[IM] Hoe gaan jullie met het verlies van je paard om ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diddlmouses

Re: Hoe gaan jullie met het verlies van je paard om ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:50

@ Kamatz, ook zooo herkenbaar, bij mij heeft het echt weken geduurd voordat ik het een beetje besefde..

@ GK, ik vind het heel knap van je dat je bent gaan werken en nog naar Merel gaat.
Ik kon dat niet, heb de eerste week alleen maar als een zombie op de bank gelegen, en daarna nog een paar weken niet bij mn pony geweest. En vind het heel logisch dat je het nog niet beseft, het is nog zo vers..

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 23:05

bij mij is het nu ong 5,5 maanden gelden (18 juni). sinds 4 maanden heb ik nu een ander paard, maar heb het toch af en toe nog erg moeilijk.

vorige week ook een deel van het verhaal (wat er is gebeurd met Gin) gehoord, en het werd me even teveel. maar verder gaat het nu opzich wel steeds beter, ik kan nu met een glimlach terugkijken op onze herineringen, haar maffe streken. maar toch blijf ik stiekem hopen dat dit gewoon 1 grote nachtmerrie is en ze er morgen gewoon weer is...

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 10:08

Ik zou ook graag willen dat het één grote nachtmerrie was.

Ik ben ook sinds dat het gebeurd is niet meer op stal geweest...ik kan het gewoon nog niet aan. Elke dag rij ik dezelfde weg en kijk ik, maar er staat geen blauwe deken meer en dat is echt heel hard Huilen Ik heb het ook dat het ene moment beter gaat als het andere. Het ene moment kan ik er heel goed over praten en het andere moment dan zou ik wel willen gillen.

Alle mensen om me heen steunen me enorm en leven ook echt met me mee, maar ondanks dat merk ik aan mezelf dat mensen die geen paard hebben of hebben gehad dat als die proberen goed te doen dat ik ze afsnauw. Meer om het feit dat hun helemaal niet weten hoe het voelt.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:09

ik ben ook pas na een maand weer naar de manege gegaan, met lood in mijn schoenen.
toen we het erf opreden zei ik ook als eerste: Ik stap[ die auto niet uit: "ik blijf wel wachten tot we naar huis gaan".
uiteindelijk wel naar binnen gegaan, gelijk dook de halve manege op me af om te vragen hoe het ging enz.
en pas na anderhalve maand weer eens (met heel veel moeite) op een paard gestapt, werd ook gelijk in de les gezet. op dat moment had ik er echt spijt van, de les ging voor geen meter en toen begon de instructeur nog te zeggen: "Je moet wel lachen hoor, het is een hobby". (hij wist wat er gebeurd was), toen werd het mij even teveel. mara achteraf ben ik wel blij dat ik het toen gedaan heb

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 20:43

@ Kamatz, ik had soms juist het idee dat juist de niet paardenmensen beter wisten wat hij voor mij betekend, en dat die zowat nog meer meeleefden.
Maarja dat is allemaal de eerste 2 weken en daarna en nu lijkt iedereen het vergeten te zijn, DAT vind ik nu dus heel erg moeilijk en omdat ik er zelf ook niet makkelijk over praat begint ook niemand erover terwijl ik dat eigenlijk wel zou willen...

@ Lot, pff zo herkenbaar. Ik had/heb nog een bijrijdpaardje (en zelf nog een pony) en het heeft ook echt weken geduurd voordat ik daar weer opzat en de eerste x-en ging dat ook echt niet van harte, maar ik wilde haar ook niet helemaal laten vallen. Maar ik heb er echt wat x-en jankend opgezeten. En nog vind ik het moeilijk...
En wat doe jij nu qua rijden/paarden bedoel ik?

