[IM] Tjody en Satour zijn dood.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lady123

Re: Tjody en Satour zijn dood.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 12:43

erg hoor heel veel sterkte hoor!

stephanie09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 14:50

sjonge wat een ***** struik!! ik ga gelijk op die site kijken of er andere dingen zijn print alles uit! en ga gewoon het landje nakijken waarop mijn twee paardjes komen te staan!!

super erg zeg heb eigenlijk nog steeds geen woorden!

eindelijk heb jullie dan de uitslag gevonden en nog steeds gecondoleerd!!

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 14:55

Gelukkig hebben jullie nu duidelijkheid. Vind het knap dat jullie je zo goed houden, echt waar... Heel veel sterkte er mee nogmaals!

Philadelphia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 17:36

omg sterkte...vresellijk om 2 paarden te moeten verliezen
en ook nog op zown manier..

Eefje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:31

Toevallig had ik net op een symposium in Utrecht een lezing over giftige struiken gehad. De taxus is dus zo giftig dat een paard al van door te kauwen op het eerste takje kan komen te overlijden. Er is dus ook geen therapie. Jullie hebben de pech gehad dat deze struik er stond maar je had er ook helemaal niets aan kunnen doen!
In ieder geval weten jullie de oorzaak en kan jullie verder met het verwerken van dit grote verlies!
Heel veel sterkte!!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:04

ff Stom detail maar is taxus nou een boom of struik? Ik dacht altijd een boom maar als je aan taxus haegus denkt dan klinkt het als heg, klinkt als struik (mijn latijn is ook niet alles)

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:41

Taxus is een struik.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:42

MarianneR schreef:
Taxus is een struik.

Thanks.

maline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:47

Heel veel sterkte met het verlies van Tjody en Satour..

De taxus is als hij regelmatig bijgesnoeid wordt een struik. Maar als je hem laat groeien wordt het een hele grote boom. De meest voorkomende en giftige taxus is de Taxus Baccata. De taxus hegus heb ik zelf nog nooit van gehoord.

Verder is de hele boom/struik zeer giftig, met uitzondering van het vruchtvlees van de bessen. De zaadjes in de bessen zijn wel giftig.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:52

Volgens mij waren juist die besjes heel giftig als je terugleest!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 20:56

Ik heb altijd wel geweten dat Taxus giftig is, maar dat het zó ongelooflijk erg is wist ik echt niet. Wat dat betreft zijn er veel mensen die dit had kunnen overkomen. Het is fijn te weten dat er geen kwade opzet in het spel is geweest, maar het blijft vreselijk om op zo'n nare manier je dierbare vrienden te verliezen.

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 21:17

Tsjee zeg toch de Taxus!!
dat is echt baalen!!
Ik hoop dat jullie het nu een beetje beter kunnen verwerken!!
Ik wens jullie nogmaals super veel sterkte in deze zware tijd!!
Dikke kusz Dees

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 22:30

Wat vreselijk! Vriendjes zijn? Heel veel sterkte! Ach gut
Ik ga die site met giftige planten eens goed bestuderen. En zal anderen er ook op wijzen, zodat anderen dit hopelijk bespaard kan blijven.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 01:51

Als we buiten gaan rijden in de zomer, komen we langs taxus... Wordt altijd gewaarschuwd: laat de paarden niet eten... Nu snap ik waarom!!! Vreemde is dat ze wel graag willen eten, terwijl vaak gezegd wordt dat paarden uit zichzelf niet van giftige planten eten...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:37

taxus kan ook in de vorm van een haag zijn,als je hem laat groeien wordt hij wel een meter of 20 hoog,taxus groeit erg langzaam,en blijft s'winters groen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:46

Pff, dus toch Taxus..... Wij hebben er ook een op het erf staan, en weet nog wel dat we daar wel eens fotos gingen maken met de paarden en ze altijd, het blijven vreetzakken, probeerde happen van de struiken te nemen..... Pfff, als ik had geweten dadt het zooo giftig was, meed ik hem als de pest! Wat ik nu ook zeker ga doen...

Opzich wel fijn dat het de struik moet zijn geweest en niet kwade opzet......

heel veel sterkte meiden... :knuddel:

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:06

heel veel sterkte!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:40

detour schreef:
Volgens mij waren juist die besjes heel giftig als je terugleest!

