[IM] Dag lieve, zachte, zoete Ciska...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Barmat

Dag lieve, zachte, zoete Ciska...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 09:25

Anderhalf jaar geleden kwam je bij me, we wisten toen al niet hoe oud je was, maar minstens 20 moest je al geweest zijn, we schatten je op 25 jaar.

Liefkozend noemden we je "omaatje". Je mocht bij ons lekker van je pensioen genieten, gewoon lekker vreten en niksdoen, alleen maar gezelschap zijn voor Chad, mijn jonge Tinkertje. En gezelschap was je ook! Uren konden jij en Chad samen kroelen en knuffelen in de wei, en je genoot duidelijk van je rust, het eten en de vrijheid die je kreeg.

In de winter kreeg je het wel zwaar, je eetlust nam af en je werd magerder dan ooit, dat terwijl het al zo moeilijk was om je op gewicht te krijgen en houden. Maar met veel kunst en vliegwerk pepten we je weer op en in het voorjaar bloeide je weer helemaal op, je kwam weer prima door je haar heen en in de zomer leek je weer een jonge pony - je rende, speelde en af en toe kon er zelfs nog een bokje van plezier van af!

Regelmatig kreeg je ook bezoek van de buurkinderen, dan was je helemaal in je sas! Die aaiden, poetsten en knuffelden je helemaal plat én brachten allemaal lekkere dingen voor je mee. Met je oortjes ferm naar voren gepriemd stond je doodstil te genieten van al die aandacht, speciaal voor jou.

Angst voor de naderende winter had ik al, maar dat er zó snel een einde zou komen, had ik niet verwacht.....

Gisteravond vond ik je.... Ik wilde je binnen halen voor het eten, maar je kwam niet. Chad kwam wel zoals gewoonlijk, maar jij wilde niet. Omdat het donker was, stuurde ik de hond om je te zoeken. Toen ik luid geblaf hoorde wist ik dat het mis was. Ik rende de wei in en daar lag je, op je zij in een plas water. Je hief je koppie op en hinnikte zacht naar me. Uiteindelijk kreeg ik je met moeite overeind en naar de stal, waar je direct weer ging liggen. Ik deed je kletsnatte deken af, gooide een paar balen stro in de stal er bij zodat je goed warm en droog kwam te liggen en begon je direct droog te wrijven. Je trilde over je hele lichaam en je was helemaal uitgeput.

Toen mijn man kwam zei ik dat hij het over moest nemen en dat ik de DA zou gaan bellen. Die kwam met spoed aangeraced gelukkig.

Wat ik van binnen al wist bevestigde hij helaas ook: Jouw lichaam was het aan het opgeven.... Je oogwit was helemaal geel, wat teken was dat je lever niet meer goed functioneerde, en verder kon je niet meer opstaan, je spieren deden niet meer wat ze moesten doen.
Ik keek in je oogjes en ik zag ook dat je zó veel pijn had. Ik keek de DA aan en zei: Het is genoeg geweest, ze hoeft niet te lijden. Ook hij vond dat dit de beste beslissing was.

De bevestiging dat ik de juiste beslissing nam, kwam nogmaals toen jij, buiten de stal op het stukje paddock waar je de injectie kreeg, direct door je benen zakte. Jouw lichaam was op en klaar met strijden. Binnen 5 minuten stond jouw hart stil. Een tweede injectie was niet eens nodig. Jouw hart, dat zo liefdevol was en groots, dat gemaakt heeft dat ik zó veel van je ben gaan houden in die anderhalf jaar tijd dat ik je had....

Wat nu nog rest is leegte en verdriet. Ik had je nog zó graag meer tijd willen geven. Wat mij sterkt is dat je tot op je laatste dag vrolijk en blij was - die ochtend heb ik je nog bokkend en blij de weide op zien rennen, dat geeft wel troost. En om 5 uur zag ik je nog grazen, dus lang heb je niet geleden.

Liever had ik het anders gezien en had ik je tot in lengte der dagen bij me gehouden. Je was dan wel geen rijpaardje of misschien ook niet moeders mooiste, met je resterende vijf tanden en wat mottige vacht, maar hoe klein en teer je er ook uit kon zien, ik hield wel zielsveel van je lieve Cis! En je zult gemist worden, door mij, door Mark en vooral ook door Chad.

Ik zie je, aan de andere kant van de regenboogbrug...

Afbeelding

Afbeelding

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 09:30

Ach gossie wat een verdriet zeg,maar ze heeft nog een mooie tijd gehad bij jullie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 09:30

wat een ontroerend verhaal!
ze heeft een fijne tijd bij jou gehad...
sterkte ermee!

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 09:33

Zo te lezen heeft ze nog een mooie tijd bij jullie gehad!
Sterkte.... :(:)

Pien_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 09:34

Wat fijn dat ze het bij jou nog zo goed heeft gehad!
Sterkte met het verlies van Ciska :(:)

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 09:35

brok in mijn keel, prachtig geschreven.

