[IM] In laten slapen of naar de slager?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

randyLOVER

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:54

Inslapen! Het idee alleen al dat iemand mijn beste maatje op eet daar kan ik niet bij

GMVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:26

@ Iedereen:
Ik zit te koken achter de computer van kwaadheid.. Boos! .. Weet je waarom?
Bijna alle mensen (voor alle mensen die nu weer achterlijke reacties gaan plaatsen; ik zei BIJNA) die hier tegen de slacht zijn, of in ieder geval vóór het inslapen, zijn mensen die geen daadwerkelijk verstand hebben van paarden.

De mensen die hier laten weten dat ze vóór de slacht zijn, zijn OVER HET ALGEMEEN (voor alle mensen die nu weer achterlijke reacties gaan plaatsen; ik zei OVER HET ALGEMEEN) mensen met kennis van zaken. Ikzelf ben Ingenieur in de Paardensport en ik heb voor mijn opleiding verschillende leerzame stages gevolgd. Gezien het feit dat ik geintresseerd ben in het medisch aspect, heb ik veel van mijn stages gelopen bij mobiele dierenartsen op bijvoorbeeld grote concoursen etcetera.

Ik wordt daarom erg boos en zelfs gefrustreerd als mensen zeggen vóór het inslapen te zijn. Zowel T16 als Euthasaat is voor een paard pijnlijk (bewezen in 2004 door de faculteit in Utrecht). Wat je doet door middel van inslapen is een dier lam leggen wat een vluchtdier is. Oftewel; je legt de spieren lam, hij kan niet meer bewegen en raakt daardoor in paniek. Dit is waarom sommige paarden ook hinniken. Dit is vaak het enige wat ze nog kunnen. Bedenk eens hoe je dat zelf zou vinden. Een slager (de slager waar in mijn paarden breng) is een fijne man, zelf springpaarden-eigenaar, een echt paardenmens. Na ieder schot ruimt hij de kamer netjes op dmv schoonspuiten met de tuinslang. Een paard loopt naar binnen, krijgt een lekker worteltje, een pin op zijn kop en het is klaar. HIJ IS DAN WEL AL DOOD! Het doorsnijden van de halsslagader wordt gedaan om het paard sneller te laten leegbloeden. Hij hangt dan op zijn kop en het bloed loopt via de halsslagader en de borstkas, die ook wordt opgesneden eruit. Ook vallen de organen er hier uit. Vervolgens wordt het paard tot vlees verwerkt.
Wat ik snap aan de 'inslapers' hier op het forum; ik wil liever ook niet dat mijn paard tot vlees wordt verwerkt. Dat is bij mijn vorige paard wel gebeurd, ik heb daar geen problemen mee, maar ik vind het prettiger als het niet gebeurd. Mijn paarden die ik nu heb staan gaan niet naar de slacht, maar laat ik ook zeker niet doodspuiten, simpelweg omdat ik in mijn opleiding heb geleerd dat dat dieronvriendelijk is. Mijn huidige paarden zullen worden geschoten. Dat houdt in het goede van inslapen; lekker thuis kunnen staan (hoewel ik de grijper weer stinkmodder vind), bij zijn vriendjes, bladiebla en dan komt er een dierenarts en die schiet 'm eens door de schedel en eens door 't hart. Dan heb je het goede van de beide werelden.
Ik snap best waarom mensen voor inslapen kiezen, maar wat ik niet begrijp is waarom deze mensen niet van andere mensen die kennis hebben van het gebeuren (en dan heb ik het niet eens persé over mezelf, maar bijv. dierenartsen hier op het forum aanwezig) aannemen dat het dieronvriendelijk is...
Ik heb gezegd!

GMVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:28

En voor wat betreft de grote ruiters; die laten echt wel slachten! En waarom? De meeste van die dure sportpaarden zijn verzekerd. En op het moment dat je een paard verzekerd hebt wordt, mits mogelijk, je paard geslacht. Wat je wel kunt doen is je paard terugkopen van de verzekering, maar denk je echt dat Jeroen straks de Sjiem terug gaat kopen voor een Gods-bedrag omdat het toevallig zo'n leuk paard is? No F*cking Way!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:50

Ook bij inslapen krijg je je verzekerde bedrag terug GMVD, althans; ik wel.

Je kan je nou wel gruwelijk druk gaan maken en vertellen dat jij kennelijk zoveel kennis hebt omdat je een chique titel hebt, maar er zullen altijd twee keuzes blijven en twee verschillende soorten mensen.
De een kiest voor inslapen, de ander voor de slacht.
En doe nou niet net alsof jij de betere bent en de ander ondergeschikt is.

