[IM] Hoe gaan jullie met het verlies van je paard om ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:31

Hier gaat het weer minder. Het geluk heb ik momenteel echt niet aan mijn zijde.
Ielke is al een tijdje niet in orde en heb een volledig bloedonderzoek laten doen. Die is niet goed.
De kliniek in BOZ heeft gister contact gehad met de kliniek visdonk. Daar kunnen we morgen al terecht.
Ik probeer zo rustig mogelijk te blijven, maar de zenuwen gaan nu al door mijn lijf voor morgen.
Ik hoop toch zo dat het met een kuurtje weer helemaal in orde komt..

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 10:35

czarina schreef:
Hier gaat het weer minder. Het geluk heb ik momenteel echt niet aan mijn zijde.
Ielke is al een tijdje niet in orde en heb een volledig bloedonderzoek laten doen. Die is niet goed.
De kliniek in BOZ heeft gister contact gehad met de kliniek visdonk. Daar kunnen we morgen al terecht.
Ik probeer zo rustig mogelijk te blijven, maar de zenuwen gaan nu al door mijn lijf voor morgen.
Ik hoop toch zo dat het met een kuurtje weer helemaal in orde komt..

dat hoop ik ook :(:)

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 13:27

Ik heb hier een tijdje niet gekeken omdat ik een maand op vakantie ben geweest.
Ik ga vanmiddag proefrijden op een haflinger waar ik gisteren ben geweest..ben benieuwd. Gemis van Bruintje komt dan toch sterk naar boven. Ik heb nog geen kans gehad om bij te lezen, maar iedereen die het nodig heeft sterkte!

Shivatjuh01

Re: Hoe gaan jullie met het verlies van je paard om ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 13:40

Ik heb hier ook een tijdje niet meer gekeken..
Het gaat de laatste tijd ook niet zo super..
Veel problemen ook thuis, en dan vreet het
gemis van Shiva nog meer aan me dan normaal..
Bijna een jaar geleden alweer ;(

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 14:44

Jeetje, heftig Czarina! Hopelijk komt het gewoon helemaal goed.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 15:52

Visdonk, noord brabant toch?
Ben er toevallig vorige week donderdag geweest..
Mooie kleine kliniek, vond dat je goed geholpen werd.

Wij kwamen trouwens met een paard die hoefbevangen is en daar alleen goed beslagen word!
Wel rot voor je zeg.. Sterkte hoor!

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:26

Heel veel sterkte!

De kliniek in Visdonk is een hele goede kliniek! (woon zelf in Noord-Brabant)

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 18:45

czarina : Pff heftig zeg :(:). Heel veel sterkte, ik hoop dat het idd met een kuurtje over is :(:).

pfff ik heb het even niet meer, ik loop bijna de heledag te huilen,
ik heb nogal wat probleempjes en daardoor mis ik moppie steeds erger.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 19:40

Visdonk kwam ik ook altijd met ostar voor zijn hoeven. Zal dus ook nog wel extra emotioneel zijn. Ik heb daar toch 2 maanden iedere dag rondgelopen en daarna voor controles.

Shivatjuh trek je het allemaal nog wel met dat gezeur thuis?

Brudoe ben benieuwd of het wat word met de haf. Zou wel heel leuk voor je zijn..

joycelynn12 de van nassau's zijn supermensen. Hoe gaat het met de bevangenheid?

Dikke knuffel voor jou moppielover, en natuurlijk ook voor iedereen die het nodig heeft..

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 23:06

Czarina we duimen voor je! Het komt vast wel goed..

Nou soms, zoals vandaag word het me echt ff allemaal teveel.
En dan weten jullie nog niet eens wat en precies aan de hand is.
Maar menig ander mens zou nu echt doorgedraaid zijn..

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 06:29

Het paard is niet van mij maar heb m wel vroeger maanden gereden..
Haar hoefbeen was volledig gekanteld en utrecht zei laat m maar hier, dan krijgt ie spuitje.
Zij zegt dacht t niet!
Inmiddels zou ze over een jaar genezen kunnen slaan.. Maar ze zal iedere 9 weken naar noord brabant moeten, want als een smid dr anders beslaat is t einde verhaal!

