[IM] Het verhaal van mijn fries.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bari

Het verhaal van mijn fries.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 15:53

Mijn friese merrie kocht ik begin dit jaar. Omdat ik een beperking heb was zij uitermate geschikt voor mij, braaf en betrouwbaar, echt een gouden paard. Helaas wordt zij begin december getroffen door een virus, echt vreselijk die weken die volgden. ze raakte achter steeds meer verlamd en we hadden er zelfs 4 dierenartsen bij. Maar mocht niet baten, ging steeds slechter met haar, het was echt erg om te zien. Op 3 december hebben we haar mogen laten inslapen. Ze was er echt klaar voor, gaf zich helemaal over. Ik ben bij haar gebleven tot de laatste ademtocht, ik vond het echt het moelijkste wat ik ooit moest meemaken. Maar voor mijn gevoel had ik spijt gekegen als ik dat niet had gedaan. Mijn man heb ik gevraagt de voorlok af te knippen, die hangt nu samen met een van haar fotos in de gang, als herinnering. Die dagen daarna vond ik echt zwaar, geen doel meer en noem maar op. Maar ik weet dat het goed is zo, en ik kan haar laten gaan. Maar missen...doe ik haar nog elke dag en ik vraag me af wanneer deze pijn in het hart ophoud te wroeten...Natuurlijk moet ik verder en we waren dan ook wezen kijken, maar ik vind het best moelijk. Maar ja, het leven gaat verder...
dit gedicht had ik bij de foto van haar gemaakt...

Het is tijd-
je moet nu gaan, mijn vriend
slaap zacht-
mijn allerliefste hartekind.

Ik ben blij dat ik het hier van me af kon schrijven, zo veel mensen zeggen tegen mij het is maar "een paard"....helaas zie ik dat anders, het is zo veel meer wat je moet missen...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Het verhaal van mijn fries.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:58

Ik denk dat er op bokt ontzettend veel mensen zijn die dit zeggen;

From time to time, people tell me, "lighten up, it's just a horse,"
or, "that's a lot of money for "just a horse".

They don't understand the distance traveled, the time spent, or
the costs involved for "just a horse."
Some of my proudest moments have come about with "just a horse."

Many hours have passed and my only company was "just a horse,"
but I did not once feel slighted.
Some of my saddest moments have been brought about by "just a horse,'
and in those days of darkness, the gentle touch of "just a horse"
gave me comfort and reason to overcome the day.

If you, too, think it's "just a horse,"
then you will probably understand phrases like
"just a friend," "just a sunrise," or "just a promise."
"Just a horse" brings into my life the very essence of friendship, trust,
and pure unbridled joy.
"Just a horse" brings out the compassion and patience
that make me a better person.

Because of "just a horse" I will rise early, take long walks
and look longingly to the future.
So for me and folks like me, it's not "just a horse"
but an embodiment of all the hopes and dreams of the future,
the fond memories of the past,
and the pure joy of the moment.

"Just a horse" brings out what's good in me
and diverts my thoughts away.
I hope that someday they can understand that it's not "just a horse"
but the thing that gives me humanity
and keeps me from being "just a woman/man."

So the next time you hear the phrase "just a horse"
just smile,
because they "just" don't understand

Ik vind deze gedicht trouwens erg passend;

When the day of goodbye comes
And tears can’t be hidden
Just look into his eyes
And listen…

‘cause there’s no creature wiser
Then a horse at the beginning of his last trip
He knows that he lived his life
The way he should have

He’ll tell you to chear up
To smile and cry at the same time
‘cause though he’s leaving
He’ll never disappear

In your hearts
You’ll be together.
And the memories will stay
Forever…

Heel veel sterkte gewenst!

Groenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:02

wat een verhaal... lijkt me verschrikkelijk om mijn paard kwijt te raken, heel veel sterkte ermee!

