In laten slapen of naar de slager?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 23:31

atreyuevita schreef:
een paard moet wel zelf willen gaan. Mijn oude merrie is helemaal versleten maar wil niet dood. ik wacht tot ze zelf aangeeft niet meer te willen.. dat gaat vanzelf als ze pijn krijgt. nu is ze happy


Jah .. dat vind ik niet meer dan normaal. Ik zou mijn paard alleen maar euthaniseren als het echt niet anders kan.

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 23:38

Hmm, lastig..
Ik denk dat het aan de conditie van het paard ligt.
Als hij verder gezond is, de slager.
maar als hij doodziek is, te ziek om te vervoeren of niet gewend is te vervoeren gewoon in zn vertrouwde omgeving..

maris_coldey

Berichten: 284
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Heemskerk (Noord-Holland)

Re: crematorium!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 07:00

hoi,,

ik zou mijn paard zeker een spuitje geven, het is bij de slager al best veel fout gegaan en dat ze dan nog een keer moeten sgieten
nou dat vind ik egt zoo zielig als je hem brengt op de weg erheen voelen paarde het al en zeker als ze daar dan moete staan w8ten op de doood egt triest ik word al misselijk bj het denke aan een paard naar de slacht !!

ik zou me paaard in laten slapen! want je kan je paard tegewoordig ook laten cremeren en dan kan je nog een beetje waardig afscheid van je diertje nemen:)

xx

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110978
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 07:17

Orlando is ingeslapen, heb het helemaal zelf geregeld en het Rendac ook zelf moeten bellen Dat vond ik nog erger dan het inslapen zelf. Hij is rustig ingeslapen en kreeg van te voren al een spuitje zodat hij wat stond te wankelen, daarna is hij rustig heengegaan, en heeft geen seconde gevochten. Hij is in mijn armen overleden, en ik ben er al die tijd bijgebleven, de volgende dag heeft het Rendac hem opgehaald, en dit is mij gelukkig heel erg meegevallen. Ik had ze van te voren gebeld en uitgelegd dat ik absoluut niet wou dat er met hem naar de weg gesleept zou worden, en dus hebben ze hem vanuit het weiland opgepikt. Er is dus niet met hem gesleept, en hij is tot het einde toe gaaf gebleven.

Was dus erg tevreden


Orlando is ingeslapen omdat het voor mij beter te verwerken zou zijn, dan de slager, mijn andere paard brak namelijk haar nek, en daar heb ik nooit goed afscheid van kunnen nemen, maar niettemin ben ik geen tegenstander van de slager, en @ de poster boven mij: Je moet wel realistisch zijn, en cremeren kan hier nog niet, ook al is het wel toegestaan. Er is nog een crematoria, daarnaast is het enorm duur en niet iedereen kan het betalen.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: crematorium!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:43

maris_coldey schreef:
nou dat vind ik egt zoo zielig als je hem brengt op de weg erheen voelen paarde het al en zeker als ze daar dan moete staan w8ten op de doood egt triest ik word al misselijk bj het denke aan een paard naar de slacht !!

En hoe denk je dat het komt dat die paarden zo onrustig worden? Dat komt door ons. Door onze lichaamstaal. Blij en ontspannen zijn we niet als we ons paard naar de slager brengen of de dierenarts. Een paard voelt/ziet dat.
Niet zo vreemd dat ze dus zo onrustig zijn

Zou je er trouwens om willen denken dat msn-taal (w8ten, denke, egt enzovoort) niet toegestaan is? Alvast bedankt!

Uppojono

Berichten: 3643
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:48

Ik hoor altijd van die verhalen, dat inslapen vaak niet helemaal goed gaat.. Dat het paard zich gaat verzetten enz.. Ik weet niet hoe dit precies gaat, nog nooit bij geweest.. Maar als bij ons op stal hengsten gecastreerd worden, gaan ze altijd rustig onder narcose, dan kan toch hierna de dodelijke vloeistof toegdiend worden..?

