[IM] Tjody en Satour zijn dood.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sim0ne

Re: Tjody en Satour zijn dood.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 11:00

Fijn dat er nu toch echt meer duidelijkheid is!

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 11:46

iepsel schreef:
Zo, nu weet ik het zeker, de taxus (die overigens minstens 50 m van de wei afstaat) gaat er uit! Ook ik zal m ritueel verbranden. In plaats van een kaarsje, een groots vuur voor jullie paardjes. Ter nagedachtenis..........heel erg veel sterkte de komende tijd.........

Ik wens jullie veel sterkte .
Toch blijf ik me afvragen - hoe konden ze van de taxus eten als deze 50 m van de wei stond?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 11:49

jirina schreef:
iepsel schreef:
Zo, nu weet ik het zeker, de taxus (die overigens minstens 50 m van de wei afstaat) gaat er uit! Ook ik zal m ritueel verbranden. In plaats van een kaarsje, een groots vuur voor jullie paardjes. Ter nagedachtenis..........heel erg veel sterkte de komende tijd.........

Toch blijf ik me afvragen - hoe konden ze van de taxus eten als deze 50 m van de wei stond?

Dat is de taxus van een andere bokker bij een ander weiland die er nu dus uit voorzorg uit gaat.

Heel veel sterkte meiden, het is echt verschrikkelijk Ach gut

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:10

jirina schreef:
iepsel schreef:

Bij haar zelf zegt ze Knipoog niet bij hun dus!

Gelukkig weten jullie nu al meer erover. Het is niet fijn om niet te weten waar ze aan gestorven zijn hopelijk is dit dan ook het ding geweest waar ze aan zijn overleden helaas haal je ze er niet mee terug maar is dit wel weer een opluchting voor je.
Nogmaals sterkte.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 12:17

http://www.nvvr.info/algemeen/info/giftig/giftig.htm

Deze site geeft veel duidelijkheid over giftige planten, met in veel gevallen duidelijke foto's erbij. Toen wij de paarden naar huis haalden heb ik deze site veelvuldig geraadpleegd om te kijken wat er hier aan gevaarlijk spul stond, dat is intussen grotendeels verwijderd. Taxus hebben we hier gelukkig niet, wel een paar Buxus struikjes, en die gaan er nu ook zeker uit, al staan ze op een onbereikbare plaats.
Maar ook bijv. Liguster, Rododendron en Brem zijn gevaarlijk!

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:04

Elcid dat is een goede link. Ik sla hem op onder mijn favorieten.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:14

Wat een verhaal is dit geworden, bijna ongelooflijk dat 1 z'on klein besje (of een paar) twee geweldige paarden van 450 kilo kan vellen in z'on korte tijd. Ik hoop dat dit verhaal andere paardeneigenaren eens kritisch naar hun beplanting rond om hun wei en stal laat kijken. Ik in ieder geval wel. Ik geef eerlijk te kennen dat ik het ook niet allemaal weet.

Heel veel sterkte nog steeds en hoop dat dit jullie een beetje rust geeft.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:15

he jakkes... ben ook een bijrijdpaardje verloren aan taxus... nare rotplant is ut!
heel veel sterkte!!!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:17

Goh meiden....dus toch....
Geeft wel wat meer rust nu je weet wat het is geweest. Geen opzet e.d...
Sterkte met het verwerken hiervan...

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 14:09

Thanx Elcid, heb alles uitgeprint en vant weekend gaan we alles kritisch bekijken en alles waarbij we twijffelen gaat eruit.

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:19

ik wens jullie erg veel sterkte met het verlies, ik schrik er toch wel erg van want ik heb voor jullie op die stal gestaan met mijn 4 paarden en die aten ook wel eens van de planten.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 16:20

dat zal wel geen taxis zijn geweest, lightmorebh...

Ik denk dat dit overal kan gebeuren op stallen waar paarden buitenstaan...

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:03

Jullie krijgen er de paardjes niet mee terug maar hopelijk geeft deze uitslag een beetje meer rust..
Ach gut

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-07 17:46

detour schreef:
dat zal wel geen taxis zijn geweest, lightmorebh...

Ik denk dat dit overal kan gebeuren op stallen waar paarden buitenstaan...

