[IM] Hoe gaan jullie met het verlies van je paard om ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Re: Hoe gaan jullie met het verlies van je paard om ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 19:19

Sterkte Pearl!

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 21:41

ook van mij heel veel sterkte pearl!

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:00

PearllG schreef:
Misschien raar maar ik heb een stukje staart en voorpluk van haar waar ik iedere dag aan ruik.... zo voelt ze toch nog een beetje bij me...

Dat is absoluut niet raar hoor, ik heb van mijn merrie ook heel haar staart + voorpluk en daar ruik ik regelmatig aan,
het is het enige tastbare wat ik nog van haar heb, haar geur wat zo vertrouwd ruikt. Het is vandaag precies
4 weken geleden en ik huil nog elke dag.

Sterkte met het verlies van je meisje Ach gut

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:44

Ach gut *Groeps knuffel* Ach gut

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 10:33

sterkte pearl. niet je zelf iets kwalijk nemen. dat heb ik ook gedaan, maar je schiet er niets mee op. je paard komt er niet mee terug.
vooral lekker aan die staart ruiken als je er behoefte aan hebt.
ik heb hem hier ook liggen en ik ruik er ook regelmatig nog aan.
mijn vriend heeft zijn voorpluk in een zakje en draagt hij altijd in zijn borstzak.
dus is echt helemaal nix geks aan.

charona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:50

@pearl

heel veel sterkte toegewenst, hoor. Wellicht was 't ook goed, dat je er niet bij was. Ik ben er wel bijgeweest, toen onze lieve ponieke 2 weken en 5 dagen geleden moest gaan, maar ik voel nog elke seconde van de dag, hoe het leven uit haar lichaam ging. vreselijk! Het was wel erg vredig, zonder angst, maar verschrikkelijk. Alhoewel er géén andere keuze was voel ik me als de mordenares van mijn meiseke. Wat heb ik die veearts uitgescholden.

Mijn man had nog net voordat het ging gebeuren haar staart afgeknipt. Daar ruik ik elke dag aan, wens haar een goede morgen en een goede nacht, net als toen ze nog bij ons op stal stond ...

En huilen, huilen, huilen... alhoewel ze de pony van onze dochter was, ben ik er zo verschrikkelijk kapot van. Ik mis haar zo.....

PearllG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:26

Bedankt allemaal voor de steun. Het is fijn om me niet "raar" te voelen. Ik merk dat het moeilijk is om met sommige mensen te praten over het verlies van "een" pony. Iedereen vraagt wel hoe het is en zegt dat het vervelend is maar praten er daarna niet meer over.
Vandaag heb ik een redelijke dag gehad, misschien omdat het erg druk dagje was en niet op kantoor. Maar gisteravond was een ramp....

Iedereen ook nog heel veel sterkte... ben nog even wat pagina's aan het teruglezen.... (duurt even Vork )

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 09:11

Het omgaan met het verlies van mijn merrie is niet te omschrijven alles is zo snel gegaan....
Alles binnen een week en dat terwijl ze net vier jaar jong was en we samen aan het bouwen waren aan een giga mooie toekomst!

Ik ben zelf niet aanwezig geweest bij de Lingehoeve toen ze haar lieten inslapen kon het niet.
Wel loop ik met gedachtes rond had ik dan dit of had ik dan toch het begint nu aan mij te knagen en bij mezelf de schuld te zoeken (ik weet onbewust dat ik alles gedaan heb voor mijn lieve meisje) maar dit heeft denk ik te maken met de verwerking.

Ben vanaf maandag niet naar stal geweest kan het niet de meiden hebben mij wel een sms gestuurd van kom je nog langs maar ik ben bang Verdrietig

Dit zelf nog nooit meegemaakt in al die jaren in de paarden te zitten maar mijn man ik zaten maandag toen we een besluit hadden genomen samen te huilen op de bank van wat is dit hard zeg we worden hier wel tien jaar ouder door Huilen

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:42

@devine wat een mooi paard was het. veel sterkte met je verlies

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:45

@Gekke-koei bedankt het was een mooie merrie ze bloeide helemaal op en haar karakter Zubliem net als haar naam...

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 13:18

Devine je had echt een mooi paardje en zo zonde al zo jong,maar weet dat je er alles aan gedaan hebt.Ik weet dat het de pijn niet verzacht maar geeft je misschien een beetje troost.
Heel veel sterkte toegewenst en de allereerste keer naar stal is en blijft moeilijk.

PearllG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:23

Devine, dat schuldgevoel ken ik ook.... Volgens mij is het inderdaad een stukje verwerking.. Ik weet namelijk ook dat ik er eigenlijk alles aan heb gedaan. Ik blijf echter twijfelen, stel dat ik ooit .... had gedaan. Ik probeer het van me af te zetten en te denken aan de mooie momenten samen. En het feit dat ze geen pijn meer heeft en mijn keuze niet egoïstisch is geweest...
Sterkte!

