[IM] In laten slapen of naar de slager?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_Jarin

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 17:17

Ik heb mijn eerst pony in laten slapen...ik had daar een heel fijn gevoel bij, het ging allemaal heel rustig. Eerst kreeg hij een spuitje dat hij ging liggen toen konden we nog even bij hem zitten en tegen hem praten en afscheid nemen..en toen heeft hij een spuitje gegeven, hij heeft 1 diepe adem gegeven en toen was het gebeurd!!! Ik vond het echt heel fijn...

Toch ben ik niet tegen de slager...het gaat allemaal 10x sneller...maar ik heb er meer vrede bij als ik een paard laat inslapen. Plus het feit dat ik wel eens gehoord heb dat zodra een paard bij de slachter aankomt hij ruikt wat er gaat gebeuren aan de geur die er hangt, dat weet ik niet zeker..alleen ik zou het wel heel zielig vinden als hij zou merken dat hij geslacht wordt..

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:01

Hmm ik ga vanavond mijn ouwe Naturel naar de slager brengen... Hij heeft acute artritis en kan niet meer lopen. Het is heel snel gegaan. Vorige week woensdag was hij ietsje gevoelig, de dag erna linksachter stokkreupel en de dag daarna allebei zn achterbenen en nu dus ook zijn voorbenen.
Hij is niet meer geschikt voor consumptie, omdat ik er 4 zakken buut in heb gestopt. Dus waar zijn lichaam dan heengaat weet ik ook niet. Ik denk dat ik zijn staart als aandenken houd.
Gelukkig heb ik heel veel mooie foto's en herinneringen, het was echt een bijzonder paard. Vriendjes zijn? Doei, doei

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:26

Sterkte Odie!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:56

sterkte Odie Verdrietig

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:11

Bedankt...

nancybento

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 22:39

Ik heb mijn paard later afmaken bij het slachthuis.
En niet om op te eten,maar om de manier.
Als je je paard laat inslapen kan dat een gevecht worden en vind ik dat niet meer prettig.
Hij was nu 30 seconden binnen en voor hij kon rond kijken was hij uit zijn lijden verlost.
ik kies ook niet voor inslapen.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 23:44

Ook ik sta voor deze beslissing momenteel. Donderdag nog 1x naar de Da met mijn haf.

Ik heb er lang over nagedacht, maar ook ik kies voor slachten.

Zoals ik hem ken, het hoeft niet zoals eerder gezegd, vrees ik dat als hij een spuitje krijgt gaat vechten.
Hij gaat makkelijk de trailer op, dus geen stress vooraf..

Het is een moeilijk besluit, maar ik ken mijn mannetje en ik ben ervan overtuigd dat dit de beste manier voor hem is.

En dat gezeur over dat je paard jarenlang voor je heeft gewerkt en dat de slager dan onvriendelijk is vind ik grote onzin. Zoals al zo vaak is gezegd, ken je eigen paard, ligt aan de situatie...

Als ik het kan opbrengen wil ik erbij blijven, wordt het me met het uitladen al te veel dan neemt iemand anders het van me over.

Ik wil er 100% van overtuigd zijn dat hij uit zijn lijden wordt verlost en op een zo'n snelle en pijnloze manier.

Daarna heeft hij rust!!!!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 10:23

Heel heel veel sterkte gewenst en Odie ook nog natuurlijk.
Als je zelf er van overtuigd bent dat je voor de juiste manier kiest, is het goed (niet dat ik tegen slachten ben hoor, zie eerdere posts). Ik denk ook dat een Haflinger, dat zijn toch sterke beesten met een sterk hart en hij heeft niks "inwendigs" dat de kans reeeel is dat ie zou gaan vechten tegen inslapen en dat wil je NIET meemaken... Mijne is destijds ingeslapen, maar dat was dus in een stadium dat ik niks meer te kiezen had.

Odie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:18

Die van mij is gisteravond heengegaan. Ik ben er niet bij geweest, maar een vriend van mij wel. Ik heb er al zoveel geschoten zien worden, maar deze had toch een heel speciaal plekje bij mij, waardoor ik niet durfde te kijken...
In 1 schot was het gebeurt, hij was vooraf heel rustig, alsof hij verlost wilde worden.
Ik denk dat dit het beste is wat ik heb kunnen doen voor hem, omdat hij de pijn in zijn gewrichten niet meer aankon. Het is ondraaglijk om een altijd zo sterk paard zo te zien lijden. Gelukkig heeft hij 'maar' 4 dagen pijn gehad en de overige 24 jaar van zijn lange leven is hij topfit geweest.
Ik mis hem wel, maar ik kon niet anders...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:20

Ach gut Ik weet hoe je je voelt, het is de juiste beslissing voor je paard maar je voelt je toch gewoon k*e

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 13:47

Odie vervelend is het altijd maar je kon idd niet anders. Sterkte ermee.

