[IM] In laten slapen of naar de slager?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

brenda13

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 14:01

Ik zou mn paard in laten slapen. niet naar de slager!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 14:17

brenda13 schreef:
Ik zou mn paard in laten slapen. niet naar de slager!

Kan je ook vertellen waarom niet? Lachen

pRik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 18:17

Sommige mensen zeggen hier dat de slager vriendelijker en sneller is.. ik snap eigenlijk niet zo goed waarom?

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 18:21

Ik zou mijn paard nooit naar de slager doen, dat vind ik zo paard-onerend!! Ik zou toch echt niet mijn paard willen eten hoor!!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 18:42

pRik schreef:
Sommige mensen zeggen hier dat de slager vriendelijker en sneller is.. ik snap eigenlijk niet zo goed waarom?

Omdat je paard dan binnen een tel dood is (hersendood, dat wel, maar paard voelt en doet helemaal niks meer, hersenen werken niet meer), bij in laten slapen duurt het langer voordat het paard vertrokken is. Dit kan soms wel een paar minuten duren (helemaal bij paarden die opzich gezond zijn, maar toch geeuthaniseerd moeten worden vanwege bijv. een gebroken been), hoewel het ook vaak genoeg binnen een minuut gebeurd is.

Lees verder het topic eens door, er staan nog meer argumenten die pleiten voor de slacht.

Nog even voor de duidelijkheid: ik ben niet tegen in laten slapen, alleen ik vind slachten "humaner" dan in laten slapen omdat het paard gewoon eerder (hersen)dood is.

VeryWell: en stel nou dat als je je paard naar de slager brengt, deze niet voor consumptie gebruikt wordt, zou je het dan wel doen? Slachten?

__Tiientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 18:44

Ik zou eigenlijk gewoon nooit laten slachten. Waarom weet ik niet, ik heb er niet zo'n lekker gevoel bij. Daarom doe ik het niet, denk ik.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 22:53

VeryWell schreef:
Ik zou mijn paard nooit naar de slager doen, dat vind ik zo paard-onerend!! Ik zou toch echt niet mijn paard willen eten hoor!!

Maar eet je doorgaans wel paardenvlees dan? want dat laat je hieruit dus wel blijken (niet dat ik daar iets op tegen heb hoor)
Vergeet niet dat je paard ook opgegeten wordt en er nog meer andere verschrikkelijke dingen mee gebeuren (vermalen voor andere doeleinden) als je hem laat inslapen en op laat halen he, alleen met zelf begraven of cremeren heb je het zelf in de hand.
Heb je katten? Of een hond? Eten die wel eens blikvoer? Wat denk je dat ze dan eten?

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 22:54

slager, omdat je paard een kogel door de kop krijgt (ja klinkt hard) en gelijk dood is. en een spuitje raken ze eerst verlamd en raakt je paard in paniek (nee dat zie je niet omdat ze verlamd zijn).

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 00:11

neetje86 schreef:
slager, omdat je paard een kogel door de kop krijgt (ja klinkt hard) en gelijk dood is. en een spuitje raken ze eerst verlamd en raakt je paard in paniek (nee dat zie je niet omdat ze verlamd zijn).

