[IM] In laten slapen of naar de slager?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Inky_devil

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 09:52

heb je ooit wel eens een filmpje gezien waarbij het schieten fout gaat, een paard dat geschoten wordt, tegen de vlakte gaat en weer op krabbelt en tot 5 keer toe geschoten wordt en de slachter recht in de ogen kijkt met angst. Dat is voor mij genoeg.
Dan is het onzin om te zeggen dat dat in nederland niet gebeurd een kennis van mijn oom is ook slachter en die zegt dat het altijd fout kan gaan,meestal gaat het goed. Hij is een beer van een vent van rond de 40 jaar maar die zei ook dat hij het schieten niet meer wou doen omdat hij vermeende dat paarden en koeien huilen voordat ze geschoten worden, niet alleen wat vocht maar ook echt huilen. Dat heeft hem geraakt. Een volwassen man.

ik geloof ook dat een dier pas dood is als het hart stopt.
En als mijn paard ingeslapen is vind ik het prettig dat hij een nachtje onder een zeiltje kan liggen, dan heeft hij rust om zijn lichaam te verlaten. Dat de volgende dag de rendac komt en hem in de vrachtwagen gooit, gesorteerd wordt, en vermalen tot veevoer dat vind ik dan niet meer erg, dat is hij echt weg, het lichaam is stijf, hij is echt weg.
Het idee dat mijn paard opgehangen wordt terwijl zijn hart nog klopt zijn strot opengereten wordt terwijl hij ( soms nog) snakkend naar adem daar hangt. enige minuten later wordt zijn buik open gereten om alles er vrolijk uit te rukken. Wanneer kan hij dan rust hebben in al die hectiek.
Nee, de slacht niet voor mij, kan er goed inkomen dat mensen hun dieren wel laten slachten maar ik geloof dat mijn beestje naar een andere plek gaat en dat ik hem ooit nog eens tegen kom.

Ik vind alleen dat sommige mensen de beslissing om een paard naar de slager te brengen soms erg snel maken. Paard niet meer geschikt voor de sport, hup naar de slager.
Zo zit ik niet in elkaar en dat is niet mijn manier van denken.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:12

Citaat:
Ik vind alleen dat sommige mensen de beslissing om een paard naar de slager te brengen soms erg snel maken. Paard niet meer geschikt voor de sport, hup naar de slager.
Zo zit ik niet in elkaar en dat is niet mijn manier van denken

Nee ik ook niet, ik doe niet eens aan sport met mijn paarden maar toch heb ik mijn paard naar de slacht gebracht. Heeft absoluut niets van doen met wat jij zegt. Er zijn idd mensen die wel zo denken maar gelukkig veel meer mensen die juist niet zo denken.

Het schietmasker kan idd ook fout gaan, ik geloof niet dat mensen hier beweren dat dit niet zo is maar jij hebt dus een filmpje gezien waarbij het fout gaat met een schietmasker, ik heb meerdere malen van dichtbij meegemaakt dat het met spuiten verschrikkelijk verkeerd is gegaan (lees maar even terug in dit topic, ik heb 2 gevallen beschreven) het is dus maar net wat je meemaakt. Ik kies eerder voor de slacht door mijn ervaringen en jij kiest voor een spuitje door wat je op het filmpje hebt gezien, logisch want dat zijn de dingen die indruk op je maken en blijven hangen. Alleen denk ik niet dat de paarden waarbij ik het fout heb zien gaan met het spuiten erg rustig hun lichaam hebben kunnen verlaten

Wat betreft het coma en hersendood gebeuren, van hersendood weet ik het dus ook niet zeker maar ga daarbij eigenlijk af op wat er in de medische wereld wordt gezegt. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk als je zegt dat het vroeger ook van coma werd gezegt maar ik heb nu iets meer vertrouwen in de medische wereld dan vroeger (nog geen volledig vertrouwen hoor)
Van coma weet ik zeker dat sommige mensen nog dingen horen en verdere prikkels hebben, mijn moeder heeft bijvoorbeeld hele weken gewoon bewust meegemaakt, eerder werd ook narcose genoemd, daarvan heb ik het zelf dus aan den lijve ondervonden (maar is in dit topic niet echt op zijn plek, dat is iets totaal anders) maar bij hersendood denk ik toch echt aan geen enkele prikkel meer naar de hersenen, anders ben je niet hersendood. Maar goed, jullie hebben wel gelijk als je zegt dat je het niet zeker kan weten, alleen ik wil dan zelf toch iets meer vertrouwen in doktoren hebben, die hebben er meer verstand van dan ik Clown
Is het paard ook werkelijk helemaal hersendood na de pin, dát is iets waar ik nu wel over na ben gaan denken, want idd, welk deel wordt eigenlijk geraakt en is dat wel voldoende om het paard hersendood te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:21