Wat rot voor je om daar dan weer te moeten lopen.. Ik sta niet meer op de stal waar mn paard dood ging maar wel bijv. waar ik buitenritjes maakte. pff maakt t altijd extra moeilijk!

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:10

Shivatjuh een dikke knuffel voor jou. Heb je in je omgeving mensen die je helpen? Kan me zo voorstellen dat het je allemaal te veel word met dagen..

Joycexlynn wat goed van de eigenaars dat ze het niet zomaar opgeven met hun paard. Hopelijk geneest hij volledig en heeft hij geen pijn.

Hier een update van gister.
Alles viel gelukkig mee. :j Er zijn veel onderzoeken gedaan tot ergenis van ielke. Hij ging 3x stijl overeind :wow: dat heeft hij werkelijk nog nooit gedaan. De dierenartsen vroegen of hij een sterk karakter heeft. Uhm ja dat wel, maar hij is nooit gemeen of stout geweest.

De diagnose die we tot nu toe hebben gekregen is equine metabolic syndrome. Maar het is nog even afwachten op de rest van de bloeduitslagen op insuline resistante en de uitgesplitste eiwitten (eiwitten waren veel te hoog)
Zijn hart, lever en longen waren goed.
Zijn conditie is een heel stuk minder en hij moet minstens 100 kilo af gaan vallen.(ja dat wist ik al, maar ondanks dat hij al op dieet stond word hij alleen maar dikker..)
Hij mag nu dus niks anders dan 1-3 kilo hooi per dag eten en al zijn voedingstoffen moet hij uit zijn eigen lichaam gaan halen.

Wat zal het arme diertje een honger krijgen.Met zo weinig te knabbelen op een dag :(:)
Wel moeten we extra vitamines en mineralen gaan geven die hij anders te kort komt
.
Hopelijk gaat alles aanslaan en hebben we over een half jaar weer een fijn gezond paard die weer plezier in zijn werk heeft.

Zo het was een heel verhaal, maar moest het even kwijt.
Verder moet hij erg veel beweging krijgen op vaste tijden maar zonder dat hij "getraind"word. Dus door bijvoorbeeld te longeren zonder bijzet of te rijden aan een lange teugel.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 14:56

Gelukkig dat het allemaal meevalt.. Haha dat hij af moet vallen is niet erg, alleen maar beter.. Het zit er sneller op als eraf..

Vannacht heb ik nunique gezien in een droom.. héél eventjes maar na een jaar en 2 maanden is het eindelijk gelukt.. Ik ben al de hele dag vrolijk!

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 15:58

Wat fijn dat je nunique hebt gezien. Kan me voorstellen dat als het een mooie droom was je nu vrolijk bent.

Ja dat ielke af moet vallen weet ik al lang en daarvoor doe ik ook mijn best, alleen is het lastig dat de eigenaar er anders over denkt kwa voeren.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:01

oh hihi, ik begreep dat ielke van jou was..
Jammer is dat, jij wilt alles zo goed mogelijk voor het paard en er zijn altijd andere meningen..
Lynn moest ook afvallen, dat is echt een klus apart.. Minder voer, veel beweging.. pff..

Ja het was een rare droom en ik zag eerst lynn voorbij komen en toen nunique..
En toen werd ik wakker.. en das nou weer jammer!
Droom jij wel eens over je overleden paarden? Of iemand anders die dit topic meeleest?

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:05

Czarina : Gelukkig dat het meevalt :). veel succes met het af laten vallen.

ik heb 2 keer over moppie gedroomd, 1tje was best heftig, want toen droomde ik dat moppie nog voor 2 uurtjes terug kwam zodat ik nog een keer afscheid kon nemen en de andere was maar kort.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:10

En hoelang heeft het geduurd voor je over m kon dromen?

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:26

Ielke is bijna 7 jaar van mij/ouders geweest, maar door tijdgebrek is hij 2 maanden voor ostar zijn overlijden verkocht aan de staleigenaar. Als ik had geweten dat ostar zo snel zou overlijden had ik hem denk ik niet verkocht. en in principe mag en kan ik alles met hem doen, maar ja als puntje bij paaltje komt heb ik gewoon niks te zeggen. En dat frustreert me af en toe behoorlijk.

