Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Beste lezers,
Dit is het verhaal van mijn paard Ramondo (Ram). Ram is een schimmel ruin van 17 jaar oud en wij zijn nu zo’n 14 jaar samen. Ongeveer 5,5 jaar geleden begon Ram linksachter kreupel te lopen. Nou goed, eerst een tijd stappen en weer opnieuw proberen, maar de klacht kwam steeds terug. De dierenarts erbij gehaald, diverse onderzoeken en buigproeven gedaan en uiteindelijk werd er geconstateerd dat hij uit zijn rug zou moeten komen. Er werd mij geadviseerd om hem te laten kraken. Dit advies heb ik opgevolgd en ben met hem naar de kraker geweest.
Ik vond het een erg naar gezicht dat kraken. Hij kreeg van tevoren wel een spierverslapper om te ontspannen en vervolgens werd er met zo’n losse rubber kop van een hamer (die ook wel gebruikt wordt door de stratenmakers) op zijn wervels geslagen. Nadat hij was behandeld moest ik eerst 2 weken aan de hand kleine voltes stappen en daarna weer langzaam opbouwen. Ik moet zeggen dat wij daarna weer een hele tijd lekker hebben gereden, maar na verloop van tijd begon hij weer onregelmatig te lopen. Nog een keer naar de kraker omdat het de eerste keer toch wel goed had geholpen. Ik heb in de tussentijd zelfs een nieuw zadel laten aanmeten zodat hij daar in ieder geval geen last van zou hebben. Maar na deze behandeling werd hij sneller kreupel en heb ik weer de dierenarts erbij gehaald. Al met al ben ik met deze onderzoeken 2 jaar bezig geweest en heb ik hiervan bijna 1,5 jaar gestapt.
Uiteindelijk hebben wij Ram in Emmeloord laten behandelen, eerst buigproeven gedaan en daarna foto’s laten maken. Helaas was de uitslag van de foto’s erg teleurstellend. Ram had linksachter in zijn kogel last van artrose in de hoogste categorie en er waren wat losse botsplinters te zien. Het rechter achterbeen heb ik niet laten fotograferen maar volgens de behandelende arts zou daar dezelfde diagnose uitkomen. Het advies dat ik kreeg was dat ik Ram kon laten opereren omdat ik zo niet meer met hem zou kunnen rijden. Het slagingspercentage van deze operatie was echter minder dan 50% en hij zou een hele tijd stalrust moeten krijgen. Na alle risico’s te hebben afgewogen, heb ik besloten om hem niet te laten opereren en heb ik hem af laten keuren. Maar ja wat doe je met een paard waar je niet op kunt rijden?
Omdat ik hem absoluut niet af wilde laten maken heb ik hem overgenomen van de verzekering en hem in een heus paardenrusthuis geplaatst. En wel in rusthuis Salland in Drenthe. Hier kon Ram overdag lekker met een vaste groep rusthuispaarden in de wei lopen en in de avond stond hij weer op stal. Er staan hier over het algemeen paarden die van hun oude dag genieten. In totaal heeft Ram hier 3 jaar gestaan totdat ik in maart dit jaar een clinic bij ons op stal heb bijgewoond van Antoine. Aan het einde van de clinic heb ik Antoine het verhaal van Ram verteld en gevraagd of ik überhaupt een keer met Ram mee zou kunnen rijden. Antoine verzekerde mij dat Ram met 10 minuten weer goed zou lopen. Nou dat laat ik mij geen 2x zeggen natuurlijk. Ik heb Ram het volgende weekend opgehaald en ik ben begonnen met heel rustig om de dag te longeren (op de manier van Antoine), zodat ik de volgende clinic in april mee zou kunnen doen. Na een korte maand heb ik de clinic bij Antoine gereden en….. geen stap kreupel! Ik rij nu regelmatig bij Antoine en Ram gaat steeds beter lopen, hij is ontspannen, voorwaarts, ruim en recht. Als ik die clinic in maart niet had bijgewoond had Ram waarschijnlijk nog steeds in het rusthuis gestaan.
Antoine, bedankt voor alle hulp.