Wat ik trouwens wel even wil verduidelijken

Ik ben niet tegen de slacht
Ieder moet doen wat ze denken dat het meeste rust geeft bij hun paard.
Ik neem aan dat de meeste wel zoveeel liefde hebben voor hun paard dat ze de goede keuze wel maken, wat bij hun dier past

Maar omdat er bij inslapen wordt gepraat over angst, vraag ik me gewoon af of dat met de slacht ook niet zo is, omdat het paard ook niet direct meteen helemaal dood is.
Dood is voor mij ook als het hart pas stopt.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:39

Ik ben ook nergens tegen, zoals ik al zei, het is maar net welke ervaring je hebt, direkt of indirekt.
Wat betreft angst, ook dit is bij ieder paard natuurlijk anders. Die van mij liep zonder enige spoor van angst naar binnen (en geloof mij, ieder klein beetje angst was bij hem zeer duidelijk zichtbaar) en is geschoten toen zijn achterbenen net over de drempel waren, dat ging zo verschrikkelijk snel, dat heeft hij niet door gehad, maar waar ik nu dus niet meer zeker van ben is het feit dat hij dan hersendood zou moeten zijn, was hij dat wel? Hij bewoog niet meer en lag met ogen dicht op de grond, ik heb nog afscheid van hem genomen, maar wat nou als hij nog wél prikkels had op dat moment? Brrrr, naar idee maar net zo naar als een paard wat niet aan een spuitje dood wil, het is voor mij dus om het even. Het blijft een hele nare beslissing die je moet nemen.

Toffeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 18:12

Volgensmij gaat inslapen er vriendelijker aan toe dan slachten... daar komt t toch op neer bij de slager lijkt me...
't idee dat je tegen mensen moet zeggen dat je paard geslacht is... brr lijkt me maar niks...
Als je ze in laat slapen krijgen ze toch gewoon een prik... Of gaat dat anders bij paarden...
Nou ja, ik denk toch dat inslapen vrediger is voor t paard zelf.

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:05

even ter verduidelijking: bij een coma patient is er altijd activiteit in de grote hersenen. anders zou er nooit mogelijk zijn dat iemand er uit komt. bij een paard (denk ik) is er dus alleen activiteit in de kleine hersenen. dat is wel even een heel groot verschil ivm prikkel reductie.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:36

Wat doen de kleine hersenen eigenlijk? (en de grote dan ook mar meteen)

_karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 23:11

ik vind inslapen toch beter dan je paard laten slachten,als je even nadenkt weet je dat paarden een zeer goede reukzin hebben, dus in het slachthuis ruiken ze het bloed van het vorige gedode paard .Moet voor een paard die niet weet wat er gebeurt verschrikkelijk zijn.
Inslapen daartegen gebeurt meestal op hun vertrouwde plekje, in de stal of op het weiland of zo.Als je het paard eerst een spuitje geeft zoals bij een operatie ,waarbij het paard "in slaap valt" , en daarna pas het dodelijke spuitje, heeft het paard zelfs niet eens gemerkt dat hij dood ging...
En dan ligt je paard daar met een zeil over zich, moet je maar even hard zijn voor jezelf, maar uiteindelijk is het het beste voor je paard geweest, vind ik.Hij heeft al die jaren zo z'n best voor jou gedaan, en als dank zou je hem naar het slacht sturen, zo een onbekende omgeving die ruikt naar dood? nee, voor mij is de keuze snel gemaakt hoor

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 15:25

Het idee dat mijn paard bij iemand op het bord zou liggen... Verdrietig

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 15:54

Nogmaals, lees eens het topic VOORDAT je dergelijke reacties plaatst.

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 23:30

T@nj@ schreef:
Wat doen de kleine hersenen eigenlijk? (en de grote dan ook mar meteen)

de kleine hersenen zorgen voor de vitale functies, zoals het hart, longen en andere organen. de grot hersenen zorgen coor de rest. dus prikkel reductie, beweging, concentratie,denken (in hoeverre paarden dat kunnen maar das een andere discussie).

