[IM] Spijt van paard naar Rendac

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 12:28

Change3x schreef:
Niks mis met de Rendac hoor, hier al verschillende paarden laten ophalen en de laatste was vorig jaar: veulen overleden bij geboorte. Man was heel begaan, vroeg hoe het met de merrie ging, veulen heel netjes opgetild en ook heel netjes, zacht en zorgvuldig in de bak gelegd. Wat er daarna mee gebeurd is in mijn ogen ook niet meer heel relevant… Zoals een aantal hier aangeven is ‘de ziel’ inderdaad al gegaan en krijgt het paard er niks meer van mee.

Dat was ooit met het doodgeboren veulen van mijn paard ook zo gedaan. Ontzettend vriendelijke en zorgvuldige man. Deed het allemaal heel rustig en wenste ons nog heel veel sterkte. Om die reden wilde ik dat de mini ook door de Rendac opgehaald werd. Ik ben overigens in beide gevallen niet voor individuele crematie gegaan, maar gewoon gezamelijke ophaal. Er kon dus rustig nog een koe naast liggen, bijvoorbeeld.

Popstra

Re: Spijt van paard naar Rendac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 14:46

De as kun je over de weides strooien...
Dat vind ik wel een mooi idee.
Zou niet weten wat je anders met 2 volle emmers moet doen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 15:10

Hier ook uitgestrooid op een betekenisvolle plek :)

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 15:26

Wil je heel veel sterkte wensen :knuffel:

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 18:53

De man die bij ons het paard individueel op kwam halen vertelde dat de paarden die individueel gehaald werden alleen verbrand werden, dat veel mensen dit niet wisten maar dat dit wel de gang van zaken is.

Na cremeren bij het crematorium blijft er ongeveer 25kg as over.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 18:58

kimmie1 schreef:
De man die bij ons het paard individueel op kwam halen vertelde dat de paarden die individueel gehaald werden alleen verbrand werden, dat veel mensen dit niet wisten maar dat dit wel de gang van zaken is.

Dat wist ik ook niet. Dacht dat ze daar gewoon de grote hoop op gingen om het maar even cru te zeggen.
Maar had zelf zoiets, niet teveel aan denken, hij is hier respectvol het erf af gegaan, en de rest maar niet over nadenken.
Paard merkt het niet en niet jezelf gek maken.

Maar als dit zo is vind ik dat wel een fijne weet.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 19:26

In mijn tijd was dat niet en gingen ze op de grote hoop en ze worden sowieso niet verbrandt. Maar toen was het een externe die dat vervoer regelde. Hij gaat natuurlijk niet zeggen ik kom hem apart ophalen daar betaal je een hoop voor maar dadelijk ligt hij bij de rest. Het kan ook niet apart dus voor mij een broodje aap verhaal.

Ik ga hier geen details zetten hoe het precies in zn gang gaat daar moeten mensen maar voor pben.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 19:33

kimmie1 schreef:

Dat lijkt me stug. De rendac cremeert niet. Individueel ophalen is alleen omdat je niet wilt dat je paard met die grijper wordt opgepakt maar dat hij een aanhanger wordt ingetakeld. De verwerking is verder hetzelfde zover mijn informatie rijkt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 19:51

pluisje88 schreef:
kimmie1 schreef:

Dat lijkt me stug. De rendac cremeert niet. Individueel ophalen is alleen omdat je niet wilt dat je paard met die grijper wordt opgepakt maar dat hij een aanhanger wordt ingetakeld. De verwerking is verder hetzelfde zover mijn informatie rijkt.

Precies dit.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 21:03

pluisje88 schreef:
Individueel ophalen is alleen omdat je niet wilt dat je paard met die grijper wordt opgepakt maar dat hij een aanhanger wordt ingetakeld.

Of heel praktisch omdat je met individueel ophalen je je paard ook midden in een weiland op kunt laten halen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 21:09

Gypsy schreef:
pluisje88 schreef:
Individueel ophalen is alleen omdat je niet wilt dat je paard met die grijper wordt opgepakt maar dat hij een aanhanger wordt ingetakeld.

Of heel praktisch omdat je met individueel ophalen je je paard ook midden in een weiland op kunt laten halen.

Doen ze dat ja? Dat is wel tof!!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 21:14

Gypsy schreef:
pluisje88 schreef:

Klopt.
Maar als ik nu de info folder lees staat er bij de ingang van het perceel.
Is dat veranderd?

Mijn paard heb ik uit de bak laten halen.
Was uiteraard wel goed begaanbaar voor de auto.

Daarnaast komen ze ook in het weekend.
Mijn paard is met warm weer op zaterdag ochtend ingeslapen. Paar uur later opgehaald

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:25

Mijn stalhouder heeft een erf contract en bij ons komt de standaard Rendac auto dus ook het erg op gereden om het kadaver van een overleden dier op te halen.

