[IM] In laten slapen of naar de slager?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:45

x
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 16-01-25 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Sann_e

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 10:55

Ik zou ook willen reageren, mijn paard is een jaar ernstig ziek geweest waarvan ze niet konden vinden wat het was hij zakte steeds zonder reden door de achterhand optie die kregen was of aflaten maken of tot ouderdom in de wei.... Nu moet ik wat vertellen over mijn paard voor dat die beslissing gemaakt kan worden: Het was een draver met ontzettend veel energie heb endurance met hem gereden, als hij in de wei stond washij na een uur uitgespeelt dan verveelde hij zich en 8 op het moment van de beslissing ik had die dan ook al snel gemaakt af laten maken ik wil mijn paard waar ik ontzettend van hou niet laten dood gaan van verveling!! Toen was er nog een keuze inlatenslapen of de slager, mijn paard had zoveel energie altijd hij zou gevecht hebben bij de dokter tegen die spuit dit zou ik hem al helemaal nooit aan kunnen doen, dus de keuze was de slager tot op de dag van vandaag een jaar erna heb ik daarnog altijd zoveel moeite mee en als dan kinderen die niet weten waar ze over praten zeggen dat dat mishandeling is ga ik kapot van de pijn ik heb nog nooit van iemand of iets zoveel gehouden als van mijn paard King die mishandeling had ikhem nooit aangedaan als dat het was!!!!

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 13:34

Jammer hoor, dat er toch nog door een enkeling venijnig en vijandig gereageerd wordt ... Ik zou zeggen: neem de moeite om mijn berichten na te lezen voordat er iemand met een (ver)oordeling komt! Verschillende keren heb ik op dit topic gepost en daarin weliswaar mijn eigen mening gegeven, maar nooit iemand veroordeeld over het hebben van een andere mening. Inderdaad met 1 kanttekening, eentje waar ik nog steeds volledig achter sta en blijf staan ..
Ik ben verder niet van plan om op kortzichtige, domme reacties in te gaan. Mijn vraag was serieus en niet laagdunkend bedoeld en ik ben blij dat er mensen zijn die dat ook zo begrepen hebben, bedankt daarvoor! Van die enkeling die dat niet begrepen heeft en in de verdeding schiet vraag ik me eigenlijk af waarom die persoon zich aangevallen voelt?!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 13:36

Ik voel me wel aangevallen. Je impliceert dat wedstrijdruiters een in jouw ogen onterechte keuze maken terwijl hobbyruiters dat niet doen. Daarmee veroordeel je impliciet wel mijn keuze, en daar heb ik problemen mee.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:43

Ok. heb al 3x geprobeerd om een verhelderend berichtje te schrijven en al 3x weer gewist. Ben bang dat het nu nml. even niet uitmaakt wat ik schrijf ... gesnapt wordt het blijkbaar toch niet ("Ik hoef niets uit te leggen: mijn vrienden snappen mij zo wel; mijn vijanden begrijpen mij toch niet")
Even toch snel: Lielle, ook ik ben een liefhebster van dieren die daarnaast ook met haar paarden meedoet aan wedstrijden, dus ik snap echt werkelijk waar niet op wat voor gronden je mij beschuldigd van het impliceren van bepaalde zaken?! Denk dat jij je misschien aangesproken voelde door mijn vorige berichtje.Ten onrechte, juist ook jouw reactie was 'normaal'. Ik reageerde eigenlijk op het bericht van Ilzas, die nogal negatief reageerde op mijn vraag.
Maar goed, ik wil niet dat dit gevoelige topic verzand in het over en weer plaatsen van beschuldigingen .. dus ik zwijg verder wel ..
Wens een ieder nu alvast heel veel sterkte en wijsheid bij het nemen van deze, niet terug te draaien, beslissingen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:53

Pfff dit topic even doorgespit.Voordat ik dit gelezen had,veroordeelde ik ook degenen die hun paard naar de slager hebben gebracht,dat zou ik nooit doen,nee mijn paarden zouden vredig inslapen.
Nu lees ik dus dat in sommige gevallen het vredige,niet vredig is gegaan.Dit heeft mijn mening drastisch gewijzigd.ik zelf heb twee pony's in laten slapen,ze waren erg ziek en kortom gewoon op.Ze konden ook niet meer knokken en tevens niet vervoerd worden.Naar de slager of in laten slapen.Ik vind het een erg moeilijke keuze,maar ben heel blij dat een ieder zijn mening en verhaal hier heeft gepost.Mijn menig is er door verandert en zie in dat ook mensen die hun paard naar de slager doen een gouden hart hebben voor hun paard,want ze kiezen voor een snelle dood.Het spijt me voor mijn oordelen in het verleden (nooit geuit wel gedacht),en met alle respect voor een ieder,welke keuze je ook maakt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 15:54

je laatste bericht verheldert voor mij wel eea, ik zal later nog even toelichten waar mijn ' beschuldiging' op gebaseerd is.

Timokyana Lovers En als we dat wederzijds begrip kunnen creëren is er toch een hoop bereikt.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:29

Wanderers schreef:
Jammer hoor, dat er toch nog door een enkeling venijnig en vijandig gereageerd wordt ... Ik zou zeggen: neem de moeite om mijn berichten na te lezen voordat er iemand met een (ver)oordeling komt! Verschillende keren heb ik op dit topic gepost en daarin weliswaar mijn eigen mening gegeven, maar nooit iemand veroordeeld over het hebben van een andere mening. Inderdaad met 1 kanttekening, eentje waar ik nog steeds volledig achter sta en blijf staan ..
Ik ben verder niet van plan om op kortzichtige, domme reacties in te gaan. Mijn vraag was serieus en niet laagdunkend bedoeld en ik ben blij dat er mensen zijn die dat ook zo begrepen hebben, bedankt daarvoor! Van die enkeling die dat niet begrepen heeft en in de verdeding schiet vraag ik me eigenlijk af waarom die persoon zich aangevallen voelt?!

