[IM] na de slager of inslapen? we zitten te dubben al zo lang...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

Re: na de slager of inslapen? we zitten te dubben al zo lang...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:56

nut van slachten is dat het paard dood moet/gaat!
ik denk dat ze dan naar dierentuinen gaan ofzo..

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:01

op de filmpjes is duidelijk te zien dat ze er idd maar weinig van door hebben. Hetzelfde als bij Jasmijn.

Paarden die niet voor consumtie worden gebruikt kunnen bepaalde delen wel worden gebruikt voor bv Deurne.
Denk aan paardenhoofden voor tandheelkunde voor paarden
de benen en hoeven voor de opleiding van hoefsmeden etc.
Staarten voor extentions.
Etc etc. Heel veel kan worden gebruikt!

Ik dacht dat paarden die ingeslapen worden wel in de gehaktmolen belanden maar dan voor t dierenvoer etc. Blikvoer,dierentuinen voor de roofdieren etc..
Maar ik kan het natuurlijk mis hebben :) thats what i have heard...

TS: sterkte de aankomende tijd!!

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:11

Persoonlijk ben ik voor de slager, zeker als je bedenkt hoe humaan het er hier aan toe gaat... Beter dat de mensen het paardenvlees eten wat van ons afkomstig is dan wat er in de schappen ligt uit Argentinië. Elk paard wat hier geslacht wordt en geconsumeerd wordt spaart het vreselijke leed van een paard in Argentinië. Ongelooflijk wat daar gebeurt, ik kwam via youtube op het filmpje uit omdat ik wat meer wilde weten over de slacht... Echt zo vreselijk, geen woorden voor. Mocht je willen kijken, WEES GEWAARSCHUWD!!!!! Deze beelden krijg je niet meer van je netvlies af.

Maar wel de reden dat ik voor slacht in Nederland/België ben.... En dat ik TS wil meegeven dat ze mijns inziens een hele goede en prettige oplossing heeft gekozen voor haar paard. Sterkte, je doet het goede!

http://www.youtube.com/watch?v=KOksHSgfLvU

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:20

sterkte, ik vind het een wijs besluit!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 23:41

Om uit ervaring even antwoord te geven:

Een paard wat niet ter consumptie gaat zal geschoten worden en gaat naar de rendac. Hier worden ze vernietigd.

Dierentuinen willen geen paardenvlees...
Dit is niet goed genoeg voor de dieren en er is niet genoeg van in productie.
Vrijwel al het nederlandse paardenvlees gaat naar Belgie en Frankrijk.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 01:43

Dat het pats-boem gaat bij de slacht dat is op zicht wel okee, maar ben er een keer geweest en dat voor traject stuit mij persoonlijk tegen de borst. Sta je dan op een vreemde plek, niets bekends om je heen, met soort- genootjes op je einde te wachten, ze weten natuurlijk niet wat er aan zit te komen, maar toch hangt er zo'n collectieve triestheid, ze voelen echt wel dat er iets onheilspellends aan zit te komen sensibel als ze zijn. Ik wil graag dat mijn paard sterft in een voor hem vertrouwde situatie, mag niet op iedere stal natuurlijk dus ervoor naar een kliniek verkassen vind ik ook niet ideaal maar dan gaan wij wel mee alzijnde vertrouwd. Ben er op kliniek utrecht eens bij geweest en vond dat het daar wel heel rustig en respectvol ging, bekijk ik het wellicht te menselijk allemaal maar dat is gewoon mijn gevoel . . . .
het blijft altijd moeilijk, je paardje merkt er uiteindelijk niets meer van, jij moet doen waar je je het beste bij voelt want jij moet het met een gerust gevoel af kunnen sluiten, sterkte ermee blijven moeilijke dingen ;(

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 06:50

Er zijn zoveel verschillende opties...er is voor slachten gekozen.Als het paad te transporteren is,vind ik dit persoonlijk de beste oplossing.Het gaat snel en je zit niet met een kadaver waar nog van alles en nog wat voor geregeld moet worden.

