[IM] In laten slapen of naar de slager?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

N_fotografie

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:05

gatverdamme, hou nu gewoon eens op! Dit gaat toch nergens over, het gaat hier niet om wie het het beste weet, het gaat hier om de keuzes die mensen maken. Slachten heeft bij de meeste mensen een slechte naam opgelopen omdat de meeste mensen het beste er niet van weten!
Ga over PB anders verder vechten, want dit topic wordt geheid gesloten als juilie zo gaan doorkibbelen!!

Renate12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:10

Een dier is nog niet dood, wanneer het geschoten is. Het wordt wel hersendood genoemd, maar dood is pas als het hart ermee gestopt is en dat gebeurt pas ná het doorsnijden van de halssnede, wanneer er te weinig bloed volume is om het hart nog van voldoende zuurstof te voorzien.
Echter, dat maakt het dier niet meer zelf mee, omdat het al hersendood is[/quote]

Mijn vader was vroeger slager, hij vertelde inderdaad hetzelfde als hierboven. Helemaal waar. Groetjes

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:11

Barneveld schreef:
Beste Albertine,
Als je echt de detective uit wilt hangen (schijnbaar wil je belangrijk doen), dan bel je het NHB te Deurne eens op.
Trouwens; waarom geen reaktie op de rest van het bericht.... Jaloers? Ik ben ook jaloers op haar, hoor, tenminste; in gezonde zin, ze heeft alles mee dus dat is logisch, maar ik ga niet lopen mierenn**ken over een titel, zoals jij dat zo mooi noemt enkel vanwege jaloezie.

Ik ben stinkend jaloers Haha!, nee hoor, ik was alleen geïntereerserd, had er nl nog nooit van gehoord. Alleen dat er een HBO paardenopleiding bestond, maar ik nam aan dat je dan Bachelor zou worden. Mijn excuses. En detective uithangen, dat is in de figuurlijke zin mijn beroep in spe. Vandaar ook tussen aanhalingstekens, net als dat ik straks Master of Arts ben (de gehele titel luidt zo) zou dus de titel Ingenieur Paardensport dus ook moeten bestaan. Maar deze link is er dus niet. Vrees niet; ik geloof heus wel dat GMVD ingenieur is.

Geen reactie op de rest van het bericht: wat moet ik daar op zeggen: ik hoop dat z e gelukkig is en blijft.

En over het balangrijk doen: GMVD was de eerste die met een titel ging spuien. Waarom is dan mijn vraag?

Je bent trouwens wel een psycholoog in spe Lachen dat je door twee posts kunt zien of iemand jaloers is, knap Ja

Jammer datzowel GMVD als jij zich zo scherp opstellen, in princiepe ben namelijk óók ik voor slachten. Alleen kan ik me voorstellen dat mensen een slachthuis afschrikwekkend vinden, voor zowel zichzelf als het paard, vandaar dat ze een alternatief zoeken. Ieder zijn mening toch? Lachen

*typfout*
Laatst bijgewerkt door A10 op 28-07-06 17:47, in het totaal 4 keer bewerkt

Irissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:17

Daarom Knipoog ehh bedoelde ik tegen sterren

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:58

Off topic: het is mij persoonlijk om het even of iemand arm of rijk is; een universitaire graad heeft of analfabeet is; zwart of wit is; man of vrouw is, of ... en ga zo maar door. Iedereen heeft recht op zijn of haar eigen mening en ook het recht om die te verkondigen en/of te verdedigen. Maar ik vind niet dat dat op een onbeschofte en kwetsende manier hoeft te gebeuren en al helemaal niet door het verkondigen van onwaarheden! Heb al eerder gemeld dat ik vind dat dit topic te gevoelig en belangrijk is om te laten verzanden in platvloersheid!
On topic: Of je nu laat euthanaseren dmv. 'het spuitje' door de dierenarts thuis of in de kliniek, of dmv. 'de pin' door de slachter in het slachthuis; je laat hoe dan ook door een mens je dier doden. Een mens kan fouten maken .. een dier kan onverwacht(s) reageren .. je kan dus nooit met 100% zekerheid zeggen dat je er zeker van bent dat alles goed zal gaan. Wat je ook beslist, het blijft een keuze uit 2 kwaden. Het enige wat je kunt doen is je op alle gebieden goed orienteren en voor te bereiden zodat je in ieder geval een beslissing neemt die voor zowel je paard als jezelf het beste lijkt.
Overigens: het sterven op een natuurlijke manier is vaak een heftiger en langduriger strijd dan de vermeende strijd bij het afspuiten ...

