[IM] In laten slapen of naar de slager?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tanja

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:52

Heeft de Rendac ook specale paardenwagens joh? Nooit geweten! (ook nog nooit gebruik van gemaakt gelukkig)

En ik ga mij nu weer afvragen hoe het crematorium je paard op komt halen, dat zal toch ook met een grijper o.i.d. moeten gaan of net als de Rendac doet.......
Hmmm dat is een mooie voor mij om tijdens mijn late dienst over na te denken, ik ben naar mijn werk Doei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:54

Citaat:
AANGEPASTE SERVICE VOOR PAARDEN
Het doodgaan van een paard is een emotionele gebeurtenis. Het idee leeft dat dode paarden in het veevoedercircuit terecht komen. Dat is voor veel eigenaren een onaantrekkelijke gedachte.

In Nederland is de situatie echter dat dode dieren niet worden hergebruikt als veevoedergrondstof.

Dode paarden kunt u melden bij Rendac. Het paard wordt dan de eerstvolgende werkdag bij u opgehaald door een van onze kadaverwagens. Het tarief is in dit geval gelijk aan het op dat moment geldende wettelijke vastgestelde tarief voor het ophalen van paarden.

Daarnaast bestaat de mogelijkheid om het paard apart te laten ophalen. Als u voor deze mogelijkheid kiest, wordt het kadaver door Rendac met speciaal vervoer opgehaald. Speciale zorg en mogelijkheid om voorafgaand aan het vervoer op een door u gewenste manier afscheid te nemen staan daarbij centraal. Rendac rekent voor deze dienstverlening een bedrag van € 419,75 (excl. BTW) per paard.

http://www.rendac.com/nl/paarden.htm

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:11

runningkawa schreef:
Citaat:
AANGEPASTE SERVICE VOOR PAARDEN
Het doodgaan van een paard is een emotionele gebeurtenis. Het idee leeft dat dode paarden in het veevoedercircuit terecht komen. Dat is voor veel eigenaren een onaantrekkelijke gedachte.

In Nederland is de situatie echter dat dode dieren niet worden hergebruikt als veevoedergrondstof.

Dode paarden kunt u melden bij Rendac. Het paard wordt dan de eerstvolgende werkdag bij u opgehaald door een van onze kadaverwagens. Het tarief is in dit geval gelijk aan het op dat moment geldende wettelijke vastgestelde tarief voor het ophalen van paarden.

Daarnaast bestaat de mogelijkheid om het paard apart te laten ophalen. Als u voor deze mogelijkheid kiest, wordt het kadaver door Rendac met speciaal vervoer opgehaald. Speciale zorg en mogelijkheid om voorafgaand aan het vervoer op een door u gewenste manier afscheid te nemen staan daarbij centraal. Rendac rekent voor deze dienstverlening een bedrag van € 419,75 (excl. BTW) per paard.

http://www.rendac.com/nl/paarden.htm

Maar als ze bij rendac zijn, komen ze uiteindelijk toch op de "grote hoop" terecht..
Ik zou mn pony ook niet naar de slacht doen maar inlaten slapen ( en daarna crematie of begraven als de mogelijkheid er is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:20

Klopt, maar dan gaat hij bij je thuis niet in de grote grijper.
Voor als je dat niet graag ziet

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:24

Wij hebben een paard laten ophalen in deze trailer. Ze wordt dan de trailer ingeschoven, getakeld. Dat ziet er inderdaad niet zo eng uit.

Mickey81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:40

Als de rendac je paard komt ophalen, moet je er dan zelf of iemand bij zijn? Ook als ze weten waar hij ligt? Ik wil het namelijk niet zien als ze hem optakelen.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:49

@gucci je hoeft er niet bij te zijn als je dat niet wilt.

@ lielle De aparte ophaalservice van de Rendac is ook iets wat ik wel prettiger vind. je weet dat het uiteindelijk ben hun wel weer gebeurd maar dan hoef je er niet bij stil te staan wat natuurlijk erg scheef overkomt.....maar dat is eigenlijk niet wat ik van plan ben. Er zijn nu al een aantal crematoria speciaal voor pony's en paarden waar ze in 1 stuk gecremeerd kunnen worden. (dus niet alleen een hoofd ofzo? ja dat gebeurd raar maar waar (vind ik dan, de rest komt dan nog op de afvalhoop).
Ze worden dan ook opgehaald in een speciale trailer. De paarden worden dan op een zeil getrokken en dat zeil met paard wordt dan vervolgens de trailer in getrokken...

Het is dat ik geen scanner heb anders zou ik even foto's maken van dat ding uit het tijdschrift levende have, daar stond een uitgebreid artikel in over het crematorium voor paarden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 14:55

Ik heb er wel eea over gelezen, maar dat zou dus nooit mijn keuze zijn. Op het moment dat mijn paard weg is, blijft er nog maar een hoop vlees over (om het even zo te verwoorden) en ik vind het persoonlijk niet belangrijk hoe dat wordt verwerkt.

