[IM] Hoe gaan jullie met het verlies van je paard om ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skreiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:43

Ik heb op 29 januari dit jaar vrij onverwachts afscheid moeten nemen van mijn lieve fjordenmerrie Skreia die ik 5 jaar heb gehad. Ze heeft een week in Utrecht gestaan, maar werd doordat ze ziek was ook nog eens heel erg hoefbevangen en toen was het echt einde verhaal. Soms vraag ik me nog wel eens af waardoor ze ziek is geworden, wat als ze niet zoveel AB had gehad en was het misschien wel beter gegaan als ze niet ook nog eens hoefbevangen was geraakt, maarja daar heb je eigenlijk allemaal niks aan.
De rit naar Utrecht toe, tijdens het inslapen en een aantal dagen erna heb ik het moeilijk gehad met regelmatig huilen en dan zeker als je net een fotolijstje zit af te nemen met een foto van Skreia erin en dan ook nog een nummer erbij waarbij je echt gaat janken.
Ik had zelf verwacht dat ik echt meer zou huilen dan ik uiteindelijk heb gedaan, vond dat wel heel raar. Tuurlijk had en heb ik nog steeds verdriet om haar verlies, maar weet wel dat het de juiste beslissing was en dat ik het voor haar heb gedaan. Gelukkig kon ik altijg blijven rijden op andere paardjes van stal want dat had ik ook echt wel nodig.
Vorige week kon ik voor het eerst weer mijn fotoalbums doorbladeren met leuke gedachten aan Skreia, maar als je dan aan het eind komt met de laatste foto's en de lieve kaarten die ik heb gekregen krijg ik weer een brok in mijn keel, ook nu ik dit tik.
Ik heb op mijn kamer een hele mooie collage hangen waar ik met regelmaat nog naar kijk en binnenkort krijg ik nog een mooie schildering van Skreia op een houten bord, hierbij komen ook haar naambordje, ijzers en staart te hangen.

Ik ben sinds eind april weer in het bezit van een nieuwe fjord en ben daar heel gelukkig mee. Hij zal nooit Skreia kunnen vervangen maar heb veel lol met hem. Eerst dacht ik nog van moet ik nu wel aan een nieuw paardje beginnen maar als ik dat niet had gedaan was ik minder gelukkig dan dat ik nu ben.

Bloem24

Re: Hoe gaan jullie met het verlies van je paard om ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 13:46

Jeetje zeg! Wat vervelend van Skreia!

Sommige mensen hebben veel verdriet maar kunnen er niet om huilen.. Het zit vanbinnen he!
Wel goed dat je haar foto's nog regelmatig terug ziet, dat is erg goed.. Zo kun je mooie herinneringen ophalen en lekker aan haar denken..

Ook ik heb een schilderij van Nunique en ben daar zo blij mee.. Elk haartje klopt, hij is tot op de detail geschilderd.
Hij hangt boven me bed en zo val ik altijd met haar in slaap..

Veel geluk met je nieuwe fjord! Ben je niet aan het vergelijken? Dat deed ik constant..

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:02

Het blijven wel iedere keer akelige verhalen om te lezen en zit dan echt weer met een brok in me keel de verhalen van andere te lezen.
Aan de andere kant is het fijn om dingen te kunnen delen met elkaar want vanuit me omgeving ook heel veel onbegrip gehad over het verdriet wat ik heb om me mannetje ze snappen het niet hebben jullie dat ook wel eens???

Gister trouwens nog een lijstje gekocht voor een foto die ik via een fotograaf nu pas kon bestellen daarvoor ging het gewoon niet.
Afbeelding

Skreiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:06

JoycexLynn12 schreef:
Jeetje zeg! Wat vervelend van Skreia!

Sommige mensen hebben veel verdriet maar kunnen er niet om huilen.. Het zit vanbinnen he!
Wel goed dat je haar foto's nog regelmatig terug ziet, dat is erg goed.. Zo kun je mooie herinneringen ophalen en lekker aan haar denken..

Ook ik heb een schilderij van Nunique en ben daar zo blij mee.. Elk haartje klopt, hij is tot op de detail geschilderd.
Hij hangt boven me bed en zo val ik altijd met haar in slaap..

