[IM] In laten slapen of naar de slager?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 10:25

runningkawa schreef:
Maar als je zoiets hoort van een goede kennis, zet ook de slacht je aan het denken.

Alleen is het vaak zo dat de meeste mensen niet bij het schieten staan, dus men in de regel niet weet of het werkelijk de eerste keer lukt.
De meeste gaan hoogstens kijken daarna om te kijken of het paard wel echt dood is.

Bij inslapen is in de regel wel het baasje erbij, dus weet je ook heel goed of het goed ging of niet.

Ik wil hiermee duidelijk maken, dat het bij beide enorm mis kan gaan, maar dat je het van de slacht denk ik minder vaak zult horen.

ik heb mijn paard zelf naar binne gebracht, en vervolgens het schot gehoord en mijn paard horen vallen. Dat heb ik niet meer gezien, maar ik heb verder ook geen schoten meer gehoord.

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 22:57

Ik had een bijrijdpaard. Hij had heel erg atrose en de eigenaresse heeft hem naar de slacht gebracht. Ik wilde er in het begin ook niet aan, maar zij heeft het wel eens meegemaakt (erbij geweest) en vertelde mij dat dat volgens haar de meest snelle manier was. Ik heb haar keuze gerespecteerd en geaccepteerd. Ik zou nog steeds niet weten wat ik zou doen. Het zal iig van de situatie afhangen, maar ik ben voor en tegen beide. Slacht is sneller, maar inslapen is voor je eigen idee een rustigere dood.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 20:41

In laten slapen en op laten halen door het paardencrematorium. Iedereen zo zijn eigen ding hoor, maar tegenwoordig heb je gelukkig de mogelijkheid tot het laten cremeren van je paard. Het gaat op een hele nette manier en dit vind ik wel zo waardig voor een dier waar je zoveel van hebt gehouden en plezier van hebt gehad. Maar nogmaals ieder zo zijn eigen ding.

Groetjes Thessa en Aike Doei!

NoomsJJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:13

Wij hebben ons vorig paard naar de slager gedaan, gaat sneller en ze komen hem ophalen dus je ziet hem levend weggaan.. wij hadden de keus om hem naar de slager te doen of laten inslapen en naar de poort slepen met de tractor en dan 1 of 2 dagen wachten totdat de kadaverdienst hem op kom halen om hem tot kattenvoer te laten malen!

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 16:16

NoomsJJ schreef:
Wij hebben ons vorig paard naar de slager gedaan, gaat sneller en ze komen hem ophalen dus je ziet hem levend weggaan.. wij hadden de keus om hem naar de slager te doen of laten inslapen en naar de poort slepen met de tractor en dan 1 of 2 dagen wachten totdat de kadaverdienst hem op kom halen om hem tot kattenvoer te laten malen!

Inderdaad, ieder zijn eigen 'ding', maar mag ik over deze manier van doen mijn eigen mening geven?
Persoonlijk lijkt mij dit dus niet een keus die je omwille van je dier gemaakt hebt, maar omwille van jezelf. Hoezo 'sneller'? Je hebt eigenlijk geen flauw idee wanneer, waar, hoe en of hij uberhaupt gedood is; vanaf het moment dat je je dier laat ophalen ben je de controle over de gebeurtenissen kwijt, alle mooie verhalen van bv.verzekeraars zijn maar al te vaak verzonnen, dus daar hoef/kun je niet op vertrouwen.
Sorry, maar dit is dus een wijze van handelen waar ik geen respect voor op kan brengen. Je dier 'levend' bij je weg laten halen, omdat je dat zelf prettiger vind, komt er bij mij op neer dat je je dier grandioos in de steek laat. Wel eens bij nagedacht hoe hij zich gevoeld moet hebben? Maakt me in principe niet eens zoveel uit of je je dier laat slachten of inslapen; zoals al zo vaak gezegd: dat is een heel persoonlijke/moeilijke beslissing, maar eentje die je naar mijn mening in 1e instantie neemt in het belang van je dier. Ik ben van mening dat je verplicht bent om je dier (juist) op zijn laatste momenten bij te staan of om te zorgen dat iemand anders je dier tot steun kan zijn. Om op deze manier je dier mee te geven aan anderen om hem dood te laten maken ..
Neen, ik vind dit dus een voorbeeld van hoe het niet zou moeten gaan, maar dat is uiteraard mijn persoonlijke mening ...