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:03

Voor anderen mensen is het 'maar een paard', als je niks met dieren hebt zul je ook nooit begrijpen wat ze voor je kunnen betekenen. Zeker een dier waar je zo intensief mee optrekt als een paard en eentje die dan ook nog perfect bij je past zoals in jouw geval, die mis je. Het gat is groot en in het begin wil je die leegte vullen maar in mijn ogen moet je jezelf ook de tijd gunnen het verlies te verwerken, anders is er in je hart toch geen plaats voor een andere. Ik heb dit gehad met mijn hond, kerngezond en nog geen 4 jaar oud moest ik hem binnen een week in laten slapen door ziekte. Ik voelde me echt dom dat ik het zelfs na 3 maanden nog niet kon vertellen zonder te huilen, nog dommer voelde ik me toen ik een kennis sprak die me vroeg waar mijn hond was, ik huilend vertelde hoe of wat en zij toen vertelde dat haar man plotseling was overleden.
Ieder heeft zijn eigen verdriet en dat mag ook. Ik wens je veel sterkte en hoop dat je ooit weer een maatje treft waar je veel plezier aan mag beleven.

Groenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:05

ik hoop het ook! met je eens hierboven mij!

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 19:27

wat ontzettend fijn deze reacties te lezen...dankje wel iedereen. En ik ben helemaal mee eens wat jullie schrijven. Vooral die engelse teksten hebben mij zeer aangesproken. Het was echt zo verschrikkelijk te zien hoe ze van dag tot dag minder is geworden, je staat zo machteloos. Bovendien wou de verzekering maar steeds doorgaan met behandelen, ik was zo kwaad op die mensen daar. Uiteindelijk heeft mijn eigen DA de doorslag gegeven en met de verzekering gebeld. het allerergste is dat ik haar op moest sturen voor sectie, omdat ze de doodsoorzaak pcz wouden weten. Het onderzoek is net afgerond, maar zo kan je ook moelijk verder als je elke keer met een patholoog moet bellen die je paard in stukken heeft gesneden... Huilen gelukkig voelt zij niets meer van en ik moet zeggen dat de dierenarts haar op een goede manier heeft ingeslapen. Ik denk dat die goede man net zo stuk was als wij, want leuk is anders natuurlijk. Ik had nog even een moment met haar alleen en toen heb ik haar beloofd dat de pijn nu over is en ze naar de groene weilanden mag. Huilen en weten jullie wat? Er staat nog een ander paard daar op stal, en pcz op dat moment dat zij insliep hinnikte dat andere paardje en keek naar boven (we moesten haar buiten inslapen)...de merrie van de buren was drie dagen van slag hoorde ik en stond pcz in die hoek van de bak waar aan de overkant mijn merrie had gelegen...kippenvel. ze weten pcz wat aan de hand is de paarden...

Groenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:42

echt een heel erg verhaal hoor. het is zo moeilijk om iets kwijt te raken waar je van houd... nogmaals veel sterkte en p.s. als ik dit verhaal lees krijg ik tranen in mijn ogen en kippenvel...

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 19:44

anoukoaky schreef:
echt een heel erg verhaal hoor. het is zo moeilijk om iets kwijt te raken waar je van houd... nogmaals veel sterkte en p.s. als ik dit verhaal lees krijg ik tranen in mijn ogen en kippenvel...

Ik hoop dat je nog veel gelukkige dagen mag doorbrengen met je paardje...het is dat grootste geluk wat wij paardenmensen mogen ervaren en ik wens iedereen en zijn paard alleen maar het allerbeste toe.

Groenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:45

ik hoop dat jij ooit weer jouw liefde tegen zal komen, ik gun het je van harte!!! dankje Knipoog

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 19:47

Het komt wel, al voelt het nu nog dubbel maar ik probeer er open voor te staan en een nieuwe start te maken, maar na deze ervaring zal er wel veel angst zitten die weer mee te maken..dankje wel!

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:49

Heel veel sterkte gewenst. Hoe moeilijk het ook is, wij zijn het onze dieren verplicht om deze beslissing te nemen als leven lijden wordt.

Groenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:50

Knipoog alsjeblieft !
p.s. logisch dat je dan were bang bent!!!

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 19:51

dblijham schreef:
Heel veel sterkte gewenst. Hoe moeilijk het ook is, wij zijn het onze dieren verplicht om deze beslissing te nemen als leven lijden wordt.

Ben ik helemaal mee eens, des te meer erger ik mij dan aan mensen van de verzekering die maar door blijven willen gaan met iets wat gewoon niet kan. Was er in die hele tijd ooit een van die mensen langs mijn paard geweest dan hadden ze het ook wel gezien...