Neemt niet weg, dat ik me kan indenken dat anderen daar anders over denken, en wat dat betreft is zo'n crematorium een goed initiatief. Overigens had ik begrepen dat dat - nog? - niet is toegestaan/mogelijk is in Nederland, alleen maar voor pony's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 15:05

Jawel, een paar pagina's terug heeft iemand een link geplaats van een crematoruim in rotterdam

Ik ga ff kijken of ik het kan vinden

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 15:08

runningkawa schreef:
Ik heb even in roermond nagevraagt hoe het daar zit

Kreeg het volgende al snel terug

Citaat:
Hartelijk dank voor uw belangstelling voor onze organisatie. Bij ons crematorium te Roermond hanteren zij inderdaad een maximale schofthoogte van 1,60m voor het cremeren van een paard Om een indicatie te geven van de prijs voor ongeveer 750 kg berekenen wij een tarief van € 1200,-. Wilt u uw paard door ons laten ophalen en vervoeren naar het dierencrematorium, dan komen daar nog vervoerskosten bij.

deze dus iig

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 15:09

ThessaKeizer schreef:
In Rotterdam is er nu ook een oven geschikt voor paarden toch? Ik heb begrepen dat daar paarden tot ongeveer 1,60 shofthoogte in kunnen, en de kosten zijn rond de 1500 euro.

deze

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 15:10

Inky_devil schreef:
_Nicky schreef:
In Rotterdam zat toch iets?

Daar zou ik niet heen gaan. die oven van hun heeft een capaciteit van 60 kilo en daar past een kleine pony misschien in met zijn benen op zijn lijf gebonden maar een paard gaat daar echt in stukken in. Verder ken ik honderde verhalen van mensen die niet hun eigen beestje mee hadden gekregen in de urn. Een grote bus as van een cavia? een klein blikje as van een hond van 50 kg?
Ik heb zelf in een dierencrematorium gewerkt.
Ergens in het noorden van het land zijn ze met een groot crematorium bezig, voor grote paarden en vee. Het is alleen hele grote opgave om zo'n grote oven te maken en om die dieren van soms wel 1000 kg er in te krijgen. Paarden verbranden ook moeilijk. Mijn vader werkt in de branders en heeft toen het plan gezien.
Het idee om je paard te laten cremeren is een prettige gedachten alleen het prijskaartje is iets minder.
Als je een groot eigen terrein hebt zou ik het liefst mijn paard begraven. Niemand die er achterkomt. mooie steen erop.

of deze?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 15:10

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 15:12

er is nu ook een andere in de buurt van Arnhem zou het adres uit de levende have even opzoeken en trouwens stond het laatst ook in de bit, van mei geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 15:13

In Varseveld zeiden ze jaren terug ook al dat er 1 kwam.
Maar of dat al zo is?

Mickey81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:11

Weten jullie dit :Moet een paard gechipt zijn als hij door Rendac opgehaald wordt?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:20

Ja, dat moet. Collega van mijn schoonvader had begin dit jaar een shetlander die was overleden en die werd niet opgehaald door de Rendac. Ze controleerden eerst of het dier gechipt was en dat bleek niet het geval te zijn. Toen moest het overleden diertje dus éérst voorzien worden van een chip, alvorens de rendac opnieuw langs wilde komen om het op te halen.

Mickey81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:32

Ik heb net contact opgenomen met rendac, om toch nog even over de chip te informeren, deze was niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:33

Ik kan me ook helemaal niet voorstellen dat de ophaler met een chip lezer rond loopt.
En als je paard op de verkeerde kant ligt, kun je de chip dan wel lezen?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:33

Mmm, vaag, bij die collega van mijn schoonvader werd het diertje toch écht niet meegenomen!

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:38

dat vind ik toch opmerkelijk.de pony van een vriendin werd laatst opgehaald door rendac en toen werd er dus gezegd dat ie zeker gechipt moet zijn.want ieder paard/pony dat vervoerd word,levend of dood moet een chip of dna registrtie hebben.
toch raar dat rendac nu tegen jou opeens wat anders zegt.
en een chip is te lezen door de hele hals heen ,maakt niet uit of je links scant of rechts.
toen het paard van mijn vriendin werd gehaald,werd ie wel gescand.

Mickey81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 16:45

Dat is wat ze tegen mij zeiden, dat een chip helemaal niet van toepassing was om hem te komen halen.
Gelukkig ook, anders moest ik nog langer wachten, want voordat die papier handel klaar is.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 17:10

nou ze kunnen moeilijk een dier nog een paar dagen laten liggen. de stank die er dan vanaf zou komen zou echt verschrikkelijk zijn...ben zowiezo tegenstander van de verplichte chip of registratie anders dan stamboek maar das een heel andere discussie. Wil niet zeggen dat ik het niet heb gedaan hoor.

Ik heb idd ook wel eens gehoord dat je paard wel een chip moet hebben om opgehaald te moeten worden maar dit bericht kwam meer uit van het ministerie van vlees, vee en eieren. Degene die chip hebben verplicht. Ik vraag me dan ook af in hoeverre de rendec ermee te maken heeft of zich hieraan houdt. Maar wat Gucci81 zegt ga ik eigenlijk van uit.

loutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 08:44

mijn paard heb ik gistere laten inslapen op het terrein zelf.
Ik heb voor inslapen gekozen omdat ik hier meer vreden mee kan hebben. Ik heb er bij kunnen zijn, en haar er in kunnen begeleiden wat ik persoonlijk een mooi afscheid vond wat ik van haar heb kunnen nemen. Ik heb de hele avond nog bij haar gezeten en tegen haar aan kunnen liggen. Deze kans krijg je niet als hij naar de slager gaat.

Mijn paard is ook moeilijk te laden (lees: niet te laden). om deze reden om ik ook gekozen om het op het terrein zelf te laten doen, geen stress en niks.

Ze wordt wel helaas, door rendac op gehaald. Het liefst laat ik het allemaal zo mooi mogelijk verlopen, maar ik heb daar gewoon weg het geld niet voor.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 09:03

Hallo Loutjuh, fijn dat je het (grotendeels) hebt kunnen doen op een manier waar jij je goed bij voelt. Sterkte!