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 18:23

NoomsJJ schreef:

Ik zou nooit, maar dan ook écht nooit, willen dat ze mijn pony/paard op kwamen halen.

Dat wilde ze ook met mijn pony doen.
Belde ze van de verzekering: 'Donderdagmorgen komen we hem halen.'
Dat wilde we ab-so-luut niet.

We wilden hem dood zien, zeker weten dat hij dood was. Hoe rot het ook is om te zien dat hij dood is.
Dan brengen we hem liever zelf weg.

We willen niet de kans lopen dat hij doorverkocht wordt. Vandaag de dag gebeurt dat bijna niet meer, maar het idee alleen al... Je gaat je steeds afvragen: 'Is hij wel echt dood?'

Jouw laatste zin slaat eigenlijk nergens op. Nagelbijten / Gniffelen
Wat maakt het nou uit of je paard via de kadaverdienst het kattenvoer in gaat of via de slager de frikadellen in gaat?

Uiteindelijk hebben we dag van tevoren nog bedacht dat we hem toch in lieten slapen en niet naar het slachthuis gingen brengen. Bloos

NoomsJJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:05

Wanderers schreef:
NoomsJJ schreef:

Inderdaad, ieder zijn eigen 'ding', maar mag ik over deze manier van doen mijn eigen mening geven?
Persoonlijk lijkt mij dit dus niet een keus die je omwille van je dier gemaakt hebt, maar omwille van jezelf. Hoezo 'sneller'? Je hebt eigenlijk geen flauw idee wanneer, waar, hoe en of hij uberhaupt gedood is; vanaf het moment dat je je dier laat ophalen ben je de controle over de gebeurtenissen kwijt, alle mooie verhalen van bv.verzekeraars zijn maar al te vaak verzonnen, dus daar hoef/kun je niet op vertrouwen.
Sorry, maar dit is dus een wijze van handelen waar ik geen respect voor op kan brengen. Je dier 'levend' bij je weg laten halen, omdat je dat zelf prettiger vind, komt er bij mij op neer dat je je dier grandioos in de steek laat. Wel eens bij nagedacht hoe hij zich gevoeld moet hebben? Maakt me in principe niet eens zoveel uit of je je dier laat slachten of inslapen; zoals al zo vaak gezegd: dat is een heel persoonlijke/moeilijke beslissing, maar eentje die je naar mijn mening in 1e instantie neemt in het belang van je dier. Ik ben van mening dat je verplicht bent om je dier (juist) op zijn laatste momenten bij te staan of om te zorgen dat iemand anders je dier tot steun kan zijn. Om op deze manier je dier mee te geven aan anderen om hem dood te laten maken ..
Neen, ik vind dit dus een voorbeeld van hoe het niet zou moeten gaan, maar dat is uiteraard mijn persoonlijke mening ...

Sorry maar dit was ook mijn mening.. Knipoog

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 19:55

mijn paard is ook levend bij me opgehaald.door iemand van de verzekering,deze man kende ik al langer.en mijn paard was meteen door gegaan naar de slacht.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:01

lorelei schreef:
mijn paard is ook levend bij me opgehaald.door iemand van de verzekering,deze man kende ik al langer.en mijn paard was meteen door gegaan naar de slacht.

Dat is dan mooi in dit geval. Maar ik ken dus ook een geval van een paard wat volledig was afgekeurd en dus ook op deze manier opgehaald en zogenaamd afgemaakt zou worden, nou mooi niet dus, paard is doorverkocht!! Dit is jaren later alsnog uitgekomen doordat de weet ik hoeveelste eigenaren het paard wilden chippen en bleek dat het paard al gechipt was!! Er is toen contact opgenomen met de eigenaren die dus in de veronderstelling waren dat hun paard dood was, en ik kan je vertellen dat heeft hele nare gevolgen gehad. Ik vind dit dus persoonlijk ook niet de manier! Je laat je paard zomaar meegaan met vreemden over het algemeen en je hebt geen idee hoe de laatste uren of wat hieruit bleek jaren, zullen zijn. Nee ik blijf er er tot het laatst bij, hoe pijnlijk het ook voor mij is, je paard verdiend dat gewoon naar mijn mening, idd handel en beslis altijd vanuit wat juist is voor het dier, wat voor dier dan ook.

