Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
detour schreef:Kunnen paarden dat dus dan toch overleven Monique?
Wel klote inderdaad, want dan zou je nu de tijd kunnen nemen het een plek te geven. Ingewikkeld allemaal. Sterkte!
Taxus schreef:Giftige delen: Bladeren, schors, zaden. De vlezige zaadrok is ongevaarlijk
Toxines: alkaloïde taxine (ook na koken, drogen, of opslaan), blauwzuurverbindingen in de zaden
Verschijnselen: maag-, darmontsteking, duizeligheid, verwijding van de pupillen, spiersamentrekkingen, purperen huidvlekken, onregelmatige polsslag plotse dood door hart en ademhalingsstilstand
Risicogroep:
Mens: Enkele bessen (zaden) zijn voor een kind levensgevaarlijk.
Dier: Vooral paarden zijn gevoelig: jonge scheuten 0,5-2 g/kg Zeer giftig voor andere dieren
sweetheart schreef:detour schreef:Kunnen paarden dat dus dan toch overleven Monique?
Wel stinkmodder inderdaad, want dan zou je nu de tijd kunnen nemen het een plek te geven. Ingewikkeld allemaal. Sterkte!
Hier kan ik wel een poging doen om er antwoord op te geven. Met vergiftiging draait het uiteindelijk allemaal om de dosis. De dosis maakt het vergif. Als het 1 klein takje is, dan zal een paard er niet dood aan gaan.
Een klein stukje uit de dia presentatie van giftige planten van de Universiteit (ik studeer DGK, dus de info is wel redelijk betrouwbaar):
Taxus schreef:Giftige delen: Bladeren, schors, zaden. De vlezige zaadrok is ongevaarlijk
Toxines: alkaloïde taxine (ook na koken, drogen, of opslaan), blauwzuurverbindingen in de zaden
Verschijnselen: maag-, darmontsteking, duizeligheid, verwijding van de pupillen, spiersamentrekkingen, purperen huidvlekken, onregelmatige polsslag plotse dood door hart en ademhalingsstilstand
Risicogroep:
Mens: Enkele bessen (zaden) zijn voor een kind levensgevaarlijk.
Dier: Vooral paarden zijn gevoelig: jonge scheuten 0,5-2 g/kg Zeer giftig voor andere dieren
Je ziet dus dat er 0.5-2 gram taxus per kilogram lichaamsgewicht nodig is om een paard echt te vergiftigen.
Ook zijn de verschijnselen heel duidelijk, dus ik denk dat aan de hand daarvan de DA in dit geval heeft kunnen concluderen dat het geen taxus geweest is.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
Voor de Vippie en Moniquebosch, ik wens jullie echt nogmaals alle sterkte van de wereld toe.
detour schreef:bedankt sweetheart!
0,5 gram is al zoooo weinig...
Ik hoop dat jullie alsnog snel de uitslag krijgen, Monique!