[IM] In laten slapen of naar de slager?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:39

GMVD schreef:
Ten eerste lezen mensen niet en ten tweede is doodspuiten van je paard zieliger. Iedere dierenarts zal zeggen dat slachten voor je paard het meest vriendelijk is. Helaas zijn er in Nederland nog steeds paardenhouders die het egoisme hebben om te kiezen voor wat ze zelf het prettigst vinden, in plaats van wat het beste voor het paard is. Dus wie heeft hier nou de arrogantie?

Bedoel jij hiermee te zeggen dat een ieder die hier de moeilijke keus heeft moeten maken om zijn dier uit zijn lijden te verlossen en dat door middel van een spuitje te doen egoisten zijn????
Ik vind dat je nu erg ver gaat. Wij, net zo goed als jij, kiezen allemaal voor het welzijn van ons dier. Egoisme zou het pas zijn als we het in leven laten omdat we geen afscheid kunnen nemen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:42

EvisuDonna, ik ben meegeweest met mijn eigen paard, en daar ben ik erg blij om. Hij is vol vertrouwen met me meegelopen (en dan voel je je een enorme verrader) en is tot op het laatst toen ik het touw aan de slager heb gegeven rustig en op zijn gemak gebleven. Ik heb het schot niet meer gezien, wel gehoord, en de rest heb ik niet meer bekeken. Ik wens je heel veel sterkte, en zorg dat er iemand met je meegaat, die jou ook opvangt.

GMVD, op die toon hoeft het niet. Iedereen heeft het recht om zijn eigen keuze te maken, mits hij zorgt dat het op een verantwoorde manier gebeurt. Termen als egoïstisch vind ik hier niet aan de orde, dat is het pas als je een paard in leven houdt omdat je zelf geen afscheid durft te nemen, zoals Goof al zegt.

GMVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 19:41

Zoals jij zelf ook al zegt, Lielle, zijn dierenartsen voor de slacht. Als mensen die voor de slacht kiezen worden uitgemaakt voor arrangante mensen, wordt ik boos en kunnen deze mensen een opmerking terug verwachten. Ik vind het vreemd dat IK wel wordt aangesproken op mijn opmerking en de persoon die 'slachters' arrogant vind niet! Maar dat zal wel de door voorkeur beinvloede streberigheid van een mod zijn. Ik vind zelfs dat het slachten verplicht moet worden, tenzij een dier niet meer vervoerd kan worden. Ik vind dat dit moet gelden voor al het vee. Er zijn nog te veel dieren die op een verkeerde manier aan hun einde komen. Maar zolang als mensen bereid zijn die da-kosten te betalen, blijven dierenartsen, tegen hun eigen mening in, spuitjes geven. Dit is mijn mening, waar over gediscusseerd mag worden, maar die boven alles MIJN mening is! Hiermee zeg ik niet dat de mensen die die mening niet delen verkeerd zijn!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 19:46

Ik las net over het slachten hoe het gaat.ik dacht dat het paard op slag dood zou zijn,maar dat is dus niet.Voelt het paard niets als het doodbloed en zogenoemd hersendood is?en hoelang duurt dit?Komt het vaak voor (sorry niet luguber bedoeld) dat er weleens iets mis gaat?Bij inslapen is dit meerdere malen naar voren gekomen maar heb er bij slachten nog niets van gehoord.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 19:51

alles wat nog vervoerd kan worden op een acceptabele manier gaat naar de slager, wat niet meer vervoerd kan worden op een acceptabele manier krijgt een spuit

kiss_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 19:56

inlatenslapen!!

EvisuDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 00:05

@ Wanderers, Ik heb geen idee of de eigenares nou eigenlijk mee gaat of niet, ze heeft me wel een keer over de telefoon verteld dat de staleigenaar hem brengt.. verder niets, dus beetje onduidelijk. Ik hoop wel dat ze mee gaat.. want vanmiddag heb ik haar nog gesproken en toen zei ze dat hij als eerste geslacht zou worden, maar ik heb zoiets van: dat moet je dan wel checken. En voor die reden wil ik eigenlijk wel mee. Ik sta achter haar beslissing omdat ze die al heeft gemaakt maar ook omdat het mij pijnloos lijkt. En daar ben ik zooo blij om, het hele verhaal van het slachten klinkt namelijk opzicht heel bot vind ik en ik moet niet denken aan het beeld wanneer hij neervalt, maar daar bedoel ik zeer zeker niets tegen jou mee hoor! En ik ben juist wel blij om te weten hoe het er nou echt aan toe gaat, want stel ik ga mee dan ben ik er tenminste op voorbereid. Als het mijn eigen paard was geweest zou ik persoonlijk voor een spuitje hebben gekozen, misschien wel door het feit dat ik een vegetariër ben, en omdat hij echt zo’n paard is die van alles goed vind en soms nogal een beetje “loom”, het idee van een spuitje vind ik daarom met veel meer vrede klinken. Ook al kan dat ook fout gaan, daarom vind ik dit Topic ook zo goed.. anders had ik echt een heel ander beeld ervan gehad. Als de eigenares niet mee gaat wil ik wel mee eigenlijk, als dat kan tenminste, want ik heb bij hem echt iets van, hij gaat al naar de slacht en dat moet wel door iemand gedaan worden waar die aan gehecht was. En de staleigenaar is dan weer zoiets onpersoonlijks. Om die reden zou ik dus ook voor het paard meegaan en mijn gevoelens dan proberen opzij te zetten en niet aan mezelf te denken. En anders voor mezelf, om letterlijk tot de laatste seconde bij hem te zijn. Hij verdient namelijk echt het beste. Heel erg bedankt, xx.

@ Lielle: Ik ben blij om te horen dat je er tenminste geen spijt van heb gehad dat je mee bent gegaan, want wat je daar beschrijft kan ik me echt helemaal inbeelden.. dat je daar naar binnen loopt en je dan een enorme verrader voelt omdat hij je zo vertrouwt! Ik zou met paard en al willen omdraaien maar dat is natuurlijk geen keuze! Het is niet mijn paard! Dus hij word zo ie zo wel geslacht.. als ik hem naar binnen breng dan wil ik het schot ook niet van zo dicht bij zien en hem dan bijv. wel aan de staleigenaar geven na nog een keer een laatste korte afscheid.. En dan moet er inderdaad wel nog iemand anders mee, niet dat de staleigenaar niet aardig is, maar toch. Jij in ieder geval ook hartstikke bedankt, want ik heb er echt wat aan! xx.

P.s. ik weet zeker dat de eigenaar van mijn verzorgpaard het beste met hem voor heeft, daarom heb ik zonet besloten NIET mee te gaan als zij wel mee gaat. Ik heb er vrede mee hebben als ik die avond daarvoor nog een laatste keer bij hem ben en dan helemaal in me eentje rustig afscheid kan nemen in zijn stal, zolang het ook mag duren. Tenzij de eigenaar zelf wilt dat ik met haar mee ga, dan doe ik dat.. want zij heeft tenslotte ook iemand nodig die haar opvangt toch?

Sterren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:02

Goof schreef:
GMVD schreef:
Ten eerste lezen mensen niet en ten tweede is doodspuiten van je paard zieliger. Iedere dierenarts zal zeggen dat slachten voor je paard het meest vriendelijk is. Helaas zijn er in Nederland nog steeds paardenhouders die het egoisme hebben om te kiezen voor wat ze zelf het prettigst vinden, in plaats van wat het beste voor het paard is. Dus wie heeft hier nou de arrogantie?

Bedoel jij hiermee te zeggen dat een ieder die hier de moeilijke keus heeft moeten maken om zijn dier uit zijn lijden te verlossen en dat door middel van een spuitje te doen egoisten zijn????
Ik vind dat je nu erg ver gaat. Wij, net zo goed als jij, kiezen allemaal voor het welzijn van ons dier. Egoisme zou het pas zijn als we het in leven laten omdat we geen afscheid kunnen nemen.

Ik ben het hier duidelijk eens met Goof, ik vind dat GMVD hier veel te ver in gaat. Je mening geven mag, maar je mag niet zeggen tegen mensen die wel voor het inslapen kiezen en waar het goed bij gaat met het inslapen egoisten zijn. Heb 2 weken geleden voor deze keuze gestaan. En ik vind mij zelf totaal geen egoist. Juist niet omdat ik afscheid van haar heb kunnen nemen, en haar niet langer onnodig door heb laten lijden. Ik vind echt dat je hiermee een beetje tever gaat en wel een beetje in mag dimmen, ik zit al een tijdje mee te lezen en begin me er ook een beetje aan te irriteren. Vooral het vetgedrukte zinnetje vind ik niet kunnen. Maar goed daar zul jij ongetwijfeld anders over denken!

GMVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:15

timokyana schreef:
Ik las net over het slachten hoe het gaat.ik dacht dat het paard op slag dood zou zijn,maar dat is dus niet.Voelt het paard niets als het doodbloed en zogenoemd hersendood is?en hoelang duurt dit?Komt het vaak voor (sorry niet luguber bedoeld) dat er weleens iets mis gaat?Bij inslapen is dit meerdere malen naar voren gekomen maar heb er bij slachten nog niets van gehoord.

Uiteraard is een paard meteen dood. Iedereen is eerder dood dan dat het hart stopt, simpelweg omdat het hart probeert om nog zuurstof door het lichaam te pompen, dit zegt niet dat je niet dood bent!

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:21

@ EvisuDonna: zoals jij mij begrepen hebt, heb ik het ook bedoeld. Puur informatief in grote lijnen de dingen die gebeuren weergeven zodat je een beetje voorbereid bent voor als je eventueel wel mee zou gaan. Ik blijf hoe dan ook vinden dat je een moedig persoon bent, met het hart op de goede plaats!

@ timokyana: Ja, helaas kan het ook bij het slachten fout gaan.
De pin die door de schedel geschoten wordt kan niet of niet goed de hersenen raken waardoor er vaker 'geschoten' moet worden. Dat kan door menselijk falen gebeuren, maar ook bv. als het paard druk/paniekerig is. Daarbij kan het voorkomen dat de schedel dikker is dan 'normaal' waardoor 1x schieten ook niet voldoende is.
Daarnaast kan het ook nog gebeuren dat de 'timing' niet goed is. Normaliter gebeurt het slachten op een schone plaats waar geen ander levend of reeds geslacht dier aanwezig is, mede om de stress voor zowel paard als begeleider niet te verhogen. Niet iedere slachter schijnt zich hieraan te houden ... behoeft geen uitleg hoe het ervaren wordt om bv. geconfronteerd te worden met al eerder geslachtte dieren.
Over wat een paard nu wel of niet voelt na het schieten is natuurlijk niets met zekerheid te zeggen. Je kunt het vergelijken met iemand die in coma ligt en hersendood is. Ook daarvan is niet bekend in hoeverre zintuig prikkels wel of niet geregistreerd worden. Omdat men ervan uitgaat dat het zou kunnen dat eea. wel doorkomt wordt er bij coma-patienten bij de verzorging absoluut rekening mee gehouden. Een paard wat 'geschoten' is, is eigenlijk in coma. Zou je de halsslader niet opensnijden en leeg laten bloeden, dan zou hij (weliswaar als kasplantje) door kunnen leven. De kans is dus aanwezig dat eea., met of zonder pijn, wel geregisteerd wordt maar dat er niet op gereageerd kan worden ...
Hoe lang het duurt voordat een paard echt dood is na het schieten kan natuurlijk (net als bij het afspuiten) varieeren per paard en situatie.

@ Lielle: Ik kan je verzekeren dat mijn vraag/opmerking niet aanvallend bedoeld was. Er was me gewoon iets opgevallen en ik vroeg me af waaraan bepaalde verschillen zouden kunnen liggen. Blijkbaar heb ik eea. verkeerd geformuleerd, sorry daarvoor!

@ GMVD : Allereerst: ik heb hier absoluut nergens beweert dat alle 'slachters' arrogant zijn. Ik heb gezegd dat ik me erger aan de arrogantie van sommigen, dat is heel iets anders! En ja, daar bedoel ik ook zeker ook jou mee. Dat je je mening geeft is (uiteraard!!) heel goed en terecht maar je geeft veel meer dan dat. Pas in je laatste bericht reageer je een ietsje genuanceerder door te melden dat je bepaalde dingen 'vindt' en dat het gestelde jouw mening is. Maar in eerdere berichten beweer je een aantal dingen als zijnde de enige waarheid en dat is dus in mijn ogen niet correct. Wat te denken van bv.: "doodspuiten is zielig" "iedere dierenarts is voor de slacht" "slacht is het beste". Kijk, dat bedoel ik nu met arrogantie; en als je dat niet snapt, dan spijt me dat des te meer. Overigens nog even voor de duidelijkheid: ik heb hier nooit beweerd dat 'afspuiten' de enige juiste manier van euthaniseren is! Voor mijn dieren heb ik die keuze wel gemaakt maar als een ander meent dat slachten voor zijn/haar dier het diervriendelijkst is, wie ben ik om dat dan aan te vechten? Waar het mij wel omgaat is om wat voor een redenen je voor het 1 of het ander kiest en hoe je je dier daarin begeleid en of je wel voldoende kennis hebt van hoe het eea. daadwerkelijk gebeurd (of zou moeten gebeuren) zodat je niet achteraf spijt krijgt van genomen beslissingen! Het is nml. voor het dier een eenmalige beslissing die niet meer terug te draaien is ... .
Vervolgens, GMVD, het zal je niet verbazen, ben ik het absoluut niet met jouw redeneringen eens. Dat hoeft natuurlijk (en gelukkig) ook niet, maar wat ik eigenlijk erger(lijker) vind is de manier waarop je reageert; zowel in je eigen stellingen als ook op berichtjes van anderen, en dan bedoel ik niet mijn berichten. Voorts zal ik niet durven/willen beweren dat je niet van Master gehouden hebt, maar ik vind wel dat je respectloos over hem praat: "Master is gewoon mee gegaan naar Slagerij Worst". Ongetwijfeld de realiteit maar niet erg 'fair' tegenover je paard om daar zo 'luchtig' mee om te gaan ... maar dat is uiteraard mijn eigen, zeer persoonlijke mening ....

