[IM] In laten slapen of naar de slager?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oestinja

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:26

Tja ik kan het niet laten toch te reageren, maar een paard wat gewend is om per trailer te worden vervoerd zal het niet eens in de gaten hebben... en ik heb zelf nog de beelden op het netvlies van spartelende en paniekerige paarden die een spuit hadden gehad...

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:31

oestinja schreef:
Tja ik kan het niet laten toch te reageren, maar een paard wat gewend is om per trailer te worden vervoerd zal het niet eens in de gaten hebben... en ik heb zelf nog de beelden op het netvlies van spartelende en paniekerige paarden die een spuit hadden gehad...

Nou dan heb je wel een slecht beeld van inslapen. Bij een goede veearts gaat het rustig. En een paard dat kreupen is staat denk ik echt niet fijn in zo'n trailer hoor...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:32

Is het dan niet mogelijk om van te voren te vragen welk middel de veearts gebruikt? Of in ieder geval aan te geven dat je een bepaald middel NIET in je paard wilt hebben? Ik weet niet wat mijn veearts 2 jaar geleden gebruikt heeft, maar eerst ging mijn paard onder halve narcose (zodat hij nog net op zijn benen kon staan, meneer bleef wel gewoon gras eten) daarna kreeg hij de "prik" en binnen een minuut viel hij rustig om. Geen gespartel en hij was gelijk weg. Daar ben ik nog steeds superblij mee, omdat het voor mij en hem absoluut geen optie was om hem te vervoeren naar de praktijk, en dit alleen maar stress had opgeleverd. En mede omdat mijn merrie jaren geleden heel tragisch is verongelukt, en ik daar nooit afscheid van heb kunnen nemen. Op deze manier kan ik er dus stukken beter mee omgaan.

Ik ken trouwens niemand in mijn omgeving die wel slechte ervaringen heeft met laten inslapen.

wel erg rottig voor de mensen die mindere ervaringen hebben met laten inslapen Ach gut
Ik ben niet tegen de slager hoor, maar in dit geval was dit voor mij en het paard de betere optie Knipoog

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:39

Annelies200 schreef:
oestinja schreef:

Nou dan heb je wel een slecht beeld van inslapen. Bij een goede veearts gaat het rustig. En een paard dat kreupen is staat denk ik echt niet fijn in zo'n trailer hoor...

Sorry Annelies, ik denk niet dat ik er een slecht beeld van heb, ik stond er vlakbij dus ik heb het echt wel goed gezien. En het heeft niks te maken met het feit of de veearts al dan niet goed is, dat vind ik heeeeeeeel kort door de bocht.

Cayenne, het hangt ook zeker af van het middel wat wordt gebruikt maar ik weet niet of je daar altijd inspraak in hebt. Ik denk dat bij ongelukken waarbij ter plaatse blijkt bij aankomst van een veearts en er snel gehandeld moet worden, je het maar te doen hebt met het middel wat hij op dat moment bij zich heeft.
Mooi trouwens dat het bij jouw paard rustig en vredig is verlopen. Ik vind het dan ook jammer dat het niet altijd zo gaat in de praktijk.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:59

@ Marije_jiplover: volgens mijn gegevens heet het 'betere' middel Eutha 77(van Essex) of is dat hetzelfde als Euthasaat cq. heeft het dezelfde werking? Of loop ik achter in de ontwikkelingen?

