[IM] Hoe gaan jullie met het verlies van je paard om ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dreeke

Re: Hoe gaan jullie met het verlies van je paard om ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:47

am13 schreef:
En ook lekker veel typen in dit topic, dat helpt echt goed want het lucht enorm op om alles van je af te schrijven: in dit topic allemaal mensen die hetzelfde meegemaakt hebben en als geen ander begrijpen hoe erg het voor je is!

Inderdaad, je weet pas hoe veel pijn het doet als je het zelf hebt meegemaakt, dat kan je iemand die dat nog nooit heeft
meegemaakt ook niet uitleggen hoe dat voelt, zelfs bij mij op stal wordt er luchtig over gesproken maar dat zijn dan
ook mensen die zelf nog nooit wat hebben gehad met hun paard.

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:53

Ja he, bij mij is het van sommige personen zooo tegengevallen, maar wat je zegt, die hebben het zelf niet meegemaakt..

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:55

@ JJ, ik heb dat ook nogsteeds die nachtmerries, ik was er natuurlijk niet bij toen het gebeurde maar zie hem daar wel liggen...

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:58

am13 schreef:
diddlmouses schreef:
@ claudia, logisch hoor, kan ook niet anders hoor, het is nog maar zo kort geleden voor jou..
vind het heel goed dat je er met je mams over praat en lekker janken meid, dat is alleen maar goed!

En ook lekker veel typen in dit topic, dat helpt echt goed want het lucht enorm op om alles van je af te schrijven: in dit topic allemaal mensen die hetzelfde meegemaakt hebben en als geen ander begrijpen hoe erg het voor je is!

Het is op zich ook wel fijn dat er mensen zijn die het begrijpen.
Je kan je alleen maar bedenken hoe erg het kan zijn, maar je kan het je niet voorstellen als het je eenmaal overkomt. Daarom is het ook moeilijk om echt goed steun te krijgen omdat niemand echt weet hoe ik me precies voel.

Ik heb het er soms ook heel moeilijk mee, want ik heb mijn pony echt zien aftakelen en soms als ik aan haar denk dan zie ik alleen dat beeld voor me en dat vind ik echt verschrikkelijk.

Lithium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:13

Ik ga de dood van mijn ovelede paardjes ook nooit kunnen verwerken.

Mijn welshmerrietje Savannah, ze was men eerste eigen paardje.. Ze was even oud als mij en ik heb alles op haar geleerd..
Ondertussen is ze al 3 jaar dood, dat heb ik nog altijd niet goed verwerkt.
Soms gaat het dan heel goed met mij, andere keren haal ik herinneringen boven met het gevolg dat ik haar weer erg hardt mis.
Ik zal het dus nooit echt verwerkt krijgen.
(voor zij die het willen weten, ze is gestorven aan kanker Verdrietig )
Hetzelfde voor men 2 veulens Yldizz (tinkermerrietje) & Tabasco (morganhengstje)... Dat is meer recent geleden gebeurt en ik verwerk dat op diezelfde manier als met Savannah, soms denk ik er niet echt aan, andere keren denk ik aan hun en kom ik erop dat het allemaal zo oneerlijk was en wordt ik kwaad..

Ik zal het dus nooit op een normale manier verwerkt krijgen

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:04

het is voor mij nu iets meer dan een half jaar geleden. ik mis hem nog iedere dag en hij zal altijd een stukje van mij zijn.

ik mocht eigenlijk van mijn vriend nix op bokt zetten, ivm met het debakel van de afgelopen keer... maar stiekum doe ik het toch Haha!

ik heb sinds zaterdag een nieuw paard. wel geheel goedgekeurd. 14 jaar en 1.80. een grote vos is het weer geworden.
hij is super lief en met rijden gaat het ook heel goed.

ik merk wel dat ik ontzettend onzeker ben. doe ik het wel goed, ben ik niet te streng. moet nog een band met hem ontwikkelen natuurlijk.. ken zijn signalen nog niet... maar de klik is er... en een knuffelkont is het ook..