Veel geluk met je nieuwe fjord! Ben je niet aan het vergelijken? Dat deed ik constant..

Ja vaak wel van Skreia deed juist dit of dat, maar hij is zowel qua uiterlijk als innerlijk totaal anders en daar ben ik wel blij om

Skreia (10 jaar):
[img=http://img85.imageshack.us/img85/5848/skreia35a.jpg]
Cas (3 jaar):
[img=http://img17.imageshack.us/img17/5726/mzz3724a.jpg]

Skreiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:06

Ilonab schreef:
Het blijven wel iedere keer akelige verhalen om te lezen en zit dan echt weer met een brok in me keel de verhalen van andere te lezen.
Aan de andere kant is het fijn om dingen te kunnen delen met elkaar want vanuit me omgeving ook heel veel onbegrip gehad over het verdriet wat ik heb om me mannetje ze snappen het niet hebben jullie dat ook wel eens???

Gister trouwens nog een lijstje gekocht voor een foto die ik via een fotograaf nu pas kon bestellen daarvoor ging het gewoon niet.
Afbeelding

Een hele mooie foto waar het plezier er vanaf straalt!!!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:09

Wat een vreselijk mooi paard was het.. Ben dol op schimmeltjes!!!

Heb je profiel bekeken Skreiandor en ook jij heb hele mooie paardjes!
Ik vond skreia een erg mooi paard, volgens mij was jullie band erg sterk!
Ik begreep dat Skreia een zoon heeft gekregen? En heb je hem nog?

Cas is ook leuk!
Ik ging eerst ook vergelijken.. dom want geen een paard is hetzelfde..
Na mijn reading heb ik haar los kunnen laten en sindsdien nooit gaan vergelijken

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:10

Ja het was ook echt een lolbroek en heb echt veel lol gehad met hem.

Ik heb toen bewust voor heel iets anders gekozen omdat ik ook bang was om te gaan vergelijken.

@ Skreiandor heb jij bewust weer voor je Fjord gekozen?

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:14

Ik ben gewoon gaan zoeken op sporthorses naar een paard wat me aansprak..
Uiteindelijk bij lynn uitgekomen en zij was het gewoon!
Zeker nadat wij bij haar gingen kijken en we weer naar huis gingen het nummer dat ik voor niek dr dood uitkoos kwam.. ik wist het zeker, zij was het!
En god, wat ben ik blij met me keuze..

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:22

Dat is wel heel mooi zoiets en dit moet ook gewoon de juiste keuze zijn geweest.
Blijf erbij dat toeval niet bestaat.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:26

We hadden al een boel foto's gezien van paarden.. een mooi M paard maar hmm nee.. En toen kwamen we bij Lynn.. een raar fotootje, beetje wazig maar me moeder en ik keken mekaar aan en we wisten het!
Het was wel moeilijk, anderhalve week geleden afscheid moeten nemen en dan al naar een nieuwe gaan kijken..

Nou we kwamen daar aan en wauw.. meteen een klik, tja hoe zeggen ze het.. 'Liefde op het eerste gezicht'.
Nog een paar keer wezen kijken en paar dagen later werd ze gebracht..
Vond het ook grappig dat ik niet voor een M paard koos maar voor een B paardje die eigenlijk nog geen moer kon.. en kijk nu eens, we hebben 1 wp op onze 1e wedstrijd!

Lynn en ik zijn gemaakt voor elkaar maar dat neemt niet weg dat nunique niks was.. Lynn en nunique zijn gewoon mijn paardjes.. 1tje die ik iedere dag zie en verzorg en 1tje aan wie ik iedere dag denk en soms nog zie in mn dromen:D

Skreiandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:34

Ilonab schreef:
Ja het was ook echt een lolbroek en heb echt veel lol gehad met hem.

Ik heb toen bewust voor heel iets anders gekozen omdat ik ook bang was om te gaan vergelijken.

@ Skreiandor heb jij bewust weer voor je Fjord gekozen?

Ja ik heb bewust weer voor een Fjord gekozen, is echt mijn ras.

