[IM] Wat doen jullie met de rijspullen na het overlijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie636

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:11

Ik heb helaas ook me paard verloren. Eerst alles bewaart tot ik een nieuw paard had en misschien daarop nog wat zou passen. Dekjes past gelukkig allemaal wel en 1 deken. De rest allemaal niet. En dat heb ik verkocht. Heb ook nog de foto's / filmpjes als herinnering. *-:)

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:45

AniqueN schreef:
Rienn schreef:
Mijn paard heb ik afgelopen 22 november in moeten laten slapen heel onverwachts.

En wat ik met mijn spullen moet doen, ik heb werkelijk geen idee. Ene kant wil ik ze graag verkopen, maar dan is het voor mijn gevoel zo definitief en ik twijfel of ik dat op dit moment aan kan. Maar de spullen houden heeft in mijn ogen dan ook weer weinig zin omdat er geen paard meer komt.
De spullen liggen nu opgeslagen.

Ik kreeg wel een mooie tip van iemand, dat mocht ik de spullen toch verkopen dan kan ik van dat geld een mooie sieraad laten maken van een stukje staart wat ik van haar heb. (ik heb de hele staart in de opslag liggen, foutje van de dierenarts, wilde echt maar een klein stukje en niet alles.)

Enige wat ik me afvraag is wanneer de leegte en het verdriet minder wordt, mijn hele leven lijkt wel ontregelt sinds zij er niet meer is.

Veel sterkte gewenst! Wat een verdriet he... Naar mijn idee wordt het gemis alleen maar groter tot nu toe, alles gaat gewoon door, maar je leven is niet meer hetzelfde, zo zonder je paardenliefde. Rationeel kan ik het allemaal bedenken, maar het is zo'n gemis.

Dank je, jij ook sterkte.

Vooral dat, het leven gaat gewoon door, maar je leven wordt niet meer zo ingevuld als dat, voor mij dan, 17 jaar lang is gebeurd. Ik mis haar echt heel erg, er gaat geen dag voorbij dat ik niet tegen de tranen moet vechten omdat ik niet een jankerd wil zijn.

Ik weet dat het beter is zo, ik kan het ook allemaal wel plaatsen, maar ik heb er wel moeite mee omdat er misschien ook wel het eea meer mee speelt en ik daar wat boos over ben.

Ik blijf vooral onze mooie momenten -wat er heel erg veel zijn- terug zien en dan word ik vrolijk. :D

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:22

Afgelopen augustus heb ik mijn paard in moeten laten slapen.
Alle spullen heb ik bewaard, totdat mijn vader vorige week de garage op ging ruimen en zei dat er spullen weg moesten.
Ik heb gezegd dat alles weg mag behalve de halsters, het hoofdstel, het zadel en de poetstas met inhoud.
Ik ben (nog) niet wezen kijken welke spullen er nog zijn. Het voelt, zoals meerdere in dit topic hebben, als verraad als ik dingen weg doe.
Toen de medicijnen weg moesten had ik er al heel veel moeite mee.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:44

Ik heb rigoureus alles weg gedaan. Een deel is verkocht en een deel weggegeven.
Ik kon het niet opbrengen om zijn spullen nog te zien.
Zelfs zijn staart ligt na drie jaar nog in een doosje in de kast. De bedoeling was om er een sieraad van te maken, maar tot nu toe heb ik er zelfs nooit naar kunnen kijken.
Misschien in de toekomst. Ik mis hem nog altijd te veel...

fjordnina

Re: Wat doen jullie met de rijspullen na het overlijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:51

Afgelopen september is geheel onverwacht mijn maatje ingeslapen. Ik heb haar spullen nog net zo liggen als daarvoor. Toevallig een uurtje terug haar fleecedeken in de was gegooid. Ze had liggen rollen in een drijfnatte bak en zat dus onder het zand toen ik haar vond. Dekentje op tegen het rillen en die heeft na haar overlijden in Utrecht al die tijd gewoon bij de rest van de spullen gelegen.

