[IM] In laten slapen of naar de slager?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 14:38

mistylove schreef:
INSLAPEN Dromen

Kan me je ook vertellen waarom, dus je mening beargumenteren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 16:49

Idd, alleen maar losse zinnen hebben we niets aan.

Ik vraag me trouwens ook wel af of men zeker weet dat een hersendood paard niets meer weet. Geen angst heeft.
Mensen die uit coma komen blijken soms ook dingen te weten.

En hoe kan men wel weten dat er wel angst is bij een narcose?
Paarden die uit een operatie komen zijn ook niet bang en hebben er ook geen blijvende angst aan over.

Is het hier niet meer zo, wat men graag wil geloven word door die persoon gezegd?

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 16:51

Ik ben bij een paard dat geslacht werd nooit bij geweest..

Maar Olymp, ze was doodziek, kon niet meer staan en nog was ze aan het vechten voor haar leven.. Dat wil ik nooit meer zien.. Dat beeld heeft namelijk nu nog als ik eraan denk te lang om mijn netvlies gestaan en dat is geen pretje...

manonetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 16:54

in laten slapen! het lijkt me een akelig idee dat er iemand je paard opeet,..

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 16:58

manonetjuh schreef:
in laten slapen! het lijkt me een akelig idee dat er iemand je paard opeet,..

En als je het hele topic had doorgelezen had je gezien dat je paard niet voor cosumptie hoeft gebruikt te worden...

A10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 17:09

Stravero schreef:
HannaBel schreef:
wat denk je zelf.. als je echt van je paardje hebt gehouden breng je hem niet naar de slager.. het idee aleen al dat mijn paardje heerlijk opgegeten gaat worden vind ik WALGELIJK!!!!!!!!!!!!

idd Boos! ik kan daar zoooooooooooooo boos om worden.. slagers moeten zelf geslacht worden Boos!

Idioot!!!!! Dus mijn familie moet maar geslacht worden? Denk eens na voordat je van die Penny reacties plaatst.

En daarbij slachten slagers (op een enkele ambachtelijke (dorp)slager na) niet, dat doen namelijk slachters (het woord zegt het al), dat is een heel ander beroep.

en jij wilt dus andere mensen dood hebben, waar jij het niet mee eens bent. Zegt wel wat over jou als persoon Misselijk
Laatst bijgewerkt door A10 op 13-08-06 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 17:10

Rustig, denk om je hart...

Iets minder fel reageren mag Ja

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 17:12

Zeg dat ook eens tegen haar.

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 18:00

runningkawa schreef:
Idd, alleen maar losse zinnen hebben we niets aan.

Ik vraag me trouwens ook wel af of men zeker weet dat een hersendood paard niets meer weet. Geen angst heeft.
Mensen die uit coma komen blijken soms ook dingen te weten.

En hoe kan men wel weten dat er wel angst is bij een narcose?
Paarden die uit een operatie komen zijn ook niet bang en hebben er ook geen blijvende angst aan over.

Is het hier niet meer zo, wat men graag wil geloven word door die persoon gezegd?

nou haal je volgens mij 2dingen door elkaar, coma en hersendood. bij coma is er altijd nog spraken van hersenactiviteit. want nogmaals bij mensen (dus neem aan dat dat bij dieren ook zo is) is iemand die hersendood is gewoon eigelijk al dood verklaard.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 18:45

neetje86 schreef:
nou haal je volgens mij 2dingen door elkaar, coma en hersendood. bij coma is er altijd nog spraken van hersenactiviteit. want nogmaals bij mensen (dus neem aan dat dat bij dieren ook zo is) is iemand die hersendood is gewoon eigelijk al dood verklaard.

