[IM] Sambal, mijn held - ons afscheid komt dichterbij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Liins

Re: Sambal, mijn held - ons afscheid komt dichterbij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 11:09

Vivian heeeeel maar dan ook heel erg sterkte de komende tijd!! Sambal is een heel speciaale pony met een super uiterlijk en innerlijk. Ik vind het dan ook super knap dat jij deze beslissing kunt nemen samen met je ouders. Heel erg veel sterkte meid!

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 11:18

Wat verschrikkelijk zeg! Je verhaal greep mij erg aan.
Ik wens je heel veel sterkte!!!

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 11:23

Vief, ook ik ken je verhaal maar krijg nu weer een brok in mijn keel. Meis, geniet nog even van hem, je hebt in ieder geval prachtige foto's die hopelijk mooie herinneringen koesteren!
Sterke!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 11:32

wat verschrikkelijk, wat heb je je verhaal mooi verwoord, hoe sambal is, een geweldige pony zeg! De foto's zeggen meer dan welke woorden ook over de band die jullie hebben.
Heel veel sterkte voor vrijdag!

Linda01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 11:57

Wat erg zeg Verdrietig
Geniet nog zoveel mogelijk van de korte tijd die jullie samen nog hebben!
Zo te horen heeft hij een mooi leven gehad..
Sterkte Ach gut

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 12:08

heel veel sterkte. ik weet hoe het voelt om naar zo'n dag toe te leven. Mijn paardje was ook 6 en kon absoluut niet als weidemaatje verder.
Geniet nog even goed van de laatste dagen samen!

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 12:18

Heel veel sterkte.. het lijkt mij vreselijk zoiets!!!

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 12:22

Lieve Vivian.
Kreeg weer kippenvel toen ik het las.
Geniet nog van hem nu hij er nog is.
Wil je heel erg veel sterkte wensen de komende dagen.
Als er iets is mag je me altijd PBen.

Sterkte Ach gut

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 12:29

Heel veel sterkte:(

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 12:37

Ik heb altijd je topics gevolgd omdat ik Sambal zo'n leuke uitstraling vond hebben en jullie zo leuk vond passen. Ik schrok dan ook ontzettend tijdens het lezen van je verhaal, dit had ik echt niet verwacht, ik zit hier met tranen in mn ogen..
Ik wens je alvast heel erg veel sterkte

passiepeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:18

heeeel erg veel sterkte,, en geniet nog maar fijn van de tijd die je nog met hem hebt.

Canter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:26

Vief, ook van mij nogmaals heel veel sterkte de komende tijd, ik heb er verder geen woorden voor. Hou je taai!

Vieva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 14:09

veeel sterkte vief, ik wen sje het beste Ach gut
Ik zit met tranen in me ogen Boos!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 14:15

Jeetje, onwijs veel sterkte met het verlies van je maatje, ik leef met je mee. Vriendjes zijn? Ik heb ff in je profiel zitten neuzen waarin ik zag/las dat je al heel wat pony's en paarden voorbij zijn gekomen. Heel veel sterkte met het zoveelste verlies, ik vind Sambal echt een geweldige pony !!!! Cool Hele leuke naam trouwens, origineel. Echt top van je dat je hem uit zijn lijden verlost, ook al is het voor jou heel zwaar. OK dan! Hij zal je er dankbaar voor zijn. Nogmaals sterkte met het verlies, maak er een mooie tijd van die je nog samen hebt, ook al is het kort. Huilen Veel foto'tjes schieten en lekker knuffelen, maak het hem en jezelf zo fijn mogelijk. Knipoog

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 14:17

Vief heel veel sterkte de komende tijd.

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 15:39

Ik krijg er tranen van in mijn ogen.
Ik weet pas sinds kort dat dit aan de gang is.
Ik wens je ontzettend veel sterkte met die grote verlies.
Je kan altijd bij me aankloppen.

kim1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 16:29

heel veel sterkte deze dagen en ook vrijdag

gr kim

Marleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:01

lieve vief.. en lieve sambal
Het is en blijft zo oneerlijk
Ik heb weer tranen in mn ogen..
enorm veel sterkte..!!!
geniet nog zoveel je kan met hem samen

xxx

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:37

Wat een afschuwelijk gevoel moet dat voor je zijn!
Ik heb met kippenvel je verhaal gelezen en heb er werkelijkwaar geen woorden voor!
Je hebt het super neergezet!
Heel veel sterkte toegewenst! Dit gun je niemand! Ach gut

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:06

sorry, ik kan niet meegaan in jullie verdriet. ik heb het gevoel dat het niet hoeft.

als jij eens ziet wat mijn pony loopt met haar 2 gatenkaasbenen vol spat dan geloof je het niet.

zijn jullie verplicht dit dier te laten inslapen?
ik heb nl al wat paarden gerevalideerd, zelfs 1 waarvan de ene heup 5 centimeter lager stond dan de andere.
na 6 maanden liep ze de sterren van de hemel.

ikzelf zou hem die kans geven, ik heb echt het gevoel dat het nog niet hoeft.

als ik naar de veearts van 3 jaar geleden had geluisterd, had ik haar niet meer gehad. ik ben lekker eigenwijs geweest en ben 4,5 jaar later nog steeds gelukkig met haar zonder speciaal beslag maar met een andere rijtechniek.

het heeft met de belasting te maken.

ik vind dat je deze beslissing uit kunt stellen.

wil je het proberen, dan kun je me pb-en.