Ik heb alleen de nacht van overlijden mooi over ostar gedroomd. Daarna waren alle dromen verdrietig.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:30

Ah wat zonde dat alle dromen verdrietig waren zeg! Hoop niet dat ik dat nog ga krijgen!

Ja.. Inderdaad als puntje bij paaltje komt zijn hun degene die beslissen, hoelang het paard nou van jou is geweest, zij zijn de eigenaren..
Maar ik snap best dat je Ielke als je eigen paard beschouwt, zeker omdat hij 7 jaar van jou is geweest!
Als je achteraf gaat denken dan had ik nu ook een beter mens geweest, maar helaas..
Als ik nu achteraf denk aan de dood van nunique en terug zou mogen gaan dan zou ik zeggen dat ik meteen naar emmeloord was gereden en dat ik bij haar zou zijn, misschien had ze dan nog geleefd.
Maargoed, dan had ik mijn lieve mooie lynn nu niet gehad!

Hihi aan alle slechte dingen zit toch altijd een klein lichtpuntje!

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:36

Ja daar heb je gelijk in. Maar ik moest wel alles regelen kwa dierenarts enz enz enz en hij riep ook steeds dat het mijn paard was. Ook tegen anderen. En ik probeerde zo goed mogelijk voor ogen te houden dat ik niks over hem te zeggen had. Maar op den duur ga je het zelf geloven als iets maar vaak genoeg herhaald word.
En dan krijg je weleens een deksel op je neus gedrukt.

Ik ga alles maar links laten liggen en proberen met ibe (die wel van mij/ouders is) een toekomst opbouwen.
We zien wel waar het schip strand.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:46

Ja, als het om kosten en alles aankomt is het jou paard zeker en als hij moet afvallen is het ineens hun paard..
Ach ja, dit hoor je zo vaak..
In goede tijden hoor je ze overal opscheppen maar als er wat geregeld moet worden spannen ze jou voor een karretje..
Laat je daar niet in meesleuren hoor! Sterk in je schoenen staan.. Snap ook wel dat je het voor het paard doet maar wel een beetje laten zien wat je mening is.

Gelukkig is Ibe helemaal van jou, zoals je al zei lekker een toekomst opbouwen en joh, je ziet t allemaal wel!
Ik heb toevallig a.s woensdag een wedstrijd gepland maar dat heeft ook een jaar geduurd.. Wie weet word ik ooit M2.. haha dat denk ik eigenlijk niet maar we zien wel wat de toekomst ons brengt!

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:56

mijn 1ste droom was de heftigste en die kreeg ik ongeveer 2 maanden nadat ie heen gegaan is, de 2de vorige week.

Ik heb vandaag mijn foto's thuis gekregen :D. Heb er 2 van moppie uit laten vergroten en in laten lijsten :D.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:59

Ja zo is het wel een beetje. Het is het makkelijkst om alles van je eigen te hebben, dus ik droom rustig door over een huis met veel grond er om heen om zelf mijn paarden te houden..

Ik las inderdaad in je profiel dat je na een tijd van blessures de 16de weer op concours gaat. Spannend hoor, en die m2 komt vast wel als je hard genoeg traint en weinig tegenslagen hebt.
Ik vond die foto met alle appeltjes trouwens schitterend. Ze glanst daar echt als een spiegeltje

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:25

Czarina fijn dat het meevalt :)

Ik ben net voor de 2de x bij haflinger gaan kijken, vanavond terug om een bod te doen.
Ben benieuwd!

Ik heb eigenlijk alleen de eerste nacht over Bruintje gedroomd..alsof die afscheid kwam nemen :)

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:29

toen moppie net heen gegaan was ging ik wandelen en toen liep ik onbewust de route die ik heel vaak met hem wandelde, toen ik op de dijk liep voelde ik zijn neus op mijn schouder, en daarna een warm windvlaagje alsof hij ademde op mijn schouder, ons hondje ging ook ineens heel hard rennen ( hij is bang voor paarden). Toen ik omkeek was er niks te zien. Dat was best eng, emotioneel maar ook heel fijn, er ging echt even een vlaag van rust, ontspannenheid door me heen.