Haar halster hangt op zijn vaste plek, voorlopig blijft dat ook zo. Haar zadel wil ik gaan gebruiken voor een van de andere 2 paarden.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:56

Ik heb mijn paard in september onverwachts verloren. Ik heb zijn dekens die nagenoeg nieuw waren verkocht omdat mijn andere paard ze niet paste en voorlopig geen ander erbij wil. Alleen zijn deken die hij op had toen hij ziek was heb ik nog. Moet ook nog gewassen worden maar daar ben ik nog niet aan toe. Zijn halster die hij 2 jaar heeft om gehad tot aan zijn dood bewaar ik en krijgt een plekje in mijn huis. Zijn wedstrijd deken gebruik ik wel voor mijn andere paard. Beenbeschermers heb ik ook allemaal weggedaan om dat mijn andere die niet paste. Sommige spulletjes heb ik totaal geen emotie bij en sommige wel. Ik moet ook nog een hoop uitzoeken maar alles op zijn tijd. Heb ook zijn staartharen nog maar ook daar heb ik nog niets mee gedaan omdat ik het nog niet kan.

Leukertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:02

Ik heb een paar dingetjes van iemand gehad nadat haar paard was ingeslapen, zoals borstels en dekjes. Ik ben er zuinig op en vind het mooi dat de spullen zo nog gebruikt worden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:06

Ligt eraan welke spullen.

Ik heb op het moment niks wat persoonlijk bij het paard hoort, heb wel zijn staart gewassen en vervolgens een deel afgeknipt. Kon erna weer aangroeien want t paard leeft nog. :')

Misschien een halstertje wat ik bewaar ofzo, als ik een heb voor haar alleen. De rest gaat weg of word hergebruikt bij andere paarden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 15:12

Ik heb alle bederfelijke spullen weggegeven (voedingsupplement, EHBO spullen). Alle overige spullen bewaard. Of nee, in de loop der jaren heb ik wel het eea weggegeven, halsters, hoofdstel. Zadel is verkocht, de kans dat dat op het nieuwe paard zou passen vond ik te klein.

Uiteindelijk heeft het vijf jaar geduurd voor ik een nieuw paard kocht. Maar die borstel ik met dezelfde borstels uit dezelfde emmer als dat ik mijn vorige paard borstelde.

Waar ik heel veel moeite mee heb: ik heb emmers en voertonnen met de naam van mijn vorige paard erop. Ik kan het, na al die jaren, nog steeds niet over mijn hart verkrijgen die naamstickers eraf te halen. Alsof ik daarmee zijn bestaan ontken en hem voorgoed vaarwel zeg. Dus mijn nieuwe paard heeft soms last van een kleine identiteitscrisis als hij zijn voer uit een emmer krijgt met Rhody daarop. :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:32

Ir111 schreef:
Ik heb alle bederfelijke spullen weggegeven (voedingsupplement, EHBO spullen). Alle overige spullen bewaard. Of nee, in de loop der jaren heb ik wel het eea weggegeven, halsters, hoofdstel. Zadel is verkocht, de kans dat dat op het nieuwe paard zou passen vond ik te klein.

Uiteindelijk heeft het vijf jaar geduurd voor ik een nieuw paard kocht. Maar die borstel ik met dezelfde borstels uit dezelfde emmer als dat ik mijn vorige paard borstelde.

Waar ik heel veel moeite mee heb: ik heb emmers en voertonnen met de naam van mijn vorige paard erop. Ik kan het, na al die jaren, nog steeds niet over mijn hart verkrijgen die naamstickers eraf te halen. Alsof ik daarmee zijn bestaan ontken en hem voorgoed vaarwel zeg. Dus mijn nieuwe paard heeft soms last van een kleine identiteitscrisis als hij zijn voer uit een emmer krijgt met Rhody daarop. :D

Ik gebruik alles verder voor het volgende paard. En spullen waar de naam op staat, dat laat ik gewoon zo inderdaad.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:07

Ik heb de borstels weggegooid en nieuwe gekocht. Het halster heb ik omgelaten na het inslapen. Dat hoorde bij hem. Het zadel paste niet op mijn nieuwe paard dus die heb ik verkocht. Maar alle dekens, zadeldekjes, hoofdstellen etc gebruik ik nu voor mijn huidige paard.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:12

Wij hebben alles her gebruikt omdat we gelijk een nieuw paard hadden gekocht. Voelde eerst heel dubbel. Maar was ook heel snel normaal. Alleen dekens hebben we in een kleinere maat moeten kopen, omdat die in de winter toch niet goed bleken te passen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:13

Mijn oude paard is op zijn 30ste ingeslapen. Ik had zijn zadel en hoofdstellen toen al verkocht omdat mijn andere paarden dat toch niet paste en hij al enkele jaren met pensioen was. Zijn halster hangt nu, een jaar later, nog gewoon aan zijn oude stal. Zijn dekens heb ik ook bewaard omdat mijn andere paarden die wel passen, al gebruik ik ze op het moment niet.

