[IM] Hoe gaan jullie met het verlies van je paard om ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bloem24

Re: Hoe gaan jullie met het verlies van je paard om ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:44

Ik wil er volgende keer ook bij zijn Zwelgje27.
En zeker nu Lynn en ik een echte band hebben opgebouwd, met Nunique had ik die ook heel erg sterk maar met Lynn is het heel anders, al zoveel bereikt, zoveel meegemaakt..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:55

Ik heb mijn paard naar van veen gebracht (slager) en ben alleen niet bij het schot geweest. je wilt je paard niet zien vallen.
Maar daarna ben ik wel bij hem geweest..en daar heb ik nooit spijt van gehad.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:59

Ik ben bij de mijne gebleven. Heb me even omgedraaid voor het vallen, maar hij viel niet, hij ging zelf liggen.

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:02

Misschien domme vraag Snackie, maar heb je bewust voor slager gekozen vanwege manier waarop hij aan zijn einde word gebracht..?
En word het paard dan ook gebruikt voor consumptie..? (sorry voor deze vraag.. := )

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:03

De DA had het afgeraden om te blijven kijken, ze staleigenaresse had geholpen en een kennis. Mijn ouders zijn gaan knuffelen met de pony en toen ze haar laatste adem had uitgeblazen zijn ze een kwartier bij haar gaan zitten en heeft mijn vader haar hoofdje gestreeld.. Ze voelde nog warm aan. Daarna hebben ze geholpen haar benen aan elkaar te knopen en er stro overheen te leggen, respect voor mijn ouders, dat had ik niet gekunt!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:03

Snackie schreef:
Ik heb mijn paard naar van veen gebracht (slager) en ben alleen niet bij het schot geweest. je wilt je paard niet zien vallen.
Maar daarna ben ik wel bij hem geweest..en daar heb ik nooit spijt van gehad.

Heel knap van je, daar heb ik echt respect voor. Vond je het niet eng om het bloed (er komt toch bloed?) te zien?

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:08

Joyce: Fijn dat je ouders het einde van Nunique zo zorgzaam voor jou hebben verzorgd.. En dat je weet dat er iemand bij haar was ookal was je ze er zelf niet bij..

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:09

Volgens mij valt dat wel mee.. toch?
Heb weleens gehoord dat de manier (slachten) heel snel en pijnloos is en met minste stress voor het paard..

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:11

Ja dat was echt heel fijn, want nunique is niet het paard die je alleen kon laten, heel aanhankelijk.. En ik was gewoon haar beste vriendin..

Nou ik ga slapen, drukke dag gehad!
Ik ga morgen even je PB beantwoorden zwelgje27.
Trusten voor straks!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:12

Zwelgje, Marlon was 15, en in de bloei van zijn leven. een echte vechter. Hij was zo op. maar hij bleef maar doorgaan.
Ik heb voor de slager gekozen,omdat ik te bang was dat het inslapen een drama zou worden.en dat in geval van slacht. ze meteen dood zijn. En dat vond ik zelf prettiger.

Hij is voor consumptie gegaan. Daar had ik vreemd genoeg geen moeite mee.Het geld aanpakken 2 weken later was veel moeilijker.

Joyce, ik heb wel bloed gezien, ik dacht dat dat kwam, dat hij met zijn mondje op de grond was gevallen,en een tand door zijn lip had ofzo.
Achteraf weet ik wel dat dat van het schot komt.
Ik heb niet echt gekeken naar zijn voorhoofd, te bang voor nachtmerries, ik heb naar zijn lijf gekeken, hij lag mooi met zijn benen onder hem gevouwen.en ik heb hem heerlijk tussen zijn oortjes geknuffeld

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:27

Jeetje Snackie, wat dapper van je.. Knap dat je dit kan.. Het belangrijkste is dat het goed voelt en dat jij de manier hebt gekozen die voor jou en je paardje het beste aanvoelde.. maar het lijkt me een heftige ervaring..

Trusten Joyce!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:30

Ik wilde Evita altijd al laten inslapen ipv slachten, omdat ik haar die laatste trailerrit wilde besparen (ze vond dat verschrikkelijk) en omdat ik wist dat ze op een roesje al erg sterk reageerde (bij de tandarts bijv.), dus dat ze waarschijnlijk niet echt zou gaan vechten, ondanks dat ze van karakter een hele erge vechter/doorzetter was.

Uiteindelijk heb ik geen keus kunnen maken en heeft ze alsnog die laatste trailerrit gehad, maar dan naar de kliniek.

Ik ben wel ontzettend blij met de manier waarop het gegaan is in Utrecht overigens. In Utrecht laten ze een paard normaal gesproken inslapen door hem met de kanteltafel onder narcose te brengen, zodat ze niet vallen. Bij Evita zouden ze dat ook zo doen, maar ze was al in de koliekbox heel rustig zelf gaan liggen. De dierenarts zei meteen dat we haar dan niet meer naar de kanteltafel gingen brengen en dat ze in de koliekbox in mocht slapen, hoefde ze ook niet meer op te staan en te lopen, hoewel ze dat nog wel had gekunt misschien. Ik vind dat zo veel fijner dan dat ze met de kanteltafel was gegaan.. De manier waarop is zo fijn en rustig gegaan, ergens helpt dat wel om alles te kunnen accepteren misschien.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:52

Dat klinkt ook als een fijn moment. ondanks dat het zo rot is.