Ik zal allereerst voor inslapen kiezen, maar soms hoor je hier zulke negatieve verhalen over..

Bianca6
Berichten: 1319
Geregistreerd: 06-05-05
Woonplaats: Eerst Eindhoven nu KESSENICH BELGIE!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:49

Whiz schreef:
atreyuevita schreef:
een paard moet wel zelf willen gaan. Mijn oude merrie is helemaal versleten maar wil niet dood. ik wacht tot ze zelf aangeeft niet meer te willen.. dat gaat vanzelf als ze pijn krijgt. nu is ze happy


Jah .. dat vind ik niet meer dan normaal. Ik zou mijn paard alleen maar euthaniseren als het echt niet anders kan.


Ja maar mijn merrie kan niet zelf meer opstaan... de vorige keer dat ze lag hebben we haar proberen een nacht in slaap te houden... ze heeft de hele nacht liggen vechten... dat was heeeeel erg om te zien... zo zou het ook gegaan zijn als we die verdoving hadden gegeven om haar in te laten slapen.
sochtends was ze op en het leek dat we geen andere keuze hadden. mijn oude dierenarts gebeld voor advies en hij zei "zet haar meteen op haar benen, ze heeft zoveel wil om te leven en zoveel kracht!!"
Dus bulldozer laten komen en haar daarmee overeind getakeld en ze was direct weer helemaal de oude !!! (tuurlijk wel dik oog etc en stijf) als een gek hinniken... ze was zooo blij!!

Nu hebben we een soort reuzen schommel gemaakt met 2 katrollen. Dus we kunnen haar nu in alle omstandigheden meteen zelf op haar benen zetten.

daffodil

Berichten: 10456
Geregistreerd: 12-11-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:14

Impuls stond al een aantal dagen in de kliniek en ik wist al dat toen ik hem daarheen bracht, dat het voor de laatste keer zou zijn......De mogelijkheden hebben we uitgebreid besproken en ik heb gekozen voor inslapen, dat deden ze daar ter plekke. Ze hadden een contract met iemand met een speciaal ingerichte trailer om de paarden op te halen, zodat de Rendac daar niet hoefde te komen. Is een paard dood, maakt het me niet zoveel meer uit wat ermee gebeurt maar ik wil gewoon niet dat ie nog van hot naar her gesleept wordt terwijl hij in leven is. Vandaar dat ik gekozen heb voor ter plekke inslapen.

Afgelopen oktober stond King in Utrecht, ook daarvan wisten we eigenlijk al dat het klaar was. Hij was nog half verdoofd vanwege foto's van zijn hals die gemaakt waren en toen hebben we meteen doorgezet. Hij had geen flauw benul wat er ging gebeuren en was heerlijk relaxed......ik vind dat een fijnere manier (voor mezelf) om ze te laten gaan. Daar heb ik vrede mee.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:16

Uppojono: sommige dierenartsen kiezen er voor eerst een verdoving te geven zodat ze suf worden en daarna de dodelijke injectie te geven. Andere geven alleen de dodelijke injectie. Ik geloof dat ze wel willen dat hier een regelgeving voor komt dat er eerst iets verdovends gegeven wordt en daarna pas de dodelijke injectie.

atreyuevita: wat een geweldig systeem en wat fijn voor de merrie! Petje af!

luna1
Berichten: 1069
Geregistreerd: 05-01-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:22

ik heb mijn eigen merrie zelf met mijn vriend naar de slager gebracht mijn vriend heeft ongewild alles zien gebeuren.
ik heb haar toen ik om het gebouw lipe ook zien hangen dit zijn beelden sdie je niet meer uit je hoofd krijgt het blijft je achtervolgen.
ik heb bewust de keuze voor de slager gemaakt aangezien mijn merrie pas 6 was en har hele leven al gevochten had wie gaf mij de agarantie dat ze dat bij het inslapen niet deed.
je kunt het anwoordt al raden niemand zelfs de dierenarts vond het voor haar beter om geslacht te worden.
het is snel over en daar ging het bij mij om.
ze was als 1ste en ik heb ook alles zelf geregeld nooit spijt van gehad maarja de een kan het wel en de ander niet das heel verschillend.
als 1 van mijn paarden niet meer normaal te vervoeren zou zijn wil ik er op nadrukken dat ik ze ook absoluut wel in zou laten slapen.