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:39

Ik denk dat het schuldgevoel ook bij de verwerking hoort, ik heb er zelf ook heel erg last van. 'Wat als....', maar als ik helder nadenk dan weet ik dat we er alles aan gedaan hebben maar het blijft gewoon ontzettend moeilijk om het te accepteren.

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:03

Ja dit is echt een ervaring die je niemand gunt het is echt...zo onwerkelijk allemaal Verdrietig
Ben vandaag wel alleen naar stal geweest wilde de pensionhoudster een mooi boeket bloemen geven voor haar steun ze was er zeer blij mee, ze voelde zich er zeer vervelend onder en had dit dan ook nog niet meegemaakt.
Had het moeilijk toen ik haar stal zag maar ben toch even gaan helpen met de paarden binnen te halen en dat voelde goed mis de beesten en ben er graag mee in de weer.

Ik was nog nooit hier op IM geweest omdat dan de tranen in mijn ogen sprongen maar nu merk ik dat door de reactie's je eigen niet zo alleen voelt en niet de enige bent.

Maar een vraagje waren jullie al snel weer toe aan een ander paard?
Of hadden jullie nog een ander paard ernaast dat heb ik ook bij een aantal mensen gelezen.

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:26

Iedereen hier heel veel sterkte! Ach gut
Ik kwam dit topic toevallig tegen en als ik zo jullie berichtjes lees (heb niet alle 35 pagina's gelezen..) maar dan is het wel fijn om te lezen hoe andere met zo'n groot verlies omgaan.

Op 2 april is het paard wat ik een half jaar op stal had afgemaakt.. Het was niet mijn paard, maar ik had zeker op het laatste moment een sterke band met hem. We hebben ontzettend veel energie in hem gestoken, hij was niet makkelijk (later heel goed te verklaren) hij liep in het begin vaak niet eens mee aan het halster over het erf.. Met rijden begon hij ook heel lastig maar gaf hij na een tijdje zo'n super gevoel. Dat soort overwinningen gaven een super gevoel. En ik was de enige die hem reed en verzorgde (mijn moeder helpt overigens ook 's ochtends mee) maar dat versterkt vind ik ook je band. Daarbij leek hij qua karakter heel erg op mijn eerste eigen paardje dat weg moest door een chronische blessure (staat nu voor de kar) In eerste instantie was het heel fijn, zo had ik een beetje van mijn eerste paard toch terug..

Het bleek toen hij een ontzettende terugval kreeg en onzuiver werd dat hij al langer diverse blessures had.. Maar door de soort blessures en de ernst ervan kon hij niet meer genezen. Hij is dus toen ongeveer een week later afgemaakt.. Het leek ook echt ofdat hij triester uit zijn ogen keek die laatste week en hij werd ook opeens dunner terwijl hij volgepompt werd met eten en niets deed, echt ontzettend triest..
Ik mis hem super erg, ondanks dat hij hier dus niet super lang heeft gestaan.. Ik dacht dat ik na een tijdje het wel een plek kon geven, maar nu na bijna 2,5 maand zit het me nog dwars.. Gelukkig al minder, maar bepaalde gedichten etc doen me meteen aan hem denken Huilen

Nogmaals, iedereen veel sterkte hier, echt, paardensport is super, maar dit is de keerzijde..

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:30

Ik heb nu al 2,5 maand niets, gelukkig mocht ik van een superlieve stalgenote haar paard een aantal keer rijden, dit paard ken ik al wat langer, dus dat geeft gewoon een vertrouwd gevoel om met een dier in de weer te zijn wat je kent..
Na een maand was ik achteraf gezien heel blij dat ik niet direct een ander paard had gevonden, na een maand waren de scherpste kantjes eraf zegmaar.
Maar nu wil ik dolgraag een nieuw paard, zodat ik me daar weer volledig op kan richtten, ik denk dat dat ook zal helpen met verwerken, dan dat ik niet verder ga..
En jullie?

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:42

Ik heb dat ook dat gevoel van heb ik wel de juiste beslissing gemaakt, had ik niet dit, of misschien dat nog kunnen doen, maar ook ik weet dat het niet anders kon bij mijn meisje. Liefde is loslaten, en uit liefde heb ik haar laten gaan. Haar pijn te zien lijden op die bewuste dag ging door merg en been. En toch die twijfels.... 4 weken geleden alweer en het doet nog ZO VEEL zeer... geen dag gaat er voorbij dat ik niet vol schiet met tranen of gewoon nog flinke huilbuien heb. Het lijkt gewoon of er bij mij een stukje dood is gegaan van binnen, mensen denken als snel dat je het "een plaatsje" hebt gegeven maar van binnen schreeuwt het. Ik ben ook blij dat ik hier met "lot genoten" kan praten over het dragen van het verlies van je beste vriendin/vriend want zo zag ik mijn paardje, ze was mn alles!

