[IM] In laten slapen of naar de slager?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GMVD

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:46

Chip wordt verwijderd bij het slachten uiteraard, anders heb je zo'n hard stukje in je vlees. Ik heb een hele slachting gezien, niet die van mijn eigen paard, hoor! Vanaf kogel tot vlees duurt een half uur. Eerst was ik alleen, nu heb ik een partner, die absoluut tegen slachten is.... Soms moet je een beetje toegeven. Ik laat ze echter niet inslapen! Dat nooit! Ik denk dat ik de slager laat komen om te schieten en vervolgens de lichamen laat afvoeren om te cremeren.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:52

dank je voor je antwoord.

GMVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 18:53

Graag gedaan!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 19:05

GMVD, ik moet zeggen dat ik het knap vind om een hele slachting mee te maken, dat je dat kan!

Even ontopic:
Ik zou niet zo kunnen beslissen wat er met m'n paard zou gebeuren als het einde nabij is, door dit topic heb ik wel iets anders tegen de slacht opgekeken, maar mijn paard is dus echt als de dood voor de trailer/vrachtwagen. Dat zou vooraf veel stress opleveren denk ik. De dierenarts vindt ze niet eng, maar ze is erg sterk dus of ze er tegen zou vechten... Uit eindelijk hoopt iedereen denk ik toch dat ze dood in de wei liggen, gewoon uit ouderdom... Knipoog

GMVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 19:41

Mijn paard was ook bang voor de trailer, maar die dag liep hij er zo op!
@ Nicky; ik moet zeggen dat ik heb gekeken en ondertussen af en toe kotste in het putje... Mijn interesse won het van de walging. Ik heb het letterlijk meegemaakt van de afscheid van zijn baasje tot dat hij als twee riblappen in de koeling hing. Ik ben blij dat ik het gezien heb, want nu weet ik dat er niets mis is met slachting. En dat meen ik. Ik ben er trouwens niet vrijwiliig heen gegaan maar omdat het moest van de opleiding (heb echt op de 'paardenschool' gezeten Pling )

Vidar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 00:28

Vanavond heb ik te horen gekregen dat ik misschien een keuze moet gaan maken tussen deze twee opties.
Waarschijnlijk kies ik voor de slager, maar toch blijft de keuze moeilijk. In een topic dat ik net heb aangemaakt in "In memoriam" staat het hele verhaal van Vidar en mij en de zware beslissing die ik moet nemen.

GMVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 10:38

Heel veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 12:15

ja veel sterkte

Murry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:17

Ik zou haar/hem in laten slapen! De slager vind ik echt zielig Verdrietig ! Maarja een paard bij ons op de manege (Black star) is ook naar de slager gegaan die had ook iets met zijn benen maar ik zou eerder voor in laten slapen kiezen!

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:31

O, o, Murry, vind je het niet zielig dat een paard moet vechten tegen een spuitje en een ware doodsstrijd moet voeren?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:35

oestinja schreef:
O, o, Murry, vind je het niet zielig dat een paard moet vechten tegen een spuitje en een ware doodsstrijd moet voeren?

Wat een enorme onzin *LOL* grapje zeker?

Dat komt maar een enkele keer voor. Mijn paard is heerlijk rustig ingeslapen, en heeft niet gevochten.

Murry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:36

Toen mijn shetlandertje in moest worden geslapen lukte het goed was heel rustig ingeslapen maar als ie naar de slagter zou moesten zou ie het veel enger hebben gevonden!

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:38

Tja, Cayenne, ik heb gewoon nare dingen gezien met paarden die werden ingeslapen en zou er zelf persoonlijk dus ook nooit voor kiezen mits een paard nog vervoerd kan worden.