@snackie. leuk topic hoor. ziet er goed uit jij en kay. super dat je weer een paardje hebt waar je je fijn op voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:06

Dreeke schreef:
Ik denk het ook wel... ik huil graag alleen, want vaak snappen mensen dat toch niet "huilt ze nou nog om dat paard" ik heb haar staart en mooie lange voorpluk afgeknipt, het enige tastbare wat ik nog van haar heb, haar geur zit er nog in, zo af en toe haal ik ze uit de plasticzak om er even aan te ruiken...

Dat heb ik ook exact zo. Op de vreemdste momenten komt opeens dat verdriet weer tevoorschijn en dan zit je weer. Door de maanden heen heb ik ook stukje bij beetje iets met al zijn spullen gedaan, al zijn hoofdstellen hangen keurig in de gang (zelf dingen in de muur geschroefd, ja ja), zijn zadels liggen gepoetst en wel op hun plek. Borstels zijn gewassen, dekens ook, behalve zijn zweetdek, dat ruikt precies naar hem en dat durf ik denk ik nooit te wassen. De foto's moeten nog ingeplakt worden en de vergrotingen moeten nog aan de muur, maar ik kan mezelf er niet echt toe zetten. Zijn staart ligt zelfs nog in de auto, ik weet echt nog niet wat ik daarmee ga doen. Een heleboel mensen vinden het allemaal maar wat overtrokken, maar na 11 jaar kun je toch niet zomaar dag zeggen en weer doorgaan? Paardrijden is echt een stuk minder leuk nu hij er niet meer is.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 22:06

Leuk GK!

Als je het niet online mag zetten.. wil ik wel pb! met foto's Schijnheilig

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 09:57

@ Lovely: tuurlijk kun je niet zomaar dag zeggen en weer doorgaan, je paard is een deel van je leven geweest een deel van jouw, tenminste zo voel ik het zelf wel, bij mij ontbreekt er gewoon een stuk en dat is Vinga. Ik was op het dorp bekend als de meid met haar fjordenpaard, iedereen kende ons, mensen riepen hoe mooi ze wel niet was... nu blijf ik alleen over en mensen vragen waar is je mooie paard? Het doet zo'n pijn om dan te vertellen dat ze er niet meer is... ook mijn paardenleven zal nooit meer zo zijn als het geweest was. Niemand kan Vinga vervangen, zelfs haar eigen zoon niet. Wat ik met haar staart ga doen weet ik ook nog niet, voorlopig blijft hij in de zak en komt hij er even uit als ik daar behoefte aan heb, gewoon om even "Vinga" te ruiken.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 10:37

Voor mij scheelt het wel dat ik Lexie al lang had toen Jumper er ook nog was. En dat ze Jumpers allerbeste vriendinnetje was... De band met Lexie is heel anders dan met Jumper maar zeker ook goed, en hij word steeds sterker. Lexie lijkt ook in niets op Jumper, ze is niet stoer of groot en sterk maar een echte tuttige merrie... Haha!. Met Tigo is het heel anders, ik kan ook nog steeds moeilijk een band met hem krijgen, het gaat wel beter, maar heeeeel langszaam.

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:23

Ik had Dakota nog, Vinga dr veulen van vorigjaar, hij is nu 1 en betekend echt heel veel voor me, het is haar eigen vlees en bloed. Ik moet uiteraard wachten tot hij uitgegroeid is wil ik gaan rijden dus over 2, 3 jaar pas. Dat mis ik nu wel, gewoon lekker rijden, maar ik heb Vinga beloofd voor ze stierf dat ik voor Dakota zou zorgen en hij bij me zou blijven, dus een ander paard komt er gewoon niet. Ik heb Dakota en daar ga ik mee verder, het is toch een stukje Vinga nog.

Even een algemene vraag:
Hoe hebben jullie dat gedaan? Als je je paard bent verloren en je hebt helemaal niks meer, ben je op korte termijn al voor een ander paard gaan kijken?

