[IM] In laten slapen of naar de slager?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GMVD

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:48

Wat er is je paspoort staat heeft te maken met fokdoel. Het paard is dan niet gefokt voor menselijke consumptie. Koeien, schapen, varkens worden gefokt voor (o.a.) consumptie. Het paard zoals wij het kennen is niet gefokt voor consumptie, maar dit betekend niet dat wanneer ze dood gaan dmv slachting dat de paarden niet mogen worden opgegeten!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:49

Het spijt me, er staat letterlijk in de paspoorten dat het dier niet voor menselijke consumptie bedoeld is, en dat is een keuze die je maakt en die met medicatie te maken, niet met gebruikdoel.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:51

Citaat:
Waarom moet ieder paard een paspoort hebben?

Ten eerste om te weten om welk dier het gaat. In het paspoort komt namelijk het levensnummer en het chipnummer van het paard te staan.
Daarnaast moet in paspoort worden aangegeven of het paard wel of niet bestemd is voor humane consumptie. Hiermee wordt vooruitgelopen op aanpassing van Europese regelgeving op het gebied van diergeneesmiddelengebruik. Als die regelgeving is aangepast, wat naar verwachting nog anderhalf jaar zal duren, is er voor een paard dat niet bestemd is voor humane consumptie een beel breder scala aan diergeneesmiddelen beschikbaar als het ziek is.

Mag ik de bestemming van mijn paard achteraf, bij voorbeeld bij verkoop nog wijzigen?

De bestemming 'slacht' mag wel gewijzigd worden in 'niet bestemd voor de slacht', andersom mag niet.

bron: http://www.nl-paardenpaspoort.nl/

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:02

Je link doet het bij mij niet, Lielle, klopt dat?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:05

vreemd, bij mij wel.

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:06

bij mij ook gewoon

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:09

Hmm, raar ik krijg de foutmelding dat de pagina niet kan worden weergeven. Vanavond maar even op een andere computer proberen dan maar. Knipoog

GMVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:12

Lielle schreef:
Het spijt me, er staat letterlijk in de paspoorten dat het dier niet voor menselijke consumptie bedoeld is, en dat is een keuze die je maakt en die met medicatie te maken, niet met gebruikdoel.

Ik vind dit echt een waanzinnig domme opmerking! Ieder paard mag geslacht worden TENZIJ ze ziek zijn of medicatie hebben gehad waardoor ze niet aan de voedingseisen voldoen. In het paspoort van mijn vorige paard staat hetzelfde vermeld; niet voor menselijke consumptie, maar Master is gewoon mee gegaan naar Slagerij Worst. Natuurlijk... Ik vind dit echt dom, sorry hoor! Jij wil dus zeggen dat als jouw paard naar de slager gaat dat ze hem dan zo weggooien? Pffff....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:20

Ten eerste kan dit wel op een wat normalere toon gezegd worden Knipoog En het feit dat een paard niet voor MENSELIJKE consumptie is, betekent nog niet dat ze het zomaar weg gooien. Verwerking tot - ik noem maar wat - hondenvoer is bv ook nog mogelijk.

Ieder paard mag nl geslacht worden, altijd. Het is alleen NIET altijd toegestaan om het vlees te gebruiken voor menselijke producten Knipoog en als er in het paspoort van Master heeft gestaan dat hij NIET voor menselijke consumptie is, is dat ook zeker niet gebeurd. Lees mijn quote van de site over het paardenpaspoort maar eens.

Ik raad je aan voortaan even wat beter te lezen en zeker wat normaler te antwoorden (en dat is een prive opmerking, geen mod opmerking).

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:21

ik vind idem dito de opmerking master naar slagerij worst een beetje te ver gaan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:22

ze heeft het over haar eigen paard, dus dat moet ze wat mij betreft zelf weten.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:22

Dan wordt het niet gebruikt voor menselijke consumptie, maar misschien wel voor dierlijke ofzo?
In ieder geval: Niet ieder paard mag geslacht worden, bijvoorbeeld een paard wat geen chip heeft maar een DNA-registratie. Zo'n paard mag niet geslacht worden tenzij het eerst gechipt wordt en dan is er nog een wachttijd van 6 maanden.
Daarnaast heb ik pasgeleden een paard gekocht met een engels paspoort, deze is ook niet voor menselijke consumptie staat er met grote letters in.

Maar als ik dan het stukje van Lielle lees, denk ik dat zij gelijk heeft, ook voor de DNA-registratie betekend het dat het dier net voor menselijke comsumptie gebruikt mag worden.
Laatst bijgewerkt door avanoort op 14-07-06 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:24

dat van die DNA registratie wist ik trouwens niet, ik wist wel dat er een wachttijd is van 6 maanden nadat je een paspoort hebt aangevraagd.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:25

Na het lezen van jou stukje begin ik er aan te twijfelen, zal even wat info opzoeken!