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:11

ik heb zondag op merel gereden en nog gesprongen ook.
ook heb ik op sir sjimmie uitgestapt.
ik werd juist helemaal blij van het rijden. even mijn gedachten bij een ander paard, omdat die 2 zo anders zijn als mijn ventje.

maar moest wel even slikken, vanwege de knhs was alleen de buitenbak beschikbaar en daar heeft hij natuurlijk zijn laatste adem uit geblazen.. maar ik ben blij dat ik toch de stap tot rijden heb gezet.

ik voel me fijn op stal.. zoveel lieve mensen en iedereen die hetzelfde over willem dacht.. iedereen die allemaal wel even moet slikken omdat die box nu leeg is.. het was de hoekbox bij de grote binnenbak en de ingang van stal.. dus ja.. missen kon je hem gewoon niet en langs komen zonder knuffel al helemaal niet..

alleen vandaag was ik nogal verdoofd.. ik zweefde maar een beetje door alles heen.. mijn werk... dagelijkse dingen... deze week ben ik weinig op stal ivm middag dienst.. maar ik voel me op dit moment zo doods.. ik kan niet huilen, lachen gaat met kiespijn en verschuild achter een masker... best eng gevoel..

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 22:19

Fijn toch dat je het juist fijn vind om op hun te rijden nu.
Het is allemaal toch al moeilijk genoeg.

Jij hebt ook op WH gestaan he, ik ook een tijd voor jou..

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 09:20

ja klopt, 2 maanden geloof ik, maar willem was daar heel ongelukkig.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 09:37

Zo, was ik ook weer,beste dip gehad om dit topic te lezen.

Ik heb een reading laten doen met marlon, door Nancy bosters.
hij staat onderin mijn profiel, een reading na zijn dood,

en daarna heb ik over hem gedroomd,en nu ook rust in mijn lijf.
al had ik gister avond even een paar tranen,

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 09:41

diddlmouses schreef:
Moeilijk is het he, een maand is ook nog zo kort om het te beseffen.
Bij mij is het nu 15 weken geleden, en langzaam aan komt het bezef dat ie echt niet meer terugkomt en dat doet heel veel pijn.
Ik vond het in het begin ook zo moelijk te bevatten, net of ie er nog gewoon was....

Dat heb ik ook,ik weeet dat hij er niet is,maar toch is het nog zo onwerkelijk

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-07 14:55

Ik ben zelfs een beetje 'blij' dat ik toen meer pony's had die ziek waren toen Uk overleed. Al ruim een week had ik zieke pony's(toen 3 zieke) en de VA wist niet wat het was. Uit eindelijk zijn er 6 ziek geweest waarvan alleen onze Uk het niet gehaald heeft.

Verwerken, ik heb het heel moeilijk gevonden. Mijn kleuter, als veulentje hier gekomen en ik heb er maar 2x op mogen zitten voor ze overleed. Een karakter als die muts vinden we nooit meer, ik heb dat kreng vervloekt en dood geknuffeld. We hadden een haat/liefde verhouding maar vooral was mijn vriend hek op haar (en zij op mijn vriend) waardoor mijn vriend wat meer intresse kreeg voor pony's.

Een nieuwe pony komt er niet, ieder jaar worden er nieuwe veulentjes geboren dus ik ga niet opzoek naar een volwassen 'vervanger' van Ukkie.
Ons veulen van dit jaar heeft gelukkig in korte tijd nog een hoop ongein kunnen leren van haar tante. Lotje was bijna het veulen van Ukkie vonden ze allebei, Lotje is op de dag dat Ukkie 3 werd geboren.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 00:39

*Sorry dat ik hier kom binnen vallen.....*

Anderhalf jaar geleden heb ik mijn twee paarden op elkaar zien botsen, de ene is bijna blind, dus zag het niet, hij knalde met zijn borst tegen het achterbeen van mijn merrie.
Ik hoorde een afgrijselijke knak en mijn merrie galoppeerde op 3 benen verder en ik was direct helemaal doorgedraaid.
Hysterisch ben ik naar huis gerend en heb mijn vader en moeder geroepen, ben naar de stal gerend en een touw opgehaald en deken.
Ondertussen de DA gebeld, maar wist toch al dat het te laat was.
Ik was echt compleet doorgedraaid, maar voor roosje toch mijn beste beentje voorgehouden en in alle rust haar in laten slapen, ze was niet meer te redden, helaas.
Daarna heb ik de paarden weer bij haar ingedaan zodat ze afscheid konden nemen en hebben we haar met de shovel aan de weg gelegd, afgedekt met zeil en stenen.
Ik heb die dag alle tranen uit mijn lichaam gejankt.
Maanden heb ik mijzelf in slaap moeten janken.
Ook nu biggelen de tranen weer.Verdrietig
Maar ik heb nu een reading aangevraagd bij een bokker en de eerste reactie wat ze opvang was dat ik een goede keus heb gemaakt.
Ik was zo blij om dat te horen.
Ik loop al meer dan een jaar met de vraag of ik goed aan heb gedaan, er was namelijk een kleine kans dat ze geopereerd kon worden, maar dan zou ze 4 maand in een hangmat moeten revalideren en ik wist dat ze een hekel aan doktoren had en die woorden kreeg de reader ook door.
het was goed zo, ze had altijd een afkeer tegen DA gehad.
Sinds anderhalf week weet ik dit en er is echt een last van mijn schouder gevallen, ongemerkt was ik er elke dag wel mee bezig.
Het heeft nu al een klein plekje in mijn hart gekregen.
Ik heb het er altijd nog moeilijk mee, ze was mijn allerliefste, maar bedank ook dat ik wel 7 geweldige jaren met haar heb gehad.
De ruin die tegen haar op is geknald doet erg zijn best en ik ben een tijdje kwaad op hem geweest, maar hij kon er toch niks aan doen.
Het had gewoon zo moeten zijn.....