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:54

Ohw wat erg voor je!
Alleen mensen die geen paardenmensen zijn kunnen zoiets zeggen als het is maar een paard. Die begrijpen niet dat een paard zo veel meer kan zijn. Ik denk dat ik voor veel mensen spreek als ik zeg dat ik je verdriet heel goed kan begrijpen. Je moet je je er echt niet bezwaard door voelen en goed de tijd nemen om dit te verwerken.
Heel veel sterkte ermee!

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-09 19:58

Noa_M schreef:
Ohw wat erg voor je!
Alleen mensen die geen paardenmensen zijn kunnen zoiets zeggen als het is maar een paard. Die begrijpen niet dat een paard zo veel meer kan zijn. Ik denk dat ik voor veel mensen spreek als ik zeg dat ik je verdriet heel goed kan begrijpen. Je moet je je er echt niet bezwaard door voelen en goed de tijd nemen om dit te verwerken.
Heel veel sterkte ermee!

ik lees net je tekst onderaan...elk einde is een nieuw begin...en zo is het ook denk ik. Ik heb hele fijne herinneringen aan mijn merrie, het was een schat van een dier.Nooit bocken of vervelend, altijd vrolijk en de oren naar voren.Ik ben dankbaar voor de tijd die ik met haar mocht doorbrengen...

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:05

heel veel sterkte gewenst.
een geliefd dier verliezen, doet onwijs pijn, zeker als het als oneerlijk voelt en het voor je gevoel het enige is wat je nog voor je dier kan betekenen.
Ik hoop dat je met een lach op de herinneringen terug kan denken, die kan niemand je meer afpakken.
En zoals al eerder is beschreven, ook ik hoop dat je weer een paardje vind waar je een goede fijne relatie mee kan opbouwen, het zal nooit hetzelfde zijn, maar ik hoop dat je in de toekomst van een nieuwe kanjer kan genieten!
Heel veel sterkte en ben trots op jezelf dat je voor je paard heb gekozen, en tja wat mensen zeggen die het niet snappen, tja, niets aan te doen.... zij weten niet wat het is om zo'n band met een dier te hebben en zoveel van een dier te houden! Soms doet houden van, heel veel pijn!!

Chessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:11

Bari, heel veel sterkte met het verlies en het verwerken hier van... Ik krijg tranen in mijn ogen bij je verhaal...

Groenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:15

telkens moet ik nu aan je verhaal denken en hoe afschuwelijk het zou zijn om zoiets mee te maken... het is gewoon een eng idee dat er zomaar iets kan zijn waaardoor je droom weg is! maar alle mooie herrinerringen moet je maar blij mee zijn en maar denken dat het paard altijd bij je zal zijn! want de mooiste herinneringen die vergeet je nooit meer en die kan niemand van je afpakken wat er ook gebeurt!!!

Willeke12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:23

heel heel veel sterkte met dit grote verlies Huilen het is vreselijk om je maatje je allessie te verliezen. mensen die niet van dieren houden begrijpen gewoon dit soort dingen niet, probeer die mensen te laten gaan hoe moeilijk dat ook is. ik heb 9 maanden geleden helaas ook mijn beesje moeten verliezen en denk nog elke dag aan haar, de ene dag met een traan en de andere met een lach. ik heb ook weer een nieuw paardje gekocht en ook nog steeds de angst dat het zelfde zou gebeuren als met haar. ik hoop dat je heel veel kracht kan halen uit de mooie momenten met haar. weet je al wat voor een virus het is geweest? hoe oud is ze geworden?

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:31

Heel veel sterkte!! Ach gut Ik weet helaas hoe je je voelt (heb ook in zo'n situatie gezeten met mijn fries van 8 jaar, die had dan wel wat anders). Wij hebben er ook alles aan gedaan maar het mocht niet baten hij kon niet meer.
En tot dat laatste moment was hij lief voor mij, vrolijk tegen mij terwijl hij zo ziek was.
En dan komt het besluit om hem te laten gaan want je weet dat het beter is voor hem, maar dat neemt niet weg dat het zo ontzettend moeilijk is. Vind het heel goed van je dat je erbij bent gebleven, ik vond het t eerlijkst tegen over hem, maar dat doet echt wat met je!

Het is bij mij nu ander half jaar geleden maar nu ik jou verhaal zo lees is het weer als de dag van gister, het word wel minder maar vergeten doe ik hem nooit en juist met zulke dingen komt het verdriet weer boven.
Hoe lief mijn 2 hafjes ook zijn met hun heb ik niet wat ik met mijn fries had.

