[IM] Hoe gaan jullie met het verlies van je paard om ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:18

meggiemeg schreef:
Heb dit topic al meerdere malen voorbij zien komen en elke keer had ik zoiets van blij dat ik dat niet mee hoef te maken voorlopig! Helaas was dit te snel werkelijkheid!!

Afgelopen maandag heb ik mijn paard in moeten laten slapen.
Ongeveer 2 weken geleden begon hij wat onregelmatig te lopen.
De gedachten gingen uit naar een hoefzweer of een kneuzing van de wand omdat hij zich verlipt had.
Dus de behandeling opgestart voor een hoefzweer. Dit was op maandag. Op donderdag terug voor controle, helaas nog geen verbetering. De vraag kwam of ik mijn paard daar wilde laten staan zodat hun eigen smid er de volgende dag naar kon kijken.
Die had direct iets van dit is geen zweer. Zodoende werd zijn voorbeen op de foto gezet. Hier kwam hko 4 uit met aan diverse gewrichten zware artrose.
Pijnstillers mee en hij zou de rest van zijn leven op de wei slijten.
Helaas een week verder wilde hij niet meer lopen, weer de dierenarts erbij. Deze wilde hem naar de kliniek hebben om weer foto's te kunnen maken. Deze wezen uit dat het hoefbeen is gaan zakken en kantelen. Pijnstillers werden opgeschroeft, bloedverdunners erin en ontstekingremmers.
Prognose was slecht, er werd nog overwogen om te gaan gipsen.
Hij is op de kliniek gebleven voor het weekend, zondagmiddag is hij gaan liggen en wilde niet meer overeind komen. Hij wilde ook niet meer eten. At alleen als ik er bij was, ging 4x per dag naar hem toe.
Op maandagochtend was hij zo slecht dat we besloten hebben om hem zijn rust te geven en geen pijn meer.
Ik heb mijn grote vriend 11 jaar lang in mijn leven mogen hebben.
De klap is zo hard, in 2 weken tijd was hij weg.
Hij was altijd zo groot en krachtig en in een paar dagen een klein en zielig hoopje!
De dagen zijn leeg, lang en stil zonder hem. Het gat enorm groot!
Barst meerdere keren per dag in tranen uit, slaap slecht.
Ondanks de wetenschap dat ik hem een goed leven heb gegeven 11 jaar lang, dat ik voor hem heb gekozen en niet voor mezelf. Het verstandelijke weet gewoon dat ik er goed aan heb gedaan alleen het gevoelsmatige zal wel een lange tijd nodig hebben.
Het is zo onwezelijk dat hij nooit wat heeft laten merken tot voor die 2 weken terug...
Afbeelding

wat een verschrikkelijk herkenbaar verhaal!! die van mij had ook HKO en deze was van op en top sportpaard binnen 4 maanden in een oud versleten mannetje veranderd.

nu rond deze periode werk vorig jaar de HKO geconstateerd erg confronterende tijd op dit moment.....

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:22

Voor mij is het hopelijk nog lang niet aan de beurt.
Maar ik denk dat mijn wereld instort als het zover is.
Wat doen jullie met de spullen van je overleden paardje?
EN zijn jullie na het overlijden helemaal gestopt met paarden of heb je dezelfde dag nog een nieuwe gehaald en ben je alweer bijna vergeten dat je er hoervoor ook een had?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:24

De hoofdstellen heb ik nog, die gebruik ik niet meer voor andere paarden. Zadels en dekens wel. Borstels ook. Naambordjes heb ik op mijn kamer.

Toen mijn pony overleed had ik mijn eerste paard al. Ik ben toen inderdaad vergeten dat ik ooit een pony had. :+

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:43

Heel erg veel sterkte IlonaB, op zulke momenten wordt alles weer heel erg zwaar ja :(:)

Mijn zadel wilde ik niet verkopen, maar ik wilde hem ook niet gebruiken voor mijn paard
Mja, ik had niet zomaar geld voor 2 zadels en uiteindelijk heeft mn vader me zover gekregen om hem gewoon te gebruiken voor mijn paard
Was wel heel erg moeilijk, je komt steeds weer zo'n voskleurig haartje tegen en dan voelt het zo moeilijk maarja

Er zijn dekjes die ik never nooit zal gebruiken op mijn huidige paard, er zitten nog allemaal haren op van sander en die dekjes wil ik ook gewoon houden zoals ze zijn
Dekens wil ik niet gebruiken, ze passen wel maar dat zijn gewoon de spullen van sander

Ook heb ik nog een speciaal halsterhaakje in mijn zadel kamer met het halster van sander toen ik hem kreeg en het halster+touw waarmee ik mijn laatste wandeling met hem heb gemaakt
Voor mijn paard heb ik ga woon nieuwe halsters enzo gekocht

Ik heb dan wel een ander paard, maar nog elke dag heel veel verdriet over sander

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:49

Pikeur schreef:
Heel erg veel sterkte IlonaB, op zulke momenten wordt alles weer heel erg zwaar ja :(:)

