[IM] Spijt van paard naar Rendac

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Spijt van paard naar Rendac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 00:23

Nog niet zo lang geleden mijn lieve meisje moeten laten inslapen !
Ze ging vlot en netjes .
Nadat ze er lag vroegen ze of ik wilde laten Cremeren individueel heb NEE gezegd . Ik keek naar mijn paard en daar lag alleen maar een omhulsel veel kleiner ineens .
Heb haar snuit nog een kus gegeven en ben gegaan .
Als ze voor t inslapen hadden gevraagd had ik waarschijnlijk JA gezegd .
Maar na het overlijden zag ik daar niet meer mijn paard liggen .
TS de keuze die je maakte is goed , prima
Het is het lichaam maar niet de ziel .
Heb geen spijt .

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 00:29

Zinzi_jewel schreef:
Ze ging vlot en netjes .
Nadat ze er lag vroegen ze of ik wilde laten Cremeren individueel heb NEE gezegd . Ik keek naar mijn paard en daar lag alleen maar een omhulsel veel kleiner ineens .
Heb geen spijt .

Bedoel je rendac?

Want het is alleen individueel transport. Eenmaal bij rendac volgt dezelfde procedure als met een kadaverwagen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 00:45

Ik zie dat meerdere bokkers mijn post onbeschoft vinden. Zo was hij niet bedoeld. Nu ik het zo lees geef ik toe dat ik het beter had kunnen verpakken. Ik ben opgegroeid in de achterhoek waar de communicatie vaak vrij kort door de bocht en scherp is. Voor ons heel normaal en ik vergeet soms dat dit in de rest van het land minder gewaardeerd wordt. Mijn excuses. Ik ben geen kille boeman. In tegendeel zelfs maar ondanks dat ik een heel groot hart heb, ben ik ook gewoon heel realistisch iets waar mensen soms moeite mee hebben.

Ik ben in mijn leven een aantal dieren verloren die ik lief had, maar nog veel meer mensen. De mensen die achterblijven na het verlies van hun dierbare zijn door de emotie zwakker en meegaander dan dat ze normaal zouden zijn. Ik heb er een hekel aan dat juist op het moment dat mensen op hun zwakst zijn er allerlei dure dingen worden aangesmeerd waarbij de nabestaanden het idee hebben dat ze dat niet kunnen weigeren en dat het zo hoort, omdat je de overledene anders “niks waard vindt” ik heb daar de grootste moeite mee. Ik vind dit puur onrecht en niet eerlijk. De wijze van afscheid nemen van een overledene en hoeveel dat gekost heeft zegt helemaal nul over hoe belangrijk die persoon voor jou was. Mensen vol in hun emoties zijn nou eenmaal een heerlijke melkkoe en als ik eerlijk ben verafschuw ik dit verdienmodel gewoon. Dit ging me echter pas opvallen nadat ik dit heel vaak heb zien gebeuren. Mijn eerste begrafenis woonde ik bij toen ik een jaar of 8 was, daarna volgden er nog heel veel. Inmiddels zijn ze niet op twee handen en ook niet op drie handen te tellen. Ik heb letterlijk de ziel zien verdwijnen uit mensen die ik lief had en ben er ook werkelijk bij geweest op het moment van sterven. En als je bij de zoveelste weer hetzelfde spelletje ziet gebeuren dan kijk je er na de twintigste keer toch echt anders naar dan bij de eerste. Bij het eerste aantal was het de shock die overheerst maar helaas heb ik genoeg ervaring opgedaan om me daarin te ontwikkelen. Hoe cru dat ook mag klinken. Ik zou het niemand aanraden overigens.. maar ja, deze vraag doet er dus toe voor mij en ik denk dat mijn stukje hierboven prima verklaart waarom ik dat vind.