Ik had in de toekomst Skreia altijd nog eens willen laten dekken door 1 behaalde hengst, namelijk Timor.
Toch wilde ik graag nog iets daarvan dus heb nu een Timor nakomeling

JoycexLynn12 schreef:
Wat een vreselijk mooi paard was het.. Ben dol op schimmeltjes!!!

Heb je profiel bekeken Skreiandor en ook jij heb hele mooie paardjes!
Ik vond skreia een erg mooi paard, volgens mij was jullie band erg sterk!
Ik begreep dat Skreia een zoon heeft gekregen? En heb je hem nog?

Cas is ook leuk!
Ik ging eerst ook vergelijken.. dom want geen een paard is hetzelfde..
Na mijn reading heb ik haar los kunnen laten en sindsdien nooit gaan vergelijken

Skreia heeft idd 5 jaar geleden een zoon gekregen. Hem heb ik als veulen verkocht, heeft helaas al veel baasjes gehad en staat wat ik voor het laatst heb gehoord in Cornwall, Engeland. Helaas stond hij daar ook weer te koop |(
Heb contact gehad met het Fjordenstamboek van de U.K. en als hij opnieuw ingeschreven zou worden zouden ze mij dat laten weten, maar ben bang dat hij niet op naam is/wordt gezet want dit is al bijna een half jaar geleden ;(

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:37

Ahh wat jammer zeg!
Hij draagt natuurlijk veel van zijn moeder, en misschien is het voor jou ook beter.. zo heb je haar toch nog een beetje bij je zeg maar..
Maar zonde dat ie al zoveel verkocht is.. Duimen dat is nog ergens wordt ingeschreven!!

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:46

Jeetje dat is wel heel jammer dat je het veulen verkocht hebt. Met een merrie heb je wel wat "voordeel" dat mocht er iets zijn je sneller een veulen kan fokken en zo nog een stukje kan bewaren zeg maar.

Op dit moment is mijn merrie als het goed is drachtig van een Frieze hengst van een goede vriend van mij.

Deze jonge hengst is al meerdere malen geopereerd aan zijn spronggewricht en zijn toekomst ziet er niet rooskleurig uit. Om toch nog een stukje van zijn hengst te kunnen bewaren heb ik mijn merrie beschikbaar gesteld.
Ik wilde toch een veulen fokken maar op deze manier hoop ik dat ik hem een stukje van zijn hengst kan terug geven.
Sommige mensen zullen me misschien voor gek verklaren dat ik dit doe maar ik had van heras ook heel graag een nakomeling gehad.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 14:52

Wauw wat een dappere een mooie keuze!
Vind het eigenlijk super van je, dat je dit durft aangezien en toch risico's aan een zwangerschap van een paard zitten..

Ik wil ook dooollgraaaag een veulentje.. En dan van de hengst GAMEBOY van Kim Thijssen..
Heb gameboy al 1 keer mogen ontmoeten omdat ik kim thijssen ken en het is een plaatje en heeeel erg lief!

Veulens kosten alleen veel centjes, dus misschien volgend jaar als ik zelf ook een baantje heb hihi!
Paps en mams willen nl verhuizen en dan een huis met land en stallen.. of dit m gaat worden weet ik niet maar mochten we zo'n huis kopen is het veulen eerder welkom:D

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:13

Ik heb er ook wel heeeel goed over nagedacht hoor maar ik gun het hem van harte.

Gameboy ken ik wel want de manege waar ik gewerkt heb daar is een veulen van hem geboren hij staat ook op de site hij was reserve kampioen van de regio zeer mooi veulen hoor dus hele goede hengsten keus ;-)

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 15:31

klopt, ken 3 nakomelingen van Gameboy en stuk voor stuk doen ze het super.. Gameboy matcht ook goed met die van mij alhoewel ik het wel jammer vind dat ik dan geen springer ontwerp haha..
Maarja..

Zat net even mijn filmpje terug te kijken van het allereerste oefenparcours van mij en lynn in December haha heb erg veel gelachen!
Ga nu beginnen aan me filmpje van Niek.. Tijd terug!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:49

Ilonab schreef:
Ik hoop zker dat ik er iets aan heb, ik heb de laatste tijd alleen al zoveel verdriet gehad en wordt er niet vrolijker van.
Korte uitleg ik was een vriendin van Barco hier op bokt misschien kennen jullie haar verhaal 2 weken nadat ze moeder was geworden is ze overleden. De zondag voor haar overlijden was ik bij haar op kraamvisite geweest....

