Zijn er DA'S die je paard aan huis kunnen 'schieten'?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Re: Zijn er DA'S die je paard aan huis kunnen 'schieten'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:35

Ik weet dat we zo een beetje van het onderwerp afdwalen hoor...

Maar wat is je motivatie hier achter Jolliegirl?
Dat je dit de prettigste oplossing vind voor je paard ooit weet je na 1 of 2 keer kijken toch ook wel.
Of vind je het een mooie ambacht? Omdat het een uitstervend beroep is? of??
En ben je nog vegetariër, of alleen voor bepaald (soort) vlees?

Mag ook via PB hoor, als je er niet te veel over uit wilt wijden hier.
Maar deze vragen kwamen in eens bij me op :)

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:38

Jolliegirl schreef:
Ja. 100%
Paard MOET op 4 benen staan. Als je bij de slachterij aankomt met een paard op 3 benen 1 gebroken been, krijg je een fikse boete.
Ik loop nu al zo lang rond in de slachterij om dit te weten. De dierenarts controleert s'ochtends alle paarden. Paard mag zelfs geen open wonden hebben. :)


Maar een paard met gebroken been naar de da vervoeren mag dus ook niet?

Jolliegirl

Berichten: 32979
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:58

Attitude schreef:
Jolliegirl schreef:
Ja. 100%
Paard MOET op 4 benen staan. Als je bij de slachterij aankomt met een paard op 3 benen 1 gebroken been, krijg je een fikse boete.
Ik loop nu al zo lang rond in de slachterij om dit te weten. De dierenarts controleert s'ochtends alle paarden. Paard mag zelfs geen open wonden hebben. :)


Maar een paard met gebroken been naar de da vervoeren mag dus ook niet?


Officieel niet nee.

Jolliegirl

Berichten: 32979
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:00

Letizia schreef:
Ik weet dat we zo een beetje van het onderwerp afdwalen hoor...

Maar wat is je motivatie hier achter Jolliegirl?
Dat je dit de prettigste oplossing vind voor je paard ooit weet je na 1 of 2 keer kijken toch ook wel.
Of vind je het een mooie ambacht? Omdat het een uitstervend beroep is? of??
En ben je nog vegetariër, of alleen voor bepaald (soort) vlees?

Mag ook via PB hoor, als je er niet te veel over uit wilt wijden hier.
Maar deze vragen kwamen in eens bij me op :)


Ik stuur je even een pb, maar ook even kort antwoord hier.

Ik ben daar om alles te leren. :) Van het schieten tot het slachten, tot de koelcel.

Ik ben geen vegetarier meer, maar haal eigenlijk mijn vlees alleen nog maar bij Nijkerk vandaag. Eerlijk vlees dus. :)

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:03

Jolliegirl schreef:
Officieel niet nee.


En wat als je met een paard met een gebroken been, die niet direct afgemaakt dient te worden, toch geholpen moet worden op locatie, bijvoorbeeld door een operatie.
Hoe komt zo'n paard daar dan als die vervoerd moet worden?

Jolliegirl

Berichten: 32979
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:09

Attitude schreef:
Jolliegirl schreef:
Officieel niet nee.


En wat als je met een paard met een gebroken been, die niet direct afgemaakt dient te worden, toch geholpen moet worden op locatie, bijvoorbeeld door een operatie.
Hoe komt zo'n paard daar dan als die vervoerd moet worden?


Een paard met een gebroken been mag NIET naar het slachthuis vervoerd worden.
Dit weet ik uit ervaring in de slachterij. Kom je wel met een paard op 3 benen, heb je een probleem met de dierenarts.

Hoe het zit met vervoer naar de kliniek weet ik niet.
Lijkt mij dat je dan eerst de veearts belt. Die kan het dier evt. pijnstilling geven voor tijdens het vervoer.

Officieel mag het niet, en moét het dier op 4 benen staan. Het mag ook niet liggen.

Ik ga eens kijken hoe ik aan de officiele regelgeving kan komen op papier.

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:17

mijn 1na laatste paard die ingeslapen is,is collectief gecremeerd.
andere zijn opgehaald door rendac,zowel paarden,schapen en geiten.

het paard wat gecremeerd is is zo gegaan omdat ze snel van het terein moest.
en daar heb je de optie op elk moment van de dag.

ik ben daar dan weer een droge in.
ik vind het belangerijk dat de weg naar de dood goed is,wat daarna gebeurd merkt het paard niet meer.