Dat gezegd hebbende; ik ben opgegroeid in de Achterhoek, altijd in agrarisch gebied rondgehangen. Als kind leer je al dat dood onderdeel is van het leven. En logisch gezien is het geval dat hoe meer leven je om je heen hebt, hoe meer kans op dood. Als kind al zag ik wekelijks dieren verdwijnen in de vrachtwagen van de rendac. Niet allemaal bekend hoor. Ook gewoon onderweg naar school, sportclub of weet ik veel wat. Elke ziel die gaat, of het nou een dier is of een mens, is gewoon heel verdrietig. Maar tegelijkertijd leerden wij ook dat dat er nou eenmaal bij hoort. Dus overleden paarden moesten gewoon uit hun box worden gehaald, koeien naar de weg gebracht voor de rendac om opgehaald te worden, schapen opgeladen en weggebracht. Hoe jong ik ook was heb ik geleerd dat je dit met respect moet doen, en dat je daar nog 1 laatste kans voor hebt. Ik heb meerdere keren het hoofd van een paard honderden meters opgetild/omhooggehouden om ervoor te zorgen dat zijn hoofd de grond niet raakte wanneer hij naar de weg werd gebracht terwijl hij eigenlijk niet helemaal op de pallet achter de trekker past. Vervolgens liefdevol en met alle aandacht toegedekt enzovoort. Ik ben niet onmenselijk zoals velen hier denken, ik ga alleen slecht op zielige verhalen zonder actie. Schlachtoffer gevoelens is niemand mee geholpen. Ik ben gewoon opgegroeid als aanpakker en er was geen ruimte voor gepiep. Je kunt zeggen, met de kennis die ik nu heb, zou ik een andere keuze hebben gemaakt. Maar dat heb je niet gedaan. Je kiest altijd datgene wat je op dat moment, met de informatie die je op dat moment hebt, het best passend vindt. Achteraf zeggen dat je het nooit zo had gewild ondermijnt je eigen rol in het geheel. Wederom, mijn persoonlijke mening.

Als ik in de openingspost lees dat de ts aangeeft dat ze er vanuit ging dat de redac een groepscrematie uitvoert vind ik dat naïef. Dat is mijn mening en aangezien bokt nog steeds een discussie topic is vind ik dat ik die mening mag hebben. Ik weet niet wat de rendac nu kost maar 8 jaar geleden toen mijn paard is opgehaald kostte dat net geen 50,-. als je dan bedenkt dat een crematie honderden tot misschien wel duizenden euro’s kost, vind ik het gewoon naïef niet na te denken waar dat verschil dan in zit.. Ten eerste ben ik gewend me te verdiepen in dingen omdat achteraf klagen geen zin heeft. Ten tweede vind ik het bijzonder dat mensen hier dan zeggen bel de klantenservice.. waarvoor dan? Om te zeggen dat je het toch liever niet wilt of had gewild? Het is allemaal al gebeurd. De keuzes zijn gemaakt en de acties al uitgevoerd. Er is geen weg meer terug en het heeft dus totaal geen zin je daartegen te verzetten. Het enige dat je kunt doen is het voor jezelf relativeren maar dat zal wat tijd nodig hebben. Het is gewoon heel heftig om afscheid te nemen van een dierbare. Neem je tijd om te rouwen in plaats van je druk te maken over dingen die je toch niet meer kunt veranderen is mijn advies.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 07:31

Pluisje ik kom uit Groningen en daar zijn ze misschien nog wel botter dan in de Achterhoek, ik kom ook van het platteland en ben vaak ook onbedoeld een botte hork. Dat geeft je echter niet het recht om voor een ander de rouw in te vullen en dat doe je, waar je vandaan komt heeft daar weinig mee te maken.

Dat je in sommige dingen wat realistischer wordt begrijp ik. Ik vind het zelf vooraf en net na de dood vaak het lastigst en zelf heb ik niet veel met de rest wat overblijft. Ik zeg wel eens ik rouw vooraf. Kan vrij nuchter dieren dan bij de weg zetten.

En ja, bij menselijke uitvaarten werken ze op je emoties. Zodat het maar duurder en duurder wordt, met de dieren heb ik dat niet.

Maar gewoon een beetje empathie hebben voor een ander, juist voor een meisje van 19, die misschien nog niet veel (of wel) is verloren is gewoon een beetje fatsoen hebben en dat heeft weinig te maken met welk deel in het land je bent opgegroeid.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 07:51

anjali schreef:
Je kunt je overleden paard ook laten opzetten...Ik heb foto's gezien van het opgezette paard van Napoleon. Tjonge wat een magere hit, bij leven zal hij er wel mooier hebben uitgezien. :(:)

Ik heb de foto's op Internet opgezocht en het lijkt wel een veulen! Daar kan toch nooit een - ook al was het een onderdeurtje - volwassen vent op hebben gezeten? :x

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 08:07

Ik heb de schimmel van Napoleon ook gezien in het museum. Hij was zo'n 1.45 m hoog schat ik, maar Napoleon was ook maar een klein ventje en destijds waren de mensen sowieso kleiner.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 08:10

Mijn paard is 1,5 week geleden ingeslapen en heb ik ook laten ophalen door Rendac.

Vanaf het moment van inslapen lag daar enkel een omhulsel. Zoals al meerder mensen schrijven.. de ziel is weg en het is niet meer het paard waar je zo veel van hield.

