[IM] Zijn er DA'S die je paard aan huis kunnen 'schieten'?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 17:47

Cremeren zou ik persoonlijk het mooist vinden, in zo'n speciaal crematorium.. Maar ik vind dat wel érg prijzig, ik kan dat nevernooit betalen. En als ik het geld er nu voor zou hebben koop ik liever als er nog niks ad hand is een heel goed zadel, daar hebben we beide meer aan. :+

Letizia schreef:
Hoewel ik wel moet zeggen, maar dat is persoonlijk, toen Dar was overleden was het ook echt Dar niet meer voor mij, maar alleen maar een omhulsel, gek is dat he...

Wel beter dat je paard zonder zijn ziel opeens niet meer je paard is.. Ik hoop dat ik dat gevoel er dan ook bij krijg, dat verlicht de pijn toch wat.. En makkelijker om het lichaam te laten afgeven. Ik heb dit niet bij andere huisdieren gehad dus ik betwijfel of ik dat ook zou hebben.. Ik vind ze vaak alleen maar triestiger en wil ze altijd nog een laatste eer bewijzen, anders voelt het niet goed..

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:51

Ooh maar ik was er echt helemaal kapot van hoor, zo is het niet, maar het lichaam wat er lag was gewoon mijn Darmoor niet meer, gewoon een omhulsel, maar Dar zelf mis ik nog elke dag...
Laatst bijgewerkt door Letizia op 20-01-11 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:54

Is dat niet een apenverhaal? Dat ze in het hondevoer gaan?
Ik weet niet beter of kadavers gaan in een verbrandingsoven....
Ik heb de Rendac ook maar meteen even gemaild, nu wordt ik toch nieuwsgierig.

Maar ben het wel eens met TS, ik zou ook liever niet voor euthanasie gaan omdat ik weet hoe erg ze ertegen kunnen vechten. Dan liever in één klap ondersteboven, is ook niet leuk maar dan weet je wel dat het paard er vrijwel niets van heeft gemerkt.

Letizia

Re: Zijn er DA'S die je paard aan huis kunnen 'schieten'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:59

Volgens mij heb je gelijk hoor Annelies, ik zie daar ook niks over terug op de site, misschien was dat vroeger zo?

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 17:59

Het paard hoeft na het schieten helemaal niet te verbloeden want hij wordt niet geslacht.
Dan krijgt hij na het schieten alsnog een spuitje in zijn halsslagader, waarom zou je er een kledderboel van
maken als hij niet voor consumptie is?
Verbloeden moet voor het vlees en elke veearts heeft een schietmasker bij zich.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:01

Even terzijde TS: met een gebroken been geven ze wel op hoor!Dan vechten ze niet meer.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:02

Susyb schreef:
danneke80 schreef:
Nog even een vraagje:
Na het schieten klopt het hart van het paard nog omdat hij alleen hersendood is.
Stopt dit dan vanzelf of moet daar nog iets aan gebeuren?
Bij een gewone slachting zal dit door het leegbloeden gebeuren, maar hoe zit dit als er niet leeggebloed wordt?

hier ben ik ook wel benieuwd door.. ik denk dat het ook stopt hoor :) anders zou je als je een kogel door je hoofd krijgt als mens ook je hart door blijven kloppen maar dit is ook niet zo volgens mij ;)

Het hart stopt vrij snel met kloppen, omdat het geen signalen meer van de hersenen krijgt.
Daarom overlijd een hersendode persoon ook zodra de beademing wordt verwijderd. Het lichaam wordt dan op machines draaiende gehouden.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:10

Marloez schreef:
Bedankt voor alle reacties!

Ik zit zelf te twijfelen tussen een dubbele dosis narcose middel of schieten.. Mij lijkt schieten door een goede slager aan huis nog steeds het meest humaan. Ik zal dan toch de slagers zelf moeten vragen dus! Wat er daarna met m'n paard gebeurd.. Daar ben ik nog niet over uit. Zowel slachten als verwerking in de Rendac vind ik erg.