Helaas heb ik al tientallen keren zowel huis-als staldieren moeten laten inslapen. Wij vangen regelmatig allerlei soorten dieren op die door anderen in de steek gelaten zijn of 'overbodig' en niet (meer) gewenst zijn. Dat zijn over het algemeen niet (meer) de gezondste en sterkste dieren. Heb daar dus meer ervaring mee dan me lief is, maar ik kan gerust stellen dat het in verreweg de meeste gevallen op een rustige manier verlopen is. Het enige wat een enkele keer gebeurt, is dat er bij een spoedingreep het dier (kat/hond) moet braken omdat ze niet nuchter zijn ... geen pretje maar in dat soort gevallen niet te voorkomen. Voorts kan ik niet tegenspreken dat een dier wat niet dusdanig slecht is dat het in een soort van coma ligt, kan reageren op de sedatie (verdoving). Dat is een normale reactie van elk levend wezen (in mijn ogen dus niet alleen van vluchtdieren) die voelt dat de controle over lichaam en geest wegvalt. Ikzelf vind het te ver gaan om dit een doodsstrijd te noemen. Deze reactie is dezelfde die je ziet als een dier verdoofd wordt voor een operatie oid. Het eigenlijke afspuiten gebeurd pas als het dier onder volledige narcose is en heeft daar in mijn ogen net zo min weet van als van een operatie onder dezelfde omstandigheden. Normaal houdt het hart binnen enkele tellen op met slaan en is het dier overleden.
Ik zal niet ontkennen dat het ook weleens anders gaat dan dat het zou moeten. Heb dat zelf, helaas, 2x moeten meemaken. 2x Op zo'n 75x is natuurlijk niet veel, maar daar hebben die 2 (katten) natuurlijk niets aan. Bij de ene bleef het hart meer dan een half uur doorkloppen voordat het ophield (andere DA., toeval?), was wel volledig 'weg' dus ik kan alleen maar hopen dat het dier niets gemerkt heeft. Bij de ander was het, helaas, wel een doodstrijd. Geen idee waar aan het lag (medicijnen?), de DA. reageerde gelukkig snel en allert zodat ook dit niet lang geduurd heeft, maar toch ...
Met de slacht heb ik minder ervaring maar de ervaring die ik daarmee heb is niet positief. Ik heb al eerder verteld dat ik zeer grote twijfels heb over het al dan niet bewust zijn van gebeurtenissen, al dan niet met pijn gevoelens. Kort gezegd: ik ben bang dat het paard (of elk ander dier dat geschoten wordt) weldegelijk merkt dat hij aan zijn achterbenen wordt weggesleept en opgehangen, dat de halsslagader doorgesneden wordt en vervolgens doodbloed. Zeker kunnen we en zullen we dit ook nooit weten. Maar alleen het idee al dat mijn angstige vermoeden juist zou kunnen zijn maakt dat ik nooit meer met een dier naar de slacht zal gaan ...
Maar, zoals al zo vaak gezegd: iedereen heeft zo zijn eigen verhaal en ervaringen. Vaak worden op grond daarvan beslissingen genomen. En daar is niets mis mee. Maar er zijn ook mensen die geen ervaring hiermee hebben en die misschien vroeg of laat wel een beslissing moeten nemen. Denk dat het juist voor die mensen belangrijk is om hier op een normale manier meningen en ervaringen te melden. Het is al zo vaak gezegd: het is kiezen uit 2 kwaden, bij beide methodes kan het fout .. of goed gaan. Net zoals nu ook Lorelei weer zegt: zorg dat je informatie krijgt; onderzoek de mogelijkheden; vraag ervaringen/meningen; en vooral: zorg dat je alles al op een rijtje hebt voordat het zover is. Op het moment dat er beslissingen genoemen moeten worden komt er al genoeg op je af .... .

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 18:05

ik zou het zo doen:

als mijn pony van ouderdom niet meer normaal kan leven, dan zou ik haar in haar eigen weiland, helpen met sterven, dus een spuitje.
als mijn pony heel ziek is, en er moet snel gehandeld worden, en ze is er zelf ook rustig onder, dan ook zal ik kiezen voor een spuitje.
maar is de pony levenslustig, en ze weet zelf nietdat ze iets mankeerd, maar ze moet toch echt worden afgemaakt, dan denk ik dat een schietmasker diervriendelijker is..
al zal ik wel willen overwegen dat thuis te laten doen ofzo, ik kan er totoaal niet mee omgaan, met het idee van de slacht.

