Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
oestinja schreef:O, o, Murry, vind je het niet zielig dat een paard moet vechten tegen een spuitje en een ware doodsstrijd moet voeren?
Murry schreef:Toen mijn shetlandertje in moest worden geslapen lukte het goed was heel rustig ingeslapen maar als ie naar de slagter zou moesten zou ie het veel enger hebben gevonden!
Cayenne schreef:oestinja schreef:O, o, Murry, vind je het niet zielig dat een paard moet vechten tegen een spuitje en een ware doodsstrijd moet voeren?
Wat een enorme onzingrapje zeker?
Dat komt maar een enkele keer voor. Mijn paard is heerlijk rustig ingeslapen, en heeft niet gevochten.
Wanderers schreef:En zo'n lage opmerking als bv.van Cayenne kan zeker wel door de beugel?! Elke keer als er ook maar even een beetje kritisch op het slachten gereageerd wordt, dan wordt er hier meteen moord en brand geschreeuwd. Maar als iemand hier meld om voor het afspuiten te kiezen, dan moet die persoon zich verantwoorden en krijgt dan ook nog te horen dat afspuiten zoooo'n marteling voor het dier is! Hoe noemde iemand dat hier ook alweer vrij recent?: Bu.. Sh..! Heb me lang vrij neutraal opgesteld tegenover de 'slachters', kon me zelfs sommige argumenten wel voorstellen. Maar hoe langer dit topic duurt hoe meer ik me aan de arrogantie van sommigen ga irriteren. Diegene die besluiten om hun dier in te laten slapen worden hier neergezet als egoistische dierenkwellers die hun dier een marteldood geven en diegene hun dier naar de slager (laten) brengen worden hier afgetekend als barmhartigen! Nou sorry hoor, dat gaat mij toch echt even te ver en schiet me behoorlijk verkeerd in mijn strot! Ik heb steeds gezegd dat het noodzakelijk is om je hoe dan ook goed te orrienteren voordat je een beslissing neemt; en ja, er kan zowel bij het slachten als bij het afspuiten iets niet goed gaan en dat is hoe dan ook k#$.
Geen enkele manier van sterven is 'leuk' maar als er dan ook nog wilde indianen verhalen de ronde gaan doen over hoe het eea. gaat, is het denk ik onderhand knap onmogelijk om nog op een normale manier tot een keuze te komen. Als iemand nu bv. voor de keuze staat en alleen maar de laatste berichtjes leest over paarden die tegen 'het spuitje' vechten, dan kan ik me voorstellen dat zo iemand zich naar schrikt en voor de slacht kiest. Maar is dat dan een bewuste keus of is dat dan een keus gemaakt uit angst ontstaan door de negatieve reacties hier?! Echt, lees dit topic en andere fora er maar op na: de keren dat het afspuiten niet vlekkeloos verloopt zijn uitzonderingen ... Bij het slachten loop je net zoveel risico dat het fout kan gaan ... of goed. Het grote verschil blijft zitten in de plaats waar 'het' gebeurt; het wel of niet(kunen) vervoeren; het wel of niet afscheid kunnen nemen en de manier waarop; en de verwerking van het dode lichaam ....
Overigens respecteer ik nog altijd de keuzes van een ieder, ook als er voor de slacht gekozen is/wordt, mits er in alle oprechtheid wordt geloofd dat dat de juiste keus is voor het dier en er bv.geen financieel belang bij gemoeid is.
Heb nog even wel even iets om over na te (laten) denken: hoeveel bekende,grote ruiters/amazone's laten hun paarden slachten als ze (te) ziek of oud worden .... ?
Weet inmiddels dat ook hier weer heftig op gereageerd zal worden maar ja, ik heb nu eenmaal altijd van dit soort overpeinzingen ...