[IM] Inslapen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 16:57

Sterkte, Russel. Het is voor jou duidelijk dat nu het moment is, dan is het goed. Afscheid nemen is altijd heftig, neem er je tijd voor. :(:)

Even praktisch, als je man met hem zal moeten slepen, zorg dan dat er een stevig zeil (of iets dergelijks) ligt waar hij gaat liggen, dan kan het zeil gesleept worden en kan het lijf "netjes" daarop blijven.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:01

Brainless schreef:
@Terpetijn
Maar dan nog heb je paarden die in paniek raken als ze zich slap gaan voelen.
Dat gebeurd ook af en toe als een paard onder narcose gaat voor een operatie, alleen is het dan minder traumatisch voor de eigenaar (indien deze daarbij aanwezig is) omdat de emoties anders zijn.

Dat in paniek raken bij het onder narcose gaan heb ik dus meegemaakt. Maar net wat je zegt, de emoties zijn (voor de eigenaar) anders omdat de eigenaar weet dat het paard weer eruit komt.

TS, ik denk dat de ervaringen van de meeste mensen hier tegenwoordig best wel goed zijn met inslapen, want gelukkig houden de meeste dierenartsen zich tegenwoordig aan de 3 stappen.
Edit: ik maak uit sommige reacties op dat je je paard vanavond al laat inslapen? Heel veel sterkte alvast.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 22-07-13 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:02

heel veel sterkte voor vanavond en de periode erna!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:02

Heel veel sterkte Russel, je neemt nu de moeilijkste maar ook meest liefdevolle beslissing die je als paardenvriend soms moet maken.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:15

Weet niet of het in dit topic al ter sprake is gekomen ... maar heb je ook aan de mogelijkheid gedacht om je paard te laten cremeren ?
Mij helpt het op deze, respectvolle, manier afscheid nemen van het lichaam van mijn dieren om beter met het verdriet om te gaan ..
Niks geen gesleep of gedoe met het lichaam of Rendac, het crematorium regelt zelf het verplaatsen en het vervoer.

Denk, meld het toch even .. nú kun je nog beslissingen veranderen of aanpassen, Rendac is altijd af te bellen en het crematorium is altijd te bereiken (bv. Westerhout : http://www.paardencrematoriumwesterhout ... 3godK3AAfw )

En inderdaad, geef als het even kan de andere paarden de mogelijkheid om 'afscheid' te nemen ... kan heel veel uitmaken bij de verwerking van hun gemis en (jawel ..) emoties .. Bach Rescue kan daarbij ook helpen, voor dier én mens.

Enorm veel sterkte ...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:17

russel schreef:
Vanavond gaan we hem laten hemelen....ik hoop dat het netjes gaat.....de Da maakt een cocktail en zal het zo netjes mogelijk doen....

Ik wens je alle sterkte van de wereld.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:22

Ach meid, lees nu pas je topic! Het blijft zo verschrikkelijk om die beslissing te nemen, maar ik weet dat je er goed aan hebt gedaan!
Maakt het verlies niet minder, dus sterkte heel veel sterkte vanavond!!!

Anoniem

Re: Inslapen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:32

Bedankt voor alle lieve steun.

Cremeren heb ik over gedacht, maar dan moet ik hem daar naar toe brengen en dit paard is zo graag thuis met zijn minikudde dat ik dar stress vind voor hem.

Espritfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:34

Mijn verzorgpony heeft er echt tegen gevochten.
Die heeft geen idee hoelang het volde als uren lopen trappen om lucht te krijgen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:34

Het Rendac is hier heel netjes geweest. Heeft hem zo uit zijn eigen weiland opgepikt (ze moesten daarvoor wel het hele erf over) en hebben het erg netjes gedaan. Zelf het zeiltje waar hij onder lag hebben ze netjes opgevouwen. Tuurlijk is het idee niet leuk, maar ik vond dat ze er erg fijn en respectvol mee omgingen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:37

Waratje schreef:
Geef duidelijk aan bij de DA hoe je paard is (karakter en gezondheid), dan past de DA eventueel de hoeveelheden aan.
Doodsstrijd is absoluut niet nodig, dat zie ik persoonlijk als een fout van de DA.
Paard waar ik bij was dat het insliep was er zelf ook klaar voor, die omarmde het juist, ging heel rustig.

Ja eens... Dat hebben ze onvoldoende dosis gegeven. Ik heb het bij mijn paard destijds ook zo gedaan. In de wei, met zijn maatje erbij, zie onderschrift. Ik zou het niet weer anders doen. Had er vrede mee.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:42

Sterkte!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:43

Espritfan schreef:
Mijn verzorgpony heeft er echt tegen gevochten.
Die heeft geen idee hoelang het volde als uren lopen trappen om lucht te krijgen.

Dan heb je een verkeerde dierenarts gehad! Ik heb het al zo vaak meegemaakt in mijn dik 40 jaar paarden en het verhaal wat jij nu verteld is bij mij nog nooit gebeurd!
En ook niet zo leuk om dat net even voor het inslapen van een paard van iemand te vertellen!
Als het op de juiste manier gebeurd ....en dat is gelukkig in 99% van alle gevallen zo...... dan krijgen ze eerst een roesje, dan de narcose en dan pas de overdosis.
Het gaat eigenlijk heel mooi. Cremeren zou ik nooit doen, maar dat heeft zeker ook te maken met de kosten.
In mijn ogen is dood dood en is het alleen voor de nabestaanden dat je het dan zou moeten doen.
Mensen die hun paard laten cremeren kan ik ook begrijpen. Zelf doe ik het wel met mijn honden b.v.