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 15:22

oestinja schreef:

[/quote]

Sorry Annelies, ik denk niet dat ik er een slecht beeld van heb, ik stond er vlakbij dus ik heb het echt wel goed gezien. En het heeft niks te maken met het feit of de veearts al dan niet goed is, dat vind ik heeeeeeeel kort door de bocht.[quote]

okej laten we hiermee ophouden want dit heeft geen zin. Het komt er gewoon op neer dat er bij zowel slachten als inslapen pijn kan zijn...punt uit. Koe

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:56

we hebben de eer om voor ons dier te zorgen, maar ook de eer om te zorgen dat het dier uit zijn/haar lijden verlost wordt.

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:08

Een paard is toch je kind, en je brengt je kind toch ook niet naar de slager. Ik zou mijn paard in laten slapen (ik hoop alleen dat dat nog heeel veel jaren duurt voordat ik dat zou moeten laten doen) Ik heb mijn katten/honden/cavia's ook allemaal in laten slapen. Ik zou alleen niet willen dat mijn paard in honden of kattenvoer terecht komt, maar je kan tegenwoordig ook je paard laten cremeren had ik gehoord. Dat kost alleen wel heel veel geld, maar dat maakt me niks uit.

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:11

Oeie Gabon, ik vrees dat een hoop mensen dat niet met je eens zijn, dat je paard je kind is!!!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:34

Nou ik wel hoor Gabon! Mijn paarden zijn net als mijn katten mijn kinderen. En daar kan niemand over oordelen Oestinja, dat is voor iedereen persoonlijk.

On topic: mijn dieren krijgen wel een spuitje, maar cremeren voor mijn paard gaat me wat te ver. Dat is financieel niet leuk meer (wordt hier volgens mij ook amper gedaan). Maar ook daar: ieder voor zich hoor. Respecteer elkaars keuzes.

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:36

Dit is heel erg off topic misschien, maar dieren met kinderen vergelijken gaat wel erg ver, denk eens aan mensen die geen kinderen kunnen krijgen, als die dit lezen zouden ze zich wel eens erg gekwetst kunnen gaan voelen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:41

Hoe ik over mijn dieren denk heeft imo niets, maar dan ook echt he-le-maal niets, te maken met mensen die geen kinderen kunnen krijgen. Kan me niet voorstellen dat ik daar iemand mee kwets.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:56

Ik zie mijn dieren absoluut niet als mijn kinderen. Meer als goede vrienden.
Overigens vind ik de vergelijking "een kind breng je ook niet naar de slacht" nergens op slaan (sorry, niet persoonlijk naar jou (Gabon) bedoelt). Waar het mij om gaat is dat ik mijn dier een snelle, nagenoeg pijnloze dood bezorg. En voor mij wil dat zeggen de slacht, al ben ik niet tegen in laten slapen. Zolang mijn paard nog goed vervoert kan worden zal ik in de eerste plaats kiezen voor de slacht. Is vervoeren niet (meer) mogelijk, dan zal ik kiezen voor in laten slapen.
Mijn vorige paard heb ik in laten slapen. Niks op aan te merken gehad. Het is rustig en vredig gegaan Lachen

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:37

Ik wil mijn dieren in laten slapen, maar als iemand anders zijn dieren naar de slacht brengt vind ik daar niets mis mee. Zo lang het maar met respect naar het dier toe gaat.

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:17

Ik schreef een paar dagen geleden dat we mijn pony naar de slacht zouden brengen.

Gister hebben we besloten hier van af te zien aangezien de hele familie het niet aan kon om hem naar het slachthuis te brengen. Nagelbijten / Gniffelen
Alle jonge paarden waar iets aan mankeert gaan naar het slachthuis, maar deze pony heeft veel voor ons betekent. Een kogel door z'n kop vonden wij écht niks.

Wij hebben besloten hem in te laten slapen bij de kliniek met een goede dierenarts!

Een uur geleden is dat gebeurd en wij hebben dit als zéér prettig beschouwd, hoe het ging.
Niks geen stress, alles ging hartstikke rustig.