Zo lelijk als het onderwerp is, vind ik het wel fijn om te lezen dat er mensen zijn die nadenken over wat het beste is voor het paard. Welke keuze dat ook is.

Je hebt, volgens mij, niet persé een paardenslager nodig. Een goede (koeien) slager kan ook goed schieten. Je bent tevens nooit verplicht om na het schieten je paard ook te laten slachten voor welke consumptie dan ook. Je kan er daarna alsnog voor kiezen je paardje op te laten halen door Rendac of te laten cremeren.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:33

Zeg niet te hard dat een paard met een gebroken been opgeeft....!

En niet elke veearts heeft een schietmasker bij zich....!

Verbloeden doen ze liever wel ivm het opzetten van het paard... door de lichaamsgassen kan het paard gaan opzetten..
Dus of verbloeden, of een sneetje in de koker of tepel.
Bij niet verbloeden moet de DA het paard dood verklaren, dus als het hart gestopt is.
Dit stopt vanzelf na enkele minuten.

Marloez, respect dat je er al zo over nadenkt!! Top!

anneliesdj : Het dier wordt vermalen in een schredder en daarna gebruikt of verbrand.
Op maandags maken wij in Nijkerk soms wekelijks 40 kilo paardenvlees klaar.... en waarvoor? Voor de honden!
Eigenaren van honden komen dan soms wel 30/40 kilo gesneden paardenvlees halen. Is erg goed voor honden die op dieet zijn!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:37

Maar verbloeden doe je toch ook niet als je paard 'natuurlijk' overlijd of geeuthanaseerd wordt?
Hoe zet je eigenlijk zo'n sneetje in de koker/tepel?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:39

anneliesdj schreef:
Maar verbloeden doe je toch ook niet als je paard 'natuurlijk' overlijd of geeuthanaseerd wordt?
Hoe zet je eigenlijk zo'n sneetje in de koker/tepel?

Klopt. Weet niet precies waarom een slachter dit wel doet. Kan ik voor je vragen volgende week.

Hoe je zo'n sneetje zet? Met een mesje. Gewoon een klein sneetje zodat de lucht/gassen uit het lichaam kan.

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:47

schieten mag wel denkik, maar verbloeden niet. Het zou de grond verontreinigen ofso (denk dat als je elke druppel kan opvangen en wegbrengen naar de slager ofso het wel mag)

je kan denkik wel laten schieten en daarna laten ophalen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 18:48

Miekemuis_ schreef:
schieten mag wel denkik, maar verbloeden niet. Het zou de grond verontreinigen ofso (denk dat als je elke druppel kan opvangen en wegbrengen naar de slager ofso het wel mag)

je kan denkik wel laten schieten en daarna laten ophalen

Verbloeden mag wel. :)
Mits je dit opvangt...en dat hoeft echt niet elke druppel te zijn.
En er zijn ook andere oplossingen... niet helemaal legaal, maar wel oplossingen als je eigen grond hebt.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 19:39

Johanna59 schreef:
Even terzijde TS: met een gebroken been geven ze wel op hoor!Dan vechten ze niet meer.

Ik weet heel zeker dat mijn pony écht niet opgeeft met een gebroken been.

anneliesdj schreef:

Dat begrijp ik dan ook niet. :) Je maakt er toch een hoop onnodig werk en rommel van als je zo'n paard leeg laat bloeden en het probeerd op te vangen? := Misschien is dat alleen nodig als je het dier wilt gebruiken voor menselijke consumptie?

Niezel schreef:
Je hebt, volgens mij, niet persé een paardenslager nodig. Een goede (koeien) slager kan ook goed schieten. Je bent tevens nooit verplicht om na het schieten je paard ook te laten slachten voor welke consumptie dan ook. Je kan er daarna alsnog voor kiezen je paardje op te laten halen door Rendac of te laten cremeren.