Zwelgje, ik heb er heel lang moeite mee gehad, maar heb me nooit afgevraagd of dat de beste manier was, want dat was hij zeker voor mijn paard. en dat helpt.
Nu zijn we 2.5 jaar verder intussen, en nu praat ik er haast luchtig over.
Maar dat was anders, heb 1.5jaar echt een enorm verdriet gehad.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:16

Snackie: Erg dapper van je :(:).

Moppie zou eigenlijk ook geslacht worden maar uiteindelijk toch niet gedaan, hij had de reis anders ook niet gered, hij was op de dag van het inslapen al zo zwak dat hij de reis naar het slachthuis ook niet overleefd had.

Jahnita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:40

na al die verhalen komt het verdriet weer even naar boven....

ik kan het nog steeds niet geloven dat ik mijn allerbeste maatje gewoon echt kwijt ben.. het blijft echt zo ontzettend moeilijk ;( en gek genoeg heb ik er nog steeds niet echt vrede mee. Ik voel me nog steeds schuldig ookal hebben zoveel mensen gezegt dat ik alles heb gedaan. Maar heb ik dat ook echt wel.. en was dit het ook echt..? weer eventjes terug bij af, wat mis ik mijn knappe jongen.. |(

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:45

:(:) Jahnita

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:54

Ik kan het me enigzins indenken.

Heb zoveel spijt gehad, zolang na zijn dood, dat mensen nog met oplossingen komen opdagen..
En elke keer denk je weer, had ik dit, of had ik dat maar gedaan..
Maar dan moet je ook terug denken , aan de reden, waarom dit gebeurd is. En dat die keus nooit voor niks is gemaakt, maar in het belang van je geliefde. (ja mijn paard was mijn aller grootste liefde) En dat moet je jezelf ook blijven voorhouden.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:47

Knappe keuze Snackie, en wat dapper dat je nog bij hem bent gaan zitten.

Lieve mensen, ik wil nu aan het topic gaan beginnen omdat ik nu lekker de tijd heb..
Mocht er iemand nu denken : ik wil toch wel graag meepraten ontvang ik graag een fotootje en een kort verhaaltje en een eventueel nieuw paard.

Zwelgje : ik stuur je nu een pbtje

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:16

Hoi hoi ik ben der ook weer eventjes lees iedere keer zoveel herkenbare dingen, en dat steld me wel gerust dat ik niet de enige ben die de dingen zo ervaart. Soms echt het idee dat ik helemaal de weg kwijt ben...
Nog een week en dan alweer een jaar geleden |( kan het nog steeds niet geloven dat de tijd zo snel is gegaan voor me gevoel was het gister oh wat mis ik me mannetje ;(

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:44

Joyce, ik vind het best een raar idee, foto's en verhaaltjes in een IM topic :o

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 18:51

Snackie: Ik vind van jou altijd echt dat je zo in het voordeel van je paard gehandeld hebt :) Echt heel knap! Ik weet niet of ik je het na had kunnen doen.

Ik vond het jammer dat het verhaaltje over de dood van het paard moest gaan, daarom heb ik ook maar niets opgestuurd. Niets tegen de mensen die het wel gedaan hebben hoor, maar ik wil mijn paard anders herdenken.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:07

Snackie schreef:
Joyce, ik vind het best een raar idee, foto's en verhaaltjes in een IM topic :o

huiskamertopic, dat we ook over andere dingen kunnen praten.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:08

Kiwi_ schreef:
Snackie: Ik vind van jou altijd echt dat je zo in het voordeel van je paard gehandeld hebt :) Echt heel knap! Ik weet niet of ik je het na had kunnen doen.

Ik vond het jammer dat het verhaaltje over de dood van het paard moest gaan, daarom heb ik ook maar niets opgestuurd. Niets tegen de mensen die het wel gedaan hebben hoor, maar ik wil mijn paard anders herdenken.

Moest niet over de dood, je mag van mij een klein verhaaltje over je paard vertellen maar t zou wel handig zijn voor de lezers als ze weten wat er met het paard gebeurd is zeg maar.. als je wel bij het topic wilt maar niet zijn/haar doodsoorzaak wil vermelden is dat ook geen probleem hoor.

Maar ik heb t topic bijna af dus als er iemand nog bij wil moeten ze snel zijn :+

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:29

Oeps, JoycexLynn, ik heb een beetje verzaakt. Kan ik het nog mailen aan je, zodat ik er nog bij kan?

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 19:31

Ja prima!! Hij is nu echt af, je kan er nog net bij hihi!