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:33

Ik ben wel vrij snel voor een bijrijdpaard gaan kijken, hoe raar en 'niet echt' dat dan ook is op zo'n moment.
In mijn geval is het gewoon even beter zo zonder alle zorgen en stress en tijdgebrek van een eigen paard, maar het is 'het' niet...
Maar op die manier kan ik wel nog mijn hobby en sport blijven uitoefenen en zit ik nog in het wereldje, de omgeveing waar je je toch in thuisvoelt en ineens buiten staat als je paard plots overlijdt.
Toen Isis net dood was en ik zag mijn nog ongewassen paardrijkleding liggen werd ik helemaal depri, zo van: daar hoor ik nu ook niet meer bij!!
Ik viel echt driedubbel in een gat: EN je grote liefde kwijt, EN je sport, EN je passie... Leverde wel een beetje een identiteitscrisisje op, maar dat is dmv het gaan bijrijden wel wat afgenomen gelukkig!
NIKS AN ZONDER PAARD!

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:47

Ik kon (en kan) echt niet voor en ander paard gaan kijken, ik vind geeneen paard leuk genoeg om te hebben.
Ik heb wel nog een halve shet en ik reed de haf van mn schoonmoeder al 1x in de week en dat doe ik nogsteeds. En sinds vorige week heb ik er een bijrijdpaardje bij voor 2x in de week. Zo kan ik toch nog een beetje blijven rijden, maar een eigen paardje, nee dat kan ik nog niet.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:06

maar je hebt al wel een bijrijd paard en das alweer een stapje dichterbij. tijdje geleden kon je dat ook nog niet.
niemand die je zegt dat je weer een eigen paard zou moeten nemen. op je eigen tempo bepalen of je nog wil of niet.

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:15

Ja precies, dat was ook de bedoeling want wil toch wel blijven rijden.

Jij trouwens gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:17

In 2005 is mijn pony overleden en die van mijn zus ingeslapen, beiden in hetzelfde weekend.
Ik mis ze altijd nog, maar heb er vrede mee, elke dag denk ik aan ze Lachen

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:33

diddlmouses schreef:
Ik kon (en kan) echt niet voor en ander paard gaan kijken, ik vind geeneen paard leuk genoeg om te hebben.
Ik heb wel nog een halve shet en ik reed de haf van mn schoonmoeder al 1x in de week en dat doe ik nogsteeds. En sinds vorige week heb ik er een bijrijdpaardje bij voor 2x in de week. Zo kan ik toch nog een beetje blijven rijden, maar een eigen paardje, nee dat kan ik nog niet.

Ik heb al heel snel na haar overlijden een ander paardje genomen, puur voor de afleiding.

Het is op sommige momenten heel moeilijk omdat deze het tegenovergestelde van Sharon is, maar dat is aan de andere kant ook wel beter want anders ga je de twee heel snel met elkaar vergelijken.

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:39

volgens mij hebben de meeste al best snel weer een ander paard, volgens mij ben ik daar toch beetje uitzondering op als ik het zo hoor...

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:40

diddlmouses schreef:
volgens mij hebben de meeste al best snel weer een ander paard, volgens mij ben ik daar toch beetje uitzondering op als ik het zo hoor...

Maar als je er nog niet aan toe bent dan moet je natuurlijk gewoon wachten. Ja

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 15:42

Dat doe ik ook Knipoog

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:22

Ik had geen andere keus. Ik had Lexie nog en die was zo helemaal van de kaart en kon niet tegen het alleen zijn en kwijnde helemaal weg dat ik wel voor een ander moest gaan kijken. En zo is Tigo er al 3 weken na Jumpers dood gekomen. Maar achteraf had ik het heel anders gedaan denk ik. Ik krijg nog steeds moeilijk een band met Tigo, vooral met rijden. Misschien had ik beter kunnen kijken naar een 'afgekeurd' gezelschapspaard voor bij Lexie en niet voor een sportpaard... Maar goed, Tigo sleept ook een verleden met zich mee en hij is hier veel beter op zijn plaats dan waar hij eerst stond, is ook al een heel stuk opgeknapt. Wie weet was hij anders uiteindelijk ook bij de slacht beland.

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:38

Precies JJ, en dalijk had je dan toch weer wel een sportpaard erbij gewild en dan had je met die ander gezeten, en die doe je dan ook wer niet zomaar weg waarschijnlijk.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:57

diddlmouses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:11

leuke fotos van je knappe paardje Ja

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:12

Dankje! ben echt blij met hem.. hij helpt me echt Ja