Groetjes Thessa en Aike Doei!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:02

In laten slapen natuurlijk!
Ik heb zoveel plezier van haar gehad, ze doet het zo lief en braaf.
Is zolang betrouwbaar voor mij geweest, en was er altijd voor me.
En dan heeft ze een blessurre en dan laat ik haar dood maken, en andere mensen van haar vlees genieten?
nee, doe mij het inslapen maar... Scheve mond

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:12

Slager. Heb ik geen moeite mee, erger nog. Je kunt het zelfs als een soort eerbetoon zien. Het dier wordt dan namelijk niet waardeloos. Eet zelf paardenvlees om de 2 zeer simpele redenen: ik eet het al heel lang & het is het diervriendelijkste vlees wat er bestaat. Noch koeien noch kippen noch varkens hebben zo'n goed leven gehad.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:14

Ik kan dat echt niet hoor, me paard naar de slager laten brengen...Laat mij eecht maar inslapen..
Dan weet je zeker of het goed is gegaan, en dat het rustig ging...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:16

Joscaa schreef:
Ik kan dat echt niet hoor, me paard naar de slager laten brengen...Laat mij eecht maar inslapen..
Dan weet je zeker of het goed is gegaan, en dat het rustig ging...

En daar gaat het nogal eens fout. Er zijn nogal wat paarden die zichtbaar of onzichtbaar vechten tegen het inslapen. Onzichtbaar als hun lichaam het niet meer kan tonen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:23

Mizora schreef:

En daar gaat het nogal eens fout. Er zijn nogal wat paarden die zichtbaar of onzichtbaar vechten tegen het inslapen. Onzichtbaar als hun lichaam het niet meer kan tonen.

Ja, maar als ze na 1 spuitje 'heen gaan' vechten ze ook niet emer...
Als ze meer spuitjes moeten, dan gaat het niet rustig...
Daar heb je gelijk in. Maar de slager vind ik grof...
Je schiet hem gewoon neer als het ware..SOrry voor de mensen die het wel doen hoor, maar dit is mijn mening Knipoog

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:33

Ik zou Appelbol in laten slapen, ik hoop dat het nooit zo ver komt en dat ze een natuurlijke dood kan sterven.. Maar als ik moet kiezen tussen de slacht en het spuitje, is mijn keuze snel gemaakt.

Zowieso vind ik het idee fijner dat ze in haar eigen stal kan sterven, in plaats van een plaats waar al 1000 paarden zijn afgemaakt. Ik denk dat paarden (dieren uberhaupt) het wel door hebben als er wezens zijn 'vermoord' op een bepaalde plek. En volgens mij worden ze daar niet rustiger van Knipoog

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 23:26

je paard op laten halen om geslacht te worden wind ik echt vreselijk.
Een kennis van ons is slager en die zegt ook dat je beter zelf je paard weg kunt brengen, dan weet je dat het meteen gebeurd.
Paarden die worden opgehaald worden daar nog uren soms dagen in een paddock gezet zonder eten want het is makkelijker om een paard te slachten met een lege maag want de rotzooi die bij het ontleden uit de maag komt is walgelijk en dat proberen ze liefst te voorkomen. ( die had ook nog een verschrikkelijk verhaal over dan paarden en koeien huilen voordat ze geslacht worden, dat zei hij dan)
Mijn tante had een boot die wel eens aangemeerd lag bij een slachtuis en dan zag ze al die slachtpaarden daar staan in het weekend zonder voer, mekaar een beetje in elkaar aan het trappen.
Ze heeft niets met paarden en ook niet echt met dieren maar dat vond ze zo verschikkelijk zielig.
En het is ook nog eens zo dat als ze je paard met een grote vrachtwagen komen halen met meerdere paarden je paardje dan ook nog eens op transport naar Italië of griekenland gaat want daar vinden ze onze paarden erg lekker in de salamie.
Ik zou mijn paard dit echt niet aan durven doen, respectloos VIND ik dat.
Slachten okee maar bewijs hem dan ook zijn laatste eer door te zorgen dat hij goed begeleid wordt tot het einde.
Ik ken iemand die kon zelf niet mee en die heeft iemand anders mee laten gaan en die moest een hoef van het paard mee terug nemen om zeker te weten dat het dier uit zijn lijden verlost was.
Mijn paard wordt gewoon ingeslapen, maar ik kan het ook begrijpen dat mensen hun paard laten slachten om het dier uit zijn lijden te verlossen.
Alleen vind ik dat sommige mensen de beslissing om hun paard te laten slachten wel erg snel maken, maar dat is bij ieder verschillend.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 22:16