2 maal [ja,ik heb al lang paarden] heb ik voor slacht gekozen.
op zich geen slechte optie maar ik heb er zelf tot de dag van vandaag geen vrede mee.
iets wat tussen mijn oren zit.

maar mijn ex was dan vroeger ook slachter.
ik ben bang te veel gehoord te hebben. [is al jaren geleden,dus veel veranderd]

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:18

Die van ons, is met een gebroken elleboog, wel degelijk vervoerd naar een kliniek.
Had gestabiliseerd moeten worden, da in kwestie is dus in gebreke gebleven, en wij, in paniek, niet aan gedacht.
Maar het lijkt mij, dat als een paard naar de kliniek moet, voor verder onderzoek/operatie/behandeling dat, ook al kan het niet op 4 benen staan, het wel vervoert dient te worden.

Ik ben idd wel benieuwd naar die regelgeving, want het is wel interessant voor degene die er in de toekomst mee te maken krijgen.

Jolliegirl

Berichten: 32979
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:19

Attitude schreef:
Die van ons, is met een gebroken elleboog, wel degelijk vervoerd naar een kliniek.
Had gestabiliseerd moeten worden, da in kwestie is dus in gebreke gebleven, en wij, in paniek, niet aan gedacht.
Maar het lijkt mij, dat als een paard naar de kliniek moet, voor verder onderzoek/operatie/behandeling dat, ook al kan het niet op 4 benen staan, het wel vervoert dient te worden.

Ik ben idd wel benieuwd naar die regelgeving, want het is wel interessant voor degene die er in de toekomst mee te maken krijgen.


Ik ga het voor je navragen aan de keuringsdienst oke?

Een gebroken elleboog betekend niet gelijk dat het been eraan bungelt. Zolang het paard het been op de grond heeft mag je het vervoeren.
Een kreupel paard ontlast het been ook vaak.

Ik ga het voor je uitzoeken, je hoort van me :j

Eerste wat in mij opkomt : Nood breekt wet.

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:21

Ja, mij ook.
Been kon wel 'belast' worden. Maar hij heeft toch op drie benen tegen de zijkant aan gehangen van de trailer.

Maar interessante materie, ik hoor het graag van je. :j

Anoniemkl
Berichten: 676
Geregistreerd: 30-10-10
Woonplaats: Haarle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:30

ik had een pony die zijn been had gebroken in de wei, ik weet nog heel goed dat hij me aan keek met zo`n blik van ik geef niet op ik ga door, hij wou door kostte wat het kost maar het kon echt niet meer zijn achterbeen was namelijk dwars door midden dit kon echt niet meer beter gemaakt worden |(
wij hebben hem toen wel in laten slapen, hij begon toen op zijn goede achterbeen te steigeren toen hij de macht over zijn lichaam verloor. en klapte toen bijna achterover net op tijd konden we hem nog omtrekken dat hij op zijn zij viel, ik snap dat dit vreselijk klonk en dat was het ook maar het neerschieten van een paard lijkt me nog erger. stel dat ze niet in 1 keer dood is of zo iets bij inslapen hoef je ook niet te vervoeren. ik zou dus gewoon in laten slapen.
nouja het is bij jou nog niet zo ver dus geniet er nog maar van :D ! in ieder geval sterkte als het zover is. (ik hoop dat dat nog lang voor je duurt!!!)

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:32

Wat vervoer betreft.
Ik denk dat er een verschil is met vervoer naar de slager en vervoer naar een kliniek. Dit in verband met de wet op slachtdieren vervoer die ooit is ingesteld om het leed te verminderen.
Naar een kliniek is een ander verhaal. Daarbij wordt een been over het algemeen gewoon gestabiliseerd, anders kan het niet eens de laadklep op.

Ik heb twee keer een paard aan huis laten eutaniseren omdat ik niet weet hoe de slachthuizen hier in Portugal zijn, maar het is niet iets dat ik graag zie. Dan liever naar de slacht zoals het in Nederland gaat.

Leeg laten bloeden is alleen nodig als het vlees voor consumptie gebruikt gaat worden. Als het karkas naar een destructie bedrijf gaat, is het niet nodig.

Jolliegirl

Berichten: 32979
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Zijn er DA'S die je paard aan huis kunnen 'schieten'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:33

Ik denk dat je gelijk hebt Lusitana! :j

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Zijn er DA'S die je paard aan huis kunnen 'schieten'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:35

Dat was omdat er veel aanvoer was uit oosbloklanden van paarden met gruwelijke letsels. Daar is een halt toe geroepen door die wet.