Wat inslapen betreft,mijn mening...enkel als het niet anders kan.
Dat mensen geen dood paard willen zien liggen kan ik op zich wel begrijpen maar jeetje,de dood hoort bij het leven.
Als je weet wanneer een paard ingeslapen gaat worden kun je de rendac van te voren bestellen,je leid het paard naar die plek en laat hem daar ter plekke inslapen.
Je hoeft niet te slepen en het paard hoeft niet te lang te blijven liggen.

Bedenk wel dat je een dier beter een dag te vroeg dan een dag te laat kunt laten gaan.

Ik wens jullie heel veel sterkte,dit soort beslissingen zijn nooit eenvoudig.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 06:56

Omdat je een paard naar de slacht brengt wil nog niet zeggen dat hij/zij gegeten wordt.
Dacht eigenlijk dat er ook vaker geschoten wordt op het thuis front zodat jeniet hoeft te slepen.
Slachten gaat vaak over het uitbenen, niet het doden

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 06:59

Jolliegirl schreef:
Om uit ervaring even antwoord te geven:

Een paard wat niet ter consumptie gaat zal geschoten worden en gaat naar de rendac. Hier worden ze vernietigd.

Dierentuinen willen geen paardenvlees...
Dit is niet goed genoeg voor de dieren en er is niet genoeg van in productie.
Vrijwel al het nederlandse paardenvlees gaat naar Belgie en Frankrijk.

Sorry maar ik werk in de dierentuin en tegenwoordig vaak op het VC(verzorgingscentrum waar het voer klaar gezet wordt) en mag dus ook in paarden lopen snijden.
Zal je niet kunnen uitleggen wat dat doet als je zelf paarden hebt, weet dat je ze niet allemaal kan houden en daar die paarden ziet hangen die niet meer onderhouden kunnen worden door hun baasje.

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 07:51

paard vanmorgen 4 aanvallen achter elkaar gehad, DA komt vanmiddag kijken paard staat aan de zuurstof toestand en het gaat nu goed met dr, was er vanmorgen te laat bij, ze liep in de wei en ik zal dr liggen, zag 3 andere plekken in de wei waar ze had liggen vechten, weet inet of ik het allemaal laat wachten tot maandag denk dat vanavond de knoop doorgehakt word om haar thuis te laten inslapen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 08:40

maar zijn dat vlagen van benauwdheid?Is er niet iets anders aan de hand?bloedtoevoer naar de longen?

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:09

Ik ben niet tegen de slacht, maar in BE moet je om naar de slacht te gaan via een handelaar/slager gaan. Handelaar was geen optie voor mij, gezien mijn paard nog erg jong was (10jaar) en kreupel, er heel erg goed uitzag, en ik schrik had dat hij toch nog bij een eigenaar terecht zou komen, ging moeten werken, terug ging kreupelen en zoveel pijn ging hebben om uiteindelijk toch bij de slager terecht te komen.
Slager hadden we vrijblijvend opgebeld, ik wist dat het moest gebeuren he, maar ik had er voor mezelf nog geen dag op geplakt en die slager werd vrij ongeduldig, wou hem gelijk halen, etc...
Bij het gedacht dat ik er niet bij kon zijn, werd ik misselijk.

Dus heb ik, in overleg met mijn ouders, ervoor gekozen om mijn paard in de praktijk van mijn DA te laten inslapen (spijtiggenoeg een erg vertrouwde omgeving voor hem na talloze onderzoeken ). Dit is op een erg 'mooie' (in hoeverre kan dit mooi zijn?), serene en respectvolle manier gebeurd. Paardlief heeft geen kik gegeven, ik had vooral schrik voor stuiptrekkingen, maar hij heeft geen kik gegeven...
DA gaf me een zee van tijd, om afscheid te nemen en hem te knuffelen, mocht hem ook hele tijd vastnemen, behalve eventjes toen hij moest gaan liggen, dat heeft DA gedaan. Na afloop stond hij zelf te janken, omdat hij het vreselijk vond om hem te moeten laten gaan... Maanden/jaren energie en geduld en veel liefde ingestoken om hem beter te krijgen en hem dan toch te moeten afgeven, is vreselijk :(

Veel sterkte TS.