Sorry, maar dit klopt niet.
- paard/pony krijgt geen kogel door de kop maar een pin
- het dier wordt daardoor niet gedood maar heeft 'slechts' zwaar
hersenletsel. In wezen zou het dier nog door kunnen leven mits
de keel niet, terwijl hij aan de achterbenen hangt, opengesneden zou
worden.
Feitelijk wordt het dier dus niet 'doodgeschoten', maar bloedt hij
(uiteraard met kloppend hart, anders wordt het bloed er niet uitgepompt)
dood.
- bij het afspuiten wordt het dier net zo onder narcose gebracht als voor
een operatie, met dit verschil dat hij nu nooit meer wakker wordt. In
eerdere reacties is al meermalen gemeld dat er verschillende methodes en
middelen zijn en dat het dus belangrijk is dat je goed orrienteerd
en tenminste een DA. laat komen die ervaring hiermee heeft en weet wat
voor jouw dier het beste is.
Als je dus stelt dat het dier bij het afspuiten in paniek raakt maar dat niet
kan tonen omdat hij verlamd is, dan beweer je daarmee tegelijkertijd dat
elk levend wezen wat verdoofd wordt voor een operatie oid. wel zeer
getraumatiseerd uit de verdoving zou moeten bijkomen ..
Bij het slachten lijkt mij overigens deze stelling eerder juist: bepaalde delen
van de hersenen worden nml. uitgeschakeld door de pin (zodat ze inderdaad in ieder geval verlamd raken), maar niet alles.
Dit is voor mij juist 1 van de belangrijkste redenen om niet te kiezen voor
de slacht: ik heb teveel twijfels over wat het dier wel of niet nog bewust
meemaakt.

Overigens wil ik hiermee niet zeggen dat het afspuiten altijd vlekkeloos verloopt; helaas is dat niet altijd het geval, net zo min als dat bij het slachten het geval is ...

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 00:13

nou ik ken zat mensen die hun paard hebbn af laten maken bij de slacht en die hebben gewoon een kogel door de kop gekregen. misschien kan je daar dan voor kiezen ofzo geen idee maar heb dit zo van meerdere kanten gehoord.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 09:11

Kogel wordt in de volksmond vaak gezegt maar in werkelijkheid is het een schietmasker en een schietmasker werkt met een gaspatroon die een pin het hoofd in jaagt, geen kogel. Een kogel werd heel heel vroeger dus wel gedaan maar dat was echt in de tijd dat dieren nog niet met een spuitje uit hun lijden werden verlost maar met een geweer, toen was dat heel normaal maar het lijkt mij sterk dat die mensen die jij kent uit die tijd stammen, dan zijn ze nu wel heel erg oud Knipoog

Jett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:37

@ nerwen Ik weet het niet wat ik dan zou doen als het vlees niet voor consumptie zou worden gebruikt. Ik denk dat ik alsnog voor inslapen zou kiezen, maar dat is een gevoel dat ik er nu bij heb. Ik kan het niet beargumenteren!

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:54

het klopt helemaal wat t@nj@ zegt.als je je paard naar de slacht brengt krijgen ze een schietmasker op,en daardoor word een pin geschoten.het paard is dan hersendood en voelt niks meer.dan snijden ze de halsslagader door en bloed het paard dood.hier merken ze niks van.kogels worden allang niet meer gebruikt.

Stravero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:59

HannaBel schreef:
wat denk je zelf.. als je echt van je paardje hebt gehouden breng je hem niet naar de slager.. het idee aleen al dat mijn paardje heerlijk opgegeten gaat worden vind ik WALGELIJK!!!!!!!!!!!!

idd Boos! ik kan daar zoooooooooooooo boos om worden.. slagers moeten zelf geslacht worden Boos!

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:19

en waarom mogen er geen paarden gegeten worden en wel kippen een koeien?
want de meeste mensen die hier tegen de slacht zijn eten wel gewoon een ander stukje vlees

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 13:02

Het is voornamelijk de emotionele kant van het verhaal denk ik. Met een koe, kip of varken heb je geen emotionele band, met je paard wel. Daarbij komt dat "slacht" een negatieve klank heeft en "inslapen" niet.

Goof

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 13:40

Stravero schreef:
HannaBel schreef:
wat denk je zelf.. als je echt van je paardje hebt gehouden breng je hem niet naar de slager.. het idee aleen al dat mijn paardje heerlijk opgegeten gaat worden vind ik WALGELIJK!!!!!!!!!!!!

idd Boos! ik kan daar zoooooooooooooo boos om worden.. slagers moeten zelf geslacht worden Boos!

En waar moet ons vlees vandaan komen dan wat 's avonds op je bordje ligt??