Zoiets zou ik nou de perfecte oplossing vinden! Gewoon een slager langs laten komen, en dan je paard op zijn vertrouwde plekje laten schieten.. BAM, ineens weg, klaar, geen gevecht tegen narcosemiddelen, gewoon snel en pijnloos in de andere wereld. Ik zal eens een slager id buurt bellen en informeren. Het liefst 1 met veel geduld etc.. maar hoe kom je daar achter. Misschien dat ik dan zelfs eens zou moeten kijken hoe hij daar aan het werk is.. mocht de slager het daar mee eens zijn.. en voor mezelf ook goed om me er een beetje op voor te bereiden mocht het ooit nodig zijn... := Want stel mocht het zover komen en ik bel een slager in de buurt, misschien is dat wel een type waar ik en mijn pony ons totaal niet in kunnen vinden, zoals je dat ook wel eens met bepaalde hoefsmeden of dierenartsen hebt! Ik weet alleen niet of ik dat aandurf.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:44

Elke SLACHTER mag schieten. Een slager niet altijd. Die verwerkt alleen het vlees.

Jij en je pony hoeven zich er niet in te vinden toch? Als de slachter maar snel en goed handeld.... Klaar voordat je dier iets doorheeft.

Je moet je er niet te druk om maken nu.
Als je eens benieuwd bent hoe alles in zn werk gaat, zou ik zeggen : Kom eens in Nijkerk kijken.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 19:47

Sorry ik zag zelf het verschil niet tyussen een slachter/slager. :+ Dan bedoel ik dus de slachter.

Mijn pony kan heel wantrouwend zijn naar sommige mensen. Dan krijgen z ebijvoorbeeld een enting oid er echt niet gauw in. Ik wil gewoon dat m'n pony lekker relaxed staat te kauwen op wat lekkers en dan BAM weg is.

Ik weet dat ik in Nijkerk een keer kan kijken omdat er geregeld Boktexcursies zijn, maar ik ga liever op bezoek bij een slachter :P die in de buurt is omdat ik daar dan mee te maken krijg mocht dit nodig zijn. Bij Nijkerk weet ik sowieso wel dat het goed zit, vanwege alle video's die ik er al van gezien heb etc!

Ik maak me er overigens ook niet druk om, maar ik wel wel alle mogelijkheden op regel hebben, zodat ik dan rustig en verantwoord kan handelen zonder later ergens spijt van te krijgen. :)
Laatst bijgewerkt door Marloez op 20-01-11 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:48

Ja geeft niet, maar om verwarring even te voorkomen. Ik noem ze ook gewoon slagers hoor ;)

Ik kan evt. eens voor je vragen in Nijkerk of Jan nog een goeie slachter weet in Groningen?
Ik ken er zelf een, maar die doet geen paarden en wil ook niet jan en alleman op zijn terrein hebben.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 19:50

Jolliegirl schreef:
Ik kan evt. eens voor je vragen in Nijkerk of Jan nog een goeie slachter weet in Groningen?

Hm dat zou wel een idee zijn! Dan kan ik die slachter bellen voor meer informatie en of ie eventueel bereid is om aan huis te schieten.. :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:51

Marloez schreef:
Jolliegirl schreef:

Hm dat zou wel een idee zijn! Dan kan ik die slachter bellen voor meer informatie en of ie eventueel bereid is om aan huis te schieten.. :)

Ik zie jan volgende week Vrijdag weer. PB me desnoods donderdag even zodat ik het niet vergeet!
Ga ik het voor je vragen.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 19:52

Top, zal ik doen. Bedankt!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 19:59

Denk dat het probleem deze is.
Slachter zit normaal op de slachterij doet daar zijn werk.
Stel je paard krijgt wat (spoed) en je wilt hem dus met spoed geschoten hebben kan slachter moeilijk
zijn slachterij achterlaten.
Dat betekend dat je op zo'n moment toch de dierenarts zult moeten laten komen voor euthanasie.
(Die is waarschijnlijk sneller in staat om te komen en je te helpen)