Ik vond het ophalen door Rendac geen fijne gedachte en wilde er ook echt niet bij zijn.
Mijn buurvrouw heeft het van een afstandje gezien en vertelde mij dat het ophalen met heel veel respect en rust ging. Dat gaf mij een fijn gevoel. Misschien geeft dat je nog wat rust :(:)

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 08:28

Mijn pony is 2,5e week geleden ingeslapen en is ook door Rendac opgehaald. Als ik de details lees van de verwerking, dan klinkt dat inderdaad niet fijn. Maar net als anderen aangegeven het dier is er niet meer en het is puur het omhulsel die anders weg zou liggen rotten. Die van mij werd pas na 2 dagen opgehaald i.v.m. feestdag en ja dan begint dat echt al te ruiken. Dat bij cremeren mijn pony verbrand zou worden vind ik persoonlijk ook niet fijn klinken. Maar wat ik tot nu toe heb gezien van alle kadaverophalingen van Rendac hier is dat het altijd met heel veel respect gebeurd. Misschien dat je een ander mooi aandenken kan laten maken van je pony om hem te herdenken. Zo heb ik zijn staart en manen afgeknipt om er nog iets moois van te laten maken.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 08:30

-Namiro- schreef:
Mijn paard is 1,5 week geleden ingeslapen en heb ik ook laten ophalen door Rendac.

Vanaf het moment van inslapen lag daar enkel een omhulsel. Zoals al meerder mensen schrijven.. de ziel is weg en het is niet meer het paard waar je zo veel van hield.

Ik vond het ophalen door Rendac geen fijne gedachte en wilde er ook echt niet bij zijn.
Mijn buurvrouw heeft het van een afstandje gezien en vertelde mij dat het ophalen met heel veel respect en rust ging. Dat gaf mij een fijn gevoel. Misschien geeft dat je nog wat rust :(:)

De chauffeurs zijn sowieso kundig maar bij paarden wordt er nog voorzichtiger gedaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 08:34

In de vorige eeuw was het in Nederland nog niet mogelijk om paarden te laten cremeren.Toen waren er ook al mensen die hun overleden paard niet naar de Rendac wilden. Een geslepen iemand sprong daarop in en bood tegen zeer forse betaling aan om het lichaam van je paard naar Engeland te brengen, waar paardencrematie toen al wel kon. Dus gingen mensen dat doen. Achteraf bleek dit een gemene oplichter want hij incasseerde het geld en - bracht de paarden zelf naar de Nederlandse Rendac!

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 08:45

Zonnetje81 schreef:
-Namiro- schreef:

De chauffeurs zijn sowieso kundig maar bij paarden wordt er nog voorzichtiger gedaan.

Ik twijfel ook absoluut niet aan de kunde van de chauffeurs Zonnetje! Maar je hebt er zelf toch een bepaald gevoel bij..
De chauffeur die ik sprak (hij belde mij een half uur vooraf) was heel meelevend en wenste mij ook nog sterkte met het verlies van mijn paard.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 08:55

Ik snap je gevoel TS, maar wat anderen al gezegd hebben kan ik beamen. Je paardje is er niet meer en krijgt niet meer mee wat het kadaver gedaan wordt. Ik heb de Rendac altijd als zeer vriendelijk, kundig en meelevend ervaren, het ophalen als heel respectvol.

Ik denk niet dat het je beter gaat laten voelen als je weet wat er precies gebeurt bij de Rendac. Houd de herinneringen van je paardje zoals ze zijn, zonder nare details. Je hebt het goed gedaan. Je hebt gedaan wat je paardje nodig had en dat is genoeg.

Sterkte met dit grote verlies.

Peerzah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 09:04

Waar ik het meeste moeite mee had met laten ophalen door Rendac is dat na een half jaar knokken voor zijn gezondheid en duizenden euros verder, hij in zijn dood maar 50 euro waard was. Ik betaalde maar 50 euro voor het ophalen. Het deed gewoon pijn dat hij na al het knokken zo simpel opgehaald werd. Alsof de hele strijd niks heeft uitgemaakt.
Soort belediging

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 09:14

Freddydeshet schreef:
Waar ik het meeste moeite mee had met laten ophalen door Rendac is dat na een half jaar knokken voor zijn gezondheid en duizenden euros verder, hij in zijn dood maar 50 euro waard was. Ik betaalde maar 50 euro voor het ophalen. Het deed gewoon pijn dat hij na al het knokken zo simpel opgehaald werd. Alsof de hele strijd niks heeft uitgemaakt.
Soort belediging

Je kan tegenwoordig ook kiezen voor individueel ophalen.
Dan komen ze met een zelfde aanhanger als de meeste crematoria mee rijden. (met een soort kar erin die zetten ze naast je paard en rollen ze hem erop en die trekken ze daarna met een lier de aanhanger weer in.)
Kost wel iets meer, maar dat voelt dan net even wat beter als de gewone manier van ophalen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 09:14

-Namiro- schreef:
Ik twijfel ook absoluut niet aan de kunde van de chauffeurs Zonnetje! Maar je hebt er zelf toch een bepaald gevoel bij..
De chauffeur die ik sprak (hij belde mij een half uur vooraf) was heel meelevend en wenste mij ook nog sterkte met het verlies van mijn paard.

