[IM] In laten slapen of naar de slager?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

avanoort

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:56

Of in stukjes......tja die keuze is niet makkelijk.
Daarom ben ik zo blij dat cremeren nu mogelijk is.

EvisuDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:57

avanoort schreef:
Ik zou weleens graag willen discusseren over het stukje "na de dood".
Waar ik met slachten dus moeite mee heb, is dat zijn lichaam als het ware wordt "vernield".
Symbolisch geef ik hem liever terug aan de natuur, aan moeder Aarde.
Maar helaas begraven kan nu eenmaal niet.

Dus kies ik ervoor om hem te laten cremeren.
Zijn mooie lichaam waar ik jaren op heb geborsteld en gepoetst en geprobeerd zo goed mogelijk in conditie te houden, wil ik niet laten eindigen door het in stukjes te snijden, al dan wel of niet voor consumptie.

Wow! Ik vind dat je dit helemaal perfect hebt beschreven! En als ik nu in dezelfde situatie zou hebben gezeten maar dan dat het mijn eigen paard was in plaats van mijn verzorg paard. Zou ik het precies hetzelfde doen als jou.. heel mooi =)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 21:02

en voor mij geldt dat het lichaam geen waarde meer heeft, dus ik vind het niet belangrijk waar dat heen gaat.

mensen, ik ga lekker met vakantie, houd het hier een beetje gezellig.

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 21:04

Inslapen is pijnloos dat weet je zeker...
En de slager lijkt me niet helemaal, inslapen voorkomt stress en het kan in de eigen stal worden gedaan. De slager kan moeilijk even naar je stal komen en daar het paard afslachten.... Ik vind de slager bruut en zou zelf voor inslapen kiezen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 21:05

fijne vakantie lielle
ja avenoort je hebt het werkelijk prachtig verwoord.Met hart en ziel.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 21:37

Ik vind dat je dat inderdaad mooi verwoord hebt. Goed over nagedacht.
Toch ben ik het met Lielle eens. Ik vind dat een lichaam maar een lichaam is en heeft voor mij ook weinig waarde.

GMVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 21:40

Annelies200 schreef:
En de slager lijkt me niet helemaal, inslapen voorkomt stress en het kan in de eigen stal worden gedaan. De slager kan moeilijk even naar je stal komen en daar het paard afslachten.... Ik vind de slager bruut en zou zelf voor inslapen kiezen.

Nee! Inslapen is niet pijnloos! Na de verdoving (die zeer doet) krijg je een doodsprik. Het is bewezen dat een paard daar pijn aan heeft!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 21:42

En dat paard kan wel in zijn stal ingeslapen worden, maar zal daar dan toch ook weer uitmoeten.. Nagelbijten / Gniffelen

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 21:45

Annelies200 schreef:

inslapen is lang niet altijd pijnloos!
bij een bepaald middel bij inslapen voelt het paard allemaal wat er gebeurd.het paard voelt het lichaam aftakelen,en lijd hier echt aan hoor.

amazingstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 21:47

ik heb een poosje geleden weer voor mijn ogen een paard zien inslapen en geloof me dat is geen pretje om te zien!
het was niet mijn paard en ik kende het amper maar ik moest wel Huilen
het kost echt veel geld om je paard op te laten halen (wat je er natuurlijk voor over heb!) de slager geeft je geld(maar daar gaat het niet om natuurlijk!) maar voor het gezicht bracht ik mijn paardje denk ik liever naar de slager of ik liet dr inslapen zonder dat ik er bij was (maar dat zeg ik nu maar denk wel dat ik erbij bleef staan!)

dus mijn mening is een beetje wisselend

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 21:48

Dat valt wel mee, dat het veel geld kost om je paard op te halen, voor een manege wel, maar voor particulieren niet..

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 21:51

toen mijn vriendin haar moest laten ophalen koste dat maar 16 euro

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 21:55

Wij hebben deze week de keuze moeten maken voor mijn pony. Verdrietig

En dat was héél moeilijk...

Mijn pony heeft artrose aan de halswervels waardoor hij ataxie heeft in de achterhand. Vergelijkbaar met een hernia bij een mens. Hier is helemaal niks aan te doen en het zal alleen maar erger worden.
En dat hebben we nu gezien. Hij loopt nu net met pijnstillers net zo als vorige week zonder pijnstillers...

Mijn pony heeft z'n hele leven hard gewerkt (3 x Z springen, 1 x Z2 dressuur en hij sprong met mij ook weer M, we mochten bijna Z.), en daarom vonden we slachten een beetje cru voor hem.
Hij liet je n.m.l. nooit zitten. Nooit zou hij stoppen voor een hindernis als het gewoon kon. Hij ging er altijd voor. Ik heb nog nooit zo'n pony gehad waar ik 200% op kon vertrouwen. Als ik het parcour in ging wist ik: 'Ik kom rond', daar was geen twijfel over.
Zulke pony's zijn speciaal en blijven je altijd bij.

Toch hebben wij gekozen voor afmaken.