Kijk, en nu komen we als vanzelf op een heel andere vraag terecht: wanneer wordt een levend wezen officieel dood verklaard?! Zelfs bij mensen is men het hierover niet met elkaar eens, laat staan als het over dieren gaat. Helaas gaat het er ook hier weer om om wat voor 'n belangen er meespelen; om maar een voorbeeld te noemen: donor(transplantatie) instanties vinden dat iemand dood is als er geen hersenactiviteit meer is maar het hart, en dus de bloedsomloop, nog wel intact is (ingeval van orgaantransplantatie is dit ook noodzakelijk daar anders het benodigde weefsel afsterft)
Ikzelf vind pas dat de dood is ingetreden op het moment dat het hart stopt en dus het bloed niet meer door het lichaam gepompt wordt. Pas dan ben ik ervan overtuigd dat alle zintuigen absoluut en definitief uitgeschakeld zijn .. .
Dit lijkt misschien off topic, maar ik denk dat zo'n vraagstuk weldegelijk meegenomen kan/moet worden bij het nemen van een beslissing.
Btw.: bij dieren is weldegelijk onderzoek gedaan naar de overlevingskansen na het 'schieten'. Daaruit is gebleken dat het in principe mogelijk is dat ze door blijven leven mits de hals niet wordt opengesneden, weliswaar als kasplantje ... maar toch ...
Overigens is heel veel informatie hierover te vinden op internet, 'even' de tijd nemen om bv. via Startpagina te gaan zoeken.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:23

Ik zocht even op google en vond dit stukje:

''Over de paspoorten
Veulens geboren na 1 januari 2004 krijgen het nieuwe uniforme paspoort zoals dit door de erkende paspoortuitgevende instanties uitgegeven mag worden.
Voor paarden geboren voor 1 januari 2004 die al een paspoort hebben dat door een erkende paspoortuitgevende instantie is uitgegeven, hoeft geen nieuw paspoort aangevraagd te worden. In deze paspoorten moet de verklaring "wel/niet bestemd voor de slacht"en de medicijnregistratie opgetekend worden op de pagina "aantekeningen". Indien het paard wel bestemd is voor de slacht, moet de dierenarts een medicijnregistratie in het paspoort bij houden. Bij medicijnregistratie zal deze pagina snel vol zijn. In dat geval kan een vervolgpaspoort aangevraagd worden.
Is het paard niet bestemd voor de slacht, dan hoeft geen medicijnregistratie plaats te vinden en is deze pagina voldoende. Als u kiest voor wel bestemd voor de slacht, dan kan deze beslissing later nog omgedraaid worden door het paard niet te laten slachten. Als u eenmaal heeft gekozen voor niet bestemd voor de slacht, dan is deze beslissing definitief. ''

Bron: http://www.regiodierenarts.nl/paarden.html

Nou heb ik mijn paard vorig jaar gekocht en in het paspoort staan nergens aangegeven of het paard voor menselijke consumptie gebruikt mag worden of niet. Hoe kom je daar achter? Want stel dat die keuze is gemaakt en ik wil het niet.. Wat dan?

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:25

ik vind dat je idd een goede wending hebt genomen, voor deze discussie. het is idd moeilijk om precies vast te stellen wanneer iemand dood is. ik ben erg voor het transplanteren van organen, en vind dn ook dat hersendood beschouwd moet worden als een doodverklaring. dit omdat anders iedereen die aan machines ligt en hersendood is vermoord wordt in feite als ze de apparaten stoppen voor mogelijke tansplantatie. maar idd als er in de klein hersenen nog enige hersenactiteit is (die moet er zijn anders blijft het hard niet kloppen enz) wie zecht dan dat een paard niks mer voelt.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:19

Albertine_N, ik kan jouw reactie heel goed begrijpen, ik vond het een hele onzinnige reactie van Stravero, maar maybe had je het iets subtieler kunnen beschrijven... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:22

Albertine_N schreef:
Zeg dat ook eens tegen haar.

Ik kan je reactie voorstellen. Ja
Maar iets zegt me dat jij een volwassen persoon bent en die ander niet.
Dan mag je gerust zeggen dat je die uitspraak niet fijn is en dat ze daarmee pijn doet.
Dat heeft denk ik meer zin, dan in dit toch al gevoelige onderwerp op en neer te gaan schreeuwen Lachen

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 22:19

Daarnaast denk ik dat het altijd handig is om bij dergelijke uitspraken die persoon een pb te sturen met de vraag of zij nog eens wil reageren in het topic, na het lezen van jouw opmerking. Lachen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:28