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:28

http://www.invisio.nl/antichip/Ontheffi ... 5-2005.pdf

Bij de ontheffingsvoorwaarden, nr. 4 staat " Het paard waarvoor de eigenaar ontheffing van de chipverplichting heeft, mag niet geslacht worden, behalve als het alsnog gechipt wordt en er een wachttermijn van 6 maanden na de dag van chippen in acht genomen wordt.

GMVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:12

Lielle schreef:
Ten eerste kan dit wel op een wat normalere toon gezegd worden Knipoog En het feit dat een paard niet voor MENSELIJKE consumptie is, betekent nog niet dat ze het zomaar weg gooien. Verwerking tot - ik noem maar wat - hondenvoer is bv ook nog mogelijk.

Ieder paard mag nl geslacht worden, altijd. Het is alleen NIET altijd toegestaan om het vlees te gebruiken voor menselijke producten Knipoog en als er in het paspoort van Master heeft gestaan dat hij NIET voor menselijke consumptie is, is dat ook zeker niet gebeurd. Lees mijn quote van de site over het paardenpaspoort maar eens.

Ik raad je aan voortaan even wat beter te lezen en zeker wat normaler te antwoorden (en dat is een prive opmerking, geen mod opmerking).

In Master's paspoort stond niet geschikt voor menselijke consumptie, maar hij is na de slacht in zijn geheel de vrizer van een dorpsgenoot van ons in gegaan. Hij is geslacht in een ambachtelijke slachterij, waarna het vlees direkt naar deze opkoper is gegaan, ik weet dus zeker dat Master opgegeten is (voor dat ik commentaar krijg; nee, ik heb daar geen moeite mee, hij heeft een goed leven gehad en op de juiste manier aan zijn einde gekomen). En mocht je me nu nog niet geloven, dan ben ik best bereid om Master's paspoort in te scannen. Ik had dus niet nog beter kunnen lezen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:15

Dan houdt jouw slachter zich absoluut niet aan de wettelijke eisen, want het is dus pertinent verboden volgens de uitgevende instantie van de paardenpaspoorten, en dat bedoelde ik met beter lezen. Overigens heb ik met het principe geen moeite, ook mijn paard is naar de slacht gegaan.

GMVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:15

En voor wat betreft de opmerkingen over mijn opmerkingen; ik hield zielsveel van dat paard, hij was mijn alles... Maar laat één ding duidelijk zijn; het paard is nu dood, of het nu opgegeten is, weggeooid, aan de hond gevoerd, gecremeerd of afgespoten, het blijft voor mij hetzelfde en de herinneringen blijven wel degelijk positief!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:17

En dat deel ik volledig met je, daar denk ik ook zo over. Anderen niet, en dat recht hebben ze.

GMVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:18

@ Lielle; dat zal best maar het is dus niet per definitie zo dat je als eigenaar te bepalen hebt wat er met je paard gebeurd. Als je als eigenaar zegt dat je petrtinent niet wilt hebben dat je paard gegeten wordt, kan een slachter daar ja en amen op zeggen en iets anders doen. Hiervoor is in Nederland nog te weinig gedaan. Volgens de geschriften heb je gelijk, Lielle, ik bedoel alleen te vermelden dat het niet per definitie gaat zoals het moet.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:21

Je zult altijd plekken hebben waar het niet zo gaat als het zou moeten gaan.

Als het moment daar is zal hij worden ingeslapen en worden gecremeerd, zijn mooie lichaam zal voorzichtig worden meegenomen en het as zal bij mij terugkomen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:21

En dan kom je op het punt dat je dus je slager (en je DA in het geval van een spuitje) zeer zorgvuldig moet uitzoeken, zodat je dat voorkomt. Iemand die zich aan dergelijke praktijken schuldig maakt heeft al snel een slechte naam opgebouwd nl.

Overigens vind ik het bijna misdadig om een paard dat niet voor consumptie bestemd is, daar toch voor te gebruiken. Niet omdat dat voor het paard erg zou zijn, maar omdat er goede redenen zijn (medicijngebruik) waarom dat niet mag.

GMVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:24

Dat is een ding wat zeker is... Mijn volgende paard zal ik trouwens ook laten cremeren en terugkomen in as. Ik heb nu namelijk twee Belgisch Trekpaarden en die worden ook niet gegeten wegens het taaie vlees.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:27

En eigelijk is het gewoon krom:

Bepaalde medicijnen mag een paard niet krijgen als het paard geen paspoort heeft omdat het anders niet geregistreerd kan worden en het in een levensbedreigende situatie kan betekenen dat het paard dus aan zijn eind komt, simpel omdat hij geen paspoort heeft.
Maar slachten daarintegen kan dus nog wel ten alle tijden.
Je zou eigelijk zeggen, waarom dan dat hele chip gebeuren, als er toch onvoldoende controle is op de wetgeving.
Wie weet of zo'n chip verwijderd wordt bij het slachten?

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:30

@GMVD, vanwaar de keuze voor cremeren? Je hebt geen moeite met slachten, waarom dan niet de destructie?
Gewoon nieuwsgierig!