Toen mijn pony ingeslapen moest worden, hebben we dat op een plekje achteraf op het erf gedaan en daar kon hij blijven liggen, want de vrachtwagen van de Rendac kon daar gewoon bij komen.

Ik heb dit ook door de stal eigenaar laten regelen en ben zelf de dag na het overlijden pas naar stal gekomen nadat ik bericht had van de stal eigenaar dat hij was opgehaald.

Ik heb geen moeite met hoe het kadaver is opgehaald en is verwerkt, ik wilde alleen niet aanwezig zijn bij het ophalen van míjn overleden dier.

Ik heb het vaak genoeg gezien, ook een varkens kadaver wordt zeer respectvol behandeld door de chauffeurs van de Rendac, ik wilde alleen bij het afscheid van mijn dier niet het laatste beeld op mijn netvlies van zijn kadaver in de grijper, maar gewoon hoe vredig hij erbij lag na het inslapen.

@TS: jammer dat je er achteraf zo'n naar gevoel over hebt wat er met je overleden paard gebeurd is.
Je paard verliezen is al emotioneel genoeg.

Ik snap dat je op het moment van inslapen je hoofd niet staat naar wat er daarna nog moet gebeuren en dat je op het moment suprême een keuze maakt die je dan het beste lijkt.

Wellicht is dit topic dan leerzaam voor anderen, die zich nog niet verdiept hebben.
Dat kun je beter doen als je paard nog springlevend en vrolijk in de wei loopt (of op stal staat), want tegen de tijd dat je "ineens" moet beslissen, is er vaak niet veel tijd om je goed te oriënteren op wat je nu eigenlijk wil met je dier na zijn dood.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:31

Freddydeshet schreef:
Waar ik het meeste moeite mee had met laten ophalen door Rendac is dat na een half jaar knokken voor zijn gezondheid en duizenden euros verder, hij in zijn dood maar 50 euro waard was. Ik betaalde maar 50 euro voor het ophalen. Het deed gewoon pijn dat hij na al het knokken zo simpel opgehaald werd. Alsof de hele strijd niks heeft uitgemaakt.
Soort belediging

Het voelt naar, dat snap ik. Maar "alsof je strijd niks heeft uitgemaakt" is wel de spijker op z'n kop. Het heeft niets uitgehaald, je dier is helaas overleden.
En dat is hard. Dat heeft tijd nodig om te helen bij jou (of ieder die dat meemaakt).

TS. Ik vind het jammer dat het je zo'n verdriet doet.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:36

pluisje88 schreef:
kimmie1 schreef:

Nee dat is niet stug, dit is me door 1 vd rijders verteld die continue op die individuele wagens rijden. En nee ze worden niet 'gecremeerd' want de as kun je niet terug krijgen. En das naar mij geen 'zoethoudertje' geweest want dit was niet mijn paard en was voor mij niet van belang wat er met het dier zou gebeuren en daar was deze man ook van op de hoogte.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:52

Over rendac of cremeren heb ik nog een vrij apart verhaal met een klein tintje humor.

2014 liet ik mijn trouwe fries inslapen. Tranen met tuiten en ze moest en zou gecremeerd worden. Ik zou haar uitstrooien op het strand.

1100 euro verder maar mijn paard was gecremeerd. Een zuurkoolvat vol as en loodzwaar werd er bij binnenkomst voor mijn neus gezet. 4 ijzers zo hop erbovenop! Iedereen daar keek me aan van "wat is dit?" Ik zeg nog voor de gein "het was een vreselijk lieve cavia!"

Met zijn 2e dat loodzware vat getild en in de kofferbak gezet. Onderweg zei ik, maar he hoe gaan we dit ooit uitstrooien? Hoe gaan we dit door de duinen meetillen en hoe gaan we dit in godsnaam strooien? Wat als de wind verkeerd draait? Ooooh of als de milieupolitie om de hoek komt kijken?

Paar grappen verder heb ik besloten haar in mijn schuur te zetten. Waarom weet ik nog niet. Uiteindelijk verhuisde ze mee naar mijn loods waar ik toen de zaak had. Toen we de zaak wegdeden en ik wanhopig zocht naar mijn paard omdat die weer mee naar huis moest besefte ik dat ik der nergens meer kon vinden. Lopen deed ze niet meer dus gek dar ze weg was.

Ik naar mijn vader gelopen en gevraagd of hij het vat had gezien. Zijn simpele antwoord was " die witte met rode deksel en die gore zooi erin? Wat denk je die is naar de vuilstort. Weet niet wat daarin zat maar het leek wel verrot en gedroogd voer."