Maykie jij ook sterkte ermee.

Slacht of inslapen: als de eigenaar achter zijn keuze staat wat hij of zij dan ook doet dan is het toch goed?! Allebei hebben ze voor- en nadelen. Er is geen slechtere of betere keuze naar mijn mening. Het meemaken is al vervelend genoeg.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:40

ik zou zelf kiezen voor in te laten slapen omdat ik daar met mijn oude verzorgpony een mooie herinering aan over heb gehouden. Die pony was al neergegaan maar was nog niet dood, dus ben ik erbij gaan zitten en heb zijn hoofd op mijn schoot gelegd. Ik bleef net zo lang rustig over zijn ogen aaien tot tie rustig dood is gegaan. Mensen die het zagen zeiden later tegen mij dat dat een prachtig moment was. De eigenaar was niet eens komen kijken maar geloofde het wel als hij de rekening van de dierearts zag.
Laatst bijgewerkt door Rambogirl op 12-07-06 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

rakker_ter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 15:51

natuurlijk laat je je paard dan inslapen. je kunt tog niet denken dat je je eigen paard op je bord hebt liggen? bah
ik zou apsoluut inlaten slapen!!!
ik moet er niet aan denken dat mijn paard naar de slacht gaat!
gr rakker_ter

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:23

Ik heb de keus voor Sjim al gemaakt. Ik laat hem inslapen en NIET ophalen door Rendac. Dat vind ik zo vreselijk om te zien.....

Bij ons in de buurt is een dierencrematorium waar ze ook paarden cremeren. Kost wel even wat, maar ik kan hem weer mee naar huis nemen. En ik weet zeker dat er niks geks gebeurt met hem.

Dat van Rendac vind ik ook niks. Alle dieren worden gewoon op een grote hoop gegooid en verbrand. Dat is wat ik gehoord heb althans. Dit doe ik ook met mijn honden en katten.

Mijn cavia's, ratten, konijnen gaan gewoon met een kruisje in de tuin.

Ja ben een muts in dat soort dingen hoor.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:29

rakker_ter schreef:
natuurlijk laat je je paard dan inslapen. je kunt tog niet denken dat je je eigen paard op je bord hebt liggen? bah
ik zou apsoluut inlaten slapen!!!
ik moet er niet aan denken dat mijn paard naar de slacht gaat!
gr rakker_ter

iets meer respect voor de mening van anderen graag. Lees ook even het topic door.

imposantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 16:32

Ik heb mijn paard ook in laten slapen.
Hij had een lekkende hartklep en kon niet meer worden gered.
Ik heb hem in de wei in rust in laten slapen, ik ben er zelf bij geweest en heb rustig afscheid van hem kunnen nemen.
Dat vind ik veel fijner dan hem wegbrengen en hem dan vervolgens niet meer zou zien of als stukjes vlees in de supermarkt.
Ik vind slachten echt niet gaaf gewoon.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 19:17

Sharmila schreef:

Hee, als dat al zo is .. dan wel eentje met gevoel hoor Knipoog !

Vraag me wel iets af, zonder iemand overigens te willen (ver)oordelen. De mensen die hun paarden liever laten slachten; met welk doel hebben zij een paard? Puur voor de prestatie (sport, fokken, keuringen) of uit liefhebberij/hobby? Kom nml. ook op andere (kleinere) fora en lees daar regelmatig dat mensen afscheid moeten nemen van hun paard en tot nu toe wordt er elke keer voor inslapen gekozen. Waarbij ik even wil melden dat het afspuiten in geen van die gevallen (gelukkig!) geleid heeft tot de hier gevreesde 'doodsstrijd'. Integendeel; de betreffende mensen zijn, ondanks het verdiet, tevreden over hoe het eea. gegaan is.
Vroeg me dus af of hier op Bokt veel (meer) mensen zitten die een paard om andere redenen hebben dan de mensen die kleinere (hobbymatiger?) fora bezoeken en dat daarin het verschil zit van bepaalde keuzes? Kan ik die vraag hier stellen, of moet ik een nieuw topic openen?

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:13

Wanderers, ik ben een hobbymatige eigenaar maar als ik een paard moet laten afmaken en het kan nog op een fatsoenlijke manier vervoerd worden, dan kies ik voor de slager, dit doordat ik nare ervaringen heb met het afspuiten van paarden.

Njen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:44

Sterkte Maykie.

