[IM] ervaringen met cremeren/crematoria gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vienna2007

Re: ervaringen met cremeren/crematoria gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 15:56

Wat is netjes dan? Met een handzaag kom je er niet doorheen.

moniquebosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:55

Gewoon breken.
Maar wel advertenties neerzetten dat ze het eerste echte paardencrematorium zijn in Nederland,nou dikke neus.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:34

Breken kan wel, maar het vlees dan?

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:08

Kettingzaag!! Wat anders?!

Zwerfkei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 11:12

Dwyne schreef:
Zwerfkei schreef:
Vergeet niet dat er enorm veel as overblijft en dit niet in een nette urn past! Je zult een deel achterlaten.

Ik heb bij Westerhout een grote curverbak vol gekregen met de as (of beter gezegd botresten) van mijn veulen. Was echt alles wat er van haar was overgebleven.

Ja, bij verbanding blijven grove resten over. Daar heb je weer n apparaat voor (schredder) om het fijn te maken. Maar ligt eraan wat voor urn je wilt, of het er in past, want er blijft best veel over van een groot paard. kunt natuurlijk ook alles meenemen of n hug urn.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:26

Het hoofd wordt opgetild aan het halster met een lijn, dan gaat de deur dicht en laten ze zachtjes het hoofd terug zakken en knippen ze de lijn af.
Verder passen de benen er ook gewoon in, zelf gezien (wilde er namelijk bij blijven zodat ik zeker wist dat hij daar was en bleef).

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:51

@Zwerfkei, ik heb wel alles meegenomen. Bij een veulen is er natuurlijk minder reststof dan bij een groot paard, maar zelfs dat past niet in een fatsoenlijke urn.

Il00n__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 02:47

Had er ook wel eens van gehoord Rotterdam, leek me interessant...
Maar in stukken zagen |( (klinkt) een beetje oneerbiedig...

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 09:14

Dan kun je ze net zo goed laten ophalen door de rendac..

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 14:55

Ze worden niet in stukken gezaagd!

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:54

Ik heb Royal 2 jaar geleden ook laten cremeren in Rotterdam.
Voor mij toen de enige manier om haar verlies nog enigzins te verwerken. Het kost een klap geld, maar het was het dubbel en dwars waard.
Het cremeren zelf ben ik niet bij geweest, maar ze haalden haar op met hun speciale brancard en dat ging ontzettend netjes. Heel respectvol naar zowel paard als betrokkenen. Over alles werd nagedacht en overlegd, kon precies aangeven hoe ik het wilde hebben.
Ze is voor het weekend opgehaald, na het weekend zijn we naar Rotterdam gereden om haar weer mee naar huis te nemen. Ik had vooraf al besloten dat ik niet alle as mee wilde, wat moet ik in vredesnaam met een halve voerton vol as. Daar een mooie urn uitgezocht en heb wat as in een sierraad. De rest is uitgestrooid over de noordzee.
We zijn daar super opgevangen. Kopje thee/koffie, daarna konden we naar de ruimte waar ze opgebaard stond. Op een tafel tussen de kaarsen, mooien bloemen, wierook en een muziekje stond de ton met as. Haar halster waarmee ze heen gegaan was hing erover, zó mooi (instortmoment toen...). Haar ijzers er mooi bij gelegd, echt perfect.

Ben héél blij dat ik deze mogelijkheid heb gehad (financieel voornamelijk). De klap was zo groot, dit was de enige manier dat ik het voor mezelf goed kon afsluiten.

Royal is nu 24/7 bij me :+:

Het zou alleen wel super zijn als er in het noorden ook 1 zou komen. De reiskosten waren echt enorm. De crematiekosten zou ik zo weer betalen.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:47

Ik heb dezelfde ervaring als Royaltjuh. Ik had het nodig om zijn verlies een plek te kunnen geven.
Mijn pony is in Rotterdam gecremeerd. Hij werd bij mij thuis opgehaald, nadat hij overleden was. Hij is zeker niet in stukken gezaagd, hij is in zijn geheel in de oven geplaats.Het gebeurde allemaal heer respectvol en ik heb hem ook enkele dagen op gehaald. Ik heb hem helemaal mee naar huis genomen. Hij staat in een soort haringtonnetje bij mij op de zadelkast in de stal. Ik heb er nooit spijt van gehad. Mijn allereerste grote paardenliefde is nu nog steeds bij mij. Sterker nog, in het tonnetje is nog genoeg ruimte over. Ooit zal ik dat zelf opvullen.

Bij het ophalen, draaide ze ook muziek en stond hij op een nette gedekte tafel. Dat had voor mij dan niet gehoeven.

Ik vond de reiskosten helemaal niet zo duur. 1 euro per km. Daarvoor rijdt een terreinwagen met trailer met brancard en minihijskraan en twee man personeel. Dat het bedrag dan kan oplopen als ze ver moeten rijden is iets anders in mijn ogen.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:30

ik heb mijn pony Vincent ook laten cremeren. Hij is toen aan de snelweg opgehaald door de Rendax en naar Roermond gebracht. Ik ben zo ontzettend blij dat ik dit gedaan heb! Als ik ooit nog eens een pony in moet laten slapen om wat voor reden dan ook laat ik hem zo weer cremeren. Het is zo iets moois, het verlies van je vriendje is natuurlijk al erg genoeg ik zou er niet mee kunnen leven met het idee dat hij naar een verwerkingsfabriek gegaan zou zijn. Het was voor mij een heel fijn idee dat hij weer thuis zo komen (zijn as) ook kun je bijv. een kettinkje laten maken met daarin een beetje as van je paard dat heb ik ook gedaan en ben er zo ontzettend blij mee zo is hij nog altijd bij mij. De crematie was eigenlijk boven mijn verwachtingen, toen Vin weer thuis was viel er zo'n druk van mijn schouders af en kwam er weer wat meer rust in me.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:32