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 19:45

Gaan we het a.u.b. even gezellig houden hier?
Respecteer elkaars mening!

Hvj_Artos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 19:46

Ik zal hem dan in laten slapen ik vind het zo super zielig,
Als hij naar de paarden slager gebracht zal worden want,
Ik houd heeeel veel van me lieve paardje Haha! Bloos

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 20:30

Als het voor mijn pony zover is ( en hopelijk is dat nog lang niet zover !!! ) dan word het inslapen.
Dat heeft voor mij een prettiger gevoel.
Ik weet ook wel dat ze er bij de slager niks/weinig van voelen, maar ik vind het een fijner gevoel als mijn pony lekker rustig en vredig in zijn eigen omgeving inslaapt. Lachen

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 20:59

Slachten gaat sneller, maar inslapen lijkt me de rustige manier. alleen het idee al hoe je paard in de slachterij wordt behandeld wordt je ook niet vroluk. ik zou hem laten inslapen

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 22:13

Nerwen schreef:
Gaan we het a.u.b. even gezellig houden hier?
Respecteer elkaars mening!

Ben ik het helemaal mee eens, dit is trouwens al een paar keer gevraagd in dit topic.. Knipoog

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 23:53

wat is bokt gezellig zeg Duivel
Zelf ben ik vegetarier dus ik zou nooit van mijn leven een paard naar een slachthuis brengen om daarna opgegeten te worden.
Ik ben nog nooit bij het inslapen geweest van een paard wel van een hond maar dit ging heel anders dan in de verhalen die ik hier lees over het inslapen van paarden. Onze hond kreeg een soort slaapmiddel en was meteen weg en vocht er ook niet tegen daarna kreeg ze het laatste spuitje, en dit ging heel erg vredig (gelukkig). Dus als ik op dit moment zou moeten kiezen werd het Boos! door mijn ervaring met inslapen die keus. Iedereen heeft andere ervaringen en van deze ervaringen kunnen we allemaal leren en onze eigen mening vormen en wat het belangrijkste is deze verschillende meningen ook respecteren.
Dus de vraag was aan het begin van dit topic om jou keus aan te geven en deze te beargumenteren niet om te gaan zitten kibbelen met elkaar.

PS) kunnen paarden gewoon niet een natuurlijke dood sterven en gewoon rustig in hun stal inslapen... ze maken het ons wel erg lastig soms Boos!

Deborah81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 00:19

Mijn schoonvader is 35 jaar paardenslachter geweest...en geloof me a.j.b als ik je zeg dat slachten veel sneller is voor je paard.
Bij het laten inslapen vallen 1 voor 1, heel traag alle orgaanfuncties uit, dit gaat dus langzaam en is pijnlijk.
Buitendat is het een rot gezicht.
Je zult altijd zien dat het in een weekend gebeurd of iets dergelijks en dat je paard dus wel degelijk onder een zeiltje buiten kei hard ligt te worden. In de zomer is dit helemaal vreselijk, een paardenlijf zwelt nl. gigantisch op.
Het snelste is een schietmasker bij de slager.
Een paard voelt ten allertijde dat het eind in zicht is, of dat nu in zijn stal gaat gebeuren of op het terrein van de slager.
Je gelooft het vast niet maar mijn schoonvader was(hij is overleden) de grootste paardengek die ik gekend heb!
Ook mijn vriend heeft paarden geslacht(nu niet meer, hij doet nu koeien), ik "zit"dus een beetje in dat wereldje en weet echt wel hoe het er aan toe gaat.
Uiteraard moet ieder voor zich het zelf weten, maar als ik voor de keus zou staan, bracht ik mijn paard toch naar de slager toe.
Bovendien als een paard word opgehaald na het inslapen verdwijnt hij ook in bepaalde produkten, dus waarom niet in biefstuk? Je eet het toch niet zelf op? Koe

