In laten slapen of naar de slager?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:17

FreiaLover schreef:
Ik vind het echt heel egoistisch als je je paard voor het geld naar de slager laat brengen. De meeste paarden werken hard voor hun baasjes als ze dat gevraagd worden,...
Echt walgelijk vind ik het als ze, na een leven lang voor je klaarstaan en voor je werken, *vrij veel mensen rijden niet eerlijk, die paarden ondergaan al dat gezaag en getrek, niet goed passende zadels enz.* naar de slager moeten omdat baasje dr dan nog wat centjes uithaalt!



nou sorry hoor ,wat een onzin kraam jij uit!

laat ieder het lekker doen zoals zij dat willen,ieder heeft van zijn paard gehouden, hoe je paard ook aan z`n einde komt .

maar om mensen die [zoals ik] hun paarden naar de slager brengen heel egoistisch,walgelijk te noemen gaat mij echt tever!

dood is dood en hoe dat gebeurt is ieder zijn eigen zaak en heb daar tenminste respect voor!!

Iesj_

Berichten: 1068
Geregistreerd: 17-02-06

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:21

Hoi,
Ik zou inslapen kiezen.
Ik vind slachten zowieso zielig.
al bij de gedachten dat ie in een vreemde ruimte staat.
en dood gaat
maarja, ik vind het zowieso niet leuk als een paard dood moet.
tenzij hij pijn lijd dan is het alleen maar beter

LS_

Berichten: 754
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Beveren-Waas

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:24

hey,

ik denk dat ik zou kiezen voor een spuitje, maar hoe bedoelen jullie dat het met een spuitje zieliger is ze voelen er toch niets van ???

mijn vorige vzponytje is van koliek gestorven en de eigenaar heeft haar laten lijden tot de laatste seconde !!!! nou dan toch liever een spuitje het beestje had al dagen pijn

word ik zo boos en verdrietig van

bij de slager gaat het dan wel sneller en je kan er bij blijven maar de gedachte dat hij er met een pin doorgaat kan ik niet mee leven .

en hoe bedoelen jullie vechten tegen de injectie ?? heb ik nog nooit van gehoord ?

greetz

Gieltje2002

Berichten: 492
Geregistreerd: 18-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:28

Je paard zijn leven beƫindigen is een moeilijke beslissing.

Voor mij staat het vast dat ik ik mijn paard nooit, met de nadruk op NOOIT naar de slager zou brengen. Ik kende ook de verhalen van paarden die niet dood wilde na een spuitje. Heb dit met mijn dierenarts overlegd en hij vertelde dat dit vroeger best voorkwam, maar dat de injecties tegenwoordig zo sterk zijn, dat het nauwelijks meer gebeurt. Als het inslapen op de juiste manier gebeurt dan krijgen ze eerst een injectie als narcose en daarna de dodelijke spuit. Die spuit is behoorlijk sterk.

Ik heb juist hele nare verhalen over de slager gehoord. Een paard dat uit je handen wordt gerukt, wordt neergeschoten, zodat het bloed aan de trailer spatte. De eigenaresse kon zich nog net omdraaien. Je moet ook niet vergeten dat na het neerschieten van het paard meteen de halsslagader moet worden doorgesneden om het bloed te laten uitlekken. Je kan na het overlijden van je paardje dus niet je rust nemen om afscheid te nemen. Iets wat voor mij in ieder geval heel belangrijk was, was de tijd om afscheid te nemen. Ik heb na het inslapen nog heel lang naast mijn schat kunnen liggen om definitief afscheid te nemen. Totdat ik daar klaar voor was.

Ik denk dat een belangrijke reden voor mensen is om hun paard naar de slager te brengen, laten we heel eerlijk zijn, toch het feit is dat je er dan nog geld voor krijgt. Ik vind het persoonlijk 'bloedgeld', maar kan natuurlijk niet in de portemonnee van iemand anders kijken.