Uuuuuh pa
Dat was mijn paard
Het kostte me 1100 euro om dit paard daar in dat zuurkoolvat te krijgen en nu heeft ze alsnog een enkeltje vuilstort.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:58

Ik mag er vast niet om lachen, maar ik deed het stiekem toch :-)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:58

@kimmi1

Ze worden alleen individueel opgehaald. Zelf meegemaakt, ik wilde dus de fries uit bovengenstaand bericht individueel cremeren bij de rendac. Er was miscommunicatie tussen telefoniste en mij waardoor ik dacht dat dit kon. Terwijl de man mijn paard komt halen vertel ik het verhaal en vertelt hij mij dat dit geen optie is en dat hij het paard wel ingeladen heeft maar alleen naar een plek wilt brengen waar ik me goed bij voelde. Rendac kon maar wat daar gebeurd blijft hetzelfde ze worden alleen niet met de grijper opgehaald.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 22:59

beert schreef:
Ik mag er vast niet om lachen, maar ik deed het stiekem toch :-)

Geloof me ik lach me nog suf om dit. Zo 1100 euro patsboem weg en bijna hetzelfde eindstation

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 23:07

Oke dat is wel heel erg gabbergill. Maar dat ging dus als nog rotten bahbahbah.

@andere posts
Die meneer kan wel iets zeggen maar wil niet zeggen dat het ook zo gaat.....ze worden alleen individueel opgehaald, oa vanwege allerlei redenen zoals boven genoemd. Maar op het terrein gebeurd hetzelfde. Na de weegbrug gaat hij bij de rest van de hoop. Weet niet wat het nu kost maar rond 2007/2008 kostte het iets rond de 500 euro.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 23:09

Sorry GabberGill maar ik moet er ook om grinniken :+

Mijn eigen paard is onverwachts ingeslapen aan koliek, op de kliniek. Ik wist daarvoor eigenlijk niet echt wat ik wilde, maar toen ik de vraag kreeg of ik haar wilde laten cremeren heb ik wel nee gezegd, ze was er al niet meer. De vlechten die ik mee genomen heb zijn me dierbaar, maar meer hoefde niet. De kliniek heeft toen de rest geregeld.
Vorig jaar is het paard van een stalgenoot gepland ingeslapen, voor hem heb ik de individuele service van de Rendac geregeld (had de eigenaar mij gevraagd) en dat vond ik wel heel mooi, zo zou ik het nu wel doen bij inslapen op eigen terrein. Heel respectvol. Maar dat komt ook omdat bij ons aan de weg niet heel handig is, vlakbij een drukke rotonde.

Ik had het niet verwacht, ben zelf ook al heel lang vegetariër maar het dier zelf is er voor mij na het inslapen echt niet meer.

TS, sterkte met je verlies! Hopelijk kun je het zelf een plekje geven. Je paard leefde in het hier en nu, die heeft geen besef over wat er na de dood met zijn lichaam gebeurd is.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 23:25

Wat een verhaal GabberGill, ik moest er ook om lachen t zal je gebeuren...

Wat betreft het individueel verbranden bij de Rendac ga ik niet verder in discussie, dit is mij verteld door hun medewerker en daar laat ik het bij.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 00:01

Zonnetje81 schreef:
Oke dat is wel heel erg gabbergill. Maar dat ging dus als nog rotten bahbahbah.

Nee het as van een paard is echt een vrij grove korrel met de kleuren grijs wit en zwart.

Hij dacht dus dat ik mijn bix in die bak bewaart had. Ik sleepte mijn gecremeerde paard al 2 jaar mee. Ik moet zeggen dat de as dan niet meer los is maar een soort van hard wordt.

Ja ik heb er dus wel eens in gekeken en bleef het een raar idee vinden.

Maaaaaar zo werd dus een treurig verhaal echt een geweldig verhaal om op terug te kijken. We lachen er nu nog met zijn alle om. Als iedereen zich bedenkt dat ik 500 aan de rendac moest betalen omdat ik de wagen gehuurd had voor het ophalen en ook nog de 1100 crematiekosten en naast dit alles heb ik haar bij het crematorium gebracht en helpen "opvouwen" en ook nog meegegaan tot ze in de oven werd gedaan. Eigenlijk alles doorstaan samen en dan dit eindresultaat }:0

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 00:14

GabberGill, hier moet ik dan toch echt wel om lachen. Maar nu ben ik toch wel benieuwd, wat was je vader zijn reactie, die moest zich toch wel banketstaaf voelen. :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 06:47

Gypsy schreef:
pluisje88 schreef:

Klopt, zo is die van mij opgehaald. Wat ik ook heel fijn vind was dat ik zelf kon bepalen hoe laat. Ik heb hem om 16.00 uur in laten slapen en om 19.00 uur op laten halen. Ik vond het heel fijn geregeld allemaal.

Ik weet ook niet beter of de verwerking is daarna hetzelfde. Maar daar had ik wel vrede mee.