Gadver zeg, wat kan jij mensen tegen de schenen schoppen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:02

GMVD: Een dier is nog niet dood, wanneer het geschoten is. Het wordt wel hersendood genoemd, maar dood is pas als het hart ermee gestopt is en dat gebeurt pas ná het doorsnijden van de halssnede, wanneer er te weinig bloed volume is om het hart nog van voldoende zuurstof te voorzien.
Echter, dat maakt het dier niet meer zelf mee, omdat het al hersendood is.

En in je post haal je twee middelen door elkaar, T61 is inderdaad rotspul, hoewel het nog op grote schaal wordt gebruikt, omdat dat middel niet onder de opium-wet valt en omdat het relatief goedkoop is. Euthasaat is een ander middel, dat veel minder reacties geeft, alhoewel ze nog steeds wel reacties op kunnen wekken. Dit middels is echter een heel stuk duurder en brengt een hoop administratieve rompslomp met zich mee, aangezien dit middel wél onder de opium-wet valt.

Verder wil ik nog even ingaan op mensen die zeggen dat de 'pro-slacht' mensen hun paard dan ook niet laten opereren: Ook bij het onder narcose gaan wordt er erg veel gevochten door paarden, om dezelfde redenen als bij het inslapen: ze voelen hun spieren verslappen en dat druist tegen hun vlucht-instinct in. Dat is de reden dat je in de meeste klinieken tijdens het onder narcose gaan er als eigenaar niet bij wordt gelaten, omdat dat best een naar gezicht kan zijn.
Bovendien zijn er dierenartsen die bij het inslapen niet eerst sederen en onder narcose brengen, en dan kun je echt heftige reacties krijgen. Het ligt er dus ook maar net aan wat de handelswijze van de betreffende dierenarts is, net zoals het er ook aan ligt naar welk slachthuis je je paard brengt.
Het kan allebei op hele nette manieren en mijn voorkeur gaat dan persoonlijk uit naar op een nette manier naar het slachthuis, maar nogmaals, iedereen die liever voor het inslapen kiest: prima! Doe wat je gevoel je ingeeft dat goed is, maar laat een ander in zijn waarde.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:04

In laten slapen.
(Even iets anders, ik lees dat je het verzekerde bedrag alleen terug krijgt bij slachten.. vreemd hoor. Wij lieten een pony in slapen en kregen het bedrag gewoon uitgekeerd)

GMVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:06

Marije_jiplover schreef:
GMVD: Een dier is nog niet dood, wanneer het geschoten is. Het wordt wel hersendood genoemd, maar dood is pas als het hart ermee gestopt is en dat gebeurt pas ná het doorsnijden van de halssnede, wanneer er te weinig bloed volume is om het hart nog van voldoende zuurstof te voorzien.
Echter, dat maakt het dier niet meer zelf mee, omdat het al hersendood is.

En Waar Haal Jij Deze OnWare Kennis Vandaan?

Marije_jiplover schreef:
En in je post haal je twee middelen door elkaar, T61 is inderdaad rotspul, hoewel het nog op grote schaal wordt gebruikt, omdat dat middel niet onder de opium-wet valt en omdat het relatief goedkoop is. Euthasaat is een ander middel, dat veel minder reacties geeft, alhoewel ze nog steeds wel reacties op kunnen wekken. Dit middels is echter een heel stuk duurder en brengt een hoop administratieve rompslomp met zich mee, aangezien dit middel wél onder de opium-wet valt.

Ja, En Wat Haal Ik Nu Door Elkaar Dan? Gestoord

Marije_jiplover schreef:
Verder wil ik nog even ingaan op mensen die zeggen dat de 'pro-slacht' mensen hun paard dan ook niet laten opereren: Ook bij het onder narcose gaan wordt er erg veel gevochten door paarden, om dezelfde redenen als bij het inslapen: ze voelen hun spieren verslappen en dat druist tegen hun vlucht-instinct in. Dat is de reden dat je in de meeste klinieken tijdens het onder narcose gaan er als eigenaar niet bij wordt gelaten, omdat dat best een naar gezicht kan zijn.
Bovendien zijn er dierenartsen die bij het inslapen niet eerst sederen en onder narcose brengen, en dan kun je echt heftige reacties krijgen. Het ligt er dus ook maar net aan wat de handelswijze van de betreffende dierenarts is, net zoals het er ook aan ligt naar welk slachthuis je je paard brengt.
Het kan allebei op hele nette manieren en mijn voorkeur gaat dan persoonlijk uit naar op een nette manier naar het slachthuis, maar nogmaals, iedereen die liever voor het inslapen kiest: prima! Doe wat je gevoel je ingeeft dat goed is, maar laat een ander in zijn waarde.