Dat ze in stukken gezaagd worden is idd een fabeltje. Als ze dat zouden doen vind ik ook dat het hele effect rondom de crematie weg is je wil juist dat je vriendje met alle respect de oven in gaat.

sinds kort zit er in Prinsenbeek gem. Breda NB ook eentje. ;)

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:35

onne schreef:
Mijn paard is ook in roermond gecremeerd, er mocht heel veel.
Ik heb mijn paard in de oven zien liggen, ze hadden een mooi paars kleedje onder zijn hoofd gelegd en een kaarsje er bij.
Ook werden we steeds alleen gelaten.
Wij waren even rond de 1300 euro kwijt incl: alles.
Dus de crematie , de urn die we hadden uitgezocht en we hadden ook nog en eigen tekst laten afdrukken op een plaatje daar.
Wat ik ook fijn vond is dat ze steeds gewoon zijn naam noemde.

Dat vond ik ook heel fijn dat ze gewoon zijn eigen naam noemde ze zijn heel respectvol met mn maatje om gegaan.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:40

Amytj: ik wil je verder niet pijn doen oid maar er zijn plaatsen waar dit wel zo is.. de oven is gewoonweg te klein om er volledig in te kunnen..

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 18:51

Ze passen er echt wel helemaal in.................
Anders zouden mensen toch geen afscheid kunnen nemen als het paard al in de oven is?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 19:13

Suus___ schreef:
Amytj: ik wil je verder niet pijn doen oid maar er zijn plaatsen waar dit wel zo is.. de oven is gewoonweg te klein om er volledig in te kunnen..

en welke zijn dat? dan is de informatie ook nuttig voor het topic!
op veel plaatsen kan het paard er wél gewoon geheel in, zoals bijvoorbeeld bij westerhout.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:15

Westerhout heeft een paardenoven dus dat klopt :)
Ik ga geen crematoria hier neerzetten heb geen zin om straks gezeur te hebben met de desbetreffende crematoria ;)

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 19:25

Er zijn inderdaad plaatsen waar een groot paard ( ongeveer 1.70 - 1.85 en groter) niet in de oven past. Rotterdam kan grote paarden verwerken, ons paard was 1.82. Dit was in November 2007. We hebben afscheid genomen van hem toen hij in zijn geheel in de oven lag. 6 weken later is een 2e paard van 1.70 overleden en ook door Rotterdam opgehaald. Beide keren zijn wij achter de brancard aangereden en hebben we terwijl het paard in de oven lag afscheid genomen.
Ik had eerst bij Roermond geinformeerd omdat dat dichterbij was, maar zij konden toen alleen paarden tot max E maat verwerken. De oven in Rotterdam is veel groter.
Paarden worden niet in stukken gehakt, er wordt respectvol mee om gegaan.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:47

Wij hebben dezelfde ervaring in Rotterdam als Jinks. Ook achter de brancard aangereden en afscheid genomen toen hij in de oven was...............
Ging heel respectvol, zat ook geen haar verkeerd aan 't paard............

jilldrost

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:25

moniquebosch schreef:
Vienna2007 schreef:
Houd er wel rekening mee, dat veel crematoria je paard eerst in stukken moeten zagen, omdat het paard anders niet in de oven past!

Dit moet volgens mij oa bij die uit Rotterdam.
Of het moet inmiddels veranderd zijn.

is nog steeds zo hoor.

gadver ;o
de mensen die dat moeten doen of dat te zien krijgen
zijn volgens mij echt hard ;o

jilldrost

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:27

Jinks schreef:
Er zijn inderdaad plaatsen waar een groot paard ( ongeveer 1.70 - 1.85 en groter) niet in de oven past. Rotterdam kan grote paarden verwerken, ons paard was 1.82. Dit was in November 2007. We hebben afscheid genomen van hem toen hij in zijn geheel in de oven lag. 6 weken later is een 2e paard van 1.70 overleden en ook door Rotterdam opgehaald. Beide keren zijn wij achter de brancard aangereden en hebben we terwijl het paard in de oven lag afscheid genomen.
Ik had eerst bij Roermond geinformeerd omdat dat dichterbij was, maar zij konden toen alleen paarden tot max E maat verwerken. De oven in Rotterdam is veel groter.
Paarden worden niet in stukken gehakt, er wordt respectvol mee om gegaan.

oh wat lijkt me dat vreselijk als je een paard in een oven ziet verbranden ;o

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 20:13

Goed om te lezen Jinks. Ik zou ook het liefst er achteraan rijden en dan afscheid nemen als hij in de oven ligt, is toch een fijn moment dat tot het laatste je alles hebt gedaan voor je maatje wat je kon doen. En daarna natuurlijk de as mee.

@shopxprinces: lijkt mij dat ze afscheid hebben genomen vóórdat het brandingsproces in gang werd gezet ;)
Gewoon om te zien dat paardlief veilig op zijn laatste bestemming is aangekomen en er niets gebeurd wat je niet zou willen.

Hans9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:01

Ik ben 2 maanden geleden in Roermond ook zeer netjes geholpen. Ik wil niet eens weten of het paard in stukken gezaagd wordt;( . Een vriendin gaf mij een tip over De Dierenboom. Heeft iemand hier ervaring mee?
Groet Hans