[IM] Inslapen ... weidegenoot erbij laten zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 13:25

Vasthi schreef:
De oogopslag herken ik bij mijn merrie, die kijkt ook vaak zo. Misschien dat jouw paardje weer wat aankomt als er dadelijk weer lekker gras groeit?

Helaas loopt mijn Vasthi echt niet goed door de artrose. Ze is afgelopen mei echt opgegeven ook na foto's in de kliniek. Het is goed te zien in haar bewegingen, ze loopt mank en beweegt stijf, maar ze heeft nog zo veel levenslust. Ze komt nog aangegallopeerd als ik eten heb en is de grote bazin van de kudde (12 paarden), zolang ze zich nog zo blijft gedragen kan ik er nog geen einde aan maken.

Ook bij haar houdt haar levenslust en vechtlust haar dan op de been denk ik. Ik geloof wel dat het psychische gedeelte een heel grote rol speelt. Als ze nog gelukkig zijn vechten ze veel meer dan wanneer ze dat niet zijn, dan geven ze eerder op.
Jammer dat haar beoordeling zo slecht is, je doet er niets aan, maar zoals je aangeeft heeft ze er blijkbaar toch ook nog plezier in!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 20:20

salina schreef:
Ten eerste heel veel sterkte de komende tijd, want dit is niet niks zeg...bah ;(
Ik vind het heel moeilijk, maar het lijkt mij dan het beste om je andere merrie op een afstandje te laten "kijken".
Niet te dichtbij maar op zo'n afstand dat ze wel kan zien wat er gebeurd.

idd want anders begrijpt het paard er ook niks van, gaat ze nog denken van "Waar blijft mijn vriendinnetje nou toch es een x, wat zijn ze wel niet met haar aan het doen" en dat is ook niet bepaald prettig voor jou want dan wordt je er elke keer weer aan herrinerd

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 15:10

Ik denk dat je dit het beste met je DA kunt overleggen.
Enorm veel sterkte als het moment er is.

coxietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 21:55

je moet je paarden er gewoon bij laten.lees mijn verhaal maar eens.het onderwerp is:ik zak door mijn benen heen ofzo iets in die aard.
mijn paarden waren en ook allemaal bij(ik heb er 5)die doen nu ook niks meer ze staan wel rustig in de stal maar,ik vind dat je je andere paard(en)er bij moet laten.
xx

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 16:08

Paarden weten wanneer iemand niet meer is. Ik zou haar inlaten slapen en daarna de wei opzetten, mocht haar landgenoot erbij willen kijken, geef haar daar dan de vrijheid toe. Komt ze niet dichterbij, dan niet. Zet haar zelf voor de keuze. Paarden hebben zomaar door dat het voorbij is, maar als haar landgenootje het gezien heeft, weet die dat het goed is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 12:36

Over verplaatsen en rendac:
Toen bij ons een pony overleden was moesten we hem ook naar de weg slepen (over het zand). We hebben dat toen met alle (jonge) meiden van die stal gedaan. Pony (500kg) op een zeiltje gerold. Touw aan het halster gebonden en een touw om de borst achter de voorbenen. Allemaal een punt van het zeil gepakt en de touwen aan de trekhaak van een auto. Voorzichtig wegrijden en aan het zeil trekken.
Heb er nog een fijn gevoel bij dat we dat toen op zo'n nette manier hebben kunnen doen. Geen gesleur en gedoe.
Dat was ons laatste goede gebaar naar die pony toe.

over afscheid nemen: ik meen me te herinneren dat (kudde)dieren in het wild ook een soort rouwproces ondergaan waarbij een soort afscheid ook belangrijk is. Ik zou er dan ook zeker voor kiezen om de weidegenootjes erbij te laten.

xRomanxMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:58

ten eerste nog heel veel sterkte. en ten tweede; tja, ik weet niet zo goed wat je daarop moet zeggen. Dat weidegenootje kan heel onrustig zijn tijdens het inslapen als je haar derbij zet.. Misschien wel heeeel hysterisch. Maar als ze niks ziet gaat ze helemaal lopen zoeken, en dat is ook niet de bedoeling lijkt mij. Ik denk dat ze gewoon van een afstandje moet meekijken, of dat ze niks ziet..Maar dan is de kans dat ze ook heel hysterisch gaat doen. Bespreek het ook maar met de DA. Die weet het misschien omdat hij het misschien wel vaker heeft meegemaakt?

immerslief

Re: Inslapen ... weidegenoot erbij laten zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:48

het beste is wel haar weidegenootje afscheid laten nemen. want dan weet ze dat ze er neit meer is. hadden we ook met bij mijn oude verzorgpaardjes gedaan. 1 overleed dan uit zichzelf (was al oud paardje) en de ander hadden we een jaartje later moeten laten inslapen. wij hadden het op de plaats gedaan en daarna de andere erbij. en even afstand genomen. en na een tijdje andere 2 naar binnen en haar weg laten halen. bereid jezelf wel geestelijk voor want ookal weet je dat je haar laat inslapen het kan ineens teveel worden.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:56