Oh zo nam ik het niet op! :-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 09:18

Ik denk dat je het beste niet kan nadenken over wat er met het kadaver gebeurd. Het is namelijk nooit prettig, voor welke vorm je dan ook kiest. Maar het dier is dood, het is er niet meer zoals anderen ook al aangeven. Het krijgt er niks meer van mee. Het is inderdaad het meest belangrijk hoe je er was voor je dier tijdens het leven en sterven.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 09:35

Freddydeshet schreef:
Soort belediging

Zo weinig? Wees ergens blij: ik moest een paar jaar geleden voor één van mijn mini's zo'n 140 Euro betalen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 10:21

Zonnetje81 schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Ze ging vlot en netjes .
Heb geen spijt .

Bedoel je rendac?

Want het is alleen individueel transport. Eenmaal bij rendac volgt dezelfde procedure als met een kadaverwagen.

Nee bedoel individuele crematie van het paard .
Ze vroegen na het inslapen of ik wilde laten cremeren en toen heb ik Nee gezegd omdat ik keek naar m’n dode paard en zag niet meer mijn paard maar ineens een kleine schimmel ipv van mijn sterke stoere merrie die ze was .
Vandaar dat ik cremeren geen noodzaak vondt het was tenslotte enkel het stoffelijk overschot wat daar lag .

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 10:40

Ik denk dat het super duur is. Geen idee wat dat kost.

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 11:01

Ik heb mijn paard vorig jaar laten cremeren, merrie van 169cm. Kostte ruim 1.500,-

Ik heb vooral voor mijn eigen verwerking gekozen voor crematie, voor het paard maakt het inderdaad niks uit.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 11:04

https://chevaline.be/
Deze blijkt niet zo duur te zijn, al zal het duurder zijn als je in Groningen woont.
Ik zou op 1200 euro uitkomen volgens de rekentool.

Ik vinddoor de rendac individueel ophalen al duur genoeg.
Maar de voordelen zoals elke dag ophalen, ook in het weekend, en ook op je erf gaf voor mij toch wel de doorslag.

Gelukkig mag iedereen kiezen waar ze zich goed bij voelen.
En voor het paard maakt het niets.

Scotty92 ik hoop dat je wat hebt aan deze berichten :knuffel:

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 11:40

Hoeveel as blijft er dan van zo'n paard over? Dat moet erg veel zijn. Moet ik dan denken aan een emmer of twee emmers.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 11:41

Een curverbak vol, ongeveer twee flinke emmers dus. Ik heb dat ook laten doen bij mijn once in a lifetime paard die ik 26 jaar gehad heb, het was voor mijn eigen verwerkingsproces waardevol.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 11:47

Niks mis met de Rendac hoor, hier al verschillende paarden laten ophalen en de laatste was vorig jaar: veulen overleden bij geboorte. Man was heel begaan, vroeg hoe het met de merrie ging, veulen heel netjes opgetild en ook heel netjes, zacht en zorgvuldig in de bak gelegd. Wat er daarna mee gebeurd is in mijn ogen ook niet meer heel relevant… Zoals een aantal hier aangeven is ‘de ziel’ inderdaad al gegaan en krijgt het paard er niks meer van mee.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 12:20

Change3x schreef:
Niks mis met de Rendac hoor, hier al verschillende paarden laten ophalen en de laatste was vorig jaar: veulen overleden bij geboorte. Man was heel begaan, vroeg hoe het met de merrie ging, veulen heel netjes opgetild en ook heel netjes, zacht en zorgvuldig in de bak gelegd. Wat er daarna mee gebeurd is in mijn ogen ook niet meer heel relevant… Zoals een aantal hier aangeven is ‘de ziel’ inderdaad al gegaan en krijgt het paard er niks meer van mee.

Voor zover ik weet (kan inmiddels veranderd zijn) kun je op dierenbegraafplaatsen in Nederland ook geen paarden begraven. Wel honden en katten en dergelijke kleine dieren en dat wordt ook veelvuldig gedaan.