Gisteren werd ik opgebiept.(omdat ik dit weekend over de paarden van een vriendin moest passen. )
Lotus deed erg raar. Al gauw liet ik thuis alles vallen, er was een vriendin die ik naar huis moest sturen.
Ik ben direct gaan kijken toen ik aankwam stond hij te waggelen, dus nam ik hem aan een touw en ging stappen.
Ondertussen was de dierenarts al gebeld, hij wou namelijk steeds gaan liggen, plat liggen.
Toen ik stapte kwam er ook een soort van waterige ontlasting.
Wanneer de dierenarts er was onderzocht hij hem, hij had koorts en was fel afgevallen op één dag.
Al snel zei de dierenarts dat hij salmonella had of een darmontsteking, hij gaf hem antibiotica en nog iets voor de darmen.
Ik moest nog 10 minuten stappen en dan zouden we beterschap merken. Dat gebeurde ook, dus hij mocht weer de wei op.
Ik dacht dat hij stabiel was en vertrok naar huis.
Later belt de eigenaar mij op ( ik had een berichtje ingesproken ), ze ging gaan kijken ( was net terug van tomorrowland )
en ik ging weer mee, toen we daar toekwamen, lag hij wederom plat op de grond en wou niet op stal met de andere paarden.
Samen met die vriendin / eigenaar hebben we hem proberen rechttrekken maar hij viel steeds neer, uiteindelijk geraakte hij overeind.
We zijn weer beginnen stappen, hij zweet vele meer dan eerst en uiteindelijk de veearst opnieuw opgebeld, die zei dat we onmiddellijk naar de veeartsenijschool moesten in Merelbeke.
Zo gezegd zo gedaan alleen ik heb nog geen rijbewijs en die eigenares mag nog niet met een vanne rijden.
Dus terwijl de eigenaresse belde heb ik verder gestapt uiteindelijk alles geregeld en vertrokken we.
Daar aangekomen direct allerhande onderzoeken, een echo en ontlasting uit halen etc.. Ze vonden niets buiten de dikke darm die wat opgezwollen stond.
Ze gaven nog wat antibiotica en hij ging voor observatie op stal.
We dachten eerst, misschien zijn we hier wel voor niets want hij doet niets meer. ( liggen, naar zijn buik happen etc )
Toen hij op stal stond ging hij direct gaan liggen en rollen, tot verbazing van de dierenartsen, hij ging weer uit de stal en weeral echo.
Maar weer zagen ze niets ( je kan met een echo niet de volledige buik bekijken )
Ze gaven hem weer pijnstillers en terug op stal maar alweer rollen etc... Al gauw werden we voor een keuze gesteld,
operatie of inslapen aangezien ze nog wel één keer pijnstillers konden geven maar het toch niet werkte..
Ze vonden namelijk niets met een echo, maar het was best ernstig.
Nuja Lotus is 17, en een operatie is 2500 €, het was erg overwegen maar aangezien zijn leeftijd hebben ze beslist om hem te laten inslapen.
Hij kreeg nog een pijnstiller en is toen in geslapen.
Een dag later hebben we gehoord dat zelfs een operatie niet geholpen zou hebben, een acute darmontsteking met daarbij kolieken.
We hebben er hier op stal allemaal veel verdriet van, en ik zeker ik voel me zegmaar verantwoordelijk.
Lotus, maat we gaan je missen.
Als twee bruine ogen vragen,
Help mij, want ik voel me niet fijn,
Mag je dan, omdat je voelt dit is het einde,
Egoïstisch zijn?
Als je van de dierenarts hoort,
Dit komt nooit meer goed,
En hij krijgt steeds meer pijn,
Mag je dan omdat je hem niet kan missen,
Egoïstisch zijn?
Als twee trouwe ogen zich sluiten voorgoed,
En je zonder hem naar huis toe moet,