Murry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:40

Tja ieder zijn eigen keuze he;)

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:49

Ik zou hem naar de slager brengen. Bij een spuitje duurt het langer voordat ze echt 'weg' zijn, en dan lijd je paard eigenlijk nog. De meeste gaan dan heel langzaam weg en hinniken dan nog wat na. Dat vind ik dan zó zielig, dan breng ik hem nog liever naar de slager. Maar dan wil ik niet dat er vlees van word gemaakt. Daar kan je trouwens voor kiezen, of je dat wel of niet wilt.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 19:58

ligt aan de situatie wat ik op dat moment zou doen! en natuurlijk hoe je paard is!
mijn eerste pony is ook naar de slacht gegaan! was zwaar dampig en verder ''gezond'' kijk het word anders als je met het arme beest moet gaan slepen omdat ie zelf niet meer kan, dan zou ik em ook in laten slapen!
verder vind ik slachten toch vrij ''normaal'' een paard heeft heus niet in de gaten dat ie geslacht gaan worden aangezien ie het nog nooit meegemaakt heeft! hij kan alleen bangig zijn voor de omgeving ofzo iets maar dat is voor mij geen reden om niet te slachten. het heeft allebei zen voor en nadelen en ook ik heb er zeker over nagedacht aangezien mijn pony nu 29 jaar is en die ook niet het eeuwige leven heeft...

rosecroft6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-06 23:23

Murry schreef:
Toen mijn shetlandertje in moest worden geslapen lukte het goed was heel rustig ingeslapen maar als ie naar de slagter zou moesten zou ie het veel enger hebben gevonden!

Hoe weet je nou dat je shetlander het erg had gevonden om na de slacht te moeten?
Ik vind dit echt een beetje onzin.
Ieder heeft zijn eigen mening en de ene kiest voor de slacht en vertel mij nou eens waarom de slacht zo erg is?
Als jij mij dat kan uitleggen vind ik het knap en dan bedoel ik niet jou mening.(maar de waarheid)

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 01:03

Cayenne schreef:
oestinja schreef:

Wat een enorme onzin *LOL* grapje zeker?

Dat komt maar een enkele keer voor. Mijn paard is heerlijk rustig ingeslapen, en heeft niet gevochten.

En zo'n lage opmerking als bv.van Oestinja kan zeker wel door de beugel?! Elke keer als er ook maar even een beetje kritisch op het slachten gereageerd wordt, dan wordt er hier meteen moord en brand geschreeuwd. Maar als iemand hier meld om voor het afspuiten te kiezen, dan moet die persoon zich verantwoorden en krijgt dan ook nog te horen dat afspuiten zoooo'n marteling voor het dier is! Hoe noemde iemand dat hier ook alweer vrij recent?: Bu.. Sh..! Heb me lang vrij neutraal opgesteld tegenover de 'slachters', kon me zelfs sommige argumenten wel voorstellen. Maar hoe langer dit topic duurt hoe meer ik me aan de arrogantie van sommigen ga irriteren. Diegene die besluiten om hun dier in te laten slapen worden hier neergezet als egoistische dierenkwellers die hun dier een marteldood geven en diegene hun dier naar de slager (laten) brengen worden hier afgetekend als barmhartigen! Nou sorry hoor, dat gaat mij toch echt even te ver en schiet me behoorlijk verkeerd in mijn strot! Ik heb steeds gezegd dat het noodzakelijk is om je hoe dan ook goed te orrienteren voordat je een beslissing neemt; en ja, er kan zowel bij het slachten als bij het afspuiten iets niet goed gaan en dat is hoe dan ook k#$.
Geen enkele manier van sterven is 'leuk' maar als er dan ook nog wilde indianen verhalen de ronde gaan doen over hoe het eea. gaat, is het denk ik onderhand knap onmogelijk om nog op een normale manier tot een keuze te komen. Als iemand nu bv. voor de keuze staat en alleen maar de laatste berichtjes leest over paarden die tegen 'het spuitje' vechten, dan kan ik me voorstellen dat zo iemand zich naar schrikt en voor de slacht kiest. Maar is dat dan een bewuste keus of is dat dan een keus gemaakt uit angst ontstaan door de negatieve reacties hier?! Echt, lees dit topic en andere fora er maar op na: de keren dat het afspuiten niet vlekkeloos verloopt zijn uitzonderingen ... Bij het slachten loop je net zoveel risico dat het fout kan gaan ... of goed. Het grote verschil blijft zitten in de plaats waar 'het' gebeurt; het wel of niet(kunen) vervoeren; het wel of niet afscheid kunnen nemen en de manier waarop; en de verwerking van het dode lichaam ....
Overigens respecteer ik nog altijd de keuzes van een ieder, ook als er voor de slacht gekozen is/wordt, mits er in alle oprechtheid wordt geloofd dat dat de juiste keus is voor het dier en er bv.geen financieel belang bij gemoeid is.