gr gemma

Debortje_
Berichten: 4104
Geregistreerd: 06-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:24

ik zou mijn pony ook liever in laten slapen. of liever dat hij oud word en dan in zijn slaap overlijd, heeft die ook geen pijn. alleen dan kan ik geen afscheid van hem nemen.. en dat wil ik zeker wel

Onyx88

Berichten: 739
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Woerden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:35

@ Maris_Coldey, ik vind het moeilijk om je serieus te nemen met je taalgebruik. En het gaat inderdaad zo nu en dan mis bij de slager, maar dat gaat het met inslapen ook!

Mij lijkt een stalen pin in zijn hersenen sneller en betrouwbaarder dan een chemisch goedje in z'n lijf. We willen toch niet dat ons paardje lijd? We laten hem niet voor niets euthanaseren.

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:32

Whiz schreef:
atreyuevita schreef:
een paard moet wel zelf willen gaan. Mijn oude merrie is helemaal versleten maar wil niet dood. ik wacht tot ze zelf aangeeft niet meer te willen.. dat gaat vanzelf als ze pijn krijgt. nu is ze happy


Jah .. dat vind ik niet meer dan normaal. Ik zou mijn paard alleen maar euthaniseren als het echt niet anders kan.


Ja maar mijn merrie kan niet zelf meer opstaan... de vorige keer dat ze lag hebben we haar proberen een nacht in slaap te houden... ze heeft de hele nacht liggen vechten... dat was heeeeel erg om te zien... zo zou het ook gegaan zijn als we die verdoving hadden gegeven om haar in te laten slapen.
sochtends was ze op en het leek dat we geen andere keuze hadden. mijn oude dierenarts gebeld voor advies en hij zei "zet haar meteen op haar benen, ze heeft zoveel wil om te leven en zoveel kracht!!"
Dus bulldozer laten komen en haar daarmee overeind getakeld en ze was direct weer helemaal de oude !!! (tuurlijk wel dik oog etc en stijf) als een gek hinniken... ze was zooo blij!!

Nu hebben we een soort reuzen schommel gemaakt met 2 katrollen. Dus we kunnen haar nu in alle omstandigheden meteen zelf op haar benen zetten.
[/quote]
[/quote]



Dat hebben jullie mooi opgelost.. Echt super knap. En tjah ik ben dan een onwijs mietje hoor.. Maar als mijn paard zo blij opstaat... dan zal ze niet door mij heen gaan.. Die beslissing kan ik dan echt niet nemen hoor. Als er nog 1 voor wil vechten dan vecht ik net zo hard met haar mee..

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 13:34

Nerwen schreef:
Uppojono: sommige dierenartsen kiezen er voor eerst een verdoving te geven zodat ze suf worden en daarna de dodelijke injectie te geven. Andere geven alleen de dodelijke injectie. Ik geloof dat ze wel willen dat hier een regelgeving voor komt dat er eerst iets verdovends gegeven wordt en daarna pas de dodelijke injectie.

atreyuevita: wat een geweldig systeem en wat fijn voor de merrie! Petje af!



Ik zou zeker weten Eisen dat er eerst een verdovende spuit zou worden gegeven.

Fantast

Berichten: 1488
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Bolsward

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 15:02

Toevallig heb ik het hier gister met mijn vriend over gehad, natuurlijk hoop ik dat mijn paard nog lang bij me mag zijn. Maar mocht de tijd komen laat ik haar rustig inslapen, in haar eigen box/wei met haar eigen "vrienden". Ik wil er heel graag bij zijn, en zie dat niet zitten bij de slager.