Jolliegirl

Berichten: 32979
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:35

Lusitana schreef:
Dat was omdat er veel aanvoer was uit oosbloklanden van paarden met gruwelijke letsels. Daar is een halt toe geroepen door die wet.


En terecht!

De dierenarts die op de slachterij altijd controleert wil niet eens open wonden tegenkomen.
Hartstikke goed die regelgeving!

MissJeanny

Berichten: 1643
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: fochteloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:41

Slachten of niet slachten is grotendeels een gevoelskwestie van de eigenaar denk ik. Wat ook heel logisch is want jij blijft je het herrinneren. Ik ben voor beide , het is beide humaan en snel.

De reden waarom ik reageer is dat ik hier nu van een paar mensen iets las van : ik weet zeker dat hij gaat vechten want oa: hij houd niet van vreemde mensen, hij ligt niet waar andere bij zijn enz enz

Ieder paard is anders dat klopt, maar je weet denk ik nooit hoe je paard in die situatie echt gaat doen. Wij hebben een half jaar terug onze 19 jarige Paint thuis laten inslapen. Beestje had kanker in zijn koker maar nog geen last. Wij wilden dat voor zijn.
Zelf hebben we een veel fijner gevoel bij inslapen dus kozen we daarvoor. Dit beestje hield helemaal niet van vreemden, een ontwormingskuur of id kreeg je er nooit normaal in dan kwam hij omhoog. Enten moest je snel doen en liggen zelfs bij ons deed hij al helemaal niet.

Maar het inslapen zelf was geen probleem en geen gevecht. Het is heel mooi gegaan. Tuurlijk waren we van te voren wel een beetje bang dat hij zou gaan vechten juist omdat het zo'n type was.

Wat ik hiermee zeggen wil is dat je eigen gevoel het belangrijkst is. Als je liever wilt laten schieten moet je dat doen, jij moet er mee verder leven. Maar hoe een paard nu is tegen vreemden of hoe het paard nu reageerd op bepaalde situaties wil dus niet altijd zeggen dat het dus ook zeker weten vecht tegen inslapen.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Zijn er DA'S die je paard aan huis kunnen 'schieten'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:27

Nee, maar als ze het wel doen, is het vreselijk. Daar kun je je niet op voorbereiden en blijft je levenslang bij.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 22:30

Lusitana schreef:
Nee, maar als ze het wel doen, is het vreselijk. Daar kun je je niet op voorbereiden en blijft je levenslang bij.

Daarom, en ik wil dat risico niet lopen, zeker niet omdat de aard van mijn pony nogal heethoofdig is, ze een enorm uithoudingsvermogen heeft, en opgeven niet in haar woordenboek voorkomt.

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:42

ik heb zelf 1x het gevecht gehad tegen de prik.
inmiddels is dit 15 jaar geleden en het staat nog op mijn netvlies gebrand.
geloof me,het is een hel......en je kan niets meer doen.
dat was voor mij de reden dat ik 2x wel voor slacht heb gekozen maar voor mij [persoonlijk] voelt het niet goed.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:51

Wat was er met die schimmelpony in Nijkerk dan?

Ik ben bij de eerste of de tweede excursie van Nijkerk geweest maar kon niet Live kijken. Iemand heeft het gefilmd en ik heb het later boven terug gekeken. Wel heb ik daarna het paard uit elkaar zien liggen en toen heeft Jan nog een keer op het hoofd geschoten.
Ik ben niet tegen slachten, maar ik denk niet dat ik het over mijn hart krijgt om mijn paard te laten schieten (en slachten).
Ook ik heb een vechter, en ook nog hengst...
Toch kies ik tegen die tijd (indien mogelijk) voor inslapen...
Ik kan het echt niet...

Edit: ik ben bij de 1e excursie geweest.
Laatst bijgewerkt door griebels op 20-01-11 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Berichten: 25333
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:01

Voor diergeneeskundige zorg mag een dier met een gebroken poot wel getransporteerd worden, mits er nodige maatregelen getroffen worden om het welzijn van het dier te waarborgen.

Dit is na te lezen in de tranportverordening.

Op een aantal andere dingen die hier aangehaald worden, wil ik nog verder ingaan, alleen niet vanavond meer, mijn wekker gaat vanmorgen te vroeg.

Ik zal daar morgen op terugkomen.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 00:41

Attitude schreef:
En wat als je met een paard met een gebroken been, die niet direct afgemaakt dient te worden, toch geholpen moet worden op locatie, bijvoorbeeld door een operatie.
Hoe komt zo'n paard daar dan als die vervoerd moet worden?