Nee, de besjes zelf niet, de pitjes in de besjes wel. Vogels eten de besjes gewoon, die poepen de pitjes weer uit. Mijn vader mag ook graag demonstreren dat je de besjes kunt eten maar is dus ook heel voorzichtig dat'ie het pitje (elk besje heeft één pitje) niet kapot bijt. Is wel zo'n 'don't try this at home' dingetje hoor!
Zoek ook maar op verschillende sites, daar kun je ook lezen dat het vruchtvlees van de besjes níet giftig is.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:44

Taxus nog wel.. Dat is ook lekker..
Naast mijn wei staat heel veel maar het staat er ver genoeg vanaf zodat ze er niet bij kan is ook nog een extra stukje draad zodat ze er ook niet heen kan lopen..
Ze staat namelijk in een wei in een hoek van een siertuin Nagelbijten / Gniffelen
echt vervelend Ach gut

ladolcevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:58

echt heel treurig. Ik kan me nog herinneren dat mijn hengstje als 3 jarige een hap nam van een taxushaag. Ik stond te kletsen en toen ik het besefte bleef ik er bijna in van schrik. Ik meteen al die blaadjes van die struik uit zijn waffel gevist en gelukkig niets aan de hand. Die krengen staan ook zo'n beetje in iedere Nederlandse siertuin als je er op gaat letten. Op de websites van de kwekers wordt helemaal niets vermeld over de giftigheid van de plant. Ironisch genoeg had er eentje een foto van een in paardvorm gesnoeide haag.... Ik zou ook wel eens willen weten of het giftig is voor kinderen. Vooral als er besjes aan groeien kan dit voor een nieuwschierige peuter dan ook niet gevaarlijk zijn? Of is die reactie alleen bij paarden zo heftig?

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:02

Er staat wat eerder in het topic dat het ook voor mensen(en dus kinderen) gevaarlijk is. Ik geloof niet zo gevaarlijk als bij een paard maar zeker een peuter word er geloof ik flink ziek van!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 18:06

Mensen kunnen er ook wel degelijk dood aan gaan:

Symptomen

Bij mensen treden één tot twee uur na de inname van naalden of zaden de volgende verschijnselen op: braken, diarree, buikkrampen duizeligheid, hallucinaties, verwijding van de pupillen. Bij een zware intoxicatie volgen daarna stuipen, een onregelmatige polsslag (eerst snel, later traag), hartritmestoornissen, een sterke daling van de bloeddruk en een plotse dood door hart en ademhalingsstilstand.

Intoxicaties met dodelijke afloop bij mensen zijn vrijwel uitsluitend te wijten aan vrijwillige inname van plantenmateriaal of aftreksels hiervan. Bij accidentele inname van kleine hoeveelheden plantenmateriaal ziet men symptomen als malaise, misselijkheid, pijn in de borstkas, kortademigheid, hartkloppingen en evenwichtsstoornissen.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 19:35

jeetje wat naar zeg, gelukkig heb je nu wel duidelijkheid en weet je dat het geen opzet was!
sterkte ermee! Ach gut

moniquebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 09:24

ladolcevita schreef:
echt heel treurig. Ik kan me nog herinneren dat mijn hengstje als 3 jarige een hap nam van een taxushaag. Ik stond te kletsen en toen ik het besefte bleef ik er bijna in van schrik. Ik meteen al die blaadjes van die struik uit zijn waffel gevist en gelukkig niets aan de hand. Die krengen staan ook zo'n beetje in iedere Nederlandse siertuin als je er op gaat letten. Op de websites van de kwekers wordt helemaal niets vermeld over de giftigheid van de plant. Ironisch genoeg had er eentje een foto van een in paardvorm gesnoeide haag.... Ik zou ook wel eens willen weten of het giftig is voor kinderen. Vooral als er besjes aan groeien kan dit voor een nieuwschierige peuter dan ook niet gevaarlijk zijn? Of is die reactie alleen bij paarden zo heftig?

he amber,
dank je wel voor je lieve berichten nog.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 11:52

ladolcevita schreef:

Ja ook kinderen gaan er dood van. Overigens maken ze uit Taxus ook een middel tegen kanker....
In de natuur en in de siertuinen staan tientallen planten die allemaal dodelijk kunnen zijn. Paarden (en mensen) kunnen ook flink ziek worden van nachtschade zoals aardappelplant, tomatenplant, Sperciebonenplant, komkommerplant etc. Vergeet de digitalis niet en de lupine. Bella Donna klinkt heel mooi maar is eveneens dodelijk. Monnikskap staat ook in de zomer in veel tuinen...en zo kan ik nog wel even door gaan. Maar van al deze planten komt ook iets nuttigs. De vruchten van de eerstgenoemde eten we op. Digitalis is ook goed tegen hartritmestoornissen en ook uit Bella Donna wint men een geneesmiddel; Atropine.
En van de bast van een wilg maakte men vroeger aspirine

Ik blijf het wel raar vinden hoe takjes van een struik uit andermans tuin en op zo'n grote afstand in het voer van de paarden belandt is.... Was er gesnoeid en kan het weggewaaid zijn?