[IM] In laten slapen of naar de slager?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 15:58

Ik ben het niet helemaal met de update eens, wat moet ik dan doen?? Clown

Ik denk dan namelijk dat de DA het niet goed gedaan heeft.
Ik heb namelijk ook nog nooit gehoord dat een paard vecht tegen een narcose, zoals bijv bij een castratie in de wei.

Als dat bij inslapen ook eerst word gedaan, kan hij niet meer vechten tegen de dodelijke injectie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 15:59

Auch,
dan was die van mij idd nog erg lief en zacht voor de oogjes Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 16:00

een bemiddelaar inschakelen Knipoog

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 16:06

runningkawa schreef:
Ik ben het niet helemaal met de update eens, wat moet ik dan doen?? Clown

Ik denk dan namelijk dat de DA het niet goed gedaan heeft.
Ik heb namelijk ook nog nooit gehoord dat een paard vecht tegen een narcose, zoals bijv bij een castratie in de wei.

Als dat bij inslapen ook eerst word gedaan, kan hij niet meer vechten tegen de dodelijke injectie

Ik heb heel wat paarden neergelegd op de kliniek en ja, daar wordt óók tegen de narcose gevochten. Ook dat is geen prettig gezicht en ook daar hoeft het dus niet aan de dosering te liggen van het middel dat je gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 16:08

Hoe vaak is dat?

op duizenden paarden, zal er vast wel eens wat mis gaan, maar dat is met slachten ook zo Lachen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 16:17

Het gebeurt vaker dan je bent. Het is niet voor niks dat je in veel klinieken tijdens het op tafel leggen niet mag kijken. Dat is ook omdat het takelen etc ook niet zo prettig is om naar te kijken, niet iedereen kan er tegen, maar ook als een dier gaat vechten, dan hebben ze er liever geen eigenaar bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 16:20

Maar gaat er ook niet vaker dan je denkt wat mis met schieten?
Ik ken maar weinig mensen die hun paard naar de slacht hebben gebracht, maar heb er wel meteen een horror verhaal bij.

Maar zo mag een baasje er ook niet bij zijn bij bijv het bijkomen van een hond omdat die vaak gaan janken, niet omdat het is omdat er wat mis is Lachen

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 20:56

Ik heb vanavond mijn merrie laten inslapen...

Kan niets anders zeggen, dat het 'mooi' is gegaan...

De zon scheen, de vogels fluiten,

Toen ze haar laaste adem uitblies vloog er een vlinder voorbij...

Ze heeft geen moment gevochten, waar tegen dan ook !!
Ze is heel mooi gaan liggen.. Ze zakte door haar knieen, net als of ze 'gewoon' ging liggen..
.. en ben bij haar gebleven tot het einde,

Ben erg 'blij' met de keuze voor inslapen... dit was heel mooi afscheid,
Ik ben 'blij' dat ik dit voor haar heb kunnen doen...

Ben er wel helemaal kapot van... maar dit is het beste...
Laatst bijgewerkt door amigootje op 05-09-06 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 20:57

Lielle schreef:
een bemiddelaar inschakelen Knipoog

whaha, je gaat offtopic Clown

Maar goed, ik heb met de slacht ook wel het gevoel dat je je paard heel anders weg zou zien gaan, Indian heb ik van te voren afscheid van genomen, benniet meegeweest en herinner hem als een heel leuk paardje, hij had wel pijn, maar was niet duidelijk zichtbaar..

Van Olymp heb ik nog jarenlang en nu nog wel is het beeld dat ze ligt te vechten tegen de dood voor mijn ogen, nou moet ik wel zeggen toen de DA er was en een narcose had gegeven, heeft hij er voor de zekerheid nog dat andere ingespoten, maar het was eigenlijk niet echt nodig, Olymp was al op weg naar de 7e hemel, maar dat beeld deed me wel heel veel pijn en verdriet, dat is dus nog een reden waarom ik voor de slacht zou kiezen..

Odess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 22:09

Nerwen schreef:
Nee, bij de slager krijgen ze een soort van masker voor waar een pin doorheen geschoten wordt. Die pin gaat door de hersenen en dan zijn ze op slag dood.

Zoals de slager het mij verteld is het dier (de koe of het paard) nog niet altijd dood na de slagpin, maar moet deze echt doodbloeden. Natuurlijk zijn ze dan al wel buiten bewustzijn.

Het zou wat mij betreft echt situatie afhankelijk zijn. Ik ben geen fervent voor of tegenstander. Ik hoop er nooit mee te maken te krijgen maar goed... Ik zou een ziek paard iig niet op de kar zetten!

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:39

Odess schreef:
Nerwen schreef:
Nee, bij de slager krijgen ze een soort van masker voor waar een pin doorheen geschoten wordt. Die pin gaat door de hersenen en dan zijn ze op slag dood.

Zoals de slager het mij verteld is het dier (de koe of het paard) nog niet altijd dood na de slagpin, maar moet deze echt doodbloeden. Natuurlijk zijn ze dan al wel buiten bewustzijn.