En wat een geluk dat deze pony zijn laatste jaren bij jullie heeft mogen doorbrengen!.

Heel veel sterkte met het toch nog plotselinge verlies.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 09:36

Wat mooi geschreven, vol liefde voor je paard!!!
Ik huil verder met je mee want mijn (verzorg)paard is vrijdag ook ingeslapen |(
Sterkte met het verlies :(:)

CarinaR

Re: Dag lieve, zachte, zoete Ciska...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 09:58

getver, heb t kippevel op de armen staan.
Gelukkig heeft ze nog laatste mooie jaren gehad!
sterkte!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:04

Heel veel sterkte met het verlies van Ciska :(:)

*Ik ben echt ontroerd*

lor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:09

mooi geschreven verhaal. Ik heb het met veel ontroering gelezen.

Heel veel sterkte.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:12

Bar! my god, ben ik 2 dagen niet op 123 en nu zie ik dit. Gelukkig maar dat het gisteren is gebeurd en niet zondag...

Veel sterkte Barrie...

Sharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:17

Veel sterkte!
Wat ontroerend zeg, heb een ferme brok in mijn keel.
Troost jullie met het feit dat ze zo te horen super gelukkig is geweest bij jullie tijdens haar laatste anderhalfjaar!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:23

Prachtig geschreven, ook ik zit hier met een brok in mijn keel.
Sterkte Y;(

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:56

Bar, ik krijg er gewoon een brok van in mijn keel.. Echt heel erg van Cis.. Dikke knuffel en kussie van mij! Sterkte meis! :*

Elvira24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:05

Jeetje wat mooi geschreven!!
de tranen rolde over mijn wangen!
Heel veel sterkte in deze moeilijke tijd.
Gelukkig heeft ze een paar mooie jaren bij je gehad!

Knuffel je andere paard ook maar lekker want die zal haar ook wel missen.

Veel sterkte

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:08

He, ik krijg hier ook een brok van in m'n keel. Duidelijk is me wel dat je het beste voor hebt gehad met dit kleine paardje! Gelukkig heeft ze niet veel geleden en heb je een eerlijke keuze tegenover haar gemaakt!

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:08

Wat een prachtig monument heb je hier voor je paardje gemaakt. Veel sterkte...

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:10

Ik wens je veel sterkte toe in deze tijd.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:45

Agos, wat sneu dat ze in een plas water lag en er niet meer uitkwam, dat is echt hartverscheurend. Ik weet zeker dat ze gevoeld heeft hoeveel je van haar hield en je hebt de beste beslissing gemaakt die je kon nemen, maar dat maakt het niet minder pijnlijk. Dikke knuffel.

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:50

Wat mooi geschreven zeg!
Heel veel sterkte met het verlies!
Gelukkig heeft ze nog een mooie tijd bij jou gehad en genoten!

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:52

Hej Bar! ik lees net je topic...wat een verdriet toch!Ik wens je ontzettend veel sterkte... :(:)

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:58

Mooi geschreven..

Vooral bij het zinnetje ''en vooral ook door Chad'' kreeg ik toch wel tranen in mn ogen..

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:03

heel veel sterkte met het verlies van zo lieverd...

Heel mooi opgeschreven :(:)

xlenngp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:09

Ik wens u heel veel sterkte toe de komende tijd. Y;(

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 14:04

Dank jullie wel allemaal :j

het lijkt allemaal nog zo onwerkelijk op dit moment... Vanochtend vroeg hebben ze Cisje opgehaald en dat is altijd zo confronterend, echt niet leuk :n Dan zit je écht in jezelf te herhalen - het is maar een omhulsel, het is maar een omhulsel..... het doet je van binnen zoveel pijn dat ze jouw pony zo met die grijper in die bak flikkeren (een ander woord heb ik er niet voor, sorry).

Nadat ze weg was heb ik met Chad een wandeling door de wei gemaakt, een wei die groter dan ooit leek. Af en toe gestopt om eens flink te brullen, met Chad op mijn schouder. Op een gegeven moment begon ook Chad te gillen, ook hij mist Cisje zo.... En ik kon niets anders zeggen dan "verdomme knul, ik had ze nog zo graag bij je gehouden" |(

Het hoort allemaal bij het leven, dat zeg ik altijd tegen mezelf, tegen anderen, maar het doet gewoon ontzettend veel pijn als het jezelf betreft. Maar ik moet door, ook voor Chad, die heeft nu meer aandacht dan ooit nodig, en ik ben ook hard op zoek een oplossing voor hem te bedenken, omdat ik hem ook niet alleen wil laten staan.

Maar vandaag even niet... vandaag is het gewoon allemaal even niks. |(