[IM] In laten slapen of naar de slager?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 14:43

x
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 16-01-25 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Javayo

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:07

Ach, het is uiteindelijk toch de ervaring die je al eens hebt gehad die aan de basis zal liggen van je keuze. Ik wil tot het eind bij m'n paard blijven, dus dan is inslapen toch de meest voro de hand liggende keuze.

De moed heb om zoals bij Noet om zelf het slachthuis in te lopen... nee dat is niet aan mij besteed!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 15:38

Wanderers schreef:
Pfff, komt geen eind aan dit topic. Wat me op en tegenvalt is dat er in alle twee de 'kampen' af en toe bar slecht gelezen wordt.
Heb al eerder gezegd dat er zowel met afspuiten als met slachten van alles mis kan gaan. Je zult je dan ook altijd eerst goed moeten orrienteren over zowel het slachten alsook het afspuiten; bv. ervaring, plaats, de te gebruiken middelen. Volgens mij is er inmiddels, oa. in dit topic, genoeg over dit onderwerp te vinden.
Wil nog wel even tegenspreken dat mn. jonge, gezonde paarden met bv. een ernstige been blessure in principe altijd tegen 'het afspuiten' zouden vechten. Heb het (helaas) moeten meemaken met een jong gezond, in wedstrijd conditie verkerend paard. Op het wedstrijd terrein maakte hij bij het opzadelen zo'n ongelukkige, heftige beweging dat hij een open dubbele beenbreuk opliep .....De opgeroepen dierenarts kon niets anders doen dan het dier, ter plekke!, zo snel mogelijk uit zijn lijden te verlossen ... Een ware nachtmerrie voor tientallen paardenliefhebbers die op het wedstrijd terrein aanwezig waren (die overigens, terecht, op afstand gehouden werden) maar het dier heeft er zich werkelijk waar geen moment tegen verzet; het ene moment stond hij nog wat suffig (hij was al gedrogeerd) om zich heen te kijken en het volgende moment ging hij door zijn benen en was het over ...
Blijf dus zeggen dat het meer dan belangrijk is om te zorgen dat je een ervaren, kundig iemand bij je paard laat komen (of in het geval van slacht: dat je een slager/slachthuis uitzoekt die gevoel heeft voor het dier).
Als laatste nog even dit: ga eens bij jezelf na wat je voor jezelf prettiger zou vinden: sterven dmv.1 of meerdere injecties in je eigen vertrouwde omgeving met mensen/dieren bij je die veel voor je betekenen; of vervoerd worden naar een sterfhuis waar je (ipv. een verdoving) een pin door je hoofd geschoten krijgt waarna je aan je voeten omhoog getakelt wordt en vevolgens wordt je keel open gesneden zodat je uiteindelijk dood bloed ...
Mijn mening is ondanks (of juist dankzij!) deze 'discussie' nog steeds ongewijzigd: geen dier gaat hier het erf af om ergens anders gedood te worden. Wat er daarna met het lichaam gebeurd is bij mij niet mening vormend, het dier zelf merkt daar niets meer van. Belangrijker vind ik het om er te zijn voor het dier zolang het nog leeft, dat ben ik aan ze verplicht!, en dat is voor mij: zolang het hart nog klopt ... dus in het geval van slachten zou ik pas weggaan als het dier doodgebloed zou zijn. Denk niet dat er veel voorstanders van de slacht zullen zijn die dat aan hun paard kunnen beloven .... .
Wil overigens nog wel even kwijt dat ik wel degelijk besef dat je een paard op zeer verschillende wijze's naar de slager kan brengen. Er zijn natuurlijk absoluut mensen die menen dat het voor hun dier de beste/minst pijnlijke/snelste manier van sterven is. Wie ben ik om die beslissing te veroordelen!? (mits het dier iig. een goede/vertrouwde begeleider mee krijgt en niet wordt ingeleverd of meegenomen wordt door bv. de verzekeraar!).
Een ander verhaal wordt het, voor mij althans, als een dier naar de slacht gaat om bv. de verzekeringscenten ('kan ik dan toch mooi weer een ander paard van kopen') of om er makkelijk van af te komen ('kon er niets (meer)mee, is alleen (nog) maar goed voor de worst') of om je eigen (egoistische) emoties te sparen ('nee hoor, ik kan daar helemaal niet tegen. 'K heb hem op laten halen en hij ging zooooo braaf mee op de wagen ..)
Sorry, maar voor dit soort argumenten kan ik geen begrip opbrengen ... maar dat is mijn mening ... .