@ devine: mijn merrie heeft mij haar 1 jarige zoon nagelaten, haar eigen vlees en bloed, met hem ga ik verder, ik heb haar beloofd dat ik voor hem zou zorgen net als ik voor haar gedaan heb, en daar hou ik me zeer zeker aan! Als hij er niet geweest was had ik denk ik nog geen ander paard gehad, misschien wel nooit meer...

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:48

@ devine, heel goed dat je weer ff op stal bent geweest

hier na dik 10 maanden nog echt geen nieuw paard, zou er nog niet aan moeten denken.
alles in me schreeuwt nog om ot, ik zou echt nog geen ander paard leuk kunnen vinden...
wel rij ik 2 andere paardjes.

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:51

ik heb ook zo'n soort schuldgevoel.. Het was niet eens echt mijn besluit (maar uiteraard dat van de eigenaresse) En tja, voor het paard zat er weinig anders op.. Maar toch voelt het alsof ik mischien een verkeerde beslissing heb gemaakt..
Ik denk dat het met euthenaseren van paarden juist het verwerken moeilijker maakt omdat je toch min of meer invloed heb gehad op het sterven, terwijl een natuurlijke dood, is ook ontzettend verdrietig, je bent uiteraard je die kwijt.. maar jij hebt het niet gedaan..

Klinkt misschien niet leuk tegenover mensen die een paard hebben verloren aan een natuurlijke dood (zijn die er in dit topic?) En ik bedoel echt niet dat het minder erg is,.., maar je hebt niet dat schuldgevoel denk ik?...

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:52

@ dreeke, moeilijk he en idd mensen verwachten al dat je het een plaatsje hebt gegeven, maar hoe kan dat nou na 4 weken...
ik heb er na 10 maanden ( pff ijna een jaar gewoon..) nog zoveel moeite mee.

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:56

ik he geen schuldgevoel over het euthaniseren, ik had ook echt 0,0 keus, helaas want al had ik maar 1% keus gehad dan was ik daarvoor gegaan.
Wel heb ik een onwijs schuldgevoel dat ik hem in de kliniek in de steek heb gelaten en niet in bij de operatie was...

Charlotte_F

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:59

het is ook heel dubbel, ik weet ook heel goed dat het de juiste keuze is geweest, dokteren was zinloos geweest en alleen maar belastend voor het paard.. maar tegelijkertijd voelt het niet fijn, mischien dat het komt omdat hij werd opgehaald en ik er niet bij mocht zijn.. dat vind ik heel vervelend, ik had er tot het laatst bij willen zijn, dit voelt als in de steek laten soort van... de laatste beelden van hem staan op mn netvlies gebrand.. ik zie nog steeds dat trouwe hoofd zo door de wagen naar buiten kijken...

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:15

Ik denk dat al die gevoelens wel bij het rouw-proces horen, ik lees hier veel dingen die ik zelf ook voel en denk. Ik heb op mn werk nog steeds een foto van Vinga als bureaublad op mn PC, ik kan hem niet weg doen, het geeft me dan een gevoel alsof ik haar moet vergeten als ik dat doe. Haar naambordje heb ik thuis, met een foto ernaast, ook op de kast staat een foto van haar met in een klein borrelglaasje een rode roos en een kaarsje wat elke dag aan gaat. Ook in mn dromen is Vinga er altijd bij, ze speelt niet altijd de hoofdrol in mn dromen maar ze is er altijd bij op de achtergrond. Elke ochtend wordt ik wakker en denk gelijk aan haar.... ze is er niet meer..... we hebben samen zoveel ellende doorgemaakt, maar ik heb alles gedaan wat ik kon, ik zou er als het moest droog brood voor eten, kosten wat kost maar mijn meisje zou beter worden, helaas ging dat niet op....

Onze laaste foto samen, 1,5 week voor haar overlijden...
Afbeelding

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:41

Ik had 2 paardjes en toen wdertje dood was had ik er gelukkig nog 1 waar ik al een unieke band mee had opgebouwd.Achteraf ben ik blij dat ik ravanelli al 2 jaar had toen dwert dood ging.Het maakt het verlies van dwertje niet minder maar door mijn andere paardje heb ik wel veel troost gevonden.
Mede door mijn andere paard ben ik actief gebleven met paardrijden en moest ik ook iedere dag op stal komen.Ik heb het er een maand heel moeilijk mee gehad maar nu is het voor mijn gevoel weer goed als ik op stal ben.Ik mis dwertje daar ook niet echt.Het zijn hele rare momenten dat ik dwertje echt mis.
Van de week had ik iets in de prive sfeer en toen heb ik gejankt om dwert,heel raar.
Maar iedereen verwerkt zijn verdriet op een andere manier en bij iedereen is de tijdsduur ook verschillend.
Leuke foto trouwens dreeke

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:43

Wat een mooie foto dreeke, dit is onze laatste foto samen..

Afbeelding

En ook ik kan het niet over mn hart verkrijgen om zijn foto als achtergrond/hyves/msn weg te halen, idd net of je hem dan vergeten bent of dat het wel goed is zo, het is helemaal niet goed zo!!