[IM] Inslapen: Erbij zijn of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:52

Ik zou er ook bij willen zijn. Ik heb mijn paard vanaf dat het geboren is meegemaakt!
Samen dus begonnen en we maken het ook samen af.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:56

zomertaling schreef:
Bedankt voor alle reacties, dat heeft me echt geholpen..
uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om er toch bij te blijven.
Om haar gerust te stellen en omdat ze erg op me gericht was.
Tot het laatste moment heb ik haar gerustgesteld en alles ging heel vredig.
Ik heb haar nog een laatste knuffel gegeven. Het was overigens niet alleen spat waardoor
ze zoveel pijn had maar ook zware slijtage. Ik weet dat dit het beste is wat we voor haar
hebben kunnen doen..

Goed gedaan! Heel veel sterkte, vind het erg verdrietig voor je.

Glitfaxi

Re: Inslapen: Erbij zijn of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:03

Pfft. Ik zou het wel willen maar of het ook eerlijk is tegen over mijn paard? Ik zou misselijk zijn van verdriet en spanning en ik zou dit zo over kunnen brengen op haar.. Ik moet hier nu ook over na denken en ik weet het écht niet... Andere optie is vriendlief vragen, die is altijd sterker daar in...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:04

zomertaling schreef:
Bedankt voor alle reacties, dat heeft me echt geholpen..
uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om er toch bij te blijven.
Om haar gerust te stellen en omdat ze erg op me gericht was.
Tot het laatste moment heb ik haar gerustgesteld en alles ging heel vredig.
Ik heb haar nog een laatste knuffel gegeven. Het was overigens niet alleen spat waardoor
ze zoveel pijn had maar ook zware slijtage. Ik weet dat dit het beste is wat we voor haar
hebben kunnen doen..

Ik vind het een verstandig besluit. Ik hoop dat het je ook helpt om het verlies te verwerken. Ik wens je ook erg veel sterkte met het verlies :(:)

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:52

met mijn Helt ben ik er bij gebleven. (hij had heel veel pijn door kogel- en hoefarthrose). Daar heb ik nooit spijt van gehad; ik vond het fijn om er bij hem tot het laatst bij te zijn.
Hij ging heel rustig en ik had twee vriendinnen erbij die me steunden en met zijn drieen stonden we er bij te huilen.

Wat ik heel moeilijk vond is het gevoel een moordenaar te zijn; ik heb het leven van een ander wezen afgenomen...

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:10

Ja Sanne1221 dat gevoel dat ik ook, daar heb ik nog langs last van gehad.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:14

Ik ben erbij gebleven maar heb tot op de dag van vandaag nog last van die gebeurtenis.
Het was erg heftig allemaal.
Ik ben ook bij een kennis geweest waarvan het paard werd ingeslapen en die ging zo vredig, dat was heel fijn om te zien zeg maar. Kan het even niet anders verwoorden.

@sanne1221 , dat gevoel heb ik ook, ookal weet ik dat het niet anders kon.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:54

zou er bij zijn als ik jou was, vervelend dat je emoties de overhand nemen bij zo'n moment maar dit is nodig om het beter af te sluiten voor jezelf, zie het als een reis die je paard gaat maken en jij wenst hem een goede reis toe als je hem uitzwaaid. Marco Borsato zei het al afscheid nemen bestaat niet, hij gaat wel weg maar hij verlaat je niet, hou dat in gedachten samen met de mooie tijd die jullie hadden!!!! Heel veel sterkte!!! :(:)

Cyrain

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 21:06

Mijn paard was ernstig ziek, maar de dierenarts zei dat hij het wel ging halen door de nacht, het was al laat. Mijn ouders vonden dat ik naar huis moest... Toen ik thuis aankwam belde de dierenarts dat hij gestorven was. Ik heb er nog altijd spijt van. Een paard heeft heel wat aan je als je bij hem blijft, hij vecht meer, en hij voelt zich rustiger. Ik ben er zeker van dat als ik het ooit nog is meemaak, niet bij hem wegga.

xxmayleexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 23:48

ik zou er bij willen zijn want je zal er toch spijt van krijgen...
Was blij dat ik erbij was toen het veulen van mijn moeder zijn laatste spuitje kreeg.... Mis hem nog steeds |(

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-11 23:57

Ik ben er ook bij geweest, geen sec. Spijt van gehad.
Had me op het ergste voor bereid, dat ze neer zou vallen, of stuiptrekkingen zou hebben.
Gelukkig niks van alles. Heb wel veel gehad aan mijn vader (tevens fotograaf)
Die de laatste momenten heeft vast gelegd maar mij ook heeft opgevangen.