Hmmm, interessante wending. Ik heb er zelf ook nog nooit bij doorgedacht in hoeverre het paard als "dood" beschouwd kan worden en ik ben erg pro slacht.
Inmiddels heb ik er dus wel over nagedacht en ben tot de conclusie gekomen dat zoals hier al een paar keer wordt gezegt, het paard hersendood is, als het paard hersendood is werken de hersenen niet meer en kunnen er dus geen pijn prikkels of wat voor andere prikkels meer opgevangen worden door de hersenen. Het paard voelt dan dus niets meer en is verder ook niets meer gewaar.
Natuurlijk is het een heel naar idee dat de halsslagader wordt doorgesneden en het paard doodbloed maar ik denk dan ook weer verder door over het laten inslapen, daarna wordt het paard (als hij ook al met die knijper in de kadaverbak is gedonderd) vermalen en weet ik al niet meer en verwerkt in kattenvoer enz. (en dus ook opgegeten) en dat vind ik ook weer geen prettig idee.

Citaat:
Btw.: bij dieren is weldegelijk onderzoek gedaan naar de overlevingskansen na het 'schieten'. Daaruit is gebleken dat het in principe mogelijk is dat ze door blijven leven mits de hals niet wordt opengesneden, weliswaar als kasplantje ... maar toch ...

Ja, maar dat kan bij zowel mens als dier, als je hem maar aan de aparaten laat die "het lichaam" in leven houden dan kan je iedereen in leven houden als kasplantje. Zolang de bloedsomloop maar aan de gang blijft is een lichaam redelijk goed in leven te houden, daar zijn de hersenen als ik het goed heb niet voor nodig. Maar dat betekend dus niet dat diegene in dat lichaam zich nog ergens bewust van is, hersendood is hersendood, dan merk en voel je dus niets meer.

Moet zeggen dat ik het zelf heb meegemaakt (over de eerder genoemde narcose) dat ik onder narcose was en alles nog kon horen wat er in de operatiekamer gezegt werd, dat is erg beangstigend maar ja, ik was dan ook niet hersendood, dat is echt heel iets anders.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:30

Wanderers schreef:
de werking van het schietmasker wordt weldegelijk op die pagina uitgelegd.Zal voor belangstellenden het hier even, letterlijk, neer zetten.

".... Bij de gewone slacht werkt men met een schietmasker. Bij gebruik van een schietmasker worden door het binnendringen van een stalen pen de grote hersenen beschadigd en daarmee het centrale zenuwstelsel. Het deel van de hersenen dat de hartslag regelt wordt niet geraakt. Elk op die manier bedwelmd dier heeft vanaf dat moment een zwaar hersenletsel en is absoluut niet dood, sterker nog , dat is helemaal niet gewenst. Want als het dier daarmee gedood zou zijn kon het niet leegbloeden omdat het hart niet pompt. Wanneer na het bedwelmen het dier de halsslagaders niet doorgesneden worden kan het dier, weliswaar als een plantje, verder leven. ...."

Het dier bloed dus feitelijk dood.

Overigens wil ik met mijn reacties alleen maar bewerkstelligen dat men bewust(er) een keuze kan maken tussen slachten/inslapen. Heb het idee dat men wel weet hoe het afspuiten in z'n werk gaat, maar over het slachten is blijkbaar toch nog niet alles duidelijk. Is natuurlijk ook wel logisch, er zijn maar weinig mensen die het op kunnen brengen om hun paard te begeleiden bij de slacht ... tot en met het leegbloeden toe ...

Heb mezelf maar even gequoted (dit is een bericht van zo'n 30 pagina's terug ..) De betreffende pagina is: http://www.animalfreedom.org/paginas/op ... feest.html
De dieren worden dus niet gedood en zijn zelfs niet eens hersendood door het gebruik van een schietmasker, maar hebben 'slechts' zwaar hersenletsel. Vandaar nog steeds mijn (groeiende) twijfel over het al dan niet bewust zijn van de gebeurtenissen na het 'schieten'.
Btw.: deze hele discussie heeft bij mij enige weken terug geleid tot het maken van een andere beslissing: ik eet geen vlees meer!. Omdat ik mijn mening en beslissingen mede op feiten wil baseren, heb ik veel opgezocht en gelezen over oa. het slachten. Je wordt dan wel met je neus op het feit gedrukt dat het dier, waar je stukje vlees van afkomstig is, uiteraard dezelfde gevoelens heeft als je paard. Waarom beslis ik dan dat mijn paarden thuis in hun eigen omgeving mogen sterven en laat ik wel andere dieren op een, voor mij, onacceptabele manier doden tbv. mijn stukje vlees?!
Maar goed, daar gaat dit topic niet over ... wilde alleen even melden wat een gevolgen zo'n topic kan hebben.
Laatst bijgewerkt door Wanderers op 14-08-06 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:32

ok, nu even van een ervaringsdeskundige, die moeilijk text leest..