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 14:03

lorelei schreef:
het klopt helemaal wat t@nj@ zegt.als je je paard naar de slacht brengt krijgen ze een schietmasker op,en daardoor word een pin geschoten.het paard is dan hersendood en voelt niks meer.dan snijden ze de halsslagader door en bloed het paard dood.hier merken ze niks van.kogels worden allang niet meer gebruikt.

ok maar dan zal ik alsnog voor de slager kiezen. is je paardje teminste in 1x dood. mooiere dood kan je m niet geven. en wat er erna gebeurd met t opgangen en slagader doorsnijden. sorry maar dan is tie al dood he. een mens cremeren doen ze toch ook levend moet ik er niet aan denken maar dood voel je toch niet.

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 14:05

Stravero schreef:
HannaBel schreef:

Dit gaat natuurlijk helemaal nergens over!

Het zou fijn zijn als je de volgende keer het hele topic leest, voordat je zo´n onnozele reactie plaats..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 14:15

zo als ik bovenstaande lees, leeft het paard (wel want het hart klopt) nog als hij aan twee benen hangt en zijn keel doorgesneden word zodat hij dood kan bloeden?Hij is hersendood, hoe weet je zo zeker dat het paard niets meer voelt en/of mee maakt.Delen in de hersenen zijn zwaar beschadigt maar het paard is dus niet op slag dood.

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 14:24

timokyana schreef:
zo als ik bovenstaande lees, leeft het paard (wel want het hart klopt) nog als hij aan twee benen hangt en zijn keel doorgesneden word zodat hij dood kan bloeden?Hij is hersendood, hoe weet je zo zeker dat het paard niets meer voelt en/of mee maakt.Delen in de hersenen zijn zwaar beschadigt maar het paard is dus niet op slag dood.

als een mens hersendood is is het toch ook officieel dood. die voelt dan toch ook niks meer. je zenuwen geven pijn aan naar de hersens de hersens geven dan weer een singaal door van het doet pijn. als de hersens het niet meer doen komt er ook geen singaal meer van dit doet pijn.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 14:28

Toch zou ik graag bewijs zien,weet je wel zeker dat het paard niets meer meemaakt.Hoe weet je welk gedeelte in de hersenen is geraakt?Is het het goede 'gedeelte'wat geraakt is zodat de zenuwen niets meer doorzenden?Hoe weten ze zo zeker dat er in de hersenen geen elektrische activiteit meer plaats vind?Is hier onderzoek na gedaan?Zo ja waar is dit terug te vinden?

neetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 14:32

wie zecht dat een verlamd paard niet in paniek raakt, wie zecht dat een verlamd paard nit alles gaat oen om terug te vecht om maar niet dood te gaan. met het inslapen van een paard duurt de weg naar de dood langer. maar ieder z'n mening natuurlijk. ik snap wel wat je bedoelt je bent bang dat je paardje nog pijn moet lijden voor hij dood gaat. maar ik ga ervan uit dat met zo'n pin of schot of wat dan ook me paard in 1x van alle pijn af is. ipv met een spuitje waarbij het nog even duurt.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 14:35

IK Zeg eerlijk ik heb nog geen mening gevormd, ik wil graag alles voor mezelf afwegen,wat bij beide dingen de nadelen en de voordelen zijn,maar het is zo moeilijk als je niets zeker weet. ( hoop dan ook dat de keuze voor mij heel lang mag duren).Ik kan er niet blind van uit gaan zonder bewijzen dat het paard door een schot met de pin verlost is van alles.Vandaar mijn vraag hoe weet iedereen dat zeker?Waar kun je zien of dit wel degelijk juist is?Ik zou het me nooit vergeven als mijn paard alles bewust nog mee zou maken en langzaam doodbloedend aan zijn einde komt.Het zelfde geld met inslapen, vond het een goed argument, als je paard onder narcose is hoe weet je dat hij het niet bewust mee maakt?

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 14:37

INSLAPEN Dromen