Ik kan heel vaak gelukkig wel een stapje terug doen, en rationeel redeneren.
Ik weet dat ik het goed gedaan heb. Dat ik het juiste gedaan heb. Ik heb haar jarenlang opgespaard en haar op 9jarige leeftijd tot grasmaaier gepromoveerd - ik heb haar nooit afgedankt omdat ze niet meer te rijden was. Ik heb haar een heerlijk lui leventje kunnen geven, lekker pensioenen op de wei met vriendjes enzo. Ik heb haar alles kunnen geven wat ze nodig had, en stond (op ziekte en vakantie na) alle dagen op de wei.
Ik weet dat ik het goed gedaan heb.
Maar ik ben blijkbaar heel slecht in accepteren dat ik als eigenaar die beslissing heb moeten maken - heb moeten bellen en heb moeten zéggen "het is tijd". In Godsnaam.. Wie ben ik om dat te beslissen? IK heb dat gedaan. IK heb gebeld, IK heb gezegd dat het nu tijd was. Ik heb voor God gespeeld - en ik weet niet of dat juist was.
Natuurlijk was dat juist - want wat doe je anders? Je paard laten lijden, wetende dat ze pijn heeft, moe is van die pijn?
Ik weet dat ik het juiste gedaan heb. En: ik had het geluk er bij te kunnen zijn. Haar vast te houden. Ze was niet alleen, ik was bij haar en het zonnetje scheen op onze bolletjes.
Ik had haar eerder ook al op een kuur staan - maar idd.. voor wie sleep je haar daar nog eens door.. dan vind ik haar 4 weken later misschien liggend terug, en was ik echt "te laat".. En ik wilde niet te laat zijn. Ik ben nu vooral doodsbang dat ik te vroeg was. Maar.. Ergens weet ik wel beter - ik was niet te vroeg.
Ik heb het goed gedaan. Ik heb het juiste gedaan.
Maar ik heb er geen vrede mee..
Ik heb een elektronische fotokader in de woonkamer staan. Die speelt ook korte filmpjes af.
Héél veel Daisy te zien daar natuurlijk

Maar.. ik kan wel kijken, maar zonder verder door te denken. Want dan kom ik in de strijd uit die ik hierboven beschreef. En dat trek ik gewoon (nog) niet.
Ik heb met mijn huisarts gepraat. Hij wilt me naar een collega doorsturen, rouwtherapie.
Maar die afspraak moet ik zelf maken - en morgen zijn we 3 of 4 weken verder, en ik heb nog steeds geen afspraak gemaakt.
Ik heb heel weinig ervaring met rouwen. Ik heb 2 jaar geleden mijn baby-katertje moeten laten inslapen.
Gezinshonden, waarbij het verdriet verdeeld werd over het gezin.
Maar dit.. Ik ben mijn kind kwijt. We waren al 11 jaar en half samen, en het idee dat ik haar nog een jaar of 50 moet missen, vind ik doodeng.
Ik ben intens dankbaar voor het feit dat ik haar heb mogen leren kennen, dat ik haar mens mocht zijn, dat we meer dan een decennium samen mochten zijn. Maar mijn God, ik ben zoveel verloren toen ik haar verloor..