Als ik een eigen paard zou hebben en ik zou moeten kiezen dan hangt het toch echt van het paard en de situatie af. Eerst was ik tegen slachten, maar nu ik de reacties hier voor een gedeelte heb gelezen is mijn mening zeker wel veranderd. Mijn verzorgpony bijv. zou ik nooit naar de slacht brengen(als ze van mij zou zijn), maar dat is omdat die in zijn leven nog maar een paar keer in de trailer heeft gestaan en het er niet zo op heeft, dus dan krijg je een strijd eerst om haar de trailer in te krijgen en dat is ook niet iets wat je op zo n moment moet hebben, dan liever vredig in het weiland laten inslapen, waar ze met veel plezier heeft rondgelopen.

rosecroft6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 21:09

Ik heb nu 4 weken terug ook van mij paard afscheid moeten nemen.
Ik heb er voor gekozen om haar naar de slacht te brengen ik ben er bij gebleven tot dat ze dood was ik heb alles gezien.
Ze kregen een kogel binnen 10 sec was ze weg voordat ze om kon kijken ik vond dat een fijn gevoel.
En heb er absoluut geen spijt van dat ik er bij ben gebleven ik had het haar beloofd dus dat heb ik gedaan.(en ik wilde zeker weten dat ze dood was)
En ze is niet voor menselijk consumptie gebruikt.
En me volgende paard zou ook weer naar de slacht gaan.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 22:30

Wanderers schreef:
Sharmila schreef:

Hee, als dat al zo is .. dan wel eentje met gevoel hoor Knipoog !

Vraag me wel iets af, zonder iemand overigens te willen (ver)oordelen. De mensen die hun paarden liever laten slachten; met welk doel hebben zij een paard? Puur voor de prestatie (sport, fokken, keuringen) of uit liefhebberij/hobby? Kom nml. ook op andere (kleinere) fora en lees daar regelmatig dat mensen afscheid moeten nemen van hun paard en tot nu toe wordt er elke keer voor inslapen gekozen. Waarbij ik even wil melden dat het afspuiten in geen van die gevallen (gelukkig!) geleid heeft tot de hier gevreesde 'doodsstrijd'. Integendeel; de betreffende mensen zijn, ondanks het verdiet, tevreden over hoe het eea. gegaan is.
Vroeg me dus af of hier op Bokt veel (meer) mensen zitten die een paard om andere redenen hebben dan de mensen die kleinere (hobbymatiger?) fora bezoeken en dat daarin het verschil zit van bepaalde keuzes? Kan ik die vraag hier stellen, of moet ik een nieuw topic openen?

Wat een BULLSHIT. Als ten eerste het hebben en houden (dus in de zin van liefhebben van je paarden) te maken zou hebben met het al dan niet hobbymatig houden van hun dier. Ik ken hobbyisten die geen fiets om hun paarden geven en profs die zielsveel om hun dieren geven, dus dat is de eerste onzin redenering. De tweede is dat het kiezen voor slachten of inslapen ook maar IETS te maken zou hebben met het houden van je dier en het al dan niet hobbymatig houden van je dier.
Je begint je post leuk met " zonder iemand te willen veroordelen", maar doet dat vervolgens wel doodleuk. En hoe zo wordt er elke keer voor inslapen gekozen ??? wat een onzin... En hoezo geen doostrijd, ik ken diverse mensen, ook in dit topic, die hier nou juist wel van getuigen....Beetje jammer allemaal van je...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 23:00

Ik ben een echte hobbyist die met heel veel liefde en passie aan wedstrijden meedoet. Die dingen sluiten elkaar echt niet uit Knipoog En om eea te illustreren moet je maar eens het verhaal van Trammelant in mijn profiel lezen.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 23:04

Wanderers: puur hobbymatig. Als mijn paard geeuthaniseerd zou moeten worden kies ik voor de slager als hij nog goed vervoerd kan worden (en gewend is op vreemd terrein te komen enzovoort). Niet omdat ik slechte ervaringen heb met in laten slapen. Integendeel, mijn paard heb ik in laten slapen, rustiger en vrediger kon het gewoonweg niet.
Ik vind alleen dat naar de slager sneller gaat. Bij in laten slapen duurt het nog best even voor ze echt dood zijn, bij naar de slager is het in 1 keer klaar (oke, ze zijn dan wel hersendood, maar ik zie dat al wel als dood, de ziel van het paard is er dan al niet meer), liggen ze niet een paar dagen langs de weg onder een zeil, dat vind ik fijner.
Puur persoonlijk.
Wat ik een paar pagina's terug al schreef: iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt, als dat maar niet ten koste gaat van het paard.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 23:07

Het is gewoon mijn hobby, mijn alles! Zonder paarden kan ik niet.. Maar ik zou ook nog steeds voor de slager gaan, daar gebeurd het zoveel sneller..

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 00:37

Wat ik zo jammer vind is dat er veel berichten staan in de trant van: IK kan er niet tegen dat mijn paard op een bord belandt etc. Terwijl ik toch vaak hoor, lees en zelf meerdere keren heb gezien dat de dood door een injectie vele malen langer op zich laat wachten....