Heb nog even wel even iets om over na te (laten) denken: hoeveel bekende,grote ruiters/amazone's laten hun paarden slachten als ze (te) ziek of oud worden .... ?
Weet inmiddels dat ook hier weer heftig op gereageerd zal worden maar ja, ik heb nu eenmaal altijd van dit soort overpeinzingen ...
Laatst bijgewerkt door Wanderers op 16-07-06 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

EvisuDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 03:31

Hey allemaal,

Ik heb nu al een een paar keer gehoord dat dit de laatste dagen van m'n verzorgpaard zou kunnen zijn. Telkens heb ik dus weer afscheid van hem genomen.. maar gelukkig ging het elke keer weer beter, waardoor ik natuurlijk dacht: Yes! Hij komt er gewoon weer boven op en blijft mijn vrolijke mooie lieve verzorgpaard! Want natuurlijk ben ik net zoals iedereen gruwelijk gehecht aan hem, ookal is het mijn verzorgpaard en niet mijn eigen paard. Dat heeft er volgens mij niks mee te maken. Maar nu is het dus definitief, hij gaat dood want hij is op geen enkele manier meer te genezen als dat wel kon ben ik er ten zeerste van overtuigt dat dat gedaan werd! Maar nu kan het nog 1, misschien 2 weken duren dat hij echt dood gaat. De eigenaar wil dat hij geslacht word, dat is haar keuze en natuurlijk respecteer ik die, daar heb ik niks over te zeggen.. Ik heb niet alle berichten gelezen maar tot pagina 4 ofzo.. En eerst was ik er nogal op tegen en vond ik het nogal bot om je paard naar de slager te brengen. Vooral door mijn ontwetenheid over slachten en inslapen eigenlijk, zoals wanderers hierboven zegt, waar ik het helemaal mee eens ben worden beide opties helemaal opgehemelt EN afgekraakt! Maar ik heb er nu wel meer vrede mee dan eerst van dat naar de slager brengen omdat in de meeste berichten duidelijk word aangegeven dat het meestal gewoon snel en pijnloos gaat, wat mij perfect lijkt.. en ik weet zeker dat het bij de eigenaar van mijn verzorgpaard niet om het geld gaat. Het voelt nog niet helemaal goed maar dat blijft zo, als ik aan hem denk moet ik alweer bijna heel hard huilen, wat dat betreft ben ik ook echt een mietje.. de eigenaar van mijn verzorgpaard is zelf slager.. MAAR daar gaat hij gelukkig niet heen. De staleigenaar brengt hem weg en ik heb nog geen idee waarheen en of de eigenaar mee gaat. Zelf zit ik te twijfelen of ik mee ga als mij dit gevraagd word. Ik overweeg toch wel een Ja want dan ben je echt letterlijk tot het laatste moment bij hem, en heb je een goed gevoel als het gewoon normaal gebeurt. Het enigste waar ik nog wel een beetje voor vrees is het slachthuis, ik heb geen idee hoe dat eruit ziet en of ik dat wel trek want ik ben een vegatarier en voorheen altijd fel tegen slachten!!! Maar nu.. ben ik een beetje mening loos, bijna iedereen heeft een goed punt hier. wat meerdere mensen al hebben gezegt, alles heeft z'n voor-en-na-delen.. kon elk paardje maar gewoon rustig in z'n slaap overlijden, maar ik weet ook wel dat dat niet kan. Wat ik nou eigenlijk wil zeggen is dus een beetje persoonlijk over mijn verzorgpaard, als het me word gevraagd zal ik dan mee gaan of niet? Ik weet dat dit mijn eigen keuze is maar tot zover ik heb gelezen ben ik best nog wel een beetje in de war.. en dit is misschien nog een beetje rare vraag maar het zijn zoveel pagina's! Weet iemand of iemand al heeft verteld over hoe het PRECIES gaat in een slachthuis? En hoe dat eruit ziet? In ieder geval, alvast bedankt want ik weet echt niet wat ik ervan moet verwachten .. =(