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:04

Hey Kaatje, hefig hoor Verdrietig
Weer een met een gebroken been...

Die van mij had helaas echt totaal geen kans meer, als er maar een kliene kans was geweest was ik ervoor gegaan, maar dta heeft helaas niet zo mogen zijn.
(nix ten nadele van jou hoor, ieder zn eigen keuze)

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:11

Ja, dat begrijp ik, maar als je het karakter wist had je ook de keuze gemaakt.
Ik had mijn hele stal op haar gericht, ik had al een mooie hengst op het oog. En ze was dat zomer voorlopig keur aangewezen door het KWPN.
Dus die laat je niet zomaar afmaken. Verdrietig
Het was echt mijn oogappel, ben met haar door lief en leed gegaan, maar het zou oneerlijk zijn geweest om haar niet uit haar leiden te laten verlossen, puur omdat ik er een veulen uit wou hebben.
Na het inslapen heeft de DA haar been nog beter bekeken en al haar banden waren afgescheurd en ze had een enorme bloeding daar.
Dus als ik het niet had gezien en ik er pas een paar uur later zou zijn, had ze hoogstwaarschijnlijk dood in de wei gelegen, dan was ze "leeggebloed".

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 20:31

't is ook juist knap dat je die keuze voor haar hebt kunnen nemen!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 22:48

Ja, weet ik, maar ik baal wel verschrikkelijk,.
Ik had met haar de fokkrij in willen gaan, wat ik vroeger met de pony's heb gedaan (Uit mijn merrie 3 nakomelingen, waarvan er 1 Z dressuur is en 1 ZSGW en 1 ook een goede fokmerrie)
Tja, dan valt je droom wel in 1000 stukjes.
Ik ben nu al ruim een jaar naar het kijken voor een andere fokmerrie en heb nog steeds niet de ware gevonden.
Ik moet gewoon in 1 keer een klik hebben en dat is vrij lastig.
Hebben jullie dat ook?
Dat je paard wat is overleden niet vervangbaar is?
Heel vaak, bijna elke dag denk ik nog wel aan haar en vooral aan haar wilde gedrag, ze was gewoon in 1 woord magnifiek! en onvervangbaar Verdrietig

tinkerfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:06

Mijn 1e merrie stierf na een ongeluk 8 jaar geleden. Nog steeds kan ik daarom janken!!!! Darla mijn 2e moest verkocht worden vanwege priveredenen dat verlies ben ik nog niet teboven bovendien heb ik daar nog een schuldgevoel over ook en nu morgen vertrekt Mandy........ik kan het allemaal even niet meer aan!!!! Ik kan alleen maar janken en janken en janken!!!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:09

@tinkerfjord.
Wat naar zeg.
Denk eens aan alle leuke dingen die je met de paarden heb meegemaakt, niet alleen de negatieve dat ze weg moesten, misschien helpt het je het verlies een klein beetje draagbaarder te maken.
Heel veel sterkte morgen.
Knuffel.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 12:55

ik zoek bewust niet naar een paard als willem was.. niemand kan hem evenaren..

