie leeftijd zeg..
Heel veel sterkte met dit verlies..

Fleuribelle
Berichten: 774
Geregistreerd: 01-02-09

Re: Mijn oude wijze dame, we gaan je missen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:39

Wat een respectabele leeftijd heeft ze bereikt. Ik wens jullie veel sterkte met het verlies.

klijnliesje
Berichten: 590
Geregistreerd: 18-08-06

Re: Mijn oude wijze dame, we gaan je missen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:42

Heel veel sterkte met dit verlies. maar respect voor de mooie leeftijd, en het welkomme leven dat ze bij jullie had.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:49

30 jaar samen opgegroeid, wat een mooi verhaal.
De oude wijze dame heeft haar eigen tijd gekozen, da's toch het mooiste einde.

Sterkte met het verlies.

Angela_28

Berichten: 479
Geregistreerd: 04-12-10
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:57

Prachtige leeftijd en prachtig leven! Maakt het verdriet natuurlijk niet minder! Heel veel sterkte!

Barock

Berichten: 40
Geregistreerd: 10-02-08

Re: Mijn oude wijze dame, we gaan je missen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:02

mooi verhaal, sterkte met het verlies. moet er niet aan denken..

Siets

Berichten: 8417
Geregistreerd: 22-11-03

Re: Mijn oude wijze dame, we gaan je missen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:05

Wat een ontzettend mooi verhaal, 30 jaar samen zijn is niet niks! Heel veel sterkte gewenst met het verlies
van je lieve schat. Ze heeft het enorm fijn bij je gehad!

gipsyboy

Berichten: 3006
Geregistreerd: 23-09-06
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:54

zo wat een verhaal, ik heb er een brok in me keel van.

wat een mooie leeftijd, en je bent haar 30 jaar trouw gebleven.
ze is naar de eeuwige groene weiden gegaan,
ik durf te wedden dat ze nu over jou waakt.

heel veel sterkte met het verlies van je grote vriendin

Barron

Berichten: 373
Geregistreerd: 22-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 17:52

Bedankt voor alle lieve berichtjes. De steun helpt!

Hoewel ik straks ongetwijfeld vrede kan hebben met haar einde na haar prachtige leven en leeftijd, was het vandaag nog wel even behoorlijk heftig als ze je beestje komen halen. Na 30 jaar veel plezier en veel zorg moet je haar uit handen geven. Een heel onnatuurlijk gevoel... Nu proberen om te denken aan de goede tijd zodat alle nare gedachten die nu door je heen gaan een beetje aan de kant gaan. Het zal wel even duren, maar dat geeft niet.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Mijn oude wijze dame, we gaan je missen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:49

Natuurlijk is het heel moeilijk en verdrietig. Je weet dat het er aan zit te komen maar wil er liever niet aan.. Als het dan plots wel zover is komt dat als een flinke klap... Ondanks dat ze 30 jaar geworden is. Heel veel sterkte.

aaanouk

Berichten: 601
Geregistreerd: 28-01-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Mijn oude wijze dame, we gaan je missen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:29

Jeetje zeg, sterkte! :(:)

Berdien

Berichten: 64523
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:47

Wat hebben jullie een prachttijd samen gehad! Dertig jaar, jeetje... En hoewel jij haar nou moet missen, is er geen mooiere manier om 'eruit te stappen'. Op haar eigen tijd en in haar eigen groep. Heel veel sterkte met het verlies, ze zal na 30 jaar zeker een leegte achterlaten :(:)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Mijn oude wijze dame, we gaan je missen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:51

Heel veel sterkte, maar wat heeft ze een mooi en lang leven gehad. En door zelf te gaan, heeft ze jullie een hele moeilijke beslissing bespaard. Het zal stil zijn op stal.
Koester de herinneringen.

Condesa

Berichten: 924
Geregistreerd: 10-11-07
Woonplaats: Zwinderen

Re: Mijn oude wijze dame, we gaan je missen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 13:27

Wat een verhaal, heb echt met tranen zitten lezen.. 30 jaar, wat mooi zeg. En ze heeft een hele mooie leeftijd behaald.
Maar aan de andere kant idd heel moeilijk, wat zul je haar gaan missen.. Ik wens je heel veel sterkte!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:11

Dat is mijn grote droom, om mijn paard zo lang te hebben. Maar wat moet je een verdriet hebben, BIG HUG.