Lightmore heeft op dezelfde stal gestaan en toen stond die struik er ook al (we hebben eigenlijk stalletje gewisseld hihi), je hebt gewoon enorm veel geluk gehad Lizet en wij gewoon botte pech. Thats life.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 17:52

Wat een naar geval... Veel sterkte.
Het is doodzonde van de paarden, maar ik vind het ergens toch beter dat het geen kwaad opzet was.

_Maud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:55

Heel veel sterkte zeg Ach gut

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 20:29

Moest wel even slikken vananvond toen ik ineens een foto van viv en tjody in de paard en sport zag staan bij het artikel over bitloze hoofdstellen.

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:58

jeetje, nu schrik ik nog harder. Ik wist dat Taxus giftig was, maar zo erg???
stomme vraag misschien, maar ik neem aan dat kinderen dan na 1 besje ook sterven eraan??
dat klotespul groeit en bloeit namelijk langs het fietspad volop bij ons voor de deur. daar spelen onze kinderen ook veel.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-07 10:49

Voor kinderen en andere dieren is het idd ook dermate gevaarlijk.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 10:55

Is het al helemaal zeker dat het de taxus geweest is? Weet iemand vanaf welke bladzijde ik (ongeveer) kan teruglezen daarover Lachen ?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:06

Je paarden krijg je er niet mee terug, maar hopelijk brengt de uitslag iets meer rust. Leef nog steeds met jullie mee, denk er steeds aan dat het iedereen kan gebeuren... Nogmaals heel veel sterkte!
Laatst bijgewerkt door Karin op 10-11-07 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:06

Pagina 37, hierbij:
Vippie schreef:
De technische recherche is vandaag geweest en die gaan toch uit van een taxus vergiftiging. Dat de besjes zo naar binnen zijn geslikt en pas door het avondvoer wat ze aten open zijn geknapt en dat de dood direct is ingetreden. Er zijn nog een paar takken naar het lab gestuurd en de Patoloog is verzocht om nogmaals goed naar taxus aanwijzingen te zoeken in de maaginhoud.
We hadden zelf ook al zo'n idee dus dit geeft veel rust. Hoe pijnlijk het verlies ook, die kliko's van ons had gewoon met hun giegel van die struik af moeten blijven (maar het kan ook zijn dat de ene door de besjes erin is gebleven en de ander door de stress van de doodsstrijd in de box ernaast erin is gebleven). Het ligt nu dus weer in de handen van de patoloog en zo blijven we heen en weer geslingerd worden.

De struik is iig vanmiddag al ritueel uitgespit en in mootjes gehakt en die gaan we komend weekend met zn allen ritueel verbranden.

Het sporenonderzoek van de politie gaat maanden duren dus de stal is nu weer vrijgegeven en kunnen we rustig aan gaan verwerken en beetje opruimen als we er aan toe zijn.

Kwade opzet is iig van de baan wat ons betreft.

PS: en dat de patoloog zo op het eerste oog niks heeft gevonden op dat ene naaldje na zou goed kunnen omdat de zaadjes van de besjes heel klein zijn en makkelijk in het voer verdwijnen. Maar ze gaan dat nu dus verder gerichter onderzoeken ook op gifstoffen. Hopelijk hebben we daar volgende week de uitslag van.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:11

Schrale troost is het maar geeft denk ik wel rust dat jullie weten wat de oorzaak geweest is. Het blijft een onbeschrijfelijk groot verlies en het verdriet zal er niet minder om zijn.
Hopenlijk kunnen jullie snel alles af sluiten om tot verwerking van alle gebeurtenissen over te gaan
Nogmaals heel heel veel sterkte en kracht toegewenst!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:43

Vippie schreef:
Tsja als we hadden geweten dat dat ding taxus was..

Vaak kom je daar idd te laat achter en heb je een flinke leersom moeten betalen.
Maar ja beter een 'onschuldige' dood dan dat er opzet in het spel was geweest! Ach gut

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:58

het blijft gewoon een nachtmerrie...ik wist ook niet dat een besje een paard kon vellen,en dan er vanuit gaan dat een paard instinctief weet dat iets giftig is geloof ik nu ook niet meer in,ik heb ook z'on vreetzak lopen....Hopelijk zijn we nu nog voorzichtiger met giftige planten,en heeft dit ons wakker geschud ,mij ieder geval wel....meiden het allerbeste,en erg belangrijk...Verwijt je zelf niets!!!!!!