Voor Wat Betreft Het Opereren; Dan Kan Niet Anders Als.... Inslapen Kan Vervangen Worden Door De Slacht, Waar Wil Je Een Operatie Door Vervangen Dan?

GMVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:07

Goof schreef:
Ook bij inslapen krijg je je verzekerde bedrag terug GMVD, althans; ik wel.

Je kan je nou wel gruwelijk druk gaan maken en vertellen dat jij kennelijk zoveel kennis hebt omdat je een chique titel hebt, maar er zullen altijd twee keuzes blijven en twee verschillende soorten mensen.
De een kiest voor inslapen, de ander voor de slacht.
En doe nou niet net alsof jij de betere bent en de ander ondergeschikt is.

Gadver zeg, wat kan jij mensen tegen de schenen schoppen.

HAHA DIT IS DUS DIE ACHTERLIJKE REACTIE WAAR IK OP DOELDE.... NOGMAALS VOOR DE SLECHTLEZENDEN ONDER ONS, WAARONDER GOOF; Ik snap best waarom mensen voor inslapen kiezen, maar wat ik niet begrijp is waarom deze mensen niet van andere mensen die kennis hebben van het gebeuren (en dan heb ik het niet eens persé over mezelf, maar bijv. dierenartsen hier op het forum aanwezig) aannemen dat het dieronvriendelijk is... LEZEN DUS..... IK VERTEL ALLEEN WAT MIJN KENNIS IS, IK ZEG NIET DAT IK DE SLIMSTE VAN HET FORUM BEN.

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:10

sjah ik ben niet voor en ik ben niet tegen slachten, hoop da tik nog lang niet moet kiezen, maar mijn vorig paard moest ik wel laten inslapen, omdat hij al bijna dood was toen ik daar aan kwam en hem niet meer kon vervoeren ...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:18

Ik haal die kennis ui mijn studie diergeneeskunde. Ben overigens zelf ook op het slachthuis geweest en daar is ons ook verteld dat het dier pas dood is ná het leegbloeden.
Ben overigens niet op 1 slachthuis geweest, maar op meerdere en op elk slachthuis verteld men dat ze alleen hersendood zijn.

Ik zie nu, bij herlezen van je post dat ik je tekst verkeerd gelezen heb, dacht dat er stond: "T61 is als Euthasaat zeer pijnlijk", had het woord "zowel" voor T61 niet gelezen.

Verder vind ik je manier van reageren wel erg aggressief overkomen, gewoon 1 hoofdletter per zin is wel genoeg. Laten we het een normale discussie houden en elkaars mening respecteren, ook al ben je het er niet mee eens.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:28

Citaat:
IK ZEG NIET DAT IK DE SLIMSTE VAN HET FORUM BEN

In dat geval GMVD moet ook jij goed mijn post lezen, want ik zeg namelijk nergens dat jij zogezegd de slimste bent.
Je doet je alleen beter voor omdat jij voor slachten kiest en vele anderen niet, en dat staat veel mensen tegen, want je bent namelijk niet beter of minder dan de rest.

Je zegt dat als een paard geschoten is het dood is. En al denk jij van wel, het is niet zo.
Dood is iemand of iets namelijk pas als het hart stopt (na te vragen bij iedere arts). Het paard is dus inderdaad hersendood, maar nog niet geheel dood.

Noraa4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:29

nou nou, zijn er hier alleen nog vegatariers????????

weten jullie wel hoe het er met andere dieren aan toegaat?? denk daarbij aan transport en doden!!
of eten jullie geen vlees. ja ook een gehaktballetje is vlees hoor. wat niet weet wat niet deert.
ik heb 2 paarden naar de slacht gebracht en ja dat is heel erg.......maar het gemis blijft hetzelfde. de stal is leeg , geen gehinnik..enz enz.

je moet het doen zoals je zelf zou willen en sta er achter.
dit is ook een keuze die je zelf moet maken en iedereen heeft zijn eigen ervaringen of ideeen erover.

zoals ik al zij zijn 2 van mijn paarden naar de slacht gegaan en daar stond ik voor de volle 100% achter.
zelf eet ik geen paardenvlees maar om nou mijn paarden te laten inslapen en langs de weg te laten liggen tot dat de distructie ze komt ophalen ( waarna ze vaak vernietigd worden omdat ze te lang hebben gelegen en niet bruikbaar? meer zijn) . en ik weet uit ervaring dat de distructie ook geen fijn gezicht is.

hoe je het went of keerd een beslissing maken over het einde van je paard is nooit leuk.

GMVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:35

Helemaal eens met MijnHafje! Bravo voor de zoveelste die voor zijn paard kiest in plaats van voor zijn eigen gemoedstoestand!

Noraa4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:37

dank je wel.

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:42

GMVD schreef:
En voor wat betreft de grote ruiters; die laten echt wel slachten! En waarom? De meeste van die dure sportpaarden zijn verzekerd. En op het moment dat je een paard verzekerd hebt wordt, mits mogelijk, je paard geslacht. Wat je wel kunt doen is je paard terugkopen van de verzekering, maar denk je echt dat Jeroen straks de Sjiem terug gaat kopen voor een Gods-bedrag omdat het toevallig zo'n leuk paard is? No F*cking Way!

uhm,... je koopt een paard terug van de verzekering voor de slachtprijs. Ofwel, bij het laten inslapen krijg je de verzekerde waarde minus de slachtkosten.
Mijn paard is afgekeurd en ik heb de verzekerde waarde minus slachtwaarde gehad en ze staat nu lekker van haar pensioen te genieten.

GMVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:44

Dat is ook een mogelijkheid... maar... nogmaals.... denk je nou echt dat Jeroen dat bij de Sjiem zal doen, of Edward bij Lingh? Als die ruiters alle paarden moeten redden, hebben ze stallen vol staan!

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:49

Mijn pony heb ik laten inslapen. Het is heel vredig en heeel snel gegaan.
Mijn paard is ooit een nacht lang verdoofd geweest met een flink slaapmiddel. Ze heeft de hele nacht vreselijk liggen vechten. Echt heel erg.
Ze is al oud en ik moet ooit de keuze opnieuw gaan maken. Ik kies dan weer voor inslapen maar wil wel heel goed overleg met de dierenarts en zal ook zeket de info over T61 ter harte nemen.
Wat ik me afvraag is of je de dosis van het slaap/narcosemiddel niet kan verhogen? Mocht dat per ongeluk dodelijk zijn uhmm.... dat is dan juist de bedoeling en het moet toch mogelijk een paard zover in slaap te doen dat hij echt knock out is?

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:50

oh.. dat (oude) paard wat verdoofd is geweest die nacht is niet ingeslapen toen hoor, ze kon niet overeind en staat nu weer blij in de wei.

GMVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:31

Gelukkig maar...

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:15

GMVD schreef:
Dat is ook een mogelijkheid... maar... nogmaals.... denk je nou echt dat Jeroen dat bij de Sjiem zal doen, of Edward bij Lingh? Als die ruiters alle paarden moeten redden, hebben ze stallen vol staan!

Toevallig stond bij Dhr J dubbeldam een heel oud paard genaamd Egano in de wei. Paard waar Jos Lansink, toenmalige werknemer bij de schoonpapa van Jeroen, talloze succes heeft behaald. Helaas is het paard net overleden voordat de Sjiem met pensieon ging. Dat vond vooral de schoonvader van Jeroen heel jammer, omdat dan z'n twee beste paarden samen oud hadden kunnen worden. (idd Jeroen was niet de eigenaar van de Sjiem)

Bij familie Theodorescu staan ook een stuk of wat oud gedienden, evenals bij Anky

Wat voor opleiding heb je gevolgd aangezien je op je 21e ingenieur bent?

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:26

ik denk dat ieder gewoon moet doen wat hij/zij het beste lijkt voor zijn paard.
Ik vind het goed dat mensen hun eigen paard wegbrengen en zeker weten dat het dood is ipv dat het dier doorverkocht wordt of op transport gaat. Ik vind het alleen jammer dat mensen de andere zo de grond instampen met reacties als inslapen is zielig is en dier onvriendelijk

Citaat:
maar wat ik niet begrijp is waarom deze mensen niet van andere mensen die kennis hebben van het gebeuren (en dan heb ik het niet eens persé over mezelf, maar bijv. dierenartsen hier op het forum aanwezig) aannemen dat het dieronvriendelijk is...
Ik heb gezegd!