Waarom lees ik zulke topics toch altijd, zit hier nu te janken :(

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:13

ow ow, triest voor het paardje, en jullie
heel veel sterkte in wat voor geval dan ook!

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:17

Heel veel sterkte vandaag!

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 09:22

geerke schreef:
maar zijn dat vlagen van benauwdheid?Is er niet iets anders aan de hand?bloedtoevoer naar de longen?

het was ernstige astma en vroeger heeft ze vaak longontsteking gehad toen ze erg jong was merrie is nu 7, nu die astma aanvallen die ze vaak heeft bij weersveranderingen enzv, het paard is van binnen gewoon hellemaal kapot, ze maakt nu ook geluid met eten, hoorde net van mijn moeder die thuis bij de paarden is dat ze non stop heeft geslapen en dat ze hele tijd aan het hoesten is, om 12 uur ben ik weer thuis en dan ga ik kijken wat ik voor de merrie kan doen, pap legt haar zo weer aan de zuurstof, andere paarden staan allemaal bij dr met de kop omlaag, en dat terwijl ik normaal van die gekken heb die nonstop rennen, het gaat fout, ben bang dat als ik haar vanavond niet laat gaan ze vannacht zonder hulp zelf al gaat, paarden zijn er allemaal slecht aan. het voeld klote maar over 3 uurtjes ben ik thuis en denk dat ik zo even de DA bel en die komt dr zo snel mogelijk uit haar lijden verliezen, het is niet anders, merrie is te zwak voor transport en dit gaat zo niet langer. het is triest tot op de bodem...

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 09:24

bedankt jongens, dit betekent ook ons eind van de sport op niveau voor de komende tijd, jammer heel jammer vooral voor de merrie die ingespannen hoog niveau liep, dressuur zo uit haar mouw schudde en ook in de springring heel makkelijk rond kwam, ze was dus ect allround en vooral een allround genieter

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:25

Dat is het zeker, maar je doet wat je kunt doen, meer kun je van jezelf écht niet verwachten!
Het blijft een rot beslissing, maar het is wel duidelijk dat ze zo ook niet verder kan. |(

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:27

Heel veel kracht !! En onthoudt "ze merken het niet als je te vroeg bent, ze merken het wel als je te laat bent . . . . "

Sjokki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:28

heel veel sterkte :(:)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:28

Heel veel sterkte de komende tijd!

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 09:33

bedankt! dat klopt.... het was alleen zo rot omdat het gisteravond nog even goed ging en ik een sprankeltje hoop had met de arts... maar nu is alles weg...¨het rotte is dat ik nu ook al weer paarden van andere aangeboden krijg... ik heb even geen zin in andere paarden dit was onze topper en die word komende tijd nog niet vervangen blijf de komende tijd met mijn eigen paardenbezig ben
ik bang

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 09:41

Sterkte TS!

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 10:30

LoveUggs schreef:
Sterkte TS!

bedankt! merrie word als ik thuis kom meteen ingeslapen,
ze hoeft niet langer te strijden en te vechten voor een beete adem die zo minimaal is da zelf een hond er niet genoeg aan zou hebben, het is goed zo ik heb er vrede mee inmiddels, het had toch geen izn gehad om haar elke dag zo te zien en zich maar vol te laten vreten waardoor ze dik werkd en nog moeilijker kon ademen, het is goed zo, hoe moeilijk het ook is maar we moeten soms een goeie keuzen maken hoe moeilijk die ook is, de waarheid is hard maar vertelde ons dat je niet ego mocht zijn en het paard mocht laten lijden omdat we dr niet wouden laten gaan, veels te jong maar daar gaat ze... rust zacht lieve aseda alles komt goed,

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:19

Sterkte....goede beslissing zo te horen.Als ze zo naar adem loopt te happen dan niet nog een hele week wachten.
Soms is het gewoon genoeg geweest,hoe jong ze ook zijn. :(:)

masauri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:24

Veel sterkte vandaag, je hebt op dit moment de juiste beslissing genomen waar je ook op de langere termijn vrede mee kan nemen.