Toen mijn merrie van haar stal naar de longeerbak moest omdat ze een koliekaanval kreeg werd het helemaal stil bij ons op stal, normaal hoor je af en toe een paard trappen of andere geluiden maar het was doodstil.. ze wisten dat er een einde aan het leven zou komen van mijn paard..
Toen we de volgende dag afscheid gingen nemen was het nog steeds akelig stil, die paarden wisten dat ze gewoon normaal moesten doen en dat er een paard dood was, ze voelden dat.. ik vond dat zo bijzonder.. Een paar maanden geleden moest er een paard de trailer in omdat hij ook ging inslapen, het was etenstijd en normaal beginnen paarden dan gek te doen in hun stal maar het was weer, doodstil..
Dus ik denk dat het fijn zou zijn om haar maatje erbij te laten.. Paarden voelen die dingen echt, of ik zou haar na haar spuitje laten snuffelen.. Ik denk dat het paard het dan ook aflsluit, zoiets als oh hij is er nu echt niet meer..
Heel veel sterkte als het binnekort gebeurd, je maakt zelf de juiste keuze wat de mensen hier ook zeggen.. doen wat jou gevoel zegt!
Dat is het beste voor jou, en voor je paard!

I_Love_Welsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 19:22

Laat zijn maatje erbij zijn. Anders kan hij/zij een hele tijd paniekerig zijn van: waar is mijn maatje?
Als hij/zij erbij is kan hij/zij zien dat de merrie dood ging.
Paarden moeten ook de kans om afscheid te nemen krijgen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 19:43

Bedankt voor alle reacties!

Zoals ik al eerder meldde gaat het nu toch weer een stuk beter met mijn oude merrie, dus het ziet er naar uit dat ik de keuze (voorlopig) nog niet hoef te maken. :D

Maar door alle verhalen en reacties weet ik nu wel, als het zover is, hoe ik het wil doen. Inslapen zelf laat ik de andere paarden niet bij, wel gelegenheid om daarna afscheid te nemen.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:09

HannahFrouk schreef:
Als je je weidegenoot laat kijken, dan laat je haar dus ook zien hoe de DA je paard ... ja, het klinkt rot hoor maar zo ziet dat paard het misschien toch ... "doodmaakt". Ik bedoel je merrie loopt gewoon rond, er komen een paar mensen aan, en de merrie gaat liggen en sterft. Zou dat paard dat niet heel verkeerd opvatten?

Ik zou haar er om die reden niet bij het inspuiten zelf willen hebben, maar pas later om afscheid te nemen. Je weet niet wat voor indruk het op dat weidegenootje nalaat.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens: er wordt hier weer te veel nagedacht over hoe WIJ zouden denken. Een paard denkt als een paard en een mens denkt als een mens. Een paard kan niet denken als een mens en zal ook niet dat besef hebben. Een paard kan ook niet relativeren, dus ik denk, nee weet zeker, dat het paard niet door zal hebben dat de DA het andere paard in laat slapen. Wel zullen ze instinctief kunnen voelen dat er wat anders is dan normaal. Maar door hebben dat de DA een ander paard in laat slapen, nee.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:14

Hier op stal is een aantal weken terug ook een paard ingeslapen. Zij had door een ongeluk in de wei haar been gebroken. De andere paarden uit die groep stonden er dus gewoon bij. Ik heb bij die paarden niets gemerkt dat ze niet begrepen waar het paard gebleven was.
Maar dat was natuurlijk niet anders, omdat dat paard teveel pijn had en er echt direct actie ondernomen moest worden. Zelf zou ik denk ik niet willen dat mijn paard erbij was tijdens het inslapen, maar een soort van afscheid nemen is denk ik niet verkeerd.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:46

Simodi, wat fijn dat het weer beter gaat met je merrie. Twee jaar geleden heb ik mijn grote vriend moeten laten inslapen.
Dit is gebeurd op de weide. Zijn maten stonden op ongeveer 10 meter afstand op een andere weilandje. Dit had ik niet zo bedacht, maar toen het zover was en de andere paarden heel rustig waren adviseerde mijn dierenarts om ze gewoon te laten staan. Weg halen zonder hun maat zou voor veel meer onrust zorgen.
Het is, voor zover je dat kunt zeggen, goed gegaan. De andere paarden waren heel rustig en hebben ook op afstand afscheid genomen. Mijn paard heeft nog een aantal uren buiten in de wei gelegen voordat het crematorium uit Rotterdam hem kwam ophalen.
Mijn andere paarden zijn op de normale tijd naar binnen gegaan. Er is eigenlijk geen probleem geweest.
Ik hoop dat het voor jou nog lang duurt, voordat het zover is.