Ik zal iemand er dan ook nooit op aanvallen dat deze zijn paard wel naar de slager brengt, maar laat mensen die dat niet willen ook in hun waarde.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:29

love_bichke schreef:
hey,

ik denk dat ik zou kiezen voor een spuitje, maar hoe bedoelen jullie dat het met een spuitje zieliger is ze voelen er toch niets van ???

mijn vorige vzponytje is van koliek gestorven en de eigenaar heeft haar laten lijden tot de laatste seconde !!!! nou dan toch liever een spuitje het beestje had al dagen pijn

word ik zo boos en verdrietig van

bij de slager gaat het dan wel sneller en je kan er bij blijven maar de gedachte dat hij er met een pin doorgaat kan ik niet mee leven .

en hoe bedoelen jullie vechten tegen de injectie ?? heb ik nog nooit van gehoord ?

greetz

Misschien had de eigenaar van je verzorgpony nog hoop dat het beter zou worden? Dan kan ik me best voorstellen dat ze even wacht. Maar goed, ik weet het fijne er niet van.

Sommige paarden vechten tegen de sufheid etc. die de dodelijke vloeistof uit de injectiespuit veroorzaakt.

_Nicky

Berichten: 5135
Geregistreerd: 21-02-06

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:31

Als ik zou mogen kiezen, wordt het toch een spuitje. Waarom? Ik ben zelf overtuigd vega, en de slager is dus voor mij geen optie. Of het moet echt niet anders kunnen, maar dit is absoluut het laatste wat ik ooit zou kiezen.
In de Bit stond een keer dat je paard ook gecremeerd kan worden, dus dan zou ik haar in laten slapen en dan laten cremeren, dat geeft mij een goed idee. Ik zou niet willen dat ze wordt opgegeten, en het idee dat een een pin door z'n hoofd gaat, en z'n halsslagader wordt doorgesneden zie ik niet zo zitten!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110979
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:33

Tja, ik snap alle heftige reacties wel. Sommige mensen hebben er bewust voor gekozen hun paard naar de slacht te brengen of te laten inslapen, maar dat neemt niet weg dat het een ontzettende moeilijke keuze is, en het doet al zo'n zeer om je paardje te moeten laten gaan. Wanneer dan iemand anders je komt vertellen dat het walgelijk is waar je voor gekozen hebt, dan doet dat toch pijn, omdat je het beste met je dier voor hebt gehad

@ Gieltje2002, De halsslagader wordt niet meteen doorgesneden wanneer de oude eigenaar erbij wil zijn als het paard "het masker" krijgt. Dat heb ik nog nooit meegemaakt, en heb genoeg paarden naar de slacht begeleid omdat de eigenaar zelf het te moeilijk vond, en naar mijn mening gingen ze er erg respectvol mee om. Paard had vaak ook totaal niets in de gaten en viel gewoon letterlijk dood neer. Best een mooi einde op zich. Het ligt er ook misschien aan welke slager het doet, maar misschien kun je wanneer je belt al info vragen en duidelijk je wensen wanneer je erbij wilt zijn.

Ik heb die van mij in laten slapen, maar dat was beter omdat ik met mijn andere paard zoveel narigheid heb gehad en geen afscheid heb kunnen nemen, daarnaast leek mij deze keuze beter bij hem passen. Mijn paard werd gelijk suf van het eerste spuitje maar bleef gewoon grazen, met de Beslissende spuit, dus de dodelijke) bleef hij ook gewoon grazen en viel rustig om. Het kon geen betere dood zijn. Hij heeft ook totaal niet gevochten.

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:38

Ik stond ruim een maand geleden voor de beslissing, wij hebben gekozen voor de slacht. Ik heb (en dan heb ik het niet over "vroeger") paarden zien vechten, nee, niet tegen het definitieve spuitje, dat merken ze niet meer, maar tegen de narcose die daaraan vooraf gaat.

