[IM] Wanneer is het genoeg geweest??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dreeke

Re: Wanneer is het genoeg geweest??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:27

Mijn 7 jarige merrie heb ik 4,5 maand geleden in moeten laten slapen aan de gevolgen van artrose (overhoef). Een half jaar met haar getobt, dan ging het weer even goed, dan weer niet, dan weer wel, tot dat ze echt zoveel pijn had dat ze niet meer kon staan van de pijn. Er ging bij mij een knop om in mn hoofd en mijn verstand ging voor mijn gevoel en heb toen de beslissing genomen, ik heb haar van een lange lijdensweg verlost...

Jij zal ook een moment krijgen dat je verstand voor je gevoel gaat, kijk goed naar je paard, bij mijn paard waren de twinkels uit haar ogen...

Sterkte, ik weet hoe moeilijk het is... Ach gut

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:29

Als de goede dagen in de minderheid zijn...
en het is nu nog niet eens echt koud en nat...

En, als jij als buitenstaander dit ook zo zou zien, is dat dan omdat je als ´insider´ je emotie laat gelden, of omdat het in werkelijkheid minder erg is dan het hier op bokt overkomt? Want zoals je de situatie hier omschrijft...
Ik heb ook wel in dit soort situaties gestaan en zoals ik jouw verhaal nu lees, zou voor mij de stap genomen zijn.

en sorry als ik heel bot overkom, dat is zeker niet mijn bedoeling, want ik weet hoe ontzettend moeilijk het is Ach gut

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:42

Sterkte met de door jou te nemen beslissing..............

Hier nog iemand in dezelfde situatie. Bij mijn 9 jarige Tinkermerrie is 2,5 jaar geleden HKO geconstateerd en afgelopen mei zijn er weer foto's genomen en ondanks de supplementen was het veel erger geworden en zat de artrose in alle botjes van haar ondervoeten.

Ze heeft nog een heerlijke zomer op de wei gehad in de kudde, maar nu de nachten weer kouder worden merk ik dat het slechter gaat. Hier zullen op korte termijn ook knopen moeten worden doorgehakt. Ze functioneert nog prima in de kudde, maar ik wil het moment dat de lichtjes doven en ze van ranghoogste naar lager afzakt voor zijn.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 23:41

Pff hier nog iemand die op het punt staan zo'n lastige beslissing te nemen.
In dit geval mijn eerste pony, een NRPS-er van 25 jaar, waarvan ruim 20 jaar van mij.....
Werkelijk alles heb ik met haar beleefd en samen hebben we zoveel bereikt (z-dressuur, z-springen én z-mennen), zoveel plezier gehad en zoveel herinneringen.
Sinds een jaar of 3-4 heeft ze artrose in het rechtervoorbeen, linksachter is inmiddels ook slecht.
Eigenlijk kan ze mijn speelse 6 jarige Gribaldi-ruin ook niet meer 'aan' en kan er ook niet meer goed voor vluchten voor zijn al te enthousiaste jonge paarden gedrag.
Aan pijnstillers wil ik eigenlijk niet beginnen, het is een onomkeerbaar proces en de schade die medicatie veroorzaakt aan andere organen is ook niet mis.
Maar wanneer is de juiste tijd????
Ik weet het nog steeds niet eerlijk gezegd Bloos

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 23:51

Sonjim, oh meis, ik snap je dilemma helemaal, maar ik denk dat je het antwoord al weet...... Lachen
Hier ook zoveel verhalen van mensen die hetzelfde mee hebben gemaakt (of er nu middenin zitten). Wat lijkt me dat moeilijk...... Verdrietig
Ik heb nog maar een jonge pony, dus het voelt nog aan als een ver-van-mijn-bed-show, maar ooit komt er zo'n dag. Verdrietig

Via PB heb ik van de week nog tegen je gezegd dat je goed naar Sonja moet luisteren. Dat ze zo verandert momenteel, zegt wel heel wat, buiten al die heftige fysieke problemen. Maar ik begrijp hoe heftig het is om haar los te laten.....
Ik kan je zeggen; ik zou mijn eigen liefste paard in zo'n geval als dit los laten.......

Ik wens je heel, heel veel sterkte met het nemen van deze zware, emotionele beslissing. Ach gut

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 23:54

Ik zou het nog proberen met een dikkere deken. Ik weet niet hoe dik de deken is die ze nu op heeft, maar je kan altijd kijken of ze nog wat opknapt als ze een nog dikkere deken krijgt. Je ziet toch vaak dat paarden redelijk opknappen als ze zichzelf niet meer warm hoeven te houden. Ongemerkt kost dat erg veel energie.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 00:01

Het moeilijke hieraan is dat ze in de zomer nog redelijk goed en zichzelf is. Dat maakt dit verhaal zo lastig, ze is dus niet het hele jaar door slecht.