Ben veel in het slachthuis geweest, met oude en jonge paarden en ik heb het altijd als zeer correct ervaren. Nooit rottige dingen gezien, altijd netjes rustig en correct.

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:01

als de grote hersenen zijn beschadigd voelt een paard geen pijn meer. deze zorgen namelijk voor de prikkel verwerking vanuit het lichaam. de kleine hersenen zijn niet beschadigd, maar deze zorgen alleen voor de vitale functies van het paard. dus ademen hartkloppen enz. dus ja ernsitg hersenletsel, maar ik denk wel zo danig erg dat heel de grote hersenen uit zijn geschakeld. ik bedoel anders zou een paard toch wel weg proberen te vluchten of iets? ook al kunnen ze dat dan niet meer. want pijn en bewegen gaat natuurlijk via het zelfde zenuwstelsel.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:31

@neetje86: zoals je zelf ook al zegt: je denkt (hoopt!) dat de schade dusdanig is dat de grote hersenen totaal zijn uitgeschakeld, maar zeker weten zullen we dat nooit doen .. zeker niet per individu. En zoals je al in een eerdere reactie schreef: ".. als er in de kleine hersenen nog enige hersenactiviteit is (die moet er zijn anders blijft het hart niet kloppen enz) wie zegt dan dat een paard niks meer voelt." En wat betreft het zichtbaar reageren van het dier: hun lichaam is verlamd dus daaraan zal je idd. (als het goed is!) niets zien; de vraag is en blijft alleen of hun geest dat ook is ..?!
Ik blijf de kans te groot achten dat een dier na het schieten toch nog zaken bewust meemaakt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:33

weet iemand uberhaupt of er enig waarneembaar vermogen is bij hersendood.......... zowel bij mensen als dieren??????

neem een comapatient.........

ik vind dit wel weer achtelijk ver gezocht Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 22:29

Ik vind dat niet achterlijk ver gezocht.

Het komt er steeds op terug dat slachten snel is omdat ze niets meer weten, dus geen angst meer.

tegen dat inslapen te langzaam gaat en ze daar tegenin vechten door angst.

Maar wie zegt dat ze ook niet willen vechten na die pin?
Alleen kan hun lichaam dat niet meer laten zien.

Welke manier is dan het snelste?

Voor mij al lang een nadenker...want we weten het niet met zekerheid...

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 22:56

KiWiKo schreef:
weet iemand uberhaupt of er enig waarneembaar vermogen is bij hersendood.......... zowel bij mensen als dieren??????

neem een comapatient.........

ik vind dit wel weer achtelijk ver gezocht Haha!

Inderdaad: neem een comapatient ... die is voor mij dus niet dood en bij de verpleging/omgang van deze patienten wordt weldegelijk rekening gehouden met de mogelijkheid dat niet alle zintuigen zijn uitgeschakeld.
Wat je eerste opmerking betreft: is dat nu juist niet datgene wat ik bedoel te zeggen?! Juist omdat de medische wetenschap niet alles weet over de exacte werking van de menselijke /dierlijke hersenen blijft er veel twijfel over dit soort zaken.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 09:40

KiWiKo heeft het over waarneembaar vermogen bij hersendood, een comapatient is niet hersendood dus waar hebben we het nou over? (zou dat wel zo zijn vind ik het erg knap dat bijvoorbeeld mijn eigen moeder uit de (hersen)dood is opgestaan....)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 09:42

Maar hoe weten wij zo zeker dat een persoon die hersendood is niets, maar dan ook niets registreerd?

Dit werd vroeger ook gezegd van mensen in een zware coma.
Tot dat er mensen als een wonder ontwaakte en konden vertellen dat ze dingen mee gekregen hadden.