Nogmaals heel veel sterkte en mocht je erover willen praten ,je mag altijd pb-en

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:34

Sterkte, ik weet hoe t voelt als je je paard verliest, t is je beste maatje. Mijn eerste pony is ook getroffen door n virus toen ze bijna 5 jaar oud was.. T is erg dat je ze ziet lijden je kunt alleen maar hopen dat ze er bovenop komen, als t echt niet te doen is moet je ze laten gaan, maar dan voel je je echt heel erg ***

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 06:06

Willeke12 schreef:
heel heel veel sterkte met dit grote verlies Huilen het is vreselijk om je maatje je allessie te verliezen. mensen die niet van dieren houden begrijpen gewoon dit soort dingen niet, probeer die mensen te laten gaan hoe moeilijk dat ook is. ik heb 9 maanden geleden helaas ook mijn beesje moeten verliezen en denk nog elke dag aan haar, de ene dag met een traan en de andere met een lach. ik heb ook weer een nieuw paardje gekocht en ook nog steeds de angst dat het zelfde zou gebeuren als met haar. ik hoop dat je heel veel kracht kan halen uit de mooie momenten met haar. weet je al wat voor een virus het is geweest? hoe oud is ze geworden?

@ willeke Mijn merrie is 12 jaar geworden...de dierenarts die toen bloed heeft afgenommen heeft ons gezegt dat ze het Rhinovirus heeft gekregen. warschijnelijk de neurologische vorm. Hier komen wij dan nog steeds tot die ene vraag-waar heeft ze dit in vredesnaam opgelopen want we staan particulier, er was nog maar een paaedje en bovendien zijn we niet op wedstrijden of elders anders geweest....
Laatst bijgewerkt door Bari op 05-01-09 06:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 06:08

chloek schreef:
Heel veel sterkte!! Ach gut Ik weet helaas hoe je je voelt (heb ook in zo'n situatie gezeten met mijn fries van 8 jaar, die had dan wel wat anders). Wij hebben er ook alles aan gedaan maar het mocht niet baten hij kon niet meer.
En tot dat laatste moment was hij lief voor mij, vrolijk tegen mij terwijl hij zo ziek was.
En dan komt het besluit om hem te laten gaan want je weet dat het beter is voor hem, maar dat neemt niet weg dat het zo ontzettend moeilijk is. Vind het heel goed van je dat je erbij bent gebleven, ik vond het t eerlijkst tegen over hem, maar dat doet echt wat met je!

Het is bij mij nu ander half jaar geleden maar nu ik jou verhaal zo lees is het weer als de dag van gister, het word wel minder maar vergeten doe ik hem nooit en juist met zulke dingen komt het verdriet weer boven.
Hoe lief mijn 2 hafjes ook zijn met hun heb ik niet wat ik met mijn fries had.

Nogmaals heel veel sterkte en mocht je erover willen praten ,je mag altijd pb-en

@ chloek dankje wel...ja telkens als ik een fries zie komt ook alles weer boven. gisteren was het echt te erg . logisch, zondagmiddag je zit thuis....en dan ga je denken. mijn man is met mij toen naar de handelaar gereden waar ik een paardje op optie heb staan, hij zei dat is de enige remedie, afleiding.... Verdrietig

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 06:14

en een stevig dankje wel aan iedereen die zich de moeite neemt mijn verhaal te lezen....ik durf in mijn omgeving ook niets meer te zeggen want dan worden ze er flauw van heb ik die idee, behalve mijn man. Mijn man is geen paardenman moet ik hierbij zeggen maar op de beste weg er eentje te worden. sinds wij samen zijn rolt hij daar zo in en toen mijn merrie ingeslapen is zat er tranen met tuiten te huilen, een volwassen man van 43 jaar...hij hielp mij altijd voor mijn merrie te zorgen omdat ik zelf Multiple Sclerose heb, en daar waar ik stond moesten wij zelf mesten en dat was mij helaas soms net iets t e zwaar. mijn man werkt meer dan 40 uur per week maar vond het hartstikke leuk om naar zijn werk nog naar mijn merrie te komen. de klap is dan ook bij hem heel hard aangekomen. ik denk dat ik hem nooit zo gezien heb als deze dag, en we hebben heel wat meegemaakt sinds wij samen zijn, maar dit...

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 06:27

Afbeelding

dit is een foto van haar.