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:34

@GMVD;
je vind jezelf reuze stoer omdat je bij een slacht bent geweest. Nou ik zal je vertellen (vanuit mijn ervaring als slager) dat een dier pas overlijd nadat ze een keelsnede hebben gehad. (zie relaas van Wanderes). Bij een injectie zijn ze net zo snel buiten bewustzijn (denk aan een operatie) als bij een schot.

Ik houd er niet van dat jij mensen veroordeeld en ik denk ook niet dat dat aan jou is. Ook jij hoort bij de groep van 'slecht lezen'. Daarbij komt ook nog een het feit dat jij mensen kwets met 'jouw mening'.
Samengevat adviseer ik je; Houd je fatsoen en heb net als de andere discussiegenoten respect voor de mening van een ander!

Sterren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:35

Alani schreef:
@GMVD;
je vind jezelf reuze stoer omdat je bij een slacht bent geweest. Nou ik zal je vertellen (vanuit mijn ervaring als slager) dat een dier pas overlijd nadat ze een keelsnede hebben gehad. (zie relaas van Wanderes). Bij een injectie zijn ze net zo snel buiten bewustzijn (denk aan een operatie) als bij een schot.

Ik houd er niet van dat jij mensen veroordeeld en ik denk ook niet dat dat aan jou is. Ook jij hoort bij de groep van 'slecht lezen'. Daarbij komt ook nog een het feit dat jij mensen kwets met 'jouw mening'.
Samengevat adviseer ik je; Houd je fatsoen en heb net als de andere discussiegenoten respect voor de mening van een ander!

Ja

GMVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:38

Ow, ik dacht juist dat door meningen te geven en daarmee anderen te kwetsen ik helemaal bij het groepje hoorde! Dat doet iedereen hier namelijk! Als jij een slager bent, moeten ze jou afschieten, want in het wetboek van strafrecht staat vermeld dat vee op een propere manier moet worden afgemaakt!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:42

GMVD schreef:
timokyana schreef:

Uiteraard is een paard meteen dood. Iedereen is eerder dood dan dat het hart stopt, simpelweg omdat het hart probeert om nog zuurstof door het lichaam te pompen, dit zegt niet dat je niet dood bent!

de halssagader word niet voor niets doorgesneden blijkbaar. en nee je bent niet eerder dood als dat het hart stopt.Een coma toestand wil niet zeggen dat je dood bent.Hoeveel mensen liggen niet in coma met zwaar hersenletsel maar zijn nog wel in leven.Mijn mening je bent dood als het hart stopt.En ik vind je reactie erg bot overkomen maar dat is misschien mijn mening.Mensen komen bij dit topic om duidelijkheid te krijgen of hun verhaal te doen,bij sommige ontstaat er een 'gezonde discussie en worden we wijzer van elkaar en krijgen we meer begrip voor elkaars mening.Wat je ook kiest in laten slapen of de slager, zorg wel dat we met respect met elkaar om blijven gaan en een beleefd antwoord te geven op serieuse vragen die hier gesteld worden.

wanderers: bedankt voor je antwoord,stel ik zeer op prijs van je!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:54

Soms is het beter om domme types te negeren en gezien je leeftijd heb je nog moeite om volwassen te worden. Zoals ik je reeds eerder heb verzocht, toon een respect voor een ander en ga geen domme dingen roepen, daar zet je jezelf slechts mee voor schut.

@Timokyanna;
Klasse zoals je het hebt verwoord!