Wij hebben een slachter nog geen tien minuten weg, je komt aan, loopt van buitenaf het "hok" in waar het moet gebeuren, ik ben voor hem blijven staan en de slager kwam van de zijkant af met de "pen" die in zijn hoofd geschoten wordt, hij heeft hem niet eens zien komen en het is gelijk gebeurd. Sneller kan het niet.
En voor het geld hoef je het niet te doen hoor, zoveel levert het niet op maar ik vind het het vriendelijkst voor het dier.
Tja, en of ie dan opgegeten wordt of vermalen/verbrand wordt tot lijm dat maakt me dan ook niet meer uit........

LS_

Berichten: 754
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: Beveren-Waas

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:40

[/quote]
Misschien had de eigenaar van je verzorgpony nog hoop dat het beter zou worden? Dan kan ik me best voorstellen dat ze even wacht. Maar goed, ik weet het fijne er niet van.

Sommige paarden vechten tegen de sufheid etc. die de dodelijke vloeistof uit de injectiespuit veroorzaakt.[/quote]

het kon gewoon niet meer beter worden de DA was geweest en had gezegd dat haar maag waarschijnlijk was gebarsten , er zat ook een knoop in haar darmen

het kon gewoon niet erger , heb zelfs gesmeekt om haar in waarde te laten gaan :s maar ja het zij zo

greetz

Gieltje2002

Berichten: 492
Geregistreerd: 18-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:43

Cayenne, misschien ligt het er wel aan naar welke slager je gaat, maar ik heb het van een vroegere stalgenoot. Hoorde dat nadat de pin door het hoofd ging het paard meteen aan de haak ging en de halsslagader werd doorgesneden. Dit omdat het bloed het lichaam uit moet voordat het stolt. Wil verder niet in details treden ook met respect voor mensen die hun paard wel naar de slager hebben gebracht.

Jij hebt 'gelukkig'een positievere ervaring met de slager, maar zo gaat het dus niet altijd. En je zal maar net de pech hebben je paard aan een haak te zien hangen. Dat beeld raak je niet meer kwijt.

Helaas komt er voor de meesten van ons een dag dat we moeten beslissen over het leven van ons maatje. Er zijn maar weinig paarden die uit zichzelf naar de eeuwige velden afreizen. Ieder moet daarin zijn eigen beslissing nemen en de voor en nadelen tegen elkaar afwegen van wel of niet naar de slager. Voorlopig heb ik mijn portie wel gehad en wil ik alleen maar genieten van mijn nieuwe maatje.

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:03

Kijk iedereen kiest het voor zichzelf.. het is maar net wat jou gemoedstoestand tevreden houdt. Ikzelf zou er niet mee kunnen leven als mijn paard zou moeten gaan bij een slager. En ander zou dit eventueeel wel kunnen doen. Tis maar net waarvan jij je zelf overtuigd.. of het heel humaan is het dier naar de slager te brengen.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:11

ik heb zelfs van alle drie mijn shetjes een gedeelte kaak met de tanden,dat was toen onze eerste pony dood neergevallen was en er sectie op vericht werd zijn idee om als aandenken te houden

en dat heb ik ook bij de andere 2 gedaan die naar het slachthuis gegaan zijn,ik ben de stukken met de tanden de volgende dag wezen halen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110979
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:13

vind je het erg als ik dat een beetje luguber vindt?