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:26

misschien moet je dit verhaal eens lezen:

Citaat:
Beste lezers,

Dit is het verhaal van mijn paard Ramondo (Ram). Ram is een schimmel ruin van 17 jaar oud en wij zijn nu zo’n 14 jaar samen. Ongeveer 5,5 jaar geleden begon Ram linksachter kreupel te lopen. Nou goed, eerst een tijd stappen en weer opnieuw proberen, maar de klacht kwam steeds terug. De dierenarts erbij gehaald, diverse onderzoeken en buigproeven gedaan en uiteindelijk werd er geconstateerd dat hij uit zijn rug zou moeten komen. Er werd mij geadviseerd om hem te laten kraken. Dit advies heb ik opgevolgd en ben met hem naar de kraker geweest.

Ik vond het een erg naar gezicht dat kraken. Hij kreeg van tevoren wel een spierverslapper om te ontspannen en vervolgens werd er met zo’n losse rubber kop van een hamer (die ook wel gebruikt wordt door de stratenmakers) op zijn wervels geslagen. Nadat hij was behandeld moest ik eerst 2 weken aan de hand kleine voltes stappen en daarna weer langzaam opbouwen. Ik moet zeggen dat wij daarna weer een hele tijd lekker hebben gereden, maar na verloop van tijd begon hij weer onregelmatig te lopen. Nog een keer naar de kraker omdat het de eerste keer toch wel goed had geholpen. Ik heb in de tussentijd zelfs een nieuw zadel laten aanmeten zodat hij daar in ieder geval geen last van zou hebben. Maar na deze behandeling werd hij sneller kreupel en heb ik weer de dierenarts erbij gehaald. Al met al ben ik met deze onderzoeken 2 jaar bezig geweest en heb ik hiervan bijna 1,5 jaar gestapt.

Uiteindelijk hebben wij Ram in Emmeloord laten behandelen, eerst buigproeven gedaan en daarna foto’s laten maken. Helaas was de uitslag van de foto’s erg teleurstellend. Ram had linksachter in zijn kogel last van artrose in de hoogste categorie en er waren wat losse botsplinters te zien. Het rechter achterbeen heb ik niet laten fotograferen maar volgens de behandelende arts zou daar dezelfde diagnose uitkomen. Het advies dat ik kreeg was dat ik Ram kon laten opereren omdat ik zo niet meer met hem zou kunnen rijden. Het slagingspercentage van deze operatie was echter minder dan 50% en hij zou een hele tijd stalrust moeten krijgen. Na alle risico’s te hebben afgewogen, heb ik besloten om hem niet te laten opereren en heb ik hem af laten keuren. Maar ja wat doe je met een paard waar je niet op kunt rijden?

Omdat ik hem absoluut niet af wilde laten maken heb ik hem overgenomen van de verzekering en hem in een heus paardenrusthuis geplaatst. En wel in rusthuis Salland in Drenthe. Hier kon Ram overdag lekker met een vaste groep rusthuispaarden in de wei lopen en in de avond stond hij weer op stal. Er staan hier over het algemeen paarden die van hun oude dag genieten. In totaal heeft Ram hier 3 jaar gestaan totdat ik in maart dit jaar een clinic bij ons op stal heb bijgewoond van Antoine. Aan het einde van de clinic heb ik Antoine het verhaal van Ram verteld en gevraagd of ik überhaupt een keer met Ram mee zou kunnen rijden. Antoine verzekerde mij dat Ram met 10 minuten weer goed zou lopen. Nou dat laat ik mij geen 2x zeggen natuurlijk. Ik heb Ram het volgende weekend opgehaald en ik ben begonnen met heel rustig om de dag te longeren (op de manier van Antoine), zodat ik de volgende clinic in april mee zou kunnen doen. Na een korte maand heb ik de clinic bij Antoine gereden en….. geen stap kreupel! Ik rij nu regelmatig bij Antoine en Ram gaat steeds beter lopen, hij is ontspannen, voorwaarts, ruim en recht. Als ik die clinic in maart niet had bijgewoond had Ram waarschijnlijk nog steeds in het rusthuis gestaan.

Antoine, bedankt voor alle hulp.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:28

Ik weet dat je het aardig bedoelt, maar het is zeker dat Sam vrijdag ingeslapen wordt. Dat is de keuze die Vivian en haar ouders hebben gemaakt. Denk je ook niet dat zij over alle mogelijkheden hebben nagedacht?
Deze keuze hebben ze gemaakt en daar hebben ze vrede mee. Wij ook.

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:29

Ohh nee....
Ik heb altijd met veel plezier naar jullie 2 gekeken wat een super combinatie Haha!
En wat een geweldig mooie pony....
Ik wens je veel sterkte en geef Sambal nog een hele dikke kus van mij.....
Mijn pb box staat voor je open meid....

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:31

Ik ga mee met Vincenza. Het hoeft niet... Ik ken paarden met een 4 op het straalbeen, die nog altijd dolgelukkig rondlopen en zuiver lopen. Er stond er zelfs nog eentje die nog erger was, als er een categorie 5 was hadden ze die gegeven, en ik heb dit paard zien lopen en die liep echt waar zuiver, niks op aan te merken.
ja jullie hebben al een beslissing genomen, maar het is nog niet te laat, het hoeft echt niet...

vincenza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:32

je wil niet weten hoeveel paarden er onnodig worden ingeslapen.

daar hebben we er meerdere van die fantastisch lopen.
ik ken mensen die op paarden rijden die voor het ingeslapen moment stonden, en die paarden lopen als een tierelier.

je kan altijd wel in die beperking blijven zitten van vrede ermee hebben. nou en ik vind dat ie nog een kans moet krijgen. dood kan ie altijd nog.

PLEASE DOE HET NIET