Eerst kreeg hij een spuit met middel waarvan hij heel rustig werd. Een aantal minuten daarna kreeg hij een spuit waarvan hij onder narcose ging. Er waren twee mensen bij die hem hebben begeleidt om te gaan liggen. Dit ging allemaal heel rustig en de pony ging ook normaal liggen. Daarna kreeg hij de laatste spuiten die er voor zorgden dat het hart stil ging staan.

Ik ben nu van mening dat wat je ook doet niet uit maakt, zo lang het maar goed gebeurt! Ja

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 19:41

Zelf zou ik het idee niet kunne verdragen dat mijn maatje, mijn vriendje, die er altijd voor me was bij iemand op zn bord zou kunnen zien liggen. Maar dat is een persoonskwestie.

Over de opmerking dat je dieren niet met mensen vergelijken kunt. Dat kan je inderdaad niet. Dat zijn appels met peren vergelijken. Maar soms betekenen dieren meer voor me als mensen. Vind zelf aan allebei wel een even hoge emotionele waarde zitten.

Het belangrijkste vind ik. Dat het dier in alle rust uit zijn lijden verlost word. Dat het dier niet voor zijn dood in grote paniek is. Merkt dat hij dood gemaakt gaat worden en hier tegen vecht.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:56

Ik zou mijn paard(en) nooit naar de slager doen, ik vind dat gewoon niet eerlijk tegenover je paard, die jarenlang zijn best voor je heeft gedaan. Het is gewoon een fabeltje dat de slager een fijnere manier is om dood te gaan. Het mooiste is gewoon (helaas kan dat niet altijd), het paard in de eigen wei, dan goed sederen en dan een overdosis geven. Sommige dierenartsen geven te weinig en dan kan een paard gaan 'vechten' om te blijven staan. Maar wanneer er ruim voldoende wordt gegeven is het in principe zo gedaan. Ik heb nog veel meer argumenten, maar veel daarvan zijn in dit topic ook al naar voren gekomen. Verder moet iedereen natuurlijk zelf weten wat ie het fijnst vindt voor zijn paard.

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:10

Ik vind dit topic moeilijk om te lezen omdat veel mensen anderen aanvallen om hun keuze daar kunnen anderen niets over zeggen zoals iedereen in mijn verhaal heeft kunnen lezen is mijn paard naar de slager gegaan, ik ken als niemand anders mijn paard beter ik hield (houdt) nog meer van hem als van mijn ouders en ook nooit zal ik van iemand zoveel houden als van hem dus ik doe het niet voor mezelf alleen voor hem!! daarom veroordeel hier niemand iedereen doet het op zijn eigen manier!!

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 23:23

Ik zou mijn paard nooit naar de slager brengen, simpelweg om dat ik dat verschikkelijk vind. Dat heeft te maken met mijn manier hoe ik tegen de dood aankijk en tegen het leven.
Ik veroordeel mensen die hun paard naar de slager brengen niet!!!! Het is voor ieder een hele persoonlijke beslising. Ik wil ook liever een spuitje in me bed ipv een kogel door mijn kop in the middle of nowhere.
Mensen kunnen wel gaan babbelen over Inslapen is een doodsstrijd en ze vechten ertegen.
Dus dan Laten jullie je paard zeker ook niet opereren!!!!!
De eerste 2 narcoses zijn namelijk dezelfde als bij een narcose voor een operatie. Het paard krijgt eerst een Sedatie om kalm van te worden net als dat de Veearts doet als je paard door de tandarts moet worden behandeld daarna krijgen ze een narcose middel waardoor ze in slaap/ narcose vallen. Deze 2 prikken krijgt je paard ook als hij onder narcose moet voor een operatie.
Als het paard helemaal van de wereld is en rustig op de grond ligt wordt pas het lethale middel toegedient waardoor het hart en de ademhaling stoppen