Ik denk maar zo, mijn paard is als een vriend voor mij. En op het moment heeft zij de steun van haar beste vriend nodig en dat is in mijn ogen niet de slager

Marije_jiplover

Berichten: 25444
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:38

Whiz schreef:
Ik zou zeker weten Eisen dat er eerst een verdovende spuit zou worden gegeven.

Er zijn juist ook veel paarden die wel tegen de verdoving vechten. Het moment dat ze het gevoel krijgen niet meer te kunnen staan, is voor paarden heel beangsigend vanwege hun vluchtdier instinct.
Dus eerste verdoven (wat volgens mij meestal wel gedaan wordt) is geen garantie voor een rustig heengaan.

Ons vorige paard is naar de slacht gebracht en dat zou ik in principe weer doen, mits het paard nog normaal vervoerd kan worden. Als dat niet kan, is er nog maar 1 optie en dat is inslapen.

Maar ik heb het ook al vaker verkeerd zien gaan met spuitjes en met ophalen. Officiëel mag de ophaaldienst van het destructiebedrijf niet verder dan 8 meter het terrein oprijden, dus moet het dier wel verplaatst worden naar de weg. En bij osn is het dus ook een keer gruwelijk misgegaan met ophalen, toen heeft het betreffende paard 3 dagen langs de weg gelegen en werd uiteindelijk op een woensdagmiddag opgehaald, de drukste middag vol met klein manegegrut. Ook niet ideaal dus.

Lady_Tamzz

Berichten: 937
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: ..

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:42

Ik zou haar gewoon in laten slapen,, het idee dat mn lieve paardje opgegeten word zou ik echt verschrikkelijk vinden

stef_unique

Berichten: 90
Geregistreerd: 23-04-06
Woonplaats: Harderwijk

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:44

Slager !! Het klinkt misschien in veel mensen hun ogen heel erg zielig. maar in laten slapen is veel zieliger!! je paard word langs de weg gelecht en moet worden op gehaalt !! vind je dat nou respect vol? de slager is helemaal niet ZIELIG!! want je paard word eigenlijk ook gewoon in geslapen!! klinkt misschien heel hard maar je krijgt ook nog wat geld voor!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110978
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:56



als jij nou eerst even mijn post gelezen had. Je paard HOEFT niet langs de weg te liggen, mits het weiland of erf goed bereikbaar is. Mijn paard is in het weiland ingeslapen en het rendac heeft hem daar netjes opgepikt. Ze moesten hier voor over het erf en 2 hekken door, maar nadat ik ze had opgebeld (in tranen) en had uitgelegd dat ik het heel erg moeilijk vond, beloofden ze hem vanuit het weiland op te halen mits ze een vrije doorgang hadden over het erf, en ons erf was ERG smal. Maar ze hebben het heel netjes en discreet gedaan. Niets geen sporen in het weiland, en het zeiltje zelfs nog netjes opgevouwen.

Hij hoeft alleen maar langs de weg te liggen wanneer het weiland te modderig is zodat de vrachtwagen vast komt te zitten, of wanneer ze het erf niet goed genoeg op kunnen. Als je van te voren belt hebben ze er echt alle begrip voor

Vond het super netjes behandeld. Ik werd zelfs later nog gebeld! En ik heb het hier idd over het Rendac waar iedereen zo negatief over is.

Dus graag niet over dingen praten waar je GEEN verstand van hebt. Het doet mij dus pijn om te horen dat inslapen "zielig" is. Ik heb het er al moeilijk genoeg mee gehad

Thirza

Berichten: 9269
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:00

even ter info, ik weet niet of het gezegd is maar als je je paard hier naar de slager brengt hoef je niet bang te zijn dat het in je eten terecht komt omdat hier alleen maar de veulens gegeten worden alle oudere paarden gaan dood naar belgië.

dit zegt natuurlijk niks over mijn keuze.