In laten slapen is een keuze die je niet meer terug kunt draaien. Daarom is het goed dat je er zo mee bezig bent en over nadenkt.
Misschien kun je het toch nog eens proberen met die warme (fleece) deken en toch buiten houden. Misschien kun je rond haar paddock of waar ze ook staan mag houten schotten neerzetten. Die kunnen dan in ieder geval nog extra wind dekking geven. En uiteraard een schuilstal.
Indien je stroom op stal hebt kun je kijken of een heater effect heeft op dr. Kost je wel een hoop stroom=geld. Maar misschien kan dat ook op zonne panelen?

Zomaar wat ideeen hoor. Ik hoop dat je er wat aan hebt en de beste keuze maakt. Wat dat ook zijn mag. Ik wens je heel veel sterkte hiermee, knap van je dat er zo on-egoistisch over na kunt denken.
Sterkte!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 09:42

Femke het is inderdaad onomkeerbaar, dat maakt het zo moeilijk.
Ze heeft nu een dunne deken op, en ik heb het gevoel dat ze zich prettiger zou voelen qua spieren en gewrichten met een dikkere deken, maar dan blijft er weinig over als het straks vriest. Plus dat ze onder een dikke deken gaat zweten, lijkt me ook niet handig. Ze staat momenteel ook erg veel op stal (schuilstal), maar vanochtend draafde ze zowaar de wei in, weliswaar maar een paar passen maar toch. Het moeilijke is, dit paardje heeft al vaker op zo'n punt gezeten en is er altijd weer uitgekomen. Na een slechte periode volgde steeds weer een goede periode. Maar deze goede periodes worden wel minder lang.

Ik wil inderdaad ook het moment dat ze vermagert van de pijn en dat de twinkeling helemaal weg is voor zijn. want de twinkeling die is er nog steeds. Het is wel ook een mentaal super sterk paard, een echte vechter.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:44

Wat ik bij mijn pony doe (die gelukkig nog gewoon gezond is) is onder de 15 een 200 grams deken, onder de 10 graden een 300 grams en bij vrieskou een 500 grams.
Als dat bij een gezonde pony al kan, moet dat bij Sonja toch ook wel kunnen?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 09:54

Ik heb haar vorige week onder de dikke deken staan gehad, maar toen zweette ze heel erg.

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 12:03

Hoi, ik wil je niet verder laten schikken maar het verhaal van de dekens is alleen maar uitstel van het helaas onvermijdelijke. Ook dit hebben wij geprobeert. er is echt maar 1 oplossing. laat haar rustig gaan en geniet van alle herinneringen die je nu hebt. En laat dit de goede herinneringen zijn, hoe langer je wacht en uitstelt hoe meer slechte herinneringen er komen en dit zal het verdriet alleen maar nog erger voor je maken. ik tel de dagen inmiddels af dat cella er nog zal zijn, maar lang is dat niet meer. en ik voel me inmiddels behoorlijk down en rot maar diep in mijn hart weet ik dat dit de juiste beslissing voor haar is. Huilen

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 12:05

Rebel daar ben ik inmiddels ook uit, alleen nu nog concreet afspraken maken erover. Wat is dat moeilijk.

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 12:27

sonjim schreef:
Rebel daar ben ik inmiddels ook uit, alleen nu nog concreet afspraken maken erover. Wat is dat moeilijk.

Ik maak hier op uit dat je je beslissing gemaakt hebt? Het is ook heel moeilijk, vreselijk.... maar dat zal het altijd zijn,
of je het nu doet, of over een paar maanden het is en blijft vreselijk moeilijk. Je ontkomt niet aan dat verdriet, je moet
er door heen vroeg of laat.... Ik kan alleen maar zeggen, sterkte en hou je vast aan de gedachte dat je eerlijk geweest
bent tegenover je meisje als ze er niet meer is....

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 12:30

ja ik weet het, het valt allemaal niet meer, en op het moment zelf zal het nog veel erger zijn. maar daarna kan je alleen nog maar trots op jezelf zijn dat je gelukkig hebt mogen kiezen en dat zij geen pijn meer heeft, dat helpt mij nu enorm. Als het zover is knip ik in ieder geval een stuk staart af ter herinnering. Ik wil dit gebruiken in een sieraad zodat ze altijd bij mij zal zijn. Ben nu een leuk ontwerp aan het maken en hoop dat de juwelier er straks wat mee kan.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 12:54

Mijn beslissing staat vast hoewel ik ergens nog het gevoel heb dat ze zelf niet weg wilt. Maar nu nog de afspraken maken met de da erover, bah. Ik zit gewoon te janken achter mijn pc maar goed ik wil haar meer pijn en ellende besparen.