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:13

Ik vind ook dat je iedereen in zijn waarde moet laten welke manier zij kiezen om afscheid te nemen van hun paard. Gelukkig is het inslapen bij mijn paard ook heel vredig gegaan.
Maar vorig jaar heeft een vriendin haar paard laten inslapen en helaas heeft dat paard ook zijn been nog gebroken tijdens zijn gevecht tegen de spuit.
Zoals ik al eerder heb gezegd zowel bij slacht als bij spuit zijn er voor- en nadelen. En een ieder moet voor zichzelf een beslissing nemen waar ze vrede mee hebben. Zoals Cayenne als zei het is al vervelend genoeg om voor zoiets te staan.
Ik heb toendertijd erge ruzie gehad met iemand die ervan overtuigd was dat slacht beter was dan spuitje. Ze durfde het tegen mij te zeggen dat ze vond dat ik niet op een waardige manier afscheid heb genomen van mijn paard omdat ik hem liet ophalen door Rendac.
Weet je hoe erg je iemand kunt kwetsen daarmee?? Hoe durfde zij mij te veroordelen daarom?? Het ligt er idd aan waarvan iemand zelf overtuigd is maar laat elkaar in je waarde als je niet op een lijn zit.

PS we zijn ook geen vrienden meer.

Marije_jiplover

Berichten: 25444
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:16

Ik vind ook inderdaad dat iedereen voor zich moet besluiten wat hij of zij doet. De knoop doorhakken om een einde te maken aan het leven van je paard is immers al moeilijk genoeg.
Ik wil ook niemand veroordelen die het anders doet. Daarentegen wens ik ook niet veroordeeld te worden om mijn eigen keuze.

Limitless

Berichten: 2518
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: In my head

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:19

HannaBel schreef:
hallo.... waarom zou je een paard dan laten slachten als je aangeeft dat je niet wil dat hij opgegeten word? wat heeft dat slachten dan voor zin?



helemaal mee eens.
ik zou ook voor inslapen gaan.
Slachten vind ik gewoon un-fair tegenover het paard.
meer zeg ik niet

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:22

Cayenne schreef:
vind je het erg als ik dat een beetje luguber vindt?


nee hoor!dat mag

maar ik heb een aandenken aan mijn eerste 3 ponies ik heb ze zelfs in huis in een glazen bak staan met de foto`s van hun.

er zijn ook mensen die de staart nemen ,heeft mijn vader vroeger ook geprobeerd [1980] en de boer zei toen dat je die in de schuur moest hangen om af te sterven.
helaas viel hij uitelkaar en hebben we de haren later ook weggegooit.

ik heb geen moeite met de slacht,wij hebben ook zelf ooit een varken gehad en laten slachten Joopie,en hij was heerlijk.
ook onze kippen zijn in de pan gegaan.

het is maar wat je gewend bent denk ik,ik ben opgegroeit tussen de boeren en daar is afspuiten echt niet aan de orde,vlees is er om gegeten te worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110979
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 19:22

SisLeone schreef:
Ik vind ook dat je iedereen in zijn waarde moet laten welke manier zij kiezen om afscheid te nemen van hun paard. Gelukkig is het inslapen bij mijn paard ook heel vredig gegaan.
Maar vorig jaar heeft een vriendin haar paard laten inslapen en helaas heeft dat paard ook zijn been nog gebroken tijdens zijn gevecht tegen de spuit.
Zoals ik al eerder heb gezegd zowel bij slacht als bij spuit zijn er voor- en nadelen. En een ieder moet voor zichzelf een beslissing nemen waar ze vrede mee hebben. Zoals Cayenne als zei het is al vervelend genoeg om voor zoiets te staan.
Ik heb toendertijd erge ruzie gehad met iemand die ervan overtuigd was dat slacht beter was dan spuitje. Ze durfde het tegen mij te zeggen dat ze vond dat ik niet op een waardige manier afscheid heb genomen van mijn paard omdat ik hem liet ophalen door Rendac.
Weet je hoe erg je iemand kunt kwetsen daarmee?? Hoe durfde zij mij te veroordelen daarom?? Het ligt er idd aan waarvan iemand zelf overtuigd is maar laat elkaar in je waarde als je niet op een lijn zit.

PS we zijn ook geen vrienden meer.


Ben ik het 200% mee eens, het is al zo vreselijk moeilijk om je paardje te moeten laten gaan, en dan krijg je nog geklets van dat je de verkeerde keus maakt, en dat het dieronwaardig is? Laat mensen dat lekker zelf beslissen en op hun eigen manier met hun verdriet om gaan!

