Na 15 min viel me op dat een van de paarden niet at, Amy die normaal altijd haantje de voorste is, en de baas is van de koppel.
Heb haar naar binnen gehaald, de DA gebeld voor gevalletje 2 al die dag.. Gaan wandelen, en gewacht.
Ze was zweterig, onrustig, maar geen verhoging, wel wat bleke slijmvliezen, en constante neiging om te gaan liggen.
Da is gekomen, buscopan & Fynadine ingespoten, op stal gezet, en zo de nacht in gegaan.
Voor mijn idee reageerde ze iets op de spuiten, maar niet dat ze echt aanzienlijk opknapte, wat normaal na deze injectie's wel het geval is.
Zaterdag morgen 08:00. Amy ligt, staat wel snel op, hinnekt naar me, maar heeft geen hap hooi gegeten, en haar waterbak niet aangeraakt. Geen mest te vinden.
Geen verhoging, niet zweterig, wel onrustig en veel gapen (teken van pijn)
DA gebeld, snel te plaatse, weer ingespoten.
Kreeg als advies een kuur Sulfatrim, antibiotica kuur van 4 dagen. Waarom een antibiotica kuur? Ze heeft geen verhoging, en er is geen bloed afgenomen, dus waarom zoiets erin stoppen als ze al niet mest, en dus haar maag en darmen stil liggen? Dit zat me niet lekker, heb gevraagd wat hij vind van een bezoek aan de Dierenkliniek, maar dat vond hij niet nodig.
Dit was alles wat hij kon doen, nu was het aankijken.
En als advies kreeg ik, bel me na het weekend maar weer, als ze dan nog niet eet.
Het zat me niet lekker... Zo lang niet eten/ drinken, en dan maar eens weerbellen?
Eind van de dag at ze nog steeds niet, ze knapte niks op van de spuiten, en bleef rollen, en gapen. Hupsen van haar ene been op haar andere been... Ik was er klaar mee, en heb weer gebeld! Die man die zal me heel vervelend hebben gevonden! Hij is weer gekomen, en kreeg weer haar injectie's, toen ben ik door gaan vragen, en zodoende is hij haar gaan opvoelen. Niks gevonden..
Zondag morgen 06:30, Amy's toestand is verslechterd, ik heb haar gevonden, vastliggend in de box.
Heb haar overeind geholpen, en direct DA gebeld.. Ze zweet weer, maar heeft nu ook een versnelde ademhaling, wijde neusgaten, ze gaat wijd staan, hupst weer van haar ene been op haar andere been.
Ze draagt haar staart hoog, zoals ze doet als ze rondscheurt in de bak. Geen verhoging, wel steeds gapen.
DA arriveerd, nu via een sonde in haar neus parafine in haar maag.. Ze staat maar wat, verzet zich niet, wat normaal zeker het geval zou zijn..
Advies, even naar buiten die middag, op een apart stukje..
Na een uurtje buiten, lag ze buiten op de natte grond! Haar weer naar binnen gehaald, en weer de DA gebeld, ze trilde nu ook, deken opgedaan. Geen verhoging.
De DA zegt dat de parafine 24 uur nodig heeft om te werken, voordat ze gaat laxeren.
Het is nu laat, en ze heeft nog steeds niet gemest.
Maandag ochtend 05:45
Contakt opgenomen met de DA voor advies, want er was een minikeutel afgekomen, kei, en kei hard.
DA is gekomen, en hij vermoed dat de Parafine is gaan werken.
We hoeven nu niet naar de kliniek, maar blijven haar Parafine toedienen.
Als er toch iets is gekomen, betekend dat, dat haar darmstelsel op gang is gekomen/ komt.
Moet haar wandelen, wandelen, wandelen.
Diezelde avond, na uren in totaal gewandeld te hebben, kwam er een DROL! een heuse echte, slijmerige (van de parafine) DROL! Zo'n 5 ballen ongeveer..
Dit zegt nog niet alles, maar na contakt met de kliniek te hebben gehad, vinden ze opereren nu nog niet nodig. Hun behandeling zou zijn, een infuus met vocht/ zout oplossing (als ze niet gaat drinken), en parafine toedienen, zolang nodig.
En wonderlijk, na deze drol dronk ze een kwart emmer, lauw water. Wat ze sinds vrijdag niet meer heeft gedaan. Ze is niet uitgedroogd.
Nu na al die uren wandelen, waar mijn tenen wel warm van blijven , wachten op de volgende mest..
Er is sindsdien geen mest meer afgekomen, maar ze heeft geen versnelde ademhaling meer, ze zweet niet meer, en rolt niet meer. Gaat nog wel liggen, soms ook plat, maar oogt rustiger.. We wandelen om het uur ongeveer, en dan ademt ze alsof ze een marathon heeft gelopen, maar ik controleer haar hartslag na een 15 min, en dan is deze weer normaal. Goed teken dus!
Dinsdagochtend
Alles krijgt een andere wending ineens...
Ze heeft nog steeds niet gemest, ze is zojuist opgevoeld, en er is niks te vinden.
Ze is niet verder opgeknapt na de laatste drol, en de nacht wat doorgemarteld..
Op weg naar de Kliniek in Wolvega,
Daar willen ze met zoutoplossing proberen.
Eenmaal aangekomen op de kliniek, hebben ze gekeken of er vocht in haar mag zat wat eruit moest.
Er zat niks in gelukkig. Ze is aan het infuus gegaan, en er is een buik punctie gedaan.
Dit was zorgwekkend, en de bloedwaardes waren ook zorgwekkend.
Ze had ondertussen een temp die omhoog liep..
Uit de buik punctie kwamen 2 buisjes vocht, ipv het narmale: een half buisje.
Ook vonden ze minimaal wat bloed erbij.. Alarm fase rood (voor mij iig wel!)
Het opvoelen was ook slecht, ze voelden een grote bult/ gasophoping rechterkant. Zo opgezwollen, dat ze niet eens volledig konden opvoelen..
Vervolgens nog een darmverslapper gekregen, om te kijken of hij nu verder kon komen.
Hij voelde een draai, tenminste dat was zijn gevoel..
We hebben besloten haar te laten opereren. Dit zou ongeveer 3 uur duren, maar na een uur zou ze open zijn, en dan zouden ze ons bellen, en ons op de hoogte brengen.
Na een uur kreeg ik telefoon.... Een verschrikkelijk telefoontje..

Ik moest toestemming geven haar in te laten slapen..
De darm was dusdanig afgestorven, dat ze bijna haar hele dikke darm eruit zouden moeten halen..
Een paard kan niet leven zonder dikke darm... Er was geen andere keuze, ze was niet meer te redden...
Amy is niet meer, is vredig ingeslapen op de operatie tafel, waar ze geen pijn meer heeft..
Ik zal haar verschrikkelijk missen... Ze is het eerste veulentje wat ik ooit gefokt heb. Mijn kleine meid..

http://94.100.124.17/1183700001-1183750 ... _xYgV.jpeg
http://94.100.121.215/1183700001-118375 ... _Xn3b.jpeg
http://94.100.114.112/1166900001-116695 ... _xNUe.jpeg
http://94.100.120.14/838250001-83830000 ... _TYo1.jpeg
http://94.100.119.238/910050001-9101000 ... _7id_.jpeg
http://94.100.114.73/910050001-91010000 ... _m_2K.jpeg