Ik zou voor inslapen kiezen waarschijnlijk, het ligt er een beetje aan in welke staat mijn paard is.
IN een ander topic kwam de opmerking:

Citaat:
bij koeien en varkens gaat het ook zo dus waarom bij paarden niet?!

Omdat een paard de vriend, kameraad en waarschijnlijk de grote liefde was van iemand. Omdat je met een paard aantallen levens jaren, lief en leed deelt. Omdat je met een paard vanalles meemaakt....Omdat je met een paard een band hebt..

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 09:22

randie schreef:
Citaat:
bij koeien en varkens gaat het ook zo dus waarom bij paarden niet?!

Omdat een paard de vriend, kameraad en waarschijnlijk de grote liefde was van iemand. Omdat je met een paard aantallen levens jaren, lief en leed deelt. Omdat je met een paard vanalles meemaakt....Omdat je met een paard een band hebt..

niet echt overtuigend, sorry. Omdat ik een band heb met mijn paard laat ik m dus inslapen.....en niet slachten. Wat is het verschil? hij gaat in beide gevallen dood, en beide gevallen zijn ook humaan.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 09:52

Idd Albertine_N en in beide gevallen wordt het paard ook opgegeten dus wat vele hier aanhalen "mijn paard mag niet worden opgegeten na zijn dood, dat is respectloos" gaat ook niet op, paarden opgehaald door de Rendac worden net zo hard opgegeten als paarden die bij de slager aan hun eind komen maar daar denken de meeste niet bij door.
Of je moet idd je paar laten cremeren, dan weet je zeker dat het niet opgegeten wordt maar dan gaat het ineens een hele boel geld kosten en haken de meeste ook weer af.........wordt hij toch opgegeten.

Mijn vorige paard is gewoon naar de slager gegaan, ik ben meegegaan tot de deur en een goede vriend heeft het van daar over genomen en is bij het schot geweest. Ik heb destijds die keus gemaakt omdat ik verschillende paarden met een spuitje heb zien gaan, de ene heeft gevochten, stond tot 3x toe op en brak uiteindelijk zijn nek, de andere stond tot 2x toe op en liep in de draad, viel in de sloot en brak daar een been, heb er nog meer op een verschrikkelijke manier zien gaan met een spuitje maar die details zal ik jullie besparen. Ander voorbeeld nog waar het dus wel goed is gegaan met een spuitje maar wat er achteraankomt is wat mij betreft weer niet zo geslaagd. Dat waren ook mensen die om het hardst riepen "ons paard wordt ingeslapen in zijn eigen vertrouwde stalletje" en verder dus nergens over na dachten, paard is in zijn eigen stalletje ingeslapen, ging gewoon goed maar ja, en dan? Dan moet het paard er nog uit. Dus er werden kettingen om de benen gedaan en de trekker ging ervoor en maar sjorren tot het dier de stal uit was, was niet echt een respectvol gezicht, de huid was uiteraard helemaal kapot van het slepen over de grond en dat trok een aardig bloedspoor, ik heb staan janken toen ik het zag. Daarna dus nog 2 dagen langs de rand van de weg liggen wachten onder een zeiltje op de rendac, dan door zo'n knijper opgepakt worden en in een bak gedondert worden met alle andere kadavers, nee dat is lekker respectvol......