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 09:56

Citaat:
als je even nadenkt weet je dat paarden een zeer goede reukzin hebben, dus in het slachthuis ruiken ze het bloed van het vorige gedode paard

Tja, misschien moet jij dan ook even nadenken? Ik weet niet wat voor een voorstelling jij bij de slacht hebt maar er zijn genoeg slachters die juist een paard smorgens vroeg als eerste doen, als alles nog schoon en fris is.
Ik heb mijn paard naar een slachter gebracht die géén paarden slacht, dit doet hij alleen voor mensen met een paard in nood, verder slacht hij nooit paarden.
Mijn paard is er fris en vrolijk (jawel vrolijk en jij kan mij niet gaan vertellen dat het niet zo is) naar binnen gelopen, niks van die verhalen van mensen die geen idee hebben hoe het er aan toe gaat, hij heeft niets geroken want er was niets te ruiken.
Ik ben het zo beu dat wij (mensen die dus wel een paard naar de slacht brengen of hebben gebracht) hier als een soort verschrikkelijk gevoelloos mens worden neergezet. Lees eens terug wat er kan gebeuren met het door jou o zo vriendelijk en veilig gevonden spuitje.
De keus is voor iedereen verschillend, het is maar net wat je hebt meegemaakt, geen reden om de keus van iemand af te branden en te proberen hem/haar het gevoel te geven dat er een gevoelloze paard onwaardige keus is gemaakt.

cijsalover schreef:
Het idee dat mijn paard bij iemand op het bord zou liggen... Verdrietig

Hmmm, in kattenvoer, lijm etc. vermalen worden is dan niet erg? Of ga jij voor de crematie?

Weet iemand eigenlijk óf dat al mag en zo ja waar? (crematie bedoel ik dus) Ik weet dat er lang een discussie over is geweest en dat het in Nederland niet mogelijk was om een paard te laten cremeren, is dat inmiddels al veranderd en weet iemand dan het adres van een paarden crematorium?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:00

In roermond kan dat.
Maar wel alleen maar pony's als ik het goed heb. De oven is te klein voor paarden.
http://www.shcn.nl/Frameset.html

Maar gaan dieren bij de distructie nog in dierenvoer?
Dat is toch niet meer na de BSE?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:08

Ik heb mij pasgeleden nog laten vertellen door iemand van een slachterij van wel maar of die helemaal echt van de hoed en de rand weet daar twijfel ik wel aan hoor. Ik weet wel dat er dingen gebeuren die eigenlijk niet mogen. Mijn vriend heeft in een slachterij gewerkt en heeft dat van dichtbij meegemaakt, alleen dat was wel 2 jaar geleden.
Maar vermalen voor lijm e.d. gebeurd nog wel *kijkt nog eens naar de Pritt stift hier op het bureau*
Iemand had het hier ook over make-up maar daar had ik nou weer nooit van gehoord, klinkt niet onlogisch dus zou best kunnen.

Hmmmm, alleen pony's dus, daar was ik dus al bang voor, mijn tank van 1.75m en 800kg is gewoon te groot en te zwaar.
Ik zou namelijk kiezen voor het schietmasker en dan (als ik het kan betalen he) cremeren maar dat gaat dan alleen op voor mijn ukken, niet voor de grote mannen hier.

[edit] op die site hebben ze het wel over paarden maar ja, waarschijnlijk bedoelen ze dan idd pony's, ik heb hem in ieder geval in mijn favorieten gezet, als de tijd eenmaal daar is zijn ze wellicht verder/hebben een grotere oven, wie weet. Voorlopig blijft alles hier (als het goed is) nog jaren lang leven, dat is in ieder geval wel de bedoeling.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 17-08-06 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:09

Volgensmij mag dat niet meer.
Lijm en autobanden en dat soort dingen vast nog wel.
Maar ik denk als je je paard naar de slacht brengt het afval ook nog wel in de lijm verdwijnt
En heeft je paard vol met medicijnen gezeten, is hij alleen nog maar afval, om het grof te zeggen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:13

Yep, idd. Maar je kan als ik het goed heb ook aangeven bij de slacht dat hij niet voor menselijke consumptie is, komt hij sowieso nooit op iemands bord maar zal hij denk ik wel in de lijm e.d. gaan.
Autobanden? Bloos! die kon ik ook nog niet.

RebeccaSimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:15

Ik zou mijn paardje ook laten inslapen als hij veel pijn zou hebben aan zijn blessure. Ik heb pas een filmpje gezien over een paarden slachthuis. Die paardjes stonden daar zo vreselijk zielig bij en ze waren doodsbang!! Ik vind het al vreselijk erg als een paard daar zo bij staat, die beestjes voelen dat ook en ik zou nooit van me leven op me geweten willen hebben dat ik een paard naar het slachthuis heb gebracht! Maar niet iedereen denkt daar zo over en dat vind ik heel erg! Een paar mensen die nu op vakantie zijn willen hun shetlander naar de slager brengen, omdat ze te lui zijn om een nieuw huis voor die shetlander te zoeken. Je kan hem gratis krijgen en hij wordt ook gratis naar je toegebracht maar dat ze dan zo gemeen zijn om al het idee in hun hoofd te halen dat als hij niet snel weggaat ze hem naar de slager brengen, dat is walgelijk!! Boos! Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:17

Ik denk, of weet wel zeker, dat die filmpjes niet representatief zijn voor wat er in Nederland gebeurd.

En het oordelen over mensen is wel erg snel gedaan.
Als een paard veel pijn heeft is een ander huis zoeken niet echt eerlijk...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:28

En als een paard/pony geheel gezond is zal een slachter niet zo snel slachten denk ik? Misschien ben ik daar naief in maar dat denk ik dus (hoewel ik mij nu dus bedenk dat een slachter dat zo niet altijd kan zien en om een verklaring van de DA wordt niet gevraagd, tenminste, niet bij mijn paard en die zag er hartstikke mooi en gezond uit)
Filmpjes waar het over wordt gesproken zijn idd doorgaans niet representatief voor hoe het in Nederland gaat, die komen veelal uit het buitenland.
@RebeccaSimba welk slachthuis was dat? Mag je me ook via pb vertellen hoor, ik ben namelijk erg benieuwd.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:33

Ik snap dat de een wil slachten en de ander afspuiten. Beide manieren hebben zijn voors en na's.

Wat ik NIET snap is dat er mensen zijn die hun paard "liever levend weg zien gaan", en dus meestal meegeven aan de verzekering. Dan weet je dus nooit hoe, of, wanneer en waar je paard aan zijn eind komt. Dat zou ik mijn paarden echt never nooit aandoen.Dan ben je echt alleen met je eigen gemoedsrust bezig. Dat je er zelf niet bij kunt zijn, ala, maar zorg dan dat er iemand bekends bij is om je paard gerust te stellen. Volgens mij gaat dat trouwens meestal om de centen, als je hem levend aan de verzekering meegeeft beur je 500 a 600 euro meer.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:34

en dat ben ik volkomen met je eens.

Even in reactie op RebeccaSimca, soms is het eerlijker om je paard weg te brengen naar de slager/DA dan hem een goed nieuw huis te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:36

Dat ben ik ook met je eens.
Je moet gewoon zekerheid hebben dat hij dood is.
Want het zal niet de eerste, maar ook zeker niet de laatste zijn die de handel inkomt.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:39

@IKbenEllen, absoluut mee eens.
Ik zal het altijd in eigen hand houden en blijf tot het einde toe bij mijn paard, of het laatste stukje gaat er een goede bekende van mij en het paard mee als ik het zelf niet meer aankan (zo heb ik het met mijn eerste paard ook gedaan, bij de deur is hij overgenomen door een bekende en die heeft het laatste stuk gedaan)
Maar zo meegeven aan de verzekering of wellicht een slachter, nee, dat zou ik ook niet kunnen, ik zou altijd het idee hebben dat ik hem weer ergens tegen kan komen of erger nog, de beruchte filmpjes van de meest verschrikkelijke transporten zie ik meteen voor mij, brrrrr.......niet voor mijn paarden hoor.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:49

Overigens is echt cremeren stervensduur, volgens mij kost dat iets van 1500 euro en kan dat maar op 1 plaats in Nederland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:51

Ook paarden?
En waar kan dat dan?

Ik zou mijn paarden het liefst begraven in hun eigen wei..maar dat mag helaas niet.. Verdrietig