2 weken na haar begravenis heb ik mijn mannetje weg moeten brengen omdat het niet meer ging dus tja het is nogal heftige tijd geweest met heel veel verdiet. Waarvoor ik in eerste instantie ben weggelopen maar sinds 2 maanden dubbel en dwars heb terug gekregen.....

Door dat je het waarschijnlijk heel diep hebt weggestoken..
Sterkte meis.. dat van bokker barco was echt vreselijk,
Red haar man het met de kleine?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:51

JoycexLynn12 schreef:
Precies! Uit het oog maar niet uit het hart..

Even wat anders.. Heb nog steeds die mooie staart van Nunique liggen.. Wat zouden jullie doen met deze staart?

Doe de foto's even in link misschien omdat sommigen het niet prettig vinden om naar te kijken.

http://i37.tinypic.com/iqknd0.jpg

Dat is inderdaad een mooie staart.
Wellicht kun je er een mooie armband van maken?
Of een sleutelhanger bij singasong @ bokt?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:51

Ilonab schreef:
Hahaha het is zeker stil ;-)

Ik zit op me werk en totaal geen zin om te werken. Gister dan een waardeloze dag gehad wel fijn geëindigd lekker met me vriend de stad in geweest en uit wezen eten maar nu al zo'n weekeind idee.

Tja het is wel een beetje cru om dat zomaar aan de muur op te hangen dat is waar. Maar wat dan dat is een hele goede vraag.

Ik las trouwens je topic over de staart en het stukje over schoonmaken van je halster.

De deken die heras op had heb ik daarna nooit meer aangeraakt een stalgenootje heeft hem uit de trailer gehaald en geen idee waar gelaten want ik wilde hem echt niet zien. Dat zelfde geld voor z'n halster die heb ik ook daar achtergelaten ik kon het gewoon niet aanraken die dingen.

Mijn halster en touw is ook allemaal daar gebleven, weet niet wat de slager er mee gedaan heeft, ik wilde het niet zien..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:53

Ik heb ook een zelfde type paard terug gekocht als mijn overleden paard. En deze is net zo leuk en lief.. soms past een ras gewoon bij je.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 08:08

klopt.. soms trekt een ras je erg aan, dat heb ik dus met kwpn. Bruin en zwarte manen haha..

Vind schimmels prachtig, of vosjes maar zou toch eerder een bruine kopen..

Jullie vragen je vast uit waarom ik zo vroeg wakker ben op zaterdagochtend...
Ik heb namelijk net over nunique gedroomd! Ah man het was weer zo fijn!
Heb haar nu aan kunnen raken en in me droom liet ik samen met mijn moeder een traantje.. Ze bleef best lang bij me, we moesten nog lachen omdat ze ging flemen..

Naja, nog maar effies tv kijken en straks met de trein naar stal en lessen met me topper :D

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:05

Dat heb ik dus met vos.. ik wil echt geen bruine.
Uuf is mijn 5e paard, en 3e vos
:+:

Les ze!

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 15:06

Gisteravond heb ik mijn Fjord na 10 jaar moeten inslapen ik heb het er heel moeilijk mee en het enige wat ik tot nu toe kan is huilen.

koffieleut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 17:01

Ik heb mijn paard in juli 2009 laten inslapen, ze had aan 4 hoeven straalkanker. |(
Ik ging met haar naar de kliniek en je hoopt dat het allemaal misschien wel mee valt, maar dat was
dus niet zo.
Dus toch onverwachts heb ik haar laten inslapen in de kliniek.
Toen er gevraagd werd of ik erbij wilde zijn, was mijn eerste reactie NEE, maar uiteindelijk ben ik
er van het begin af aan toch bij geweest en dat is toch wel goed geweest voor de verwerking.
Als je zelf achter je beslissing staat en weet dat het beter voor haar is, wordt je daar zelf ook weer sterker van.
Voor iedereen die dit moet mee maken of mee gemaakt heeft, heel veel sterkte

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 18:19

Oh bah, 2 nare berichtjes weer hierboven..
Veel sterkten beide!