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 12:57

Sandra heel veel sterkte!
Kijk naar je paard,let op de ogen. Jij kent haar het beste en ziet het beste hoe het met haar is.
De beslissing nemen is nooit leuk maar ooit moet het..
Sterkte Ach gut

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 12:59

Helaas wel

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 13:10

Zit met tranen in mijn ogen je verhaal te lezen...
Héél veel sterkte in deze moeilijke periode!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 13:11

Dankjewel. Ik zit met tranen in mijn ogen te typen en de postbode kijkt me vreemd aan.

12rebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 13:24

Had je mij moeten zien toen ik net de beslissing had genomen. kreeg een complete huilbui op mijn werk, ik heb mijn baas nog nooit zo raar zien kijken. hij dacht dat het aan hem lag dat hij iets verkeerd had gezegd. en kwam netjes sorry zeggen voor als hij wat verkeerd had gedaan. toen maar uitgelegd wat de werkelijke reden was heb hem verder die dag niet meer gezien hij is alleen nog koffie voor me gaan halen. En mocht het binnenkort zo ver zijn ben ik in ieder geval vrij die dag.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 13:37

Ik ben eigen baas en zit thuis te werken dus dat scheelt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:05

Het is ook niet niks zo'n beslissingen als je verstand er niet helemaal achter staat is het nog veel moeilijker.
Ik heb ook een pony met artrose in haar benen, rug en hals en heeft ook periodes dat ik denk, en nu.
Om vervolgens weer door de wei te rennen, ook bij haar merk ik weersverandering heel goed.
Hetgeen ik wel verontrustend vind is de gedragsverandering, maar dit kan misschien ook nog een andere oorzaak hebben.
En vergeet niet dat mensen om je heen makkelijk praten hebben, je moet het wel of niet doen.
Laat je niet gek maken jij hebt het meeste met je paard te doen en weet het beste hoe ze is.
Daarbij hou in je achterhoofd dat je soms blij mag zijn dat je zo'n beslissing mag maken, mensen die heel erg ziek zijn en het zelf al op hebben gegeven moeten blijven leven tot het hart er mee stopt, dit is vaak een lange, pijnlijke bedlig periode waar ze alleen maar leed in hebben.
Dit kun je je jouw paard besparen.

Mijn vorige shet was 35 jaar en op, alleen ik vond dat de da nog eens moest komen voor foto's te maken en een vitaminespuit en de holtische smid moest maar komen en dan zou het wel weer gaan.
Na twee dagen stond ze in haar stal waar ze sinds de dag ervoor niet meer uit was geweest, ze stond te leunen tegen een muurtje anders viel ze om.
Toen heb ik meteen de da opgebeld en die was er een paar uur later en toen is ze ingeslapen.
Eigenlijk had ik te lang gewacht, maar ik had wel rust in mijn hoofd want ik wist dat dit echt niet meer ging.
Ik had alleen eerder in moeten grijpen.

Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte.

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:30

het is één van de moeilijkste beslissingen ooit...
Ik heb een paar dagen geleden dezelfde beslissing moeten maken voor mijn 7-jarige merrie. Na 3 jaar te hebben gevochten, wij allebei, voor haar gezondheid, en na alle verslechteringen is ze nu op.
Alles wat ik nu zou proberen, zou alleen voor verbetering zorgen, en dat is nu niet meer voldoende. Genezen zal het niet meer. Pijnvrij wordt ze waarschijnlijk ook niet meer.
Ik ken mijn paard door en door, en ze laat nu duidelijk merken dat ze op is. Ze is moe, op, geen energie meer...
Ik moet mijn allerliefste, allerbeste maatje laten gaan en dat doet heel veel pijn Verdrietig
Ik weet dus precies waar je doorheen gaat en wil je heel veel sterkte wensen!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 15:40

@ sonjim: jij ook sterkte!
moeilijke keuze... ik hoop de mijne nog even te kunnen uitstellen.... (al ziet het er op het moment weinig hoopvoluit)

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 15:45

Dankjewel allemaal voor de steun en adviezen, en voor de mensen in een soortgelijke situatie heel veel sterkte. Wat een jonkies met problemen zie ik hier voorbij komen. Sonja is dik 20 jaar dat is toch best een respectabele leeftijd.

Ik heb de da net gebeld en hij zal me straks terugbellen ivm het maken van de afspraken hierover.