Nouja, deze dagen maar heel goed afscheid van hem nemen en hem lekker verwennen.
Want ik hou ZOVEEL van hem..

xx, Liza

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 08:41

Wanderers schreef:
En zo'n lage opmerking als bv.van Cayenne kan zeker wel door de beugel?! Elke keer als er ook maar even een beetje kritisch op het slachten gereageerd wordt, dan wordt er hier meteen moord en brand geschreeuwd. Maar als iemand hier meld om voor het afspuiten te kiezen, dan moet die persoon zich verantwoorden en krijgt dan ook nog te horen dat afspuiten zoooo'n marteling voor het dier is! Hoe noemde iemand dat hier ook alweer vrij recent?: Bu.. Sh..! Heb me lang vrij neutraal opgesteld tegenover de 'slachters', kon me zelfs sommige argumenten wel voorstellen. Maar hoe langer dit topic duurt hoe meer ik me aan de arrogantie van sommigen ga irriteren. Diegene die besluiten om hun dier in te laten slapen worden hier neergezet als egoistische dierenkwellers die hun dier een marteldood geven en diegene hun dier naar de slager (laten) brengen worden hier afgetekend als barmhartigen! Nou sorry hoor, dat gaat mij toch echt even te ver en schiet me behoorlijk verkeerd in mijn strot! Ik heb steeds gezegd dat het noodzakelijk is om je hoe dan ook goed te orrienteren voordat je een beslissing neemt; en ja, er kan zowel bij het slachten als bij het afspuiten iets niet goed gaan en dat is hoe dan ook k#$.
Geen enkele manier van sterven is 'leuk' maar als er dan ook nog wilde indianen verhalen de ronde gaan doen over hoe het eea. gaat, is het denk ik onderhand knap onmogelijk om nog op een normale manier tot een keuze te komen. Als iemand nu bv. voor de keuze staat en alleen maar de laatste berichtjes leest over paarden die tegen 'het spuitje' vechten, dan kan ik me voorstellen dat zo iemand zich naar schrikt en voor de slacht kiest. Maar is dat dan een bewuste keus of is dat dan een keus gemaakt uit angst ontstaan door de negatieve reacties hier?! Echt, lees dit topic en andere fora er maar op na: de keren dat het afspuiten niet vlekkeloos verloopt zijn uitzonderingen ... Bij het slachten loop je net zoveel risico dat het fout kan gaan ... of goed. Het grote verschil blijft zitten in de plaats waar 'het' gebeurt; het wel of niet(kunen) vervoeren; het wel of niet afscheid kunnen nemen en de manier waarop; en de verwerking van het dode lichaam ....
Overigens respecteer ik nog altijd de keuzes van een ieder, ook als er voor de slacht gekozen is/wordt, mits er in alle oprechtheid wordt geloofd dat dat de juiste keus is voor het dier en er bv.geen financieel belang bij gemoeid is.

Heb nog even wel even iets om over na te (laten) denken: hoeveel bekende,grote ruiters/amazone's laten hun paarden slachten als ze (te) ziek of oud worden .... ?
Weet inmiddels dat ook hier weer heftig op gereageerd zal worden maar ja, ik heb nu eenmaal altijd van dit soort overpeinzingen ...

Dat was ik, die overigens voor inslapen had gekozen.

Overigens ben ik reuze benieuwd (oprecht) naar de keuzes van de bekende, grote ruiters/ amazone's. Ik ken namelijk alleen de verhalen van dieren die op concours iets breken en dan ter plekke in worden geslapen.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 08:46

@EvisuDonna: heel veel sterkte, het blijft altijd super moeilijk en vervelend.
Kiezen om mee te gaan: zou je dat doen voor het paard, denk je dat die er wat aan heeft als jij tot op het laatst bij hem blijft ?
Kiezen om niet mee te gaan: zou je dat voor jezelf doen, omdat je denkt dat je het niet aan kunt ? Als je denkt dat jet het niet aan kunt: je kunt op zo'n moment veel meer dan je zelf denkt, maar als je het echt niet aan kunt "help" je je verzorgpaard ook niets, integendeel...
Lees toch nog maar even door in het topic, er staat namelijk wel redelijk gedetailleerd beschreven hoe een en ander in zijn werk gaat...

GMVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 11:49

Ten eerste lezen mensen niet en ten tweede is doodspuiten van je paard zieliger. Iedere dierenarts zal zeggen dat slachten voor je paard het meest vriendelijk is. Helaas zijn er in Nederland nog steeds paardenhouders die het egoisme hebben om te kiezen voor wat ze zelf het prettigst vinden, in plaats van wat het beste voor het paard is. Dus wie heeft hier nou de arrogantie?

EvisuDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 14:31

@Ilzas: In ieder geval al bedankt, en doorlezen in dit topic ga ik dan ook zeker doen. Verder moet ik alles bij mekaar dan maar overwegen om mee te gaan of niet wat jij al zei, maar of ik het voor het paard doe? Natuurlijk wel een maar nu bedenk ik me dat het een super rustig paard is, dat bij iedereen wel braaf daar naar binnen zou lopen lijkt mij.. aan de andere kant zou die ook weer zo in paniek kunnen schieten =| Ik weet echt niet hoe die zou reageren, zo wisselvallig altijd! Misschien kan ik het hier als beste toch maar met de eigenaar over hebben.. maar toch heel erg bedankt, en verder lezen voor meer info dus ; )

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:31

Houden we het hier leuk?

De opmerking van Oestinja kon niet, maar ik vind dat er regelmatig door beide 'partijen' slecht gelezen wordt, dat is geen alleenrecht van de voorstanders van slachten.

Overigens is mijn dierenarts overtuigd voorstander van de slacht *LOL*

Wanderers, ik was je nog een toelichting verschuldigd. Uit jouw berichten is al vaker gebleken dat je overtuigd voorstander ben van inslapen, daar heb je geen geheim van gemaakt (en dat hoeft ook niet). Als je dan in je beric ht de koppeling legt tussen wedstrijdruiters = slachten, hobbyruiters = inslapen, en dat gecombineerd met het feit dat hier op bokt - helaas - wedstrijd rijden toch regelmatig als willen presteren - en profiteren - ten koste van je paard, vind ik het niet vreemd als het als een aanval wordt gezien, en zo voelde het ook voor mij.

Voor iedereen die denkt dat er een financieel motief aan ten grondslag ligt, wij hebben voordat we ons paard hebben weggebracht zeker het viervoudige aan de DA uitgegeven, en we hoefden ook geen nieuw paard te kopen van dat geld.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-06 16:35

Dat is nogal niet wat, EvisuDonna .. Zoals je zelf al zegt is de beslissing aan de eigenares en is de keuze al gemaakt. Persoonlijk vind ik dat zij bij haar dier tot het eind toe zou moeten blijven, zij heeft uiteindelijk hier ook voor gekozen. Als jij zelf ook 100% achter deze beslissing staat zou jij id. (ook) mee kunnen gaan om het paard bij te staan op zijn laatste reis en in zijn laatste minuten. Sta je niet achter deze beslissing, dan lijkt het me heel moeilijk om mee te gaan; maar als je dat puur en alleen voor het paard toch zou doen, dan ben je in mijn ogen onvoorstelbaar dapper en hou je heel veel van je verzorgpaard! Wat overigens niet inhoud dat je niet van hem houdt als je niet meegaat hoor! Maar als je jezelf en je gevoelens zo kan wegcijferen tbv. je paard ... is haast onmogelijk om dat van iemand te verlangen ...
Om toch een beetje een idee te geven wat er gebeurt in het slachthuis: er wordt een pin door het hoofd geschoten van het paard waarop hij door z'n benen zakt omdat hij verlamd raakt/hersendood is. Zijn hart klopt op dit moment nog wel, dat is nodig om dood te kunnen bloeden. Vervolgens wordt hij weggesleept en aan zijn achterbenen omhoog getakelt waarna zijn keel wordt opengesneden zodat hij leeg bloed en het hart uiteindelijk stil valt.
Ik vind het overigens wel moeilijk om dit te schrijven aan iemand die hierin geen keuze heeft .. wens je hoe dan ook veel sterkte!