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:08

Houden we het even gezellig? Knipoog

GMVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:32

Gezien mijn leeftijd? Ik weet het niet hoor, maar ik ben een volwassen getrouwde vrouw met twee paarden. Mijn broer van mijn man is slachter (ik heb eerst gezegd dat het een ver familielid was om bla-bla te voorkomen) bij een slagerij in Nijkerk en hij schiet indien nodig ook onze andere dieren af, omdat wij vinden dat dat de meest subtiele manier is van een beest naar de andere kant helpen.
Er wordt hier om een mening gevraagd:
WIJ VINDEN mensen die dieren een spuitje geven egoïstisch!
WIJ VINDEN mensen die slachten/af schieten de mensen die het beste nadenken over het lot van hun paard!
WIJ VINDEN Alani dommer als wijzef omdat zij denkt te weten hoe ik in elkaar steek!
WIJ VINDEN dat ieder zijn mening mag geven, dus ook als die afwijkt van de rest!
WIJ VINDEN dat als bokt.nl ons nu bant, dat ze dan beter op kunnen houden met het onderhouden van de pagina!
WIJ HEBBEN GEZEGD!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 13:35

bokt bant?er is toch niets aan de hand.iedereen mag vinden wat hij zei vind volwassen of niet dus laten we zonder ondertoon dit topic verder voeren.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:19

Lijkt me verstandiger om gewoon weer on-topc te gaan en dan bedoel ik het onderwerp ansich.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:20

Meningen geven vind ik prima, geen enkel probleem mee, maar ik vind het de laatste pagina's er niet gezelliger op worden!
Prima als je met elkaar in discussie gaat, maar houd het een beetje gezellig graag! Je kan ook op een normale manier met elkaar in discussie gaan, i.p.v. op de agressieve manier zoals het nu gebeurd (op de man spelen enz.).

Wie zegt trouwens dat jullie geband gaan worden Verward Geen voorbarige conclusies trekken a.u.b. Lachen

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:24

Iedereen is vrij te doen in deze vind ik, je moet doen wat op dat moemnt de beste mogelijkheid is, nu is het meer uit twee kwaden kiezen maar doen waar je zelf achter staat. Het heeft geen zin om elkaar darbij aan te vallen, je mening zeggen is echter heel wat anders...

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:33

Ik zou weleens graag willen discusseren over het stukje "na de dood".
Waar ik met slachten dus moeite mee heb, is dat zijn lichaam als het ware wordt "vernield".
Symbolisch geef ik hem liever terug aan de natuur, aan moeder Aarde.
Maar helaas begraven kan nu eenmaal niet.

Dus kies ik ervoor om hem te laten cremeren.
Zijn mooie lichaam waar ik jaren op heb geborsteld en gepoetst en geprobeerd zo goed mogelijk in conditie te houden, wil ik niet laten eindigen door het in stukjes te snijden, al dan wel of niet voor consumptie.

GMVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:39

avanoort heeft wel een mooie benadering van het geheel vind ik...

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:43

Dank je GMVD.

Ik ben wel van mening dat de ziel het lichaam verlaat, maar nooit direct, altijd na een paar uur. De ziel verblijft dan niet in het lichaam, maar nog wel in de omgeving, daar ben ik van overtuigd. En ik zou graag aan zijn ziel willen laten zien, dat ik zijn mooie lichaam met de dezelfde toewijding verzorg als toen hij nog bij me was.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 16:52

avanoort schreef:
Ik zou weleens graag willen discusseren over het stukje "na de dood".
Waar ik met slachten dus moeite mee heb, is dat zijn lichaam als het ware wordt "vernield".
Symbolisch geef ik hem liever terug aan de natuur, aan moeder Aarde.
Maar helaas begraven kan nu eenmaal niet.

Dus kies ik ervoor om hem te laten cremeren.
Zijn mooie lichaam waar ik jaren op heb geborsteld en gepoetst en geprobeerd zo goed mogelijk in conditie te houden, wil ik niet laten eindigen door het in stukjes te snijden, al dan wel of niet voor consumptie.

heb je helemaal gelijk in, daarom voor mij het liefst de slager (cremeren kan pas sinds kort) Ik vind het belangrijk dat het lichaam na de dood met respect behandeld wordt....... ik wordt verdrietig van een dood paard achter de trekker om aan de weg gelegd te worden, zo hobbelend over de keien... Ik wordt verdrietig van de grijper die het dier optilt en in de laadbak kwakt......... dat vind ik erg