Helemaal mee eens! Het mooiste is natuurlijk inslapen in de vertrouwde omgeving, als de dosering en het middel goed zijn, maar als je toch je paard laat slachten omdat het je beter voor het dier lijkt, geef het niet mee aan een vreemde, die het misschien stiekem naar het buitenland verkoopt, waar op de meest afgrijselijke manieren geslacht wordt.
Ik denk dat de meeste mensen hier het beste voor hun paard willen. Slachten is een paard doodmaken, maar dat is inslapen ook. Het belangrijkste is, dat een paard zo min mogelijk hoeft te lijden.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-06 19:26

[quote]
ga eens bij jezelf na wat je voor jezelf prettiger zou vinden: sterven dmv.1 of meerdere injecties in je eigen vertrouwde omgeving met mensen/dieren bij je die veel voor je betekenen; of vervoerd worden naar een sterfhuis waar je (ipv. een verdoving) een pin door je hoofd geschoten krijgt waarna je aan je voeten omhoog getakelt wordt en vevolgens wordt je keel open gesneden zodat je uiteindelijk dood bloed ...

Pffff, gelukkig kan een paard niet voorspellen wat er gaat gebeuren!! En in overleg met de slager werd Noet zijn aorta doorgesneden op de grond en niet in de takels.......
Ik heb hem dus niet zien hangen Ach gut .
Anderzijds moet je ook reeël zijn bij het geven van een spuitje, dat overigens helemaal rustig en goed kan gaan. Maar je paard wordt toch echt opgehaald en niet rustig op een brancard getild maar ..............getakeld.
Over de dood kunnen we niet romantiseren.
Iedere dood is afschuwelijk, iedere dood doet pijn, alleen bij een dier moet de eigenaar bepalen welke manier het minst pijnlijk is.

Geloof me als verpleegkundige kan ik je vertellen dat ook mensen dikwijls voor de keuze staan hoe zij / of hun familie / partner moeten overlijden.
Dikwijls gesteund, soms in de weg gestaan, door hun geloof maken zij dan een keuze.
Een keuze die ik soms niet kan begrijpen maar daar gaat het niet om, het moet de patiënt en zijn dierbaren een goed gevoel geven, dat is het allerbelangrijkste!!

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 19:13

als ik een paard 'zou' hebben dan zou ik hem inlaten slapen.. het is
natuurlijk niet leuk op je paardje onder het zijl langs de weg te
leggen, maar de 'slager' dat klinkt gewoon niet goed in mijn oren,
geen rust voor het dier ofzo (ik ben trouwens vegetarisch Knipoog )..
Maar als ik jou was zou ik hem inlaten slapen Ja . Je kan dan (als
je wilt) eerst rustig afscheid nemen en dan bij 'de prik' zijn, en dan
blijven wachten tot zijn laatste adem uit wordt geblazen.. Verdrietig

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 16:13

laila_lover schreef:
inslapen, ik zou het niet kunnen verdragen als ik weet dat mijn paard ergens dood ligt, en hoe dta op de slacht eraan toegaat: ze drijven de paarden in een hoekje, en dan een kogel door de kop zodat het vlees niet bederf, dat is egt zo en heel afschuwelijk!

Ach klets niet. Hier heeft geen slager belang bij. Een slager (of hij nu koeien/varkens/paarden of wat dan ook) heeft echt geen belang bij stress (Ph-waarde van het vlees stijgt) of diverse kneuzing. Heel zakelijk bekeken, dit komt het vlees niet ten goede.
En hoezo het vlees niet bederft??

Het gaat erom dat een eigenaar een keuze maakt obv eigen ervaringen / gevoel. Laten we gewoon respect houden en tonen voor elkaar.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 16:26

Naar de slager... NOOIT!! Mijn paard waar ik aan gehecht ben ga ik niet gezellig op laten eten.
Nee.. Als hij niet kon leven zonder de pijn, dan laat in heb inslapen. Als hij geen pijn had, maar niet bereden kon worden zou ik hem houden.

Ik eet zowieso geen paardenvlees.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 16:43

hoevaak is er hier nu al gezegd dat je je paard helemaal niet voor de consumptie hoefd te laten gebruiken als hij geslacht word?

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 16:56

lorelei: ik geloof dat het haast onbegonnen werk is... Misschien een goed idee om ergens met koeienletters neer te zetten hoe het nou daadwerkelijk gaat... (vind ik overigens echt wel een goed idee, misschien iets voor in de charter of om eens een simpele site te maken met voorlichting... maar of iemand dat zal lezen...??)

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 17:02

iig ik wil zowieso niet dat hij geslacht wordt

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 17:03

Nerwen schreef:
lorelei: ik geloof dat het haast onbegonnen werk is... Misschien een goed idee om ergens met koeienletters neer te zetten hoe het nou daadwerkelijk gaat... (vind ik overigens echt wel een goed idee, misschien iets voor in de charter of om eens een simpele site te maken met voorlichting... maar of iemand dat zal lezen...??)

Het zou inderdaad wel een idee zijn, kijk je kan soms weleens nare foto's hebben gezien hoe het er in Amerika aantoe gaat bij de slacht, maar het is niet zo als bij ons in Nederland... Als mensen met die verhalen eens het topic goed door zouden lezen...