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 00:20

ik heb deze topic is bekeken en ik ben het een beetje met julie eens en ook weer niet paarden vlees word van paarden gemaakt die vaak een gebroken been hebben of zow dus er worden niet zomaar gezonde paarden geslacht

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 00:22

Inslapen, een slager vertrouw ik niet. Heb er geen behoefte aan maanden later telefoon te krijgen met "hoi, klopt het dat jij de vorige eigenaresse bent van x?" als je afscheid van een dier genomen hebt. Ik wéét dat dat lang niet overal gebeurd maar toch is het niets voor mij.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 00:22

Ik weet het niet goed..

Die van ons is gestorven, en heeft 3 dagen in de hitte gelegen. ze was al aan het verteren. haar buik stond op ontploffen. Nee, ik vind dat echt walgelijk. en heb het absoluut niet willen zien..
Laatst bijgewerkt door Daisies op 29-07-06 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 00:23

Ik zou mijn paard echt NIET naar de slager brengen!! K ben ook vegetarisch en vind slachten zoiezo een akelig gebeuren.. en zo'n beestje waar ik zoveel van hou verdiend dat ook niet!! ( net als al die andere varkens/koeien/paarden/kippen etc.)
maar ik hoop natuurlijk dat mijn lieve paardje het nog lang volhoud:)
xxxx

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 00:24

Karoliefje_ schreef:
Ik weet het niet goed..

Die van ons is gestorven, en heeft 3 dagen in de hitte gelegen. ze was al aan het verteren. haar buik stond op ontploffen. Nee, ik vind dat echt walgelijk. en heb het absoluut niet willen zien..

Zo hebben we ook een geval gehad en dat is idd ook niet prettig maar daar kon je dan niets aan doen. Of toch bij ons niet. Die merrie was net voor het weekend gestorven en Rendac (geloof ik) kwam pas dinsdag of woensdag toen bij ons in de buurt. Als je beslist een paard te laten inslapen kan je daar misschien altijd nog wel naar kijken (tenzij het ook weer een beslissing is die je geheel onverwacht moet nemen).

Deborah81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 00:38

IEDEREEN HEEFT DUS ZO ZIJN/HAAR EIGEN GEDACHTEGANG ERBIJ, HEERLIJK TOCH? Daar zijn we mensen voor.
De 1 vind dit de ander dat...
Ik persoonlijk zou dus voor de slager gaan, maar het ligt ook weer aan de situatie denk ik.

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 09:37

Volgens mij is er de optie erbij te kunnen zijn bij de slacht ( heb ik zo via bronnen gehoord Knipoog Weet het niet zeker..) Als je het dan toch zeker wil weten, of na die tijd..
Maar ik had laatst een discussie met mijn vriend, elektrocuteren ze de dieren, of gebruiken ze op iedere slacht de pin nog?(Ik dacht het namelijk van wel) Het zal er waarschijnlijk niet lekker uit zien, maar overal kan het fout gaan..
En na wat ik gehoord heb is de slager een zeer vriendelijke (de goede en erkende) meelevende man, die je gewoon informeerd hoe het er aan toe gaat, wat er met het lichaam gebeurd e.d. Het is niet dat het de boe-man is onder je bed of in je kast Knipoog Hij heeft het allerbeste voor met je paard, net als de dierenarts. Het is niet zo dat hij je paard overneemt, zonder iets te zeggen en hem een pin door z'n hoofd jaagt!