Je kan trouwens je paard ook op laten halen bij rendac maar dan particulier! kost meer dan dat ze worden opgehaald door een vrachtwagen, maar stukken minder dan cremeren!
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 22-07-13 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluisje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:44

Heel veel sterkte!!

char1900

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:44

Mona81 schreef:
Wat naar voor je, dat je paard ingeslapen moet worden :(:) Ik heb het nu 3x meegemaakt met eigen paarden en alle drie is het hetzelfde gegaan. Eerst kregen ze een versuffer/spierverslapper. Dat vond ik altijd het rotste stuk, omdat ze merken dat ze "om gaan vallen" en daar tegen proberen te vechten. Door de hoge dosering kunnen ze er niet tegen vechten en werden de paarden heel gecontroleerd omgetrokken, dat deed ik samen met de dierenarts. Vooral dat stukje vond ik altijd naar, omdat het toch zo'n groot dier is en ze eventjes kijken van: wat overkomt mij nou. Vanaf het moment dat ze liggen was alles rustig. Ik ben erbij gaan zitten, bij het hoofd en heb ze alle drie huilend en aaiend laten gaan. Ze gingen steeds zwaarder ademen en kreunen en toen waren ze weg. Dat laatste stuk maken ze eigenlijk al niet meer echt mee, ze zijn dan al onder "narcose". Veel sterkte!

wat heftig ik krijg er zelf tranen in me ogen van ;(

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:46

russel schreef:
Cremeren heb ik over gedacht, maar dan moet ik hem daar naar toe brengen en dit paard is zo graag thuis met zijn minikudde dat ik dar stress vind voor hem.

Je kan hem ook op laten halen nadat hij is ingeslapen. Dan brengen ze hem naar het crematorium. Bij Beverwijk in ieder geval wel. Dus het is wel mogelijk. Misschien is dat voor je man een fijnere gedachte. Aan alles hangt een kostenplaatje, dat heeft mij toen doen besluiten hem op te laten halen door Rendac. De stalhouder heeft hem versleept, keurig gedaan (hij heeft daar ervaring mee als veehouder).

Veel sterkte, mijn merrie is ingeslapen met twee spuiten, ging heel erg rustig en mooi. Merrie was ziek en heeft zich niet verzet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:47

We hebben besloten hem door Rendac op te laten halen. Voor mij is hij er dan al niet meer.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:48

Helemaal mee eens! nogmaals heel veel sterkte!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:52

russel schreef:
We hebben besloten hem door Rendac op te laten halen. Voor mij is hij er dan al niet meer.

Heb ik ook gedaan, als je vooraf belt, dan kun je vaak nog wel afspreken dat ze hem vroeg ophalen als het qua route kan. In mijn geval (en andere gevallen die ik heb meegemaakt bij vrienden) was het vaak accuut en dan rijden ze de route af. Mijn paard heeft best lang gelegen en heb er om die reden ook voor gekozen om even helemaal niet meer op stal te komen (mijn andere paarden werden verzorgt). Ik was echt teveel in shock op dat moment en had het moment van wegslepen weer niet goed kunnen verwerken denk ik.

Ik heb afscheid genomen, ben na een paar uur weggelopen en heb hem nooit weer gezien. Daarna was het goed... Met meerdere paarden in 1 wagen danwel 1 oven, dat maakt mij dan weer niets.

Enige wat ik pertinent niet wil is dat ze geslacht worden. Ik wil niet dat mijn paarden comateus geschoten worden en worden verbloedt. Hypocriet, ik weet het, want ik ben wel een vleeseter. Maar ik wil dat gewoon niet.

Zodoende dat ik altijd laat inslapen... Gewoon thuis en in het bijzijn van hun beste maatjes.

char1900

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:52

Wanderers schreef:
Weet niet of het in dit topic al ter sprake is gekomen ... maar heb je ook aan de mogelijkheid gedacht om je paard te laten cremeren ?
Mij helpt het op deze, respectvolle, manier afscheid nemen van het lichaam van mijn dieren om beter met het verdriet om te gaan ..
Niks geen gesleep of gedoe met het lichaam of Rendac, het crematorium regelt zelf het verplaatsen en het vervoer.

Denk, meld het toch even .. nú kun je nog beslissingen veranderen of aanpassen, Rendac is altijd af te bellen en het crematorium is altijd te bereiken (bv. Westerhout : http://www.paardencrematoriumwesterhout ... 3godK3AAfw )

En inderdaad, geef als het even kan de andere paarden de mogelijkheid om 'afscheid' te nemen ... kan heel veel uitmaken bij de verwerking van hun gemis en (jawel ..) emoties .. Bach Rescue kan daarbij ook helpen, voor dier én mens.

Enorm veel sterkte ...

als ik een paard zou moeten laten cremeren zou ik dat hier doen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 18:32

Russel; heel veel sterkte ;( weet helaas hoe het voelt.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 18:37

Heel veel sterkte.

Ik heb er 4 laten inslapen in de loop der tijden, dat is altijd netjes gegaan. Alleen het gaan liggen op het narcosemiddel vereist wat handigheid.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 18:37

Heel veel sterkte!

Hier veulen en moeder moeten in laten slapen,beide heel netjes en rustig gegaan,al waren zij al wel heel ernstig ziek.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 18:43

Jeetje.. heftig. Heel veel sterkte..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 18:44

russel heel veel sterkte strakjes,geef hem nog maar een hele dikke knuffel

;(