O dat wilde ik zeker doen, maar de zoekfunctie lag er gisteravond uit...
Voor de rest: ik ben het eens met Lielle: ik voel me wel degelijk aangevallen, (ook al heb ik mijnpaard in laten slapen en ben ik een hobby-ist)

LinoLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 18:32

Ik ga voor Inlaten slapen. Bij slachten krijg is zo'n rare gedachten!

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:22

inlatenslapen ik zou me paard voor nog geen miljoen naar de slacht brenge

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 10:58

En kunnen jullie twee (lorenzolover en LinoLady) ook uitleggen waarom?

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:06

Nerwen schreef:
En kunnen jullie twee (lorenzolover en LinoLady) ook uitleggen waarom?

1. het idee dat iemand je paard opeet vind ik echt afschuwelijk
2. je paard word toch als het waren dood geschoten ik weenie ik vind dat gewoon neit zo fijn idee
en je voeld je zowiezo al rot omdat je paard dood is en dan ook nog is doodgeschoten nee niet echt iets voro mij

GMVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:09

Natasja91 schreef:
Wat zou jij doen?
Je paard heeft bijvoorbeeld een peesblessure, kan niet zonder pijn leven. Zou je hem laten inslapen, of naar de slager brengen, en waarom?

Beste Natasja,
Tot nu toe heb ik de paarden die bij mij waren en die aan het einde kwamen allemaal laten slachten. Ik ben er van overtuigd dat dit voor een paard de meest vriendelijke methode is. Zoals mijn laatste paard; hij kreeg een wortel en tijdens het kauwen was hij al dood. Af laten spuiten is in mijn ogen zielig, omdat een paard tegen alle natuur in wordt lam gelegd om vervolgens een prik te krijgen die ervoor zorgt dat hij na een tijdje dood is. Doe mij maar de slager, een schone ruimte waar een paard makkelijk in loopt, zijn laatste worteltje eet en gaat. Buiten dat heb je ook de kermis op je erf niet, het paard wegslepen, afvoeren enzovoort.
Gabriella

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:10

lorenzolover schreef:

zoals hier al talloze malen is verteld, je kunt aangeven of je paard voor consumptie is bestemd.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:57

Ik vind het jammer dat bij inslapen (middels injectie) als enig tegen argument het eventuele vechten steeds weer de boventoon voert. Zoals ik (en anderen met mij) is dat absoluut niet nodig als je een goede da hebt.
Zelf ben ik niet tegen slachten, maar ik vind afscheidnemen ook heel belangrijk. Niet beledigend of dergelijke bedoelt maar mij bekruipt bij schieten het gevoeld van excuteren.

Als ik straks oud en op ben (of ernstig ziek) dan zou ik ook een spuitje willen ipv een de kogel.

Mijn berichtje is zeker niet belerend bedoeld voor diegenen die voor slachten kiezen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:59

dat ben ik volkomen met je eens, net zo goed als het frustrerend is om te lezen dat het argument tegen slachten is dat je je paard toch niet opeet Boos!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 11:59

zo ver heb ik nog niet eens gedacht: slachten is dus ook opeten? kun je ook aangeven dat je dit niet wil of is dat niet mogelijk?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:00

Lielle schreef:
lorenzolover schreef:

zoals hier al talloze malen is verteld, je kunt aangeven of je paard voor consumptie is bestemd.

Haha!

THHIRZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:02

Lielle schreef:
lorenzolover schreef:

Ow oke sorry Bloos

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:03

dank je!

horsefan08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:05

oke, dit is mijn mening, ik zou me paard nooit voor me plezier na een slacht brengen, maar als je nou al niet zoveel geld heb, kan je hem beter na de slacht brengen, als een spuitje geven, want dan heb je toch nog een klein deel van al het geld dat je aan hem hebt uitgegeven. Natuurlijk is dit vreselijk, maar je paard kost al heel veel geld(hier kies je ook zelf voor, en als je van je paard houd is dit ook niet erg) maar als je hem na de slacht brengt krijg je toch weer een klein deel voor je toekomstige paard(als je over het verdriet van je andere paard bent gekomen!)

Kidcatlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:08

In laten slapen Ja

GMVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:11

Je kunt absoluut niet aangeven op je paard wel of niet opgegeten mag worden. Wat een slachterij doet is het hoofd van je paard bewaren. Uit de hersenstam wordt een sample genomen waaruit opgemaakt wordt of het paard voor consumptie geschikt is. Als je dus niet wilt dat je paard gconsumeerd wordt, geef je hem dezelfde dag nog een wormenspuit. Dan mag het dier niet worden geslacht voor consumptie. Je kunt het best aangeven bij een slager, maar een slager ziet vlees. Dus als het verdreitige baasje weg is, wordt het dier alsnog gevild en tot vlees verwerkt en de hersenstam gecontroleerd. Als het vlees goed is gaat je paard alsnog. Dit is ook logisch, een slager ebtaald namelijk ook voor het afval wat hij laat wegvoeren. Als daar een heel paard bijzit, wat geschikt zou zijn geweest voor consumptie is dat weggegooid geld voor hem... Dubbel, want hij kan én het vlees niet verkopen én het afvoeren moet worden betaald.

GMVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:12

(Sorry, maar wij hebben een slagerij in de familie)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:19

Waarom staat er dan in je paspport dat een paard niet voor menselijke consumptie is?