Ben overigens dus ook voor schieten en slachten van mijn paarden, maar alleen als dat mogelijk is.
(dus zonder stress vervoeren, zonder dat het pijnlijk is etc. etc. )
Anders wordt het toch thuis euthanasie. (aangezien het dan blijkbaar iets is, wat ik niet heb zien aankomen
en op korte termijn slachter laten komen heel heel moeilijk is. )

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:03

Interessant toppic ,maar even TS is je paard al ziek etc dat je er nu zo over nadenkt of gewoon van te voren denken ? (gewone vraag)
Ik heb / had ook altijd getwijfeld.. Schieten (thuis dan...) of laten inslapen.
Moet zeggen dat ik (gelukkig) nog nooit een paard tegen verdoving heb zien vechten ,maar ik werd wel een beetje naar v/d filmpjes van Jolliegirl v/d slachterij.. wacht ik zeg het fout .. ik werd er niet naar van ,maar ik schrok er erg van... (ben ook een halve dag helemaal van slag geweest door de beelden van die witte pony..)

Nijkerk vind ik echt iets heel goeds! Uit de verhalen blijkt dat Jan (zo heet hij toch?) een goede man is met hart voor alle dieren die hij schiet volgens mij

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:11

Jolliegirl schreef:
je MAG je paard niet eens vervoeren als ie zn been gebroken heeft...

Weet je dat zeker?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 20:19

@sjolvir; Daar heb je best wel een goed punt.. :') Dan zou ik denk ik voor een extreem achterlijk hoge narcose dosis gaan.. := Als het paard wel even kan wachten en het niet direct noodzakelijk is om hem uit zijn lijden te verlossen zou ik voor de slachter gaan. Maar ik neem aan dat ze meerdere collega's hebben, en wellicht wel een uitzondering willen maken..? O:) Zo vaak komt het niet voor denk ik dat iemand zijn paard aan huis wilt laten slachten.. Maar goed daarom wil ik ook eerst informeren bij slachters in de buurt.

@ Elin_: Mijn pony is niet ziek (op een dik been van een schop vorige week na dan, maar dat geneest goed). Ze is al wel minstens een jaar of 17/18 en ik vind het gewoon belangrijk om van dit soort dingen op de hoogte te zijn. Je paard kan onverwachts iets oplopen waarvan hij niet te genezen is. Maar voorlopig scheurt madame nog vrolijk bokkend door haar landje (zelfs met dat been := ).

Vond je de beelden van het witte paard in de slachterij echt zo schokkend? Ik vond het juist zo snel gaan, super! Voordat het paard zijn omgeving in zich op kon nemen werd ie al in de andere wereld geholpen. Daarna begon hij wat te trillen, dat is een naar gezicht maar omdat je weet dat hij dan toch niets meer voelt vind ik dat niet schokkend. Ik ben wel ernstig van slag geweest na het zien van filmpjes over kippen die werden geslacht.. := Maar dat is een heel ander verhaal.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 20:23

Attitude schreef:
Jolliegirl schreef:
je MAG je paard niet eens vervoeren als ie zn been gebroken heeft...

Weet je dat zeker?

Ja. 100%
Paard MOET op 4 benen staan. Als je bij de slachterij aankomt met een paard op 3 benen 1 gebroken been, krijg je een fikse boete.
Ik loop nu al zo lang rond in de slachterij om dit te weten. De dierenarts controleert s'ochtends alle paarden. Paard mag zelfs geen open wonden hebben. :)

Sjolvir, als je dan een kleinschalige slachterij heb zoals v.d veen, kan een slachter prima aan huis komen schieten.

Elin_ : Die witte pony was gewoon een sneu verhaal..
Jan zegt altijd : Een paard doodmaken is niet plezierig.
En ik zeg het ook altijd... ik sta daar niet voor mijn lol... ik sta daar omdat ik het wil leren... zodat ik mijn hand later ook kan opsteken en mij kan inzetten bij het slachten van paarden.