Dus jij wil zeggen dat het dieronvriendelijk is om mijn paard in te laten slapen????Sorry maar wij denken denk ik even iets anders over verschillende dingen.Ik heb vaak zat voor mijn opleiding met dierenartsen meegelopen, inslapingen meegemaakt van dieren, niet alleen paarden en uit mijn eigen ervaring en de gesprekken die ik met dierenartsen heb gehad is dit niet het geval. Net als wat hun zeiden en andere mensen hier op het forum is het denk ik per dierenarts verschillend hoe er wordt ingeslapen, hoevaak hoor je het niet dat het rustig en vredig is gegaan.
Dus jij laat je hond, kat, wat voor huisdier dan ook, als je die hebt, ook schieten want dan vind je het zielig om in te laten slapen.
Ik heb geen problemen met de slacht, ik vind dat je iemands mening moet respecteren, dat iemand de slacht zielig vind, dat is zijn mening en zijn kijk tegenover de dood. Dat iemand inslapen zielig vind is ook een mening. Maar ga niet tegen een ander zeggen dat het zielig is want dan ga je een beetje laag.
Zoals ik al zei denk ik dat het ligt aan de dierenarts en slager die je paard naar zijn laaste verblijfplaats stuurt ligt. Bij het paard van een vriendin van een vriendin van mij is het slachten ook fout gegaan, Fout van de persoon die schoot. Die heeft nog steeds een trauma aan die gebeurtenis.

Vaak is het met inslapen ook dat dierenartsen het niet leuk vinden en het daarom maar even "snel"achter de rug willen hebben.Als ik op een dag mijn paard in moet laten slapen vraag ik precies dezelfde arts die mijn verzorgpaard heeft laten inslapen. Die heeft er de tijd voor genomen en de middelen, we hebben ook van te voren gezegt dat het niet uitmaakt wat het kost als het maar pijnloos gaat. Dat is gebeurd met een hele lieve meelevende arts die alles precies uitlegde.

Ik vind het alleen jammer dat veel mensen de Slacht zo proberen op te krikken door het inslapen zwart te maken. en andersom ook.
Ieder voor zich waar hij voor kiest, ik wil mijn paard simpelweg niet laten slachten omdat:
Ik niet wil dat iemand lekker 'smiddags op zijn broodje met Devilrookvlees zit te kauwen, dat vind ik naar MIJN GEVOEL een beetje oneerlijk tegenover hem.(heeft niets te maken met andere mensen ofzo maar zo kijk ik tegen mijn paard aan).
Ik het een rot idee vind dat nog geen seconden nadat hij dood is zijn strot open wordt gesneden en aan een haak wordt gehangen als een stuk vlees.
Mijn paard eerst op de trailer moet, naar een vreemde omgeving met vreemde mensen die hem uit mijn handen nemen om het een pin in zijn hoofd te schieten, ik wil tot het laatste moment bij hem blijven, ik heb voor hem gekozen en ik zal er ook bijzijn als ik door wat dan ook afscheid van hem moet nemen.
Ik schieten zelf niet prettig vind.
Het paard is dan wel dood als dat allemaal gebeurd maar dan heb ik er persoonlijk veel minder problemen mee dat hij ingeslapen wordt en de volgende ochtend door het destructie bedrijf wordt opgehaald. Dat is mijn manier van denken en ik denk aan de eerste instantie ook aan mijn paard en nee ik ben geen dierenbeul als ik mijn paard laat inslapen en mijn paard staat ook op de eerste plaats.
Maar ik ben ook niet iemand die mijn paard voor het minste geringste laat inslapen/afmaken, het is voor mij echt het laatste middel om hem uit zijn lijden te verlossen.

Maarja ik respecteer de mensen die hun paard naar de slager brengen en ook de mensen die hun paard laten inslapen. Ik vind het ook heel erg goed en dan geef ik die mensen even een schouderklopje dat mensen hun eigen paard wegbrengen of door vrienden/ familie laten wegbrengen om zeker te weten dat het dier dood is om veel ellende te voorkomen.

GMVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:31

blablablabla...... wat jij doet vind ik zielig..... bla bla bla bla

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:36

Erg kinderachtig GMVD.
Dus iedereen moet volgens jou zijn paard naar de slager brengen omdat jij dat ook doet, al het andere is zielig. Nagelbijten / Gniffelen . Erg makkelijk kijk jij er tegenaan dan. Hup knol naar de slager, is ie maar lekker worst.
Ik neem jou nog niet eens meer serieus man en dan ben je nog wel van dezelfde leeftijd:Y) .

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:51

kijk en op deze manier onstaan er dus slotjes op topics

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:57

De betreffende bokker is over het discussieergedrag al aangesproken.
Dit topic blijft gewoon open.