Een van mijn andere paarden is op 14 jarige leeftijd overleden aan koliek. Ook zijn halster hangt nog altijd aan de stal. Ik heb enkel zijn zadel verkocht. Zijn hoofdstel hangt hier nog binnen aan de muur.

Dekjes, borstels, etc. gebruikte ik altijd al voor alle paarden dus die zijn nog gewoon in omloop.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:15

ik heb alles nog,omdat ik nog een paard heb die alles past.Mijn nieuwe paard is een stukje kleiner dus de dekens enzo gaan niet passen.Die gebruik ik voor mijn andere paard(ook al oud...22 jaar)
Zadel zou passen op mijn nieuwe paardje maar ik rij niet meer en hij is pas 3.5 jaar.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:21

Van mijn veulen die overleden is heb ik een stukje manen en haar halsters bewaard. De rest heb ik verkocht/weggegeven aan een vriendin. Ik wilde het niet houden maar wilde wel dat het naar een persoon met het hart op de juiste plaats ging. Ik hoop dat zij er veel plezier aan heeft nu.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:22

Van mijn eerste paard heb ik haar halster nog en gaat niet weg, omdat ik toen ook al een ander paard had en die ook veel paste het meeste opnieuw gebruikt, zadel ligt er ook nog en staat te koop.
Toen mijn merrie(2e) is ingeslapen heb ik alles behalve haar halster gepast op haar zoon wat gelukkig goed past.
Dus mijn huidige paard heeft veel spullen van zijn moeder (en "tante") en ondertussen na 6 jaar is het eea al vervangen.
Ik vond het mooi om haar spullen op hem te gebruiken dan was ze er toch nog een beetje.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:27

Wel mooi om te zien dat iedereen er anders mee omgaat maar er wel bewust over na denkt. En blijkbaar zijn hoofdstellen en halsters persoonlijker dan dekens en zadels enz. Zal ook wel met de aanschafprijs te maken hebben. Mijn pony's dragen elkaars halsters en dekens dus als er nu eentje zou overlijden zou ik daar geen moeite mee hebben.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:30

Ik bewaar alles waar ik nog iets aan heb, de rest gaat weg, juist omdat ik weet dat ik zo verdrietig word bij het zien ervan. Ik kijk liever naar foto's dan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:31

Grappig inderdaad dat zo veel mensen een halster bewaren! :)

pipplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:37

Gelukkig heb ik nog niet mee hoeven maken dat een m'n verzorgpaarden is overleden. Maar ik zou het sowieso niet weggooien.. Het halster wat dan echt van haar was zou ik zeker ook bewaren, en ik zie ook dat de meeste mensen dat doen. Maar spullen zoals het zadel zou ik wel voor andere paarden ook gebruiken. Je zou haar nooit vergeten, dus die spullen zou ik dan wel weg kunnen doen

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:15

Mijn Canvas met haar touwhalster en haar ijzer.
Afbeelding
Ondertussen is het ijzer behandeld. En we hebben een miniMeebje gekregen gehaakt door een bekende van mij. Die helaas laatst overleden is, dus nu een dubbele betekenis.
MiniMeebje draagt een armbandje met staarthaar.
Afbeelding

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-16 12:05

Ah dat is toch wel mooi Dyonne. Een mooi plekje om je lieve bollie te herdenken. :)
Oja, je topic gelezen... maar 10 jaar oud... ;(

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:11

Een paar weken voordat m'n paard werd ingeslapen heb ik een zweetdeken voor hem gekocht. Ik wist dat het misschien maar voor kort zou zijn, maar ik vond de deken zo mooi voor hem. Had hem al zo vaak gezien in de winkel! De deken stond hem prachtig, een heleboel foto's gemaakt met hem en z'n deken. Na dat hij ingeslapen is, heb ik de deken uitgewassen en over m'n bed gelegd. Een jaar later slaap ik er nog steeds onder. Heerlijk warm, en vooral de herinnering!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:11

De meeste spullen heb ik nog liggen. Dekje met naam gaat in ieder geval niet weg. De rest gebruik ik weleens voor andere. Verkopen niet wat zoveel is het niet en veel zal het ook niet opbrengen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:13

Grappig dat je dat zegt, van het dekje met de naam. Ik heb toevallig net zo'n dekje weggedaan. Dat heeft 15(!!) jaar thuis in de kast gelegen. Duurde even voor ik klaar was met de sentimentele waarde zeg maar. :D