Marije_jiplover

Berichten: 25444
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:03

Cayenne schreef:
:roll:

als jij nou eerst even mijn post gelezen had. Je paard HOEFT niet langs de weg te liggen, mits het weiland of erf goed bereikbaar is. Mijn paard is in het weiland ingeslapen en het rendac heeft hem daar netjes opgepikt. Ze moesten hier voor over het erf en 2 hekken door, maar nadat ik ze had opgebeld (in tranen) en had uitgelegd dat ik het heel erg moeilijk vond, beloofden ze hem vanuit het weiland op te halen mits ze een vrije doorgang hadden over het erf, en ons erf was ERG smal. Maar ze hebben het heel netjes en discreet gedaan. Niets geen sporen in het weiland, en het zeiltje zelfs nog netjes opgevouwen.

Hij hoeft alleen maar langs de weg te liggen wanneer het weiland te modderig is zodat de vrachtwagen vast komt te zitten, of wanneer ze het erf niet goed genoeg op kunnen. Als je van te voren belt hebben ze er echt alle begrip voor

Vond het super netjes behandeld. Ik werd zelfs later nog gebeld! En ik heb het hier idd over het Rendac waar iedereen zo negatief over is.

Dus graag niet over dingen praten waar je GEEN verstand van hebt. Het doet mij dus pijn om te horen dat inslapen "zielig" is. Ik heb het er al moeilijk genoeg mee gehad

Sorry, maar de regels zijn nu eenmaal dat ze officiëel niet verder dan 8 m het erf op mogen rijden. En sommige ophaaldiensten houden zich wel netjes aan de regels en dan moet je paard dus WEL naast/aan de weg liggen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110978
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:05

Die van mij is toch echt uit het weiland opgepikt, en dat is zeker 30 meter over het erf Hij stond toendertijd bij Paulanda op stal. Nogmaals als je ze belt dan willen ze best een uitzondering maken en daar was ik blij mee. Regels of niet, ik wou niet de gedachten hebben dat mijn mannetje over 30 meter grint getrokken moest worden vind ik zo verschrikkelijk onwaardig.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 09-05-06 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Angeliekje
Berichten: 3779
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:05

Ik wil mijn tinker een waardig einde geven als het zover is. Ik ben absoluut geen voorstander van de slager. Ik ben ook al rond gaan kijken op internet. Ik heb wel iets gevonden wat me heel erg aantrekt, maar als mijn tinker niet meer in een trailer kan staan van de pijn etc., dan moet ik wel iets anders verzinnen.

Artikel uit 'Provinciale Zeeuwse Courant' :

http://www.dierenambulance.rotterdam.nl ... 21_01.html

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:09

Dames, laten we elkaar even heel? Heb respect voor elkaar's mening.

Rendac heeft zelfs een speciale service waarbij ze je paard 'respectvoller' op halen.
Stef_unique; het paard heeft er geen last meer van dat het naast de weg ligt. Dat het een naar gezicht is ben ik met je eens. Maar dat is een menselijke gedachte. Het paard is dood en voelt toch niks meer.
En denk je nou echt dat de slager respectvoller met het lijk om zal gaan dan de Rendac (of een andere ophaaldienst)? Dacht het niet. Uiteindelijk wordt het ook gewoon verwerkt.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 18:13

Ik vind het echt heel egoistisch als je je paard voor het geld naar de slager laat brengen. De meeste paarden werken hard voor hun baasjes als ze dat gevraagd worden,...
Echt walgelijk vind ik het als ze, na een leven lang voor je klaarstaan en voor je werken, *vrij veel mensen rijden niet eerlijk, die paarden ondergaan al dat gezaag en getrek, niet goed passende zadels enz.* naar de slager moeten omdat baasje dr dan nog wat centjes uithaalt!