Ik vind die argumenten dus wat zwak.
Als je je paard naar de slager brengt is dat jou keuze.
Beide hebben zo hun voordelen en nadelen maar probeer het niet af te schuiven op het ander om te zeggen dat het een doodsstrijd is. Ik heb zelf mijn verzorgpaard die ik overgens al 10 jaar kende laten inslapen. Die is vredig met zijn hoofd op mijn schoot onder de pruimenboom ingeslapen, lieve woordjes tegen hem gefluisterd, hoeveel ik hem zou gaan missen en dat ik van hem hou. Plukje van zijn manen afgeknipt en hem toegedekt met zeil. Veel mooier dan dat hij nog op transport moest naar het slachthuis, door een vreemde vent naar binnen wordt geleid en een pin door zijn hoofd krijgt.
Zou ik voor de keuze staan zou ik mijn paard in laten slapen. Slager,nee. Maar iedereen zijn eigen manier van tegen het leven aankijken toch?
Nogmaals ik vind het ook erg dapper dat mensen zelf hun paard wegbrengen, zou mijn verzorgpaard geslacht moeten worden zou ik hem ook zelf brengen om zeker te weten dat hij weg is.

Tuurlijk het aan de dierenarts liggen dat er iets fout gaat of omdat de dierenarts niet veel ervaring heeft met inslapen, verkeerde schatting, maar op het slachtuis word ook wel eens mis geschoten.
Ik moet er trouwens ook niet aan denken dat iemand zomaar even lekker van mijn paard zit te peuzelen die mijn vriendje en steun en toeverlaat is geweest.
Maarja zoals ik al zei dat het voor ieder een moeilijke en persoonlijke beslissing is om zijn paard te laten slachten of inslapen.

Wel vrapant vind ik dat veel mensen die hun paard naar de slager hebben gebracht of hebben laten brengen meestal zeggen en schrijven dat het dier is ingeslapen??
Waarom is dat???

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 23:47

Inky_devil schreef:
Ik wil ook liever een spuitje in me bed ipv een kogel door mijn kop in the middle of nowhere.

Mensen kunnen wel gaan babbelen over Inslapen is een doodsstrijd en ze vechten ertegen.
Dus dan Laten jullie je paard zeker ook niet opereren!!!!!

Nou precies, helemaal mee eens. Niet dat een paard zo denkt als wij, maar ze voelen echt wat er komen gaat dus waarom zouden we het dan niet zo prettig mogelijk maken voor ze.

Het tweede is ook een veel gebruikt argument van mij. Als je paard wordt geopereerd gaat dat precies hetzelfde, alleen krijgen ze die overdosis niet. Mensen die voor slachten zijn en zeggen dat een spuitje voor een doodstrijd zorgt, zouden hun paarden dus ook niet moeten laten opereren.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 23:52

@inky_devil ik vind dat je het heel goed beschreven hebt!
en ja waarom sommige mensen er niet voor uit komen dat hun paard naar de slacht is gegaan weet ik niet.
ik durf best hardop te zeggen dat mijn paard naar de slager is gegaan,mijn paard was namelijk doodsbenauwd voor de dierenarts.iedere keer weer was het een strijd om er een spuit in te krijgen.zelf de simpele jaarlijkse enting was drama.die strijd wou ik graag vermijden,en koos daarom voor de slacht.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 18:23

Citaat:
Wel vrapant vind ik dat veel mensen die hun paard naar de slager hebben gebracht of hebben laten brengen meestal zeggen en schrijven dat het dier is ingeslapen??
Waarom is dat???

Dat was mij ook al opgevallen.
Misschien toch bang om commentaar te krijgen van anderen gezien de felheid van sommige mensen in dit topic???

_marlon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 18:37

ik zou mijn paard eg nooit naar de slager brengen alleen al het idee dat je paard dalijk ergens inzit vlees ofzow ik zou hem laten inslapen.

piedrolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 20:34

Dat is ook vooral wat mij tegenhoudt. Ik wil niet dat míjn pony gebruikt wordt in voedsel.
Ik zou ook liever hebben dat hij dan ingeslapen wordt op de plek waar hij zich thuis voelt, niet in een slachthuis.
Hopelijk duurt het nog een hele tijd voor ik deze beslissing moet nemen..