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 17:50

maarja lezen blijfd moeilijk volgens mij!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 20:26

Nerwen schreef:

Hier hadden we het laatst toch al over gehad.. Omdat mensen niet goed lezen wordt het gewoon ingewikkeld.. En deze discussie zal waarschijnlijk altijd blijven op bokt, dus bewijs van spreken een nieuwe topic openen met een geode beginpost zou denk ik ook helaas niet helpen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 20:30

als jullie een oplossing hebben, zou ik het dolgraag weten want het probleem komt niet alleen hier voor Haha!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 21:48

het komt vast overal voor.. Toevallig hadden Nerwen en ik het er laats over... Wat een goede oplossing zou zijn voor dit topic, maar toen kwamen tot de conclusie, dat we er even niks op wisten..

Kinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 22:38

Heb het hele topic doorgelezen, idd veel voor en nadelen... Ik hoop dat ik nooit voor deze keuze zal komen te staan, maar denk dat ik -afhankelijk van de situatie natuurlijk- mijn paardje naar de slager zal brengen. Ik vraag me af hoe en wat voor masker een paard bij de slager over zijn hoofd krijgt. Dat krijgt hij toch? een masker en dan de pin erdoor? Mijn paardje is namelijk erg gevoelig bij haar hoofd, het is al een hele strijd om haar hoofd alleen maar te poetsen, laat staan een vliegenmasker of een masker bij de slager om doen! Ik denk toch wel dat de regels in Nederland onderhand zo streng zijn dat de slagerijen zeer steriel en diervriendelijk te werk gaan! en je kunt je altijd goed laten informeren natuurlijk, en de beste slager uitzoeken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 22:46

nee, ze zetten een soort metalen buis tegen zijn hoofd aan.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 01:07

x
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 16-01-25 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 01:23

Begrijpend lezen schijnt nog steeds heel moeilijk te zijn... de tegenargumenten worden niet eens gelezen!
Ik ben wel eens bij het euthanaseren van een paard geweest door een dierenarts, ook heb ik wel gezien dat een paard door de slager werd gedood, dat laatste vond ik stukken diervriendelijker omdat er niet of nauwelijks een doodsstrijd plaatsvindt maar ja het is zoals hier boven ook gezegd, mensen lezen dat gewoon niet...

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:53

ook over de doodstrijd bij in laten slapen is al veel geschreven. Als je dit topic zou analyseren, zou je een mooi rijtje met de voor en nadelen krijgen van beide. Wat er nu uitspringt is de emotie.
Mensen die voor slachten zijn, hebben het alleen maar over de doodstrijd bij euthaniseren.
Mensen die voor euthaniseren zijn hebben het alleen maar over het opeten van je zo geliefde paardje.
Ik sluit me dan ook aan bij het relaas van Katleentjex

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 08:56

dat wil ik even nuanceren. Ik ben zelf voorstander van slachten, maar zal een ander het recht om voor een spuitje te kiezen nooit ontnemen. Ik heb zelf slechte ervaring met die doodsstrijd meegemaakt, en dat is een belangrijk argument voor de slager voor mij persoonlijk, maar ik weet dat het ook anders kan en snap dus waarom iemand anders een andere keuze zou maken.
Aan beide kanten zijn er mensen die gewoon niet lezen, en ik heb nog nooit een manier gevonden om te zorgen dat men dat wel doet.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:07

x
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 16-01-25 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:13

Mijn paardje zou ik op dat moment in laten slapen!
Ze komt dan niet bovenaan de weg te liggen, maar laat ik haar ophalen door het dierencrematorium in rotterdam!
Daar cremeren ze namelijk ook paarden, en dat is wat ik mijn paardje beloofd heb en ook zeker na ga komen!

Sterren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 09:19

Helaas heb ik vorige week donderdag mijn paardje in laten slapen. Het is heel rustig, snel en vredig gegaan... Stel dat ik nog een keer voor deze moeilijke beslissing zou staan, dan zou ik weer voor inslapen kiezen, gewoon omdat ik hoeverre je het goed kan noemen ik nu een "goede ervaring" heb gehag met inslapen. Mensen die kiezen om hun paardje naar de slager te brengen, daar heb ik alle respect voor. Laat iedereen in zijn waarde. Hoe Kathleentje het beschrijft...klinkt inderdaad luguber, maar is wel de waarheid...

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 10:36

Ik ben het helemaal met Katleentje eens.
Ik heb mijn eigen paard in laten slapen, ben daar ook zelf bij geweest, maar dat ging heel erg vredig!
Maar als ik nu mocht kiezen en mijn paard kon goed vervoerd worden, dan zou ik voor de slacht kiezen.

Wat betreft in laten slapen dus geen slechte ervaringen, maar als het kan zou ik toch voor de slager kiezen.

Ik moet trouwens zeggen dat ik dit soort dingen niet emotioneel bekijk, maar heel nuchter. Wat is de meest snelle en pijnloze dood voor mijn paard? Daar kies ik dan voor, en ja dat kan in laten slapen of slachten zijn. Afhankelijk van het paard (al dan niet kunnen vervoeren enz.).