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 13:52

Nee, dat bedoel ik ook niet. Bloos
Maar ik ben op zoek naar een fokmerrie die ik zelf zou zien als stammerrie waar ik de fokkerij op kan gaan bouwen.
Dat is knap lastig. Vooral als je zoals mij een ideaalbeeld van een paard hebt qua bouw.
Ik ben zeker niet op zoek naar zo'n paard als Roos(fysiek), denk dat mijn manneke dan niet meer bij de paarden in de buurt wil komen. ROFL

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:16

Ik heb bewust en onbewust wel een paard gezocht dat op Jumper leek. En Tigo lijkt ook veel op Jumper, dat is misschien in het begin wel ons probleem geweest. Want hij is Jumper niet! Hij is zichzelf, en ondertussen, misschien wel juist door alle problemen die ik met hem heb, begin ik dat echt wel te beseffen. Ik ben bezig een band met hem op te bouwen, en voorlopig gaat dat nog met heeeel kleine stapjes, maar het gaat in ieder geval. Met Lexie heb ik dat probleem nooit gehad. Zij was er al lang voor Jumper verongelukte, ook al reed ik haar toen nog niet, en bovendien lijkt ze totaal helemaal niet op Jump.
Ik ben nu best wel heel blij met mijn paardjes, maar dat neemt niet weg dat ik Jumper nog steeds enorm mis. Ik vertrouwde hem echt 300 %, en dat vertrouwen moet ik met Lexie en vooral met Tigo nog helemaal opbouwen. Maar het gaat wel lukken, daar ben ik van overtuigd.

tinkerfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-07 16:32

Dank je voor je medeleven Kaatje. Heb mijn pony Mandy aan mijn bijrijder overgedaan met het idee dat ze bij mij zou blijven staan. Nu 2 maanden later gaat ze naar een ander stalletje dichter bij haar huis want ze moet elke dag 1 uur heen en terug om bij mij te komen uit werk. Daar heb ik begrip voor hoor, maar dan komt alles in ene weer omhoog, het verlies van Lagune, van Darla en nu Mandy, heb haar 7 en half jaar gehad. Als ik t van te voren geweten had was ik er niet aan begonnen.....ook al weet ik dat ze het heel goed gaat krijgen. Dat afscheid nemen dat zie ik echt niet zitten. Gelukkig heb ik Treas nog. Dus eigenlijk mag ik hier totaal niet klagen!!!! Ik heb weer een paard ook al heb ik er 2 verloren nu heb ik weer een maatje voor het leven en moet het positief inzien dat dit voor Mandy misschien ook beter is!

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 22:16

Ik wil nogsteeds geen ander paard, dus daar kan ik niet over meepraten.
Ik weet wel dat ik geeneen paard leuk genoeg zou vinden..

@Tinkerfjord, veel sterkte morgen, gelukkig weet je dat ze het daar goed krijgt.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 15:26

misschien komt het bij mij omdat we merel ook al 4 jaar hebben, al is de klik er nooit geweest tussen ons.
met sjimmie was het wel leuk, maar meer voor de lol, ik had immers willem waar ik op terug kon vallen.

maar nu willem er niet meer is merk ik dat ik op andere paarden rijden weer plezierig vind. met merel ging de les super, ik vond het echt leuk om op haar te rijden en kon haar nu echt eens als opzichzelf staand paard zien ipv willem, wat ik wel had toen ik willem nog wel had.

sjimmie is echt geweldig.. het rijden gaat ook super en vind het gewoon een supertinker. en nu tut ik lekker met hen en misschiend oordat ik nu open sta voor andere paarden dat het rijden en omgaan ook beter lijkt te gaan.

nadat ik van de week de droom had over willem die in zijn stal stond en zijn been weer aan elkaar gegroeid was en de andere droom dat willem wel in zijn box stond, dat hij er op leek, maar willem niet was, geeft voor mij aan datie mij laat weten datie er altijd zal blijven.. ook al komt er een ander paardje in die box te staan...

in januari ga ik een reading laten doen.. dat heb ik 2 jaar geleden ook al eens laten doen, dus ben benieuwd...

ik denk niet dat de klap nog komt.. het is heel raar.. kan het niet goed beschrijven, maar het voelt goed zo. misschien wel omdat ik een hele sterke band had met willem, dat hij mij altijd het gevoel gaf dat iets goed of juist niet goed was

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 16:13

Ik een reading laten doen,nu hij overleden is,
Hij staat onderin mijn profiel,en ik ben er erg blij mee.