Ik zou het zeker weten net zo doen mocht het ooit nog gebeuren! (liever niet)

Zensation

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 13:07

Er absoluut bij zijn. Dit is het laatste moment met elkaar en ik vind dat je niet meer dan verplicht bent om erbij te zijn.

natascha10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 00:03

ben onlang bij mijn paardje ook erbij geweest toen ze hem lieten inslapen en ben blij da ik het gedaan heb.was wel eventjes wenen de mijne hebben we laten inslapen in de dierenkliniek in merelbeke en ze hebben hem eerst een kalmeringsspuit gegeven daarna een soort spuit wa ze gebruiken voor de paarden in narcose te doen en pas daarna het definitiefe spuitje.ma ze hebben hem vanvoor vastgehouden zodat hij zachtjes zou neervallen.ik zoe je aanraden er zeker bij te zijn.mijn paardje was ma 4 jaar oud en 4 maanden hij kon zijn eten nt meer verteren.alvast veel sterkte en zeker erbij zijn want je gaat er anders later spijt van hebben

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 00:06

kijk hoe je het voelt op het moment zelf het kan eng zijn maar tegelijk ook heel mooi , sterkte. ik kon er ooit niet bij zijn en bij een ander paard geweest dat geslacht werd en vlak daarvoor zij ik dat tie maar de groetjes moest doen van mij aan mijn lievelingetje als een soort afsluiting

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 15:12

Goed dat je het wel gedaan hebt, weet zeker dat je anders spijt had gekregen.
Ik dacht ook dat ik het niet zou kunnen en heb iemand meegenomen die het zeker weten wel durfde en het paard ook goed kende. Gelukkig heb ik het wel gedaan!

Lianne25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:06

Ik zou er wel bij willen zijn; laaste moment ;)

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:34

Ik heb me pony 6 maanden gehad. Moest haar vorige week inslapen :( ik ben erbij geweest, inzout er echt bij zijn.ik had het gevoel als oker iet bij was dat ik haar op dat moment in de steek liet. Ik zou er gewoon bij zijn.

Vee sterkte met je verlies

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:42

Ik zou er absoluut bij zijn, hij is er voor mij geweest en ik voor hem, ga hem niet laten stikken in zijn laatste minuten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:49

Ik heb een paard van 26 en ook voor haar zal ik eens een beslissing moeten nemen. Ik wil bij het inslapen zijn, haar geruststellen tijdens dat 'grote' moment.

Ik zie er echter enorm tegenop en kan er bij de gedachte al nerveus van worden. Waar ik dus bang voor ben, is dat ik mijn paniek en zenuwen over breng op haar. Ze is heel gevoelig voor mijn stemming. Ben ik nerveus dan wordt zij het helemaal.
Hebben meer mensen dit aan de hand gehad en wat hebben jullie gedaan. Misschien moet ik mezelf maar iets kalmerends geven?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:50

Ik moet misschien de aankomende dagen de keuze gaan maken.. Aan de ene kant vind ik het heel zwaar om er bij te zijn, aan de andere kant ben ik wel degene die ze kent en zal ik tot het einde bij haar blijven.. :)

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 19:53

Onze dierenarts heeft mijn ouders afgeraden erbij te zijn, volgens hem is het vreselijk om je paard zijn laatste zucht te zien geven.
Mijn ouders zijn naar een ander paard gelopen en weer terug gegaan toen Nunique overleden was, een kennis van ons en de staleigenaresse toen der tijd zijn erbij geweest.

Bij Lynn wil ik er wel bij zijn, het is mijn vriendinnetje en ik laat haar niet in de steek al snap ik hèèl goed dat veel mensen er niet bij willen zijn.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 20:00

Het is niet vreselijk, tenminste dat is mijn ervaring.
Mijn paard had zoveel pijn, het kon niet langer.
Ik ben er bij gebleven. had het niet willen missen, het ging heel vredig juist.
Die verhalen over vechten is grotendeels flauwekul hoor, of je moet een slechte veearts oid erbij halen. Als de dosering goed is gaat het prima.

Ik dacht dat ik het niet zo kunnen maar heb het wel gedaan en had het niet willen missen.

Wordt er wel weer verdrietig van door er over te " praten"

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 18:34

Ik was er ook bij toen mn paard is ingeslape, ik kon haar niet alleen laten. Ik ben haar hoofdje blijven aaien tot zelfs na haar hart stopte met kloppen.
Ik zie die beelden nog elke dag, en ik kan niet meer in de buurt komen van de plek waar ze is gestorven.

Sterkte TS!

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 20:51

Ik ben er niet bij geweest. Ik kan dat niet met geen enkel dier. De laatste wilde ik zowiezo niet bij zijn omdat hij mijn stemming heel goed aanvoelde. Ik wil levende beelden in herinnering hebben. Nu heb ik hem op de kliniek rustig achtergelaten want hij was al half verdoofd en de DA zou hem laten inslapen zodra wij wegwaren. Heb hem wel zelf in de stal gezet. Het is in juli gebeurd maar mis hem nog elke dag. Hij is bij mij geboren en 11 jaar gebleven.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:32

Vanochtend is een pony bij ons ingeslapen, ben er bij gebleven en het is allemaal heel rustig en snel verlopen. Binnen 3 minuten was ze weg, gewoon in het weiland met het andere paard er naast. Ging heel erg rustig.