Helaas hebben we Grom Beer 24 februari moeten laten inslapen als gevolg van Cushing leed hij aan verval van krachten.
Ik weet nog wel dat ik de advertentie zag staan. Hij stond te koop bij een ponyclub in Zeeland als 16 jarige. We hadden meteen gebeld en zijn er vervolgens heen gegaan. Daar stond hij dan. Hij was vrij mager en had geen manen meer en de helft van z'n staart had hij afgeschuurt en je kon makkelijk zien dat hij al over de 20 was.
Omdat hij liefde op het eerste gezicht was hadden we hem die zelfde dag meegenomen. Hij was eigenlijk bestemd voor mij. Maar omdat hij veel te veel temperament had was hij niet berijdbaar voor een meisje van 9. Zo werd hij het paard van m'n moeder.
Door een advertentie op IC.com kwamen we erachter dat hij Sleipnir van het Beukenhof heette en al 27 jaar was, niks van te merken! Hij kon uren lang met z'n neefje Bangsi spelen, ging tijdens het rijden gewoon een stukje rennen voor de lol, heen en weer tölten (en grommen) in de box en als je hem een paar dagen niet bereden had werd hij heel erg chagrijnig.
Nadat we heb een tijd hadden kwamen we erachter dat z'n gewrichten in z'n achterbenen af en toe vast zaten en hadden de dierenarts gebeld. Die zei dat het spat was en dat hij maar afgemaakt moest worden. Dat wilden wij niet en wij dachten dat hij athrose had en hadden een poeder voor hem gekocht dat hielp. Zo heb ik op 12 jarige leeftijd nog schapen met hem gedreven als demonstratie voor een bordercollie club.
Datzelfde jaar reed mijn moeder de Floralia-rit met Beer en om te laten zien dat hij zichzelf helemaal nog niet zo oud vond(29 jr.), tölte hij nog een stuk met Henni's Reynir op z'n hardst.
Wat hebben we een pret gehad met die altijd drukke Beer, zijn kop heeft het nooit opgegeven. Toch zagen we hem het laatste halfjaar steeds meer afglijden van druktemaker naar zorgelijk oud mannetje. Spelen ging niet meer zo goed, dan viel hij om bij het steigeren. Ook het zicht werd duidelijk minder en raakte in paniek als hij Bangsi niet zo snel zag. Ging slecht eten, minder energie...
Nee, om lijden te voorkomen was het beter om hem een zachte dood te geven.
19-05-1976 - 24-02-2009
Beer werd bijna 33 jaar.
Z'n hoofdje

Helemaal

Met z'n neefje Bangsi

Knuffelen met mij

Twee knuffelde 'oudjes'