Ze zijn dan hersendood ja. Ik vind dat je dan wel kan stellen dat ze echt dood zijn. (al weet ik wel dat ze verder kunnen leven als kasplantje, maar ik vind dat geen leven)

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:47

heb NIET heel t topic gelezen maar ik heb ook ooit voor de keuze gestaan... ik heb gekozen voor de slacht! waarom?? omdat ik dus wel al meerdere keren had gezien hoe een paard kan vechten tegen t spuitje dat wilde ik mijn pony die ik nog elke dag mis besparen ...Wat ik wel moeiijk vond ik bracht m zelf weg hij stapte de trailer uit en ging hinneken:S ik zei van ter voren ik ga mee naar binnen maar toen heb ik dat dus niet gedaan 2 vriendinnen deden t voor me en ik wilde nog zeggen laat maar maar t was al gebeurt t ging heel snel ze waren wel ' lief' voor m gelukkig hij was ook de eerste die naar binnen mocht of ik spijt heb, van die keuze? nee maar ik had m liever nnog gehad hij had teveel pijn helaas t was n pittige pony en de slacht was gewoon t beste imo Ik had m niet willen zien lijden en/of vechten tegen t spuitje,,dat kon ik m niet aandoen!!! maar houden met zoveel pijn had ook ondraaglijk voor hem geweest..

EDIT... ik zou m alleen nooit door verzekering weg laten brengen ik zou zorgen dat ik er bij was zo dat je zeker weet dat t gebeurt en dat t klaar is

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 11:58

Ik zou nooit voor de slacht kiezen omdat ik het een erg onwaardig afscheid vind. Ik kies dan voor inslapen en ben al hard aan het sparen voor de kosten van een individuele crematie. Een waardig afscheid is het minste wat je kan doen.
Het liefst zou ik ze in de achtertuin begraven maar helaas mag dat niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:01

Citaat:
Ik zou nooit voor de slacht kiezen omdat ik het een erg onwaardig afscheid vind. Ik kies dan voor inslapen en ben al hard aan het sparen voor de kosten van een individuele crematie. Een waardig afscheid is het minste wat je kan doen.

Dara ben ik het dus niet mee eens. Het is jouw mening over wat een waardig afscheid is, ik denk daar anders over. IMO is de slacht de beste weg, en dat vind ik dus het minste wat je kunt doen.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:05

Er staat ook duidelijk dat IK daar voor kies. Dat jij er anders over denkt vind IK prima.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:08

met de vetgedrukte tekst komt dat zo niet over Knipoog IK vind het ook prima dat jij voor inslapen kiest, maar door te zeggen dat en waardig afscheid (wat jij de slacht niet vindt) het minste is wat je kan doen, impliceer je wel dat ik (en anderen) voor een slechter alternatief kiezen.

Dat mag dan in jouw opinie zo zijn, ik denk daar anders over en vind het niet erg netjes om dit zo te lezen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:22

shabbay schreef:

Ik kies dus niet voor inslapen maar wel voor de individuele crematie.
Mijn paard wordt als de tijd daar is gewoon geschoten op de slacht en als het mogelijk is wordt hij daarna gecremeerd, is dat dan wel waardig in jouw ogen?

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:31

[/quote]

Ze zijn dan hersendood ja. Ik vind dat je dan wel kan stellen dat ze echt dood zijn. (al weet ik wel dat ze verder kunnen leven als kasplantje, maar ik vind dat geen leven)
[/quote]

als ze voor consumptie worden gebruikt dan moeten ze doodbloeden anders is het vlees niks meer waard.
dat is bij varkens en koeien ook zo.
Ik ga persoonlijk voor een spuitje maar dat is een persoonlijke mening.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:16

T@nj@ schreef:
shabbay schreef:

Ik kies dus niet voor inslapen maar wel voor de individuele crematie.
Mijn paard wordt als de tijd daar is gewoon geschoten op de slacht en als het mogelijk is wordt hij daarna gecremeerd, is dat dan wel waardig in jouw ogen?

ja ik vind vooral het idee dat het paard in stukken wordt gesneden verkeerd aan een de slager. dat zou ik echt niet prettig vinden. de manier van verwerking van het lichaam vind ik vervelender dan de manier waarop ze dood worden gemaakt.

ps @ lielle ik was niet degene die de tekst vetgedrukt heb neergezet....zo ziet het er tenminste niet uit op mijn beeldscherm.....
Laatst bijgewerkt door shabbay op 06-09-06 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:17

Wordt een paard dan in stukken gesneden als het niet voor consumptie is?
Laat ik me dat nu niet voor kunne stellen...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:41

Nou, als het niet voor consumptie is dan weet ik niet eens wat ermee gebeurd als je zelf niet een crematie of zo regelt. Ik stel mij dan voor dat de Rendac komt met al de dingen waar ik weer naar van wordt Clown (worden ze weer in van alles en nogwat verwerkt en dat gaat toch ook niet aan 1 stuk)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:44

shabbya, klopt. Die heb ik er nl aan toegevoegd omdat mn die opmerking me stoorde. Hij sprong er in jouw tekst ook al zonder de vet codes meteen uit voor mij.

En dan een vraag, die niet rot bedoeld is. Hoe denk jij dan over het in een afvalwagen takelen na een spuitje? Persoonlijk heb ik met geen van beide moeite, paard is toch dood. Neemt niet weg dat ik me voor kan stellen dat je dat naar vindt, maar dat vind ik dus in beide gevallen even akelig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:49

Je kunt de rendac een speciale paarden wagen laten sturen Lachen

Anders is het idd hetzelfde.

@Tanja dat klopt, maar neem aan dat het niet bij de slager gebeurd.
Maar idd dat maakt uiteindelijk niet veel uit.

Maar als je je paard in laat slapen en op laat halen door de rendac, gebeurt dat ook.
Dat maakt dus niets uit met slacht en dan niet voor consumptie

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:50

Maar als Rendac met een paardenwagen komt, moet je toch nog steeds dat lichaam erin krijgen?

Ik denk trouwens dat het bij slager ook in alle gevallen gebeurt, wat moeten ze anders doen met zo'n enorme massa?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:50

Dat gebeurd met een soort van lepel brancard