Chocopasta

Berichten: 16571
Geregistreerd: 18-01-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 14:45

Ben ik het mee eens.
De keuze van het baasje is het beste

Fantast

Berichten: 1488
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Bolsward

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 15:22

Ik heb ook nog een verzekering op mijn paard, als zij overlijdt krijg ik 90% van het aankoopbedrag terug.
Dus voor het geld naar de slager heeft dan geen zin.
Ook denk ik dat mijn verzekering niets uitkeert als ze wel aan de slager wordt verkocht, omdat het paard dan niet meer in jou bezit is.

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 15:26

Het is zo persoonlijk, ook wat je vasthoudt. Ik ben bij hem gebleven tot ie boven hing, maar als ik dat niet had gedaan was ik spoken gaan zien van wat er allemaal fout had kunnen gaan. Nu weet ik dat alles snel voorbij was en dat ie er (bijna) niets van gemerkt heeft.

Het beeld dat ik van hem in mijn hoofd heb is dat ie nog lekker in zijn weitje liep met zijn maatjes, en de enthousiaste begroeting 'smorgens en totaal niet van het moment dat ik hem weggebracht heb.

PeppYass
Berichten: 43
Geregistreerd: 01-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 15:32

ik zou het vreselijk vinden als je hem bij een slager laat slachten. bij de gedachte dat ie bij iemand op zijn broodje ligt!!

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 15:39

Weet jij veel waar ie in gaat als hij opgehaald wordt, diervoeder, lijm en zo. Daar denk ik niet zo over na.

luna1
Berichten: 1069
Geregistreerd: 05-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 15:46

@Gieltje2002 er zijn inderdaad veel slechte verhalen de mijn e spreekt voor zich denk ik.
maar je kan het die mensen in kwestie nietr kwalijk nemen mijn paard werd ook uit mijn handen genomen zomaar in eens ik had ook geen tijd om afscheid te nemen en zoals ik al eerder gezegd heb de beelden raak ik niet kwijt ze acxhtervolgen me al bijna 2 maanden lang ik heb af en toe zelf een nachtmerrie badend in het zweet wordt ik wakker en toch vind ik dat ik een goede keuze heb gemaakt omwille van het ijzersterke karaktervan mijn lieve merrie.

gr gemma

Sanneh14
Berichten: 1806
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: ---

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 15:49

Ik heb het allemaal gelezen.
Ik vind het zeker een mooie gedachte dat je paard waardig heen gaat.
Ik denk ook, dat de eigenaar het best weet hoe zijn paard is, en welke dood het beste is.

Tijdens het lezen had ik werkelijk de tranen in mijn ogen, gewoon om het idee dat ooit de dag komt dat ik Lady ook moet laten gaan.
Ik denk dat ik op dat moment zal kiezen voor een spuitje.

Dat zou ik kiezen, omdat ik zelf (denk ik) het beeld van een pin door haar hoofd, of een masker niet aan zou kunnen.
Daarbij (en klinkt ook heel egoistisch) zou ik zelf ook met mijn eigen verdriet in een vertrouwde omgeving willen zijn, bij mensen die ikzelf ook vertrouw.
Ik denk dat het zelfde ook voor Lady opgaat.

Lady is een paard dat zelf goed aan kan geven wat ze wil. Ik heb haar sinds de zomer, en hoe meer ik met haar mee maak, hoe meer ik het gevoel krijg dat ik haar op en top ken, en dat ze zich steeds meer uit naar mij toe.

Ik vind deze beslissing ook heel moeilijk en ik denk dat het weinig mensen koud laat om hier serieus over na te denken.

Ik hoop dat deze dag nog lang uit blijft, en dat ik nog lang samen met haar plezier zal beleven, maar je weet natuurlijk nooit wanneer het komt...