[edit] Correcties zijn welkom Clown

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 10:28

Nikki_jimmy schreef:
Volgens mij is er de optie erbij te kunnen zijn bij de slacht ( heb ik zo via bronnen gehoord Knipoog Weet het niet zeker..) Als je het dan toch zeker wil weten, of na die tijd..
Maar ik had laatst een discussie met mijn vriend, elektrocuteren ze de dieren, of gebruiken ze op iedere slacht de pin nog?(Ik dacht het namelijk van wel) Het zal er waarschijnlijk niet lekker uit zien, maar overal kan het fout gaan..
En na wat ik gehoord heb is de slager een zeer vriendelijke (de goede en erkende) meelevende man, die je gewoon informeerd hoe het er aan toe gaat, wat er met het lichaam gebeurd e.d. Het is niet dat het de boe-man is onder je bed of in je kast Knipoog Hij heeft het allerbeste voor met je paard, net als de dierenarts. Het is niet zo dat hij je paard overneemt, zonder iets te zeggen en hem een pin door z'n hoofd jaagt!

[edit] Correcties zijn welkom Clown

Ik geloof ook dat je er kan bij zijn om er zeker van te zijn dat je paard geslacht wordt maar ik zie zo'n dingen liever niet, en mijn familie is daar vrees ik ook geen voorstander van.
Zoiets is natuurlijk ieder z'n eigen keuze. Knipoog

N_fotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 12:23

jah idd, moet er niet aan denken Scheve mond

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 15:43

Je mag er bij zijn met het slachten (eigenlijk schieten), maar je mag ook kijken als het paard dood is.
De meeste mensen kiezen toch voor het tweede zodat ze wel weten dat het paard echt dood is, maar ze het schieten niet hoeven te zien.

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 16:06

Ik zou echt kapot gaan als ik mijn paard daar zo dood zou zien liggen, die van mij is ook naar de slager gegaan ben daarna vegetarier geworden!! Maar ik heb hem niet gezien dat kon ik echt niet aan maar hoop dus wel dat hij dood is en niet is doorverkocht!!

Deborah81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 03:22

Wat ik denk ik zou doen is vragen aan iemand die dichtbij je staat bv. familie lid of vriendin; of hij of zij wil kijken als het dier geschoten is. Het is natuurlijk vreselijk hard om jouw beestje daar te zien liggen; dat beeld zal je altijd in je kop houden en dat is niks!
Ik zou het aan mijn hoefsmid vragen; een vriend van mijn vriend die voor hij hoefsmid werd ook geslacht heeft(hoe dubbel kan het zijn hé?). Hem vertrouw ik en hij kan daar wel tegen, kijkt er toch anders naar.

shantihdior

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 11:08

Lovely1 schreef:
wat is bokt gezellig zeg Duivel
Zelf ben ik vegetarier dus ik zou nooit van mijn leven een paard naar een slachthuis brengen om daarna opgegeten te worden.
Ik ben nog nooit bij het inslapen geweest van een paard wel van een hond maar dit ging heel anders dan in de verhalen die ik hier lees over het inslapen van paarden. Onze hond kreeg een soort slaapmiddel en was meteen weg en vocht er ook niet tegen daarna kreeg ze het laatste spuitje, en dit ging heel erg vredig (gelukkig). Dus als ik op dit moment zou moeten kiezen werd het Boos! door mijn ervaring met inslapen die keus. Iedereen heeft andere ervaringen en van deze ervaringen kunnen we allemaal leren en onze eigen mening vormen en wat het belangrijkste is deze verschillende meningen ook respecteren.
Dus de vraag was aan het begin van dit topic om jou keus aan te geven en deze te beargumenteren niet om te gaan zitten kibbelen met elkaar.

PS) kunnen paarden gewoon niet een natuurlijke dood sterven en gewoon rustig in hun stal inslapen... ze maken het ons wel erg lastig soms Boos!

Als onze hond of kat ziek is laten we dietoch ook inslapen,die schieten we toch ook niet dood omdat dat sneller is.Wat is het verschil tussen je hond,kat of paard,we houden toch van ze Haha!