Mijn zadel wilde ik niet verkopen, maar ik wilde hem ook niet gebruiken voor mijn paard
Mja, ik had niet zomaar geld voor 2 zadels en uiteindelijk heeft mn vader me zover gekregen om hem gewoon te gebruiken voor mijn paard
Was wel heel erg moeilijk, je komt steeds weer zo'n voskleurig haartje tegen en dan voelt het zo moeilijk maarja

Er zijn dekjes die ik never nooit zal gebruiken op mijn huidige paard, er zitten nog allemaal haren op van sander en die dekjes wil ik ook gewoon houden zoals ze zijn
Dekens wil ik niet gebruiken, ze passen wel maar dat zijn gewoon de spullen van sander

Ook heb ik nog een speciaal halsterhaakje in mijn zadel kamer met het halster van sander toen ik hem kreeg en het halster+touw waarmee ik mijn laatste wandeling met hem heb gemaakt
Voor mijn paard heb ik ga woon nieuwe halsters enzo gekocht

Ik hoop dat je de discussie van het andere topic hier niet voort komt zetten.
Ik heb dan wel een ander paard, maar nog elke dag heel veel verdriet over sander

Pikeur :(:)

Ik denk dat de meesten wel snappen dat een nieuw paard geen vervanging is. En mensen die het niet snappen, daar moet je niet op ingaan.

yorindexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:56

Ik denk dat je er altijd veel verdriet aan zal hebben!
Ik ben mijn verzorghaflinger ruim 8 maanden geleden verloren.
De eerste maanden waren het ergst, maar nu mis ik haar ook nog iedere dag!

Bloem24

Re: Hoe gaan jullie met het verlies van je paard om ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:54

ik heb diverse halsters niet gebruikt.. die waren van nunique en niet van lynn..
hoofdstel, dekens enz allemaal wel.. zadel paste niet dus die hebben we verkocht.

Ik heb vroeger van een kennis een wit sjabrak gehad en ze zei : voor jou en nunique als jullie de wedstrijden in gaan.
Dit is nooit gebeurd maar vond het wel fijn dat ik hem met lynn mag gebruiken, telkens winstpunten.. alsof ik die ooit met nunique had moeten halen..

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:02

Het zadel van mijn overleden paardje hebben we nu voor haar moeder op maat laten maken. Ik wilde het liever niet verkopen, het idee dat er een ander paard met haar zadel rondloopt vind ik niet prettig.
Alle andere spullen gebruik ik voor mijn eigen paarden en die niet passen krijgt een vriendin van me die een paardje heeft die precies op mijn overleden paard lijkt.

Met deze dagen heb ik het wel erg moeilijk hoor dat ze er niet meer is.

Voor jullie ook allemaal sterkte met het verlies. Het doet ontzettend veel pijn.

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:22

Ik gebruik alleen mijn zadel voor andere paardjes, binnenkort waarschijnlijk ook de dekens, maar het hoofdstel en het halster ga ik nooit voor een ander paard gebruiken.

Wij zijn vandaag naar een nieuw paard wezen kijken :D
waarschijnlijk gaan we haar kopen *\o/* *\o/*

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:22

wat leuk!!! gefeliciteerd alvast!!

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:24

dankje :D

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:29

Hoe ziet madame of meneer eruit?

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:34

het is een mevrouw ;) zal even de site zoeken met foto's

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:34

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:40

ah wat een lekker beertjeeee! volgens mij een echte lieverd..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:48

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:50

Joyce : Ze is idd harstikke lief :D
Splash: Dat hebben we idd gezien ;). dat is heel goed te corrigeren en met lopen heeft ze er geen last van.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:51

mooi zo, wilde het alleen en zeggen

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:53

dat mag ;). stel dat het niet opgevallen was en jij het niet gezegd had dan hadden we misschien wel een probleem met haar

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:55

Wat een mooi paard :+: Hoe groot is ze?

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 21:00

dankje :D
Ze is 1,64 maar toont veel groter ( ik met mijn 1,78 komt niet onder haar buik uit)

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:09

Wow moppie wat een reus.. Hopelijk kopen jullie haar en krijg je heel veel plezier met haar..
Fijn om weer eens wat positiefs te lezen..

Je vriendje waar je zo van houd vergeet je echt niet als je een ander paard haalt..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 22:33

Dat kan ik me voorstellen Laura1982 dat dit confronterend is.
Zeker als de situatie zo gelijkend is!
Vanmiddag in de auto een beste dip gehad.
Morgen gaan we op vakantie en het was de bedoeling dat hij mee zou gaan naar Texel...
Had me er zo op verheugd, samen lekker door de duinen struinen en over het strand. Had een mooie stal met weidegang kunnen regelen..
De vakantie heeft wel een dubbel gevoel gekregen maar ik zet m toch door, mijn man heeft een zware en drukke tijd achter de rug en die heeft m hard nodig om even bij te tanken!

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 23:10

Ik heb net van mijn zusje een fotoboek van Bruintje gekregen..was wel even slikken, maar ben er onwijs blij mee :+:
Een mooier cadeau had ik niet kunnen krijgen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 00:21

Heel lief Brudoe :)

Moppielover: je hebt pb, ik heb ZEER slechte ervaringen met deze stal...