Klinkt misschien raar, maar dat is écht minder erg dan inslapen.
Als ze afgemaakt worden zijn ze weg, klaar. Je brengt het paard, ze nemen het paard mee naar binnen en schieten hem 3 seconde later dood. Het paard heeft amper tijd om na te denken waar hij is.
Bij inslapen raken ze eerst in paniek door de onmacht en klappen dan op de grond, dat is ook geen fijn gezicht. En daar bij komt nog dat ze dan ook nog opgehaald moeten worden. En een paard in een grijper is ook geen fijn gezicht.

Afmaken is dan toch beter. Lachen
Laatst bijgewerkt door Sizz op 17-07-06 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 22:17

Annelies200 schreef:

dan hoop ik dat jij nooit hoeft te zien wat ik heb gezien.............. nu 20 jaar later kan ik er nog over wakker liggen hoe dat paard humaan geuiteniseerd werd..........

Lielle fijne vakantie Haha! Haha!

GMVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 22:30

Blij dat er dus ook nog gezonde mensen zijn, die kiezen voor het welzijn van hun paard! Bravo!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 23:04

GMVD, jouw reacties dragen niet bij tot een prettige discussie.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 23:07

sizz,wat erg van je voor je pony,veel sterkte.Welke keuze je ook maakt het blijft moeilijk!

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 23:12

GMDV, ik sprak vanavond nog een meid die in tranen uitbarstte toen ze hoorde dat een paard wat ze kende, door een slager is gedood. Ze vond het heel erg en van een jong meisje kan ik me dat wel voorstellen. Ik heb de tijd genomen om haar rustig uit te leggen dat inslapen ook niet altijd rustig gaat en dat het bij de slager gewoon een secondenkwestie is. Ik hoop dat ze er een beetje vrede mee kan hebben maar wat voor de ene persoon goed voelt kan voor een ander wel heel fout aanvoelen, ongeacht watvoor mening je bent toegedaan. Ik ben zelf geen voorstander van afspuiten maar voor sommigen zou het niet goed voelen om hun paard af te laten maken bij de slager en dat mag je ze nooit kwalijk nemen. Het is al erg genoeg dat je afscheid moet nemen van je dier.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 01:06

GMVD schreef:

Nee! Inslapen is niet pijnloos! Na de verdoving (die zeer doet) krijg je een doodsprik. Het is bewezen dat een paard daar pijn aan heeft!

Ben het niet met je eens: inslapen is niet altijd pijnlijk; de verdoving doet niet altijd zeer; en het is niet bewezen dat een paard altijd pijn heeft aan een doodsprik ... .

GMVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:18

@ Lielle; ik dacht toch echt dat jij zei op vakantie te gaan !?!?

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:21

er heefd laatst een heel stuk over inslapen op internet gestaan.en het ligt er gewoon met welk middel het paard word ingeslapen.er is een middel waarbij het paard niks verneemd,maar er is ook een middel waarbij het paard alles voelt,en waarbij het paard dus echt ligt te lijden.dus van te voren even goed informeren bij je DA kan geen kwaad.

Prescious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 13:58

ik heb mijn 7 jarige merrie ook naar de slacht gebracht, die was accuut bevangen geweest, en werd niet meer btr ze had ook al slijtage en hoefkatrol ontsteking dus ze bleeft op dr slechtste beentje kreupel lopen, en ze had veel pijn, vandaar dt ik besloten heb haar weg te brengen naar de slacht

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:00

Dat middel heet T61.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 14:14

Het andere middel, wat fijner werkt, heet Euthasaat. Alleen zitten aan dat middel veel meer regels vast (valt nl onder de Opiumwet). Vandaar dat veel dierenartsen T61 in hun auto hebben liggen, omdat er anders nog een hele berg papier-rompslomp bij komt kijken (en omdat het ook veel duurder is).

Overigens kunnen dieren óók tegen Euthasaat vechten, dat komt door het feit dat ze de controle over hun spieren gaan verliezen en dat is tegen hun instinct (ze willen altijd en overal kunnen vluchten).

Nogmaals, ik respecteer ieder zijn mening. Ik zal later ben ik bang vaak genoeg dieren moeten laten inslapen, dat hoort bij mijn toekomstige beroep (heb al een aantal koeien/varkens moeten euthanaseren tijdens co-schappen).
Ik heb ook in een slachthuis gezien hoe het eraan toegaat en doordat ik beide manieren heb gezien en tegen elkaar heb afgewogen, heb ik mijn besluit genomen. Als de situatie het toelaat, kies ik voor mijn eigen dieren liever voor het slachthuis zal kiezen dan voor inslapen. In noodsituaties is dat uiteraard geen optie. Ook zal ik mijn toekomstige klanten niet veroordelen omdat zij hun dier naar het slachthuis hadden kunnen brengen, maar het liever laten inslapen. Ieder zijn keus en die respecteer ik dus!

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 17:22

Nou misschien dat er bij enkele paarden de prik pijn doet maar ik denk dat als je bij een goede vetrouwde veearts aankomt je echt wel een pijnloze prik krijgt voor je paardje. En het zien is misschien geen pretje..maar daar gaat het toch niet om?! Het gaat toch om het paard wat die meemaakt... Knipoog
Stel je paard is ziek of kreupel...dan bespaar je hem toch de stress die die moet meemaken als ie naar de slager moet...