Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marije_jiplover schreef:GMVD: Een dier is nog niet dood, wanneer het geschoten is. Het wordt wel hersendood genoemd, maar dood is pas als het hart ermee gestopt is en dat gebeurt pas ná het doorsnijden van de halssnede, wanneer er te weinig bloed volume is om het hart nog van voldoende zuurstof te voorzien.
Echter, dat maakt het dier niet meer zelf mee, omdat het al hersendood is.
Marije_jiplover schreef:En in je post haal je twee middelen door elkaar, T61 is inderdaad rotspul, hoewel het nog op grote schaal wordt gebruikt, omdat dat middel niet onder de opium-wet valt en omdat het relatief goedkoop is. Euthasaat is een ander middel, dat veel minder reacties geeft, alhoewel ze nog steeds wel reacties op kunnen wekken. Dit middels is echter een heel stuk duurder en brengt een hoop administratieve rompslomp met zich mee, aangezien dit middel wél onder de opium-wet valt.
Marije_jiplover schreef:Verder wil ik nog even ingaan op mensen die zeggen dat de 'pro-slacht' mensen hun paard dan ook niet laten opereren: Ook bij het onder narcose gaan wordt er erg veel gevochten door paarden, om dezelfde redenen als bij het inslapen: ze voelen hun spieren verslappen en dat druist tegen hun vlucht-instinct in. Dat is de reden dat je in de meeste klinieken tijdens het onder narcose gaan er als eigenaar niet bij wordt gelaten, omdat dat best een naar gezicht kan zijn.
Bovendien zijn er dierenartsen die bij het inslapen niet eerst sederen en onder narcose brengen, en dan kun je echt heftige reacties krijgen. Het ligt er dus ook maar net aan wat de handelswijze van de betreffende dierenarts is, net zoals het er ook aan ligt naar welk slachthuis je je paard brengt.
Het kan allebei op hele nette manieren en mijn voorkeur gaat dan persoonlijk uit naar op een nette manier naar het slachthuis, maar nogmaals, iedereen die liever voor het inslapen kiest: prima! Doe wat je gevoel je ingeeft dat goed is, maar laat een ander in zijn waarde.
Goof schreef:Ook bij inslapen krijg je je verzekerde bedrag terug GMVD, althans; ik wel.
Je kan je nou wel gruwelijk druk gaan maken en vertellen dat jij kennelijk zoveel kennis hebt omdat je een chique titel hebt, maar er zullen altijd twee keuzes blijven en twee verschillende soorten mensen.
De een kiest voor inslapen, de ander voor de slacht.
En doe nou niet net alsof jij de betere bent en de ander ondergeschikt is.
Gadver zeg, wat kan jij mensen tegen de schenen schoppen.
Citaat:IK ZEG NIET DAT IK DE SLIMSTE VAN HET FORUM BEN
GMVD schreef:En voor wat betreft de grote ruiters; die laten echt wel slachten! En waarom? De meeste van die dure sportpaarden zijn verzekerd. En op het moment dat je een paard verzekerd hebt wordt, mits mogelijk, je paard geslacht. Wat je wel kunt doen is je paard terugkopen van de verzekering, maar denk je echt dat Jeroen straks de Sjiem terug gaat kopen voor een Gods-bedrag omdat het toevallig zo'n leuk paard is? No F*cking Way!
GMVD schreef:Dat is ook een mogelijkheid... maar... nogmaals.... denk je nou echt dat Jeroen dat bij de Sjiem zal doen, of Edward bij Lingh? Als die ruiters alle paarden moeten redden, hebben ze stallen vol staan!
Citaat:maar wat ik niet begrijp is waarom deze mensen niet van andere mensen die kennis hebben van het gebeuren (en dan heb ik het niet eens persé over mezelf, maar bijv. dierenartsen hier op het forum aanwezig) aannemen dat het dieronvriendelijk is...
Ik heb gezegd!