Dan laat je eerst de DA bij je thuis komen, die zal toch eerst moeten vaststellen wat er precies aan de hand is en of er uberhaupt nog wat aan te doen is. Je gaat toch niet op goed geluk naar de kliniek zonder dat er eerst naar gekeken is?
Zowieso al niet slim omdat je het waarschijnlijk alleen erger maakt als het been niet gestabiliseerd is, dat zal een DA dus altijd doen als hij je doorverwijst.
En als het gestabiliseerd is mag het weer wel, is een andere wet die die voor vervoer van slachtdieren ;)

Edit; ik zie dat het hierboven ook al gezegd is.

Ik vroeg me eigenlijk ook af wat er was met de schimmel in Nijkerk?

Jolliegirl

Berichten: 32979
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Zijn er DA'S die je paard aan huis kunnen 'schieten'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:08

het schimmeltje van de laatste excursie had beenproblemen. Was een manegepony die gewoon ''op'' was. Was gewoon een triest verhaal. Je leven lang gewerkt, en niet optijd met pensioen gegaan om er nog van te mogen/kunnen genieten.
Dier had pijn.

Attitude

Berichten: 3092
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: voor jou een vraag voor mij een weet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 10:28

anneliesdj schreef:
Attitude schreef:
En wat als je met een paard met een gebroken been, die niet direct afgemaakt dient te worden, toch geholpen moet worden op locatie, bijvoorbeeld door een operatie.
Hoe komt zo'n paard daar dan als die vervoerd moet worden?

Dan laat je eerst de DA bij je thuis komen, die zal toch eerst moeten vaststellen wat er precies aan de hand is en of er uberhaupt nog wat aan te doen is. Je gaat toch niet op goed geluk naar de kliniek zonder dat er eerst naar gekeken is?
Zowieso al niet slim omdat je het waarschijnlijk alleen erger maakt als het been niet gestabiliseerd is, dat zal een DA dus altijd doen als hij je doorverwijst.
En als het gestabiliseerd is mag het weer wel, is een andere wet die die voor vervoer van slachtdieren ;)

Edit; ik zie dat het hierboven ook al gezegd is.

Ik vroeg me eigenlijk ook af wat er was met de schimmel in Nijkerk?


Als het dier geopereerd moet worden of doorverwezen wordt naar een kliniek, dan lijkt het me logisch dat ik dat niet zelf verzin, maar dat daar eerst een da naar gekeken heeft.
Tuurlijk ga je niet op goed geluk naar een kliniek.

Onze da heeft het been dus niet gestabiliseerd. En wij hebben daar, in paniek, ook helemaal niet aan gedacht.
Ook niet te horen gekregen welke medicijnen/pijnstilling er toegedient was, zodat ze op de kliniek dus ook niet wisten wat nu wel/niet al toegediend was en nog kon. Met het oog op een operatie/toediening pijnstilling.

Overigens zei de da op locatie ( was in de opfok) dus niet onze da, dat de enige optie afmaken was.
Terwijl de da op de kliniek heel vaak dit soort breuken zag, en dat dat met of zonder operatie goed genas.
Wij hebben geluk gehad dat het bot op elkaar is blijven zitten tijdens het transport zonder stabilisatie.

Dus laat dit een les zijn voor iedereen.

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:28

Attitude schreef:
Onze da heeft het been dus niet gestabiliseerd. En wij hebben daar, in paniek, ook helemaal niet aan gedacht.
Ook niet te horen gekregen welke medicijnen/pijnstilling er toegedient was, zodat ze op de kliniek dus ook niet wisten wat nu wel/niet al toegediend was en nog kon. Met het oog op een operatie/toediening pijnstilling.

Dan zou ik zonder pardon de rekening doorsturen naar hem, hij hoort daarvoor te zorgen, is degene die er verstand van heeft. Dat jullie in paniek als kippen zonder kop rondjes rennen zou daar niets aan af mogen doen. Je hebt hem wel gemeld dat je naar de kliniek ging? Dat moest haast wel anders had hij hem zelf moeten laten inslapen natuurlijk.

Wbt het vraagstuk wat de Rendac met kadavers doet; Zij verwerken ze tot diermeel en dierlijk vet waarna ze verbrand worden in cementovens of energiecentrale's.
Soort collectieve crematie dus :+, je kunt je paard dus nooit terugvinden in diervoeders maar wel via het stopcontact weer terug krijgen.

Overigens vraag ik me nog wel af hoe ze er dan diermeel of dierlijk vet van maken, daarvoor zullen ze toch op een of andere manier uitgebeend moeten worden. Ga nog even kijken of ik dat kan vinden.