Het is en blijft een heel moeilijk punt, ik zelf zeg nog steeds slager maar wellicht als ik weer voor de keus kom te staan kies ik anders hoewel ik mij daar nog geen voorstelling bij kan maken. De rendac zal ik in ieder geval niet voor kiezen dat weet ik wel zeker. Dan liever een crematie, dan kan je ook de as nog ergens neerzetten en dat vind ik wel een heel mooi idee.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 09:59

Ik weet niet of ze worden opgegeten na inslapen? Dacht dat er lijm van werd gemaakt oid. Er zit immers gif in het lijf waardoor ze voor menselijke consumptie niet meer geschikt zijn.

waterloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 10:02

Een vriendin van mij kocht dit jaar een pony. Liet hem nakijken bij de veearts, bleek hij gechipt te zijn. Nummer achterhaald en oude eigenaar gebeld. Bleek de pony bij die mensen opgehaald te zijn voor de slacht! Mensen erg overstuur hadden de pony zelf gefokt en jaren gehad. Dus kijk uit met het laten ophalen van je paard!
Er loopt nu een zaak tegen die man die de pony is komen halen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 10:06

Albertine_N schreef:
Ik weet niet of ze worden opgegeten na inslapen? Dacht dat er lijm van werd gemaakt oid. Er zit immers gif in het lijf waardoor ze voor menselijke consumptie niet meer geschikt zijn.

Niet voor menselijke consumptie maar voor katten e.d. dus ze worden net zo hard opgegeten, of het nou door een mens is of door een dier maakt in mijn ogen niets uit.
Lijm heb ik ook wel eens gehoord maar mijn vriend heeft bij zo'n bedrijf gewerkt waar de kadavers terecht komen en daar werd meestal alles vermalen tot kattenvoer (heeft hij overigens maar een week volgehouden en is toen ziek thuis gekomen hoor, niet meer teruggegaan daar, daar moet je tegen kunnen)

waterloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 10:07

Er wordt ook make-up van gemaakt.

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 10:22

Denk dat je deze beslissing pas kan nemen als je voor de situatie staat, want ligt eraan wat je paard mankeerd.

Heb mijn vorige paard laten inslapenna 9 jaardat ze bij me was geweest, dat was echt een hel om aan te zien, dat ik dacht dacht nooit meer inslapen.
Ze is pas na 6 spuiten plat gegaan ze bleef daarvoor maar er tegen vechten, toen ze dus uiteindelijk lag heeft de veearts haar nog maar een halve spuit gegeven omdat ze nog niet helemaal weg was.

Dus nadit meegemaken te hebben is het voor mij echt, als mijn paard nu wat makeerd aan de benen dat ze afgemaakt moet worden word het echt de slacht als het ouderdom is en hart slecht dan een spuit.

Want echt als je paard er tegen vecht is echt het ergste wat je ooit kan meemaken
Het is nu 9 geleden maar kan het nog zo op me netvlies zien hoe zij daar stond te vechten tegen de dood.
Geeft echt het gevoel heb ik er wel goed aagedaan, want ze wou zo graag nog blijven leven.
Ook al denk ik zo wel is, maar alks ik diep in me hart kijk weet ik dat het afgelopen was al haar 4 de hoefbeentjes waren gekanteld.

Maar toch dat beeld dat ze daar zo stond te vechten geeft mij zo'n naar gevoel, en dat is echt iets wat ik nooit meer in mijn leven wil meemaken.l

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 13:08

Ik weet van 2 honden die ingeslapen werden, die door bleven vechten, en ook een pony "wilde" maar niet doodgaan, het beestje lag al verlamd Verdrietig op de grond, maar het hart ging nog door, en er liep een traan over het hoofdje, nadat de dierenarts al weg was. De eigenaren van de pony dachten juist goed te doen voor hun pony, en hem niet naar de slager te brengen.
Als je alles van tevoren weet...

Ik denk idd, meisje, dat de beslissing van de omstandigheden afhangt, in het geval van de bovenstaande dieren, was